Moeilijke eter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:08

bigone schreef:
Ts, of je bent een verwende muts of je hebt een koolhydratenverslaving.

bigone, of je bent niet zo doordacht of je mist een sociaal kompas.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:39

labyrinth schreef:
bigone schreef:
Ts, of je bent een verwende muts of je hebt een koolhydratenverslaving.

bigone, of je bent niet zo doordacht of je mist een sociaal kompas.

_O- _O-

BigOne

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:18

Of mensen kijken eerst eens wat verder dan hun neus lang is, gek zijn op fastfood(vettig) eten duid ergens op, niet op een moeilijke eter zijn (alhoewel ik dat ook een kwestie van opvoeding vind) maar waarschijnlijk op een stevige verslaving. Mijn sociaal kompas werkt prima maar ik kan me soms verschrikkelijk ergeren aan mensen die hun neus ophalen voor allerlei voeding, grow up. Als er geen medische oorzaak aan ten grondslag ligt dan ga je echt niet dood door allerlei voeding gewoon te proberen. Mensen zouden zich eens moeten verdiepen in wat bepaalde soorten voeding met je lichaam doet, net zoals veel mensen liters energydrinks of cola naar binnen werken, stop er een dag mee en je krijgt knallende koppijn dus blijven ze het gebruiken. Domdomdom.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:52

Weten waar de discussie over gaat voordat je je mening zo uitspreekt hoort ook bij opvoeding.
Even wat quotes van bijvoorbeeld de TS die jou tegenspreken:

Nanno_123 schreef:
wat ik lekker vind is: ONGEZOND
patatjes, pizza, mac donalds, burgerking, kapsalon en ga zo maar verder..
waarbij ik me vervolgens altijd heel naar voel, misselijk en een weeïg gevoel.

(voor de mensen die zich zorgen gaan maken, ik eet iedere avond groenten en eet gewoon wat de pot schaf en heb eindelijk een gezond gewicht, had altijd ondergewicht ondanks dat ik veel at maar nu ik geen tiener meer ben komen er toch wat kilo's aan gelukkig!)

en

Nanno_123 schreef:
het verschrikkelijkste wat ik moest eten was champignonen met TRUFFELsaus.. ulgh bah!! zo vies, en uit beleefdheid op gegeten.
vis eet ik ook niet..
vlees lust ik meestal wel! houd alleen niet van rood vlees of van dat vlees waar je drie uur op moet kauwen.

zie nu al op tegen kerst -O-

De TS is zich dus wel degelijk bewust van het feit dat het ongezond is, ze eet dingen gewoon op uit beleefdheid en probeert ondanks dat ze het niet lekker vindt, dingen te eten die gezond zijn. Ze vind het gewoon echt niet lekker. Dat ze er niet dood aan gaat is volgens mij nogal logisch. Maar haar probleem ligt gewoon net als het mijne, bij het feit dat ze gewoon heel veel dingen echt niet lekker vindt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:06

Bigone volgens mij oordeel je nu over iets waarvan je niet weet hoe het zit. Als je weinig lust zegt niet dat je alleen op fastfood leeft. Maar de variatie is minder. Daarbij gaan volwassenen zich niet in zulke moeilijke en genante situaties brengen als het niet zo is. Dus denk eerst even na.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:48

Bigone, misschien moet je eerst alles lezen voordat je met zoiets doms aan komt!
je kent mij niet, dus denk niet dat je mij als verwend kunt bestempelen.
Zoals ik namelijk zei: Ik eet iedere avond wat de pot schaft.. jeetje wat een verwent nest he?????
en misschien ook nog iets wat je niet weet:
Ieder mens is ANDERS. dus als jij toevallig wel alles lust wilt niet zeggen dat andere mensen dat ook doen.
en ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben.
en jij kunt ook nergens uit opmaken dat ik ook niet de WIL heb om alles te lusten, want uit mijn begin post kun je ook opmaken dat ik het erg vervelend vind..
maargoed ik besteed liever niet teveel aandacht aan mensen die zomaar komen binnenvallen met vooroordelen en niet verder lezen dan hun neus lang is!

anywayyyyyyyyy.. Leuk te lezen dat zoveel mensen zich herkennen in mijn probleem!
ik herken me ook ontzettend in jullie verhalen!
het verhaal dat anders koken is zeeeer herkenbaar, ik heb een vriend die goed kan koken en die heel anders kookt dan mijn moeder en bij hem is het echt lekker(en nee niet omdat het mn vriend is), hij kookt met lekkere kruiden en oke hij houd ook wel rekening met me maar gooit ook vieze groenten door de nasi enzo maar dan proef ik het niet eens:-)
Laatst heb ik een week zelf gekookt omdat mijn moeder het druk had, toen was het feest!! er stond wel opvallend veel kip op het menu maargoed lekker nasi gemaakt, bami, nog zo'n knor gerecht.. uhmm aardappeltjes vind ik ook wel lekker.. eigenlijk is ook mijn grootste probleem groente, en dan kies ik maar het minst vieze uit, dus boontjes..
oja en zuurkool vind ik ook lekker!
hopelijk snel samen wonen met mijn vriend dan kunnen we iedere avond lekker koken, sorry mamsss!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:39

Laat ik het dan zo formuleren, je komt absoluut niet verwend over, daarom zou je eens serieus naar de andere optie, verslaving aan koolhydraten moeten kijken( zo was de opmerking ook bedoelt maar alla) Dat is iets waar je lichaam om vraagt, bijna niet te weerstaan maar eigenlijk vind je het verschrikkelijk en reageert je lichaam er ook niet goed op. Het is geen onzin wat je verkondigt en verder vind ik niet nodig om mijzelf te gaan verdedigen, dit is een forum waar je dingen kunt zeggen. Dat sommige mensen zich dan zeer aangevallen voelen, jammer, soms is even doordenken beter, ts veel succes met je "eetprobleem".

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:51

Als jij binnen komt vallen met: "je bent of een verwende muts of je hebt een koolhydraten verslaving", dan kan je zulke reacties verwachten, niemand kan ruiken wat jij daar anders aan bedoeld.
Ik heb ook geen koolhydraten verslaving, mijn lichaam vraagt er ook niet om, alleen vind ik het lekker, zoals veel mensen dat hebben.. alleen is mijn probleem dat ik andere dingen niet lust maar dat betekend niet dat ik een koolhydraten verslaving heb.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:54

Ik ben ook een moeilijke eter.
Ik eet ook niet veel en meestal geen aparte dingen, als ik iets moet eten wat ik niet lekker vindt dan ga ik het gewoon verplaatsen en zeggen dat ik geen honger meer heb

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:55

Wauw, het lijkt wel of ik dit heb geschreven..
Komt me heel bekend voor en ga dus even het topic doorlezen
Hierbij heb ik ook PDS dus maakt me helemaal moeilijk
Edit : ik lust geen groenten (alleen tomaat), geen gekookte aardappels(sinds kort ga ik er van kokhalzen), geen pastas behakve macaroni, geen chinees en vooral niks onbekends oja, ook geen brood alleen zachte broodjes, gebakken broodjes of geroosterd wit brood
Wel lust ik vlees, vis en fruit en alle lekkere dingen
ook de structuur speelt een rol, sommige dingen voelen gewoon zo vies in je mond dat als ik het dan proef en eet ik het al vies vind door het gevoel in je mond brrr
Ik ben allergisch voor pindas
En dan zijn er ook nog dingen waar ik last van krijg
Oftewel dit eet ik meestal op een dag: geen ontbijt - 2 broodjes - gebakken aardappels, vlees en komkommer
En ja mijn moeder maakt dat speciaal voor mij :)
Laatst bijgewerkt door Rosannee_ op 17-10-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:02

O hier nog een, ik moet altijd kokhalzen bij alles wat ik niet lekker vind, ik kan het dan ook niet echt lekker vinden.
Maar wat jij zegt, patat, pizza, tosti, enzovoort vind ik wél lekker.
Er zijn wel groenten en fruit die ik lekker vind, net als spinazie, maar het meeste lust ik niet.

Ik eet altijd wel wat de pot schaft, maar soms zit ik driekwartier tot een uur aan tafel, omdat ik het simpelweg niet door mn keel kan krijgen.
Gelukkig eten we voor het paardrijden meestal iets van bami, nasi, ofzoiets, wat ik dus wel lust

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:05

Nog even voor TS en mede-moeilijke eters,
Op reacties als die van bigone kan je beter niet reageren zij snappen niet dat het voor ons ook vervelend is dat we niet beel lusten en willen het ook niet gaan begrijpen.
Heb al vele mensen zulke reacties zien geven op mij en die mensen willen het ook niet begrijpen :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:05

bigone schreef:
Of mensen kijken eerst eens wat verder dan hun neus lang is, gek zijn op fastfood(vettig) eten duid ergens op, niet op een moeilijke eter zijn (alhoewel ik dat ook een kwestie van opvoeding vind) maar waarschijnlijk op een stevige verslaving. Mijn sociaal kompas werkt prima maar ik kan me soms verschrikkelijk ergeren aan mensen die hun neus ophalen voor allerlei voeding, grow up. Als er geen medische oorzaak aan ten grondslag ligt dan ga je echt niet dood door allerlei voeding gewoon te proberen. Mensen zouden zich eens moeten verdiepen in wat bepaalde soorten voeding met je lichaam doet, net zoals veel mensen liters energydrinks of cola naar binnen werken, stop er een dag mee en je krijgt knallende koppijn dus blijven ze het gebruiken. Domdomdom.

Ik ben totaal geen verslaafde en eet gewoon alles, maar het liefst vermijd ik groenten, en vooral die ik nog nooit heb gegeten, omdat ik bang ben op een misselijk gevoel of dat ik ga kokhalzen, waarmee maagzuur omhoog komt en dat is echt geen pretje :n

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:14

En wat eten jullie vanavond? Het was hier al weer oorlog: ja dan eet je toch gewoon preischotel!!!! Nou werkelijk het woord alleen al, BAH. We hebben verder ook niks in huis wat me eetbaar lijkt, en helaas kan ik niet zo even naar de winkel... ( gebroken rug ).

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:35

Sundral schreef:
En wat eten jullie vanavond? Het was hier al weer oorlog: ja dan eet je toch gewoon preischotel!!!! Nou werkelijk het woord alleen al, BAH. We hebben verder ook niks in huis wat me eetbaar lijkt, en helaas kan ik niet zo even naar de winkel... ( gebroken rug ).

Ik moet paardrijden, dus nasi :D :))

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:53

Gebakken aardappels met curry, gehaktballetjes uit de prei als ik me niet vergis en komkommer met arromat :)
Gebakken aardappela zijn voor mij de oplossing van gekookte want de structuur is heel anders :) niet zo zompig of zacht

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:56

Ik ben ook een moeilijke eter, niet zo erg als sommige hier als ik het zo even lees. Maar ik lust ook veel groente die de meeste mensen juist wel lusten niet. Zoals sla, komkommer, tomaat, paprika. Ook lust ik geen ei of salade. Ben ook heel beperkt met vlees eten, geen vis, bijna geen kip, alleen rund en varkensvlees eet ik af en toe, maar liever vegetarisch. Ook lust ik geen melk, ananas, meloen, peer, mandarijn, koffie, thee. Dus vooral een beetje de 'standaard' dingen die veel mensen aannemen dat je lust, lus ik niet. Dusja is soms wel lastig en ik schaam me er ook voor. Maar als ik iets niet lust krijg ik het gewoon echt niet weg.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:23

Heb net het boek besteld 'Waarom je beter weet wat je eet', stond een artikel in de Vriendin en leek me erg interessant :)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:05

Nanno_123 schreef:
Het liefst niet, ik houd niet van brood maar eet het wel..
het is natuurlijk makkelijk meenemen naar school en werk enzo.
het liefst haal ik dan een lekker (wit) pistoletje.

Dit had ik ook. Sterker nog, ik vond brood vies, ranzig, klef en ik wist absoluut niet wat ik er op moest doen.
Ben veel verschillende soorten brood gaan proberen (waaronder zelf gemaakt brood) en heb zo brood gevonden wat ik wel graag eet. Dit is voor het eerst dat ik brood eetbaar en zelfs lekker vind (op zelfgebakken brood na, dit is ook erg lekker). Misschien een idee? Probeer eens wat anders, misschien vind je iets wat je lekker vind.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:16

Misschien helpt het om veel variatie te kiezen in je ontbijt, dus niet alleen brood maar ook ontbijtkoek , crackers , beschuit etc.
En als je nou eens naar een echt goed restaurant gaat vind je het dan wel lekker?

Ik ben van mening dan alles lekker is mits goed bereid. Dus alles goed op smaak maken metcpeper en zout en vers bereid natuurlijk. Je kan ook je eigen gezonder hamburger maken ala mac.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:32

TS, ik weet Precies wat je bedoelt, het is enorm vervelend, en verwend is het zeker niet..
Ik lust ook echt niks, en ik eet ook (bijna) nooit bij iemand anders, tenzij het patat of pizza is ofzo..

Ben een paar keer met mn vriend uit eten geweest en uit beleefdheid eet ik ook het meeste op, maar 1keer, ik hield het niet meer, ik heb eerlijk gezegd dat ik het ZO ranzig vond en zowat over me nek ging, nou hij ging stuk van het lachen...

het is echt geen pretje om zo weinig te lusten.. ;(
Sterkte ermee hihi

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:40

hahahaha soms moet ik echt lachen van zoveel herkenning!
Gelukkig als ik uiteten ga met mijn vriend kiezen we de wat simpelere restaurantjes dat ik een vertrouwd satétje kan nemen hahaha..
ik vind de satébar in rotterdam echt een aanrader, ik hou namelijk erg van nasi, kip, bami e.d.

Zelf gebakken brood word hier dagelijks gebakken maar dat vind ik nog smeriger dan het brood van de bakker. mijn moeder is nogal een kei in smaakloos eten bereiden..(als ze dit leest he oehhhhh.. gelukkig is ze niet handig met computers haha)

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:47

ojaaaaaaa nog een leuk verhaal over eten.
naja leuk.. de minder leuke dingen dus!
mijn geweldig aardige (NOT) schoonvader.. hij weegt ongeveer 200 kilo dus die eet alles wat los en vast zit.. maar natuurlijk wel van de BESTE slager en de BESTE bakker en bij de BESTE restaurants.. en die ging mij vertellen dat het onbeleefd is dat ik niets lust en dat als ik zijn kind was geweest hij me een paar tikken had gegeven tot ik mijn bord op at enzo.. oftewel jou ouders voeden verkeerd op. ik heb bij hun nooit dingen laten staan die ik niet lust, puur omdat ik weet dat hij zo zou reageren en at dus alles op, alleen in restaurants kunnen ze niet naar visrestaurant e.d... ze mogen me ook gewoon thuis laten doe je mij ook een plezier mee:-) maargoed, als ik van iemand geen kritiek wil is het wel van iemand die 200 kilo weegt, ik ga hem toch ook niet uitleggen dat iedere dag sporten voor hem misschien wel een goed idee is?

maargoed mijn moeder kwam ook nog met een leuk verhaal:
ik was 2 jaar en luste de soep niet.. toen moest ik in de schuur eten en toen heb ik het in de vuilnis container gegooit, 2 JAAR!!! 18 jaar later ben ik nog zo.. of tenminste dat zou ik willen doen hahaha!
en toen kwam ik heel lief de schuur uit dat het op was.. en toen rende ik heeeeeel hard naar boven toen mijn moeder de containers ging controleren..(voor zover ik al hard kon gaan op die leeftijd)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:48

Avanti schreef:
Misschien helpt het om veel variatie te kiezen in je ontbijt, dus niet alleen brood maar ook ontbijtkoek , crackers , beschuit etc.
En als je nou eens naar een echt goed restaurant gaat vind je het dan wel lekker?

Ik ben van mening dan alles lekker is mits goed bereid. Dus alles goed op smaak maken metcpeper en zout en vers bereid natuurlijk. Je kan ook je eigen gezonder hamburger maken ala mac.

Ik neem in een restaurant altijd wat ik ook al gegeten heb, ik zou bijvoorbeeld nooit iets met een speciale saus nemen, omdat ik het dan jammer vind van het geld, neem daarom meestal een tournedos of varkenshaas (of is dat hetzelfde? :')) Dat vind ik namelijk héérlijk :j

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:09

Nanno_123 schreef:
mijn moeder is nogal een kei in smaakloos eten bereiden..

volkomen herkenbaar! Maar voornamelijk omdat mijn stiefvader niet tegen dingen zoals ui, prei, knoflook en sambal kan. Alle dingen die dat beetje extra smaak toevoegen dus. -O- Zout gebruiken we ook steeds minder ivm hoge bloeddruk van mijn ouders.
Ik ben nu sinds een aantal jaar vegetariër en voor mij word dus apart gekookt, ik kan dus wél al die lekkere dingen zoals ui door mijn eten gooien en er gaat regelmatig een flinke smak zout doorheen, omdat mijn bloeddruk juist veel te laag is. Bevalt mij prima zo, haha.

Misschien kan je eens met je moeder dingen zoeken die eten smaak geven, zoals dus de dingen die ik hier boven noemde, maar ook verschillende soorten kruiden etc. Heb ik ook gedaan (moeder kijkt vaak mee hoe ik mijn eten smaak geef) en dat werkte hier goed. Alles wat gebruikt kán worden, wordt nu dus ook gebruikt.