Zorgverzekering 2013, welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Zorgverzekering 2013, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:55

Ik zit nu bij FBTO, bevalt erg goed! Ook erg prettig dat je zelf de modules kunt kiezen en dus alleen betaald wat je nodig hebt. Ik heb zelf de basis en therapie (fysio etc.) erbij zitten en betaal ongeveer 100 euro.
Ik ga komend jaar wel overstappen waarschijnlijk naar CZ, kan collectief bij mijn werk en scheelt aanzienlijk plus erg goede vergoedingen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:23

Zijn er eigenlijk ook vergelijkingssites die rekening houden met het gedrag van verzekeraars? Ik vind de acties van Achmea (bv behoorlijk intieme gegevens opvragen van psychische behandeling, of dat rare gedoe met incontinentiemateriaal) erg onwenselijk, dus daar wil ik in elk geval niet heen. Maar ik zou verzekeraars graag op die punten vergeleken zien: in hoeverre proberen ze de belangen van de patient te behartigen, en hoeveel slinkse trucs halen ze uit om hun kosten te drukken?

(Ik begrijp overigens dat de goedkoopste verzekeraar dan waarschijnlijk niet voor mij is :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:29

SdaphneS schreef:
Ik betaal 88 euro in de maand, met een zorgtoeslag van 60 betaal ik dus erg weinig.
Daarin tegen heb ik de laagste verzekering die bestaat. Geen tandartsverzekering en mijn eigen risico staat op 800 euro.
Het geluk is dat ik nooit ziek ben, het al jaren geleden is dat ik naar de dokter ben geweest.
De tandarts is twintig euro in het jaar, wat ik altijd zo betaal. Beter dan een dure maandelijkse verzekering, terwijl ik vaak maar 1x in de anderhalf jaar ga. :)

omg, je zou je been breken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:59

Eigen risico van 800 euro is wel erg hoog tegenover een basisverzekering van 88 euro. Ik wil sowieso geen hogere eigen risico, vind het al bijna niet te betalen :=

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:02

Ja ik had ook zelden iets, nooit ziek. dus ook amper een huisarts gezien de afgelopen 25 jaar. Tot begin dit jaar bij mij borstkanker geconstateerd werd. Ben heel blij nu dat ik (behalve het verplichte eigen risico van 220,00) verder geen eigen risico heb. Was ik meteen zo'n 1000,00 euro lichter geweest. Nu is er alleen 220,00 in mindering gebracht op de kilometervergoeding die ik kreeg.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:16

SdaphneS schreef:
Ik betaal 88 euro in de maand, met een zorgtoeslag van 60 betaal ik dus erg weinig.
Daarin tegen heb ik de laagste verzekering die bestaat. Geen tandartsverzekering en mijn eigen risico staat op 800 euro.
Het geluk is dat ik nooit ziek ben, het al jaren geleden is dat ik naar de dokter ben geweest.
De tandarts is twintig euro in het jaar, wat ik altijd zo betaal. Beter dan een dure maandelijkse verzekering, terwijl ik vaak maar 1x in de anderhalf jaar ga. :)

Waarom zou je in hemelsnaam nog geen 9 euro p.m. meer willen betalen aan een verzekering (jij betaalt 88 euro, ik 96,75), maar wel een eigen risico nemen van 800 euro???
9x12=111 euro meer per jaar dat ik betaal.
Mijn eigen risico is 220 euro. Jouw eigen risico is 800 euro. Dat scheelt 580 euro aan eigen risico. Min de 111 euro die jij goedkoper uit bent = 469 euro. Als jij iets komt te mankeren ben je dus 469 euro per jaar duurder uit dan iemand met een gewone basisverzekering en het normale eigen risico. Ik kan alleen maar hopen dat je niet ziek wordt....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:26

Omdat je nooit moet verzekeren wat je zelf kan betalen. Ik heb de cijfers niet meer precies paraat, maar ik dacht dat het eigen risico maximaal 500 euro verhoogd kan worden. Dit gaf me een premiekorting van 250 euro. Ergo, mijn risico is dat ik 250 euro extra moet betalen. En dat kan ik betalen, dus hoef ik niet te verzekeren. Hier heb ik nu twee jaar geen gebruik van moeten maken, dus ik sta nu 500 euro in de 'plus'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:06

Rinske schreef:
SdaphneS schreef:

Waarom zou je in hemelsnaam nog geen 9 euro p.m. meer willen betalen aan een verzekering (jij betaalt 88 euro, ik 96,75), maar wel een eigen risico nemen van 800 euro???
9x12=111 euro meer per jaar dat ik betaal.
Mijn eigen risico is 220 euro. Jouw eigen risico is 800 euro. Dat scheelt 580 euro aan eigen risico. Min de 111 euro die jij goedkoper uit bent = 469 euro. Als jij iets komt te mankeren ben je dus 469 euro per jaar duurder uit dan iemand met een gewone basisverzekering en het normale eigen risico. Ik kan alleen maar hopen dat je niet ziek wordt....

Wat is het probleem als je die 800 euro gewoon kan betalen? En waarom dan meer betalen 'voor het geval dat'? Nu betaal je de 800 euro als je het nodig hebt, anders betaal je voor niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:32

Ik betaal met mijn 20 jaar met tand extra ook 125 per maand -O-

edit : heb geen zorgtoeslag dacht ik... Zal mijn moeder eens vragen :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-12 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:36

Voor vriendlief hebben wij ook een hoog eigen risico genomen, scheelt toch euri's.. als het echt nodig is kunnen we t wel betalen. Nu hebben we al jaaaaren de korting dus goedkoper uit.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:08

Ik zit bij het CZ en heb ook alleen de basisverzekering (is zo'n 100E), ik heb bijna nooit wat *even afkloppen* dus vind het onnodig om daarvoor een aanvullende verzekering te hebben.

Overigens krijgen ze zorgverzekeraars zelf ook pas in november te horen wat de premiewijzigingen etc zijn dus dat duurt nog even voordat je echt kunt orienteren.
Ik zou wel voor jezelf opschrijven wat jij belangrijk vind aan een zorgverzekering en vanuit daar gaan zoeken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:35

Ik ben bij Univé en heb collectiviteitskorting en betaal 97,25 voor de basisverzekering. Ik heb er niks bij, hetgeen ik extra nodig heb betaal ik zelf wel. Tot mijn eigen risico van 220.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 06:10

takkie_muis schreef:
Ik betaal met mijn 20 jaar met tand extra ook 125 per maand -O-

edit : heb geen zorgtoeslag dacht ik... Zal mijn moeder eens vragen :P

Dat is niet handig, want als je weinig inkomen hebt heb je daar sowieso recht op :j. Ook als je nog thuiswoont en ook als je ouders je ZV betalen :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:32

veerledec schreef:
Omdat je nooit moet verzekeren wat je zelf kan betalen. Ik heb de cijfers niet meer precies paraat, maar ik dacht dat het eigen risico maximaal 500 euro verhoogd kan worden. Dit gaf me een premiekorting van 250 euro. Ergo, mijn risico is dat ik 250 euro extra moet betalen. En dat kan ik betalen, dus hoef ik niet te verzekeren. Hier heb ik nu twee jaar geen gebruik van moeten maken, dus ik sta nu 500 euro in de 'plus'.

Je kunt je eigen risico met 500€ omhoog gooien, dan heb je premie korting :) Eigen risico word ook altijd naar rato berekend. Stel dat jij in nov 18 word, dan gaat je premie gelden vanaf de eerste van dec. het eigen risico zou afgerond ongeveer 18€ zijn voor 2012

tevens handig om te weten dit zijn dingen die uitgesloten zijn van het verplichte/vrijwillig eigen risico.

Het verplicht eigen risico geldt voor alle zorgvormen zoals opgenomen in deze verzekeringsvoorwaarden, behalve voor:

- huisartsenzorg.
Houdt u er rekening mee dat geneesmiddelen die de huisarts voorschrijft niet onder huisartsenzorg vallen. Hetzelfde geldt voor laboratoriumonderzoek dat samenhangt met de huisartsenzorg. Dit laboratoriumonderzoek wordt op verzoek van de huisarts door een andere zorgaanbieder uitgevoerd en in rekening gebracht. Deze zorg valt dus wel onder uw verplicht eigen risico;
- zorg die wordt bekostigd met toepassing van de op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg vastgestelde beleidsregel voor de prestatiebekostiging multidisciplinaire zorgverlening chronische aandoeningen (zogenaamde zorgprogramma’s). Zie artikel 12, Zorgprogramma’s (ketenzorg);
- verloskundige zorg en kraamzorg.
Houdt u er rekening mee dat hiermee samenhangende kosten niet tot de uitzonderingen behoren. Dit betekent dat bijvoorbeeld geneesmiddelen, bloedonderzoek, vlokkentest of ziekenvervoer wel meetellen voor het verplicht eigen risico;
- de door ons aangewezen preferente geneesmiddelen zoals genoemd in het Reglement farmaceutische zorg
- hulpmiddelen in bruikleen. Kosten zoals bezorging en onderhoud tellen wel mee voor het verplicht eigen risico;
- nacontroles van een nier- of leverdonor, nadat de periode zoals genoemd in artikel 20, Transplantaties van weefsels en organen onder omschrijving, punt d is verstreken;
- eventuele eigen bijdragen en/of eigen betalingen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:35

Ik heb alleen de basisverzekering bij AnderZorg met alleen het verplichte eigen risico en ik betaal geloof ik 96,25 euro per maand. Nou heb ik nooit iets dus ik heb al besloten dat ik komend jaar mijn eigen risico (vrijwillig) ga verhogen zodat ik minder premie ga betalen. Inderdaad volgens het principe dat wat je zelf kunt betalen, je niet hoeft te verzekeren. Ik weet alleen nog niet tot welk bedrag ik mijn vrijwillig eigen risico ga opschroeven.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:01

Ik heb vorig jaar besloten om vrijwillig mn eigen risico met 500,- te verhogen, dat staat dus nu op 720,-. Daarentegen betaal ik 73,- premie (Univé Zekur), als ik mn eigen risico gewoon op 220,- had laten staan was mn premie 125,- geweest. Dus ik hoef per maand 50,- minder te betalen is op jaarbasis 600,-. Deze 'winst' gaat naar de spaarrekening. De zorg die ik vraag zal ik altijd zelf moeten betalen of het eigen risico nu op 220,- staat of op 720,-.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:52

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:21

ja, maar daarin tegen hebben verzekering ook preferentie beleid, denk aan de onze. Word het goedkopere middel meegenomen, wordt daar door ons geen eigen risico over berekend (als "beloning"), maar mocht de klant dus niet tegen het middel kunnen, door bv een allergische reactie dan kan de huisarts een nieuw recept uitschrijven met een medische noodzaak. Dat is geen probleem moet dan wel noodzakelijk zijn.

had laatst een klant die kreeg sproeten van het goedkopere middel en was boos op de huisarts omdat hij geen medische noodzaak wilde uitschrijven :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:40

Kirri: heb je het probleem gelezen? Er zit heel veel scheef, ook in het preferentiebeleid. En het preferentiebeleid schrijft dus niet altijd het goedkoopste middel voor! (Dat is nog het absurdste.)

kirri schreef:
had laatst een klant die kreeg sproeten van het goedkopere middel en was boos op de huisarts omdat hij geen medische noodzaak wilde uitschrijven :+

Dat vind ik niet zo gek eigenlijk, dat die klant verontwaardigd was? Ik zou ook niet zomaar sproeten willen krijgen van een middel, als een andere versie van hetzelfde middel die bijwerking niet geeft. Ik vind het absurd dat je als patient bijwerkingen zou moeten aanvaarden die niet nodig zijn, alleen maar vanwege ingewikkeld prijsgegoochel! Dan heb je duidelijk het belang van de patient niet voorop.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:03

1 of 2 sproeten op je gezicht? vind jij dat dat medische noodzaak nodig is? Tuurlijk er zit scheef maar dat is overal :/ Echter doen wij wel pogingen om er iets van de maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:15

kirri schreef:
1 of 2 sproeten op je gezicht? vind jij dat dat medische noodzaak nodig is?

Ja. Het is een ongewenste, onnodige bijwerking, ik zie niet in waarom een patient dat zou moeten ondergaan als het niet nodig is. Maar ik vind het ook zorgelijk dat het bij de ene variant van hetzelfde middel wel optreedt, en bij andere niet. (Eigenlijk zou het ook gemeld moeten worden bij Lareb, en zouden al die verschillen tussen zogenaamde identieke middelen eens goed in kaart gebracht moeten worden.)
Blijkbaar zijn die middelen toch niet zo identiek als gedacht.

Maar goed, verzekeringen zouden ook alternatieven kunnen vinden, die meer vrijheid bieden aan de patient om een middel te kiezen dat past, en waarbij ze langere tijd op 1 merk kunnen blijven, zonder dat dat leidt tot het betalen van de hoofdprijs.

Het excuus 'het zit scheef maar dat is overal' is echt een flutexcuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:00

dit kreeg ik via de rabobank in mijn inbox :

Veranderingen in de zorg voor 2013
Met Prinsjesdag maakte het kabinet de wijzigingen bekend voor het basispakket en de eigen betalingen voor het komende jaar. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor u op een rij gezet.

Verhoging eigen risico
Het eigen risico gaat in 2013 van € 220 naar € 350. Dit betekent dat u de eerste € 350 aan zorgkosten zelf moet betalen. Hierbij geldt een uitzondering voor de kosten van huisartsenzorg, kraamzorg en verloskunde. Deze zorgkosten vallen niet onder het eigen risico.

Hogere zorgtoeslag voor lage inkomens
Heeft u een laag inkomen? Dan krijgt u compensatie voor de verhoging van het eigen risico. U heeft dan recht op een hogere zorgtoeslag. Huishoudens met een inkomen tot en met het wettelijk minimumloon krijgen de verhoging helemaal terug. Huishoudens met een inkomen boven het wettelijk minimumloon ontvangen minder zorgtoeslag en dus minder compensatie.

Wijzigingen in uw pakket
Rollators niet meer in de basisverzekering. Eenvoudige loophulpmiddelen, zoals de rollator, wandelstok, looprek en krukken verdwijnen uit de basisverzekering.

Dieetadvies terug in de basisverzekering. Vanaf 1 januari 2013 wordt 3 uur dieetadvies per jaar vergoed.

Stoppen met roken programma terug in basisverzekering. Per 1 januari 2013 worden de kosten voor het stoppen met roken programma weer vergoed. Het gaat daarbij om de kosten voor de begeleiding (door bijvoorbeeld de huisarts) en de kosten voor farmacologische ondersteuning (bijvoorbeeld nicotinepleisters) zoals in het stoppen met roken programma omgeschreven.

Nieuwe regels bij IVF-behandelingen. De vergoeding van IVF-behandelingen verandert. De hoofdregel is dat er recht op vergoeding bestaat voor in totaal 3 IVF behandelingen, waarbij:

tot 38 jaar alleen recht op vergoeding bestaat bij terugplaatsing van 1 embryo bij de eerste twee IVF-pogingen en bij de 3e poging 1 of 2 embryo's;
van 38 jaar tot 43 jaar alleen recht op vergoeding bestaat bij terugplaatsing van 1 of 2 embryo's bij alle 3 de pogingen;
Vanaf 43 jaar geen recht op vergoeding meer is voor IVF-pogingen of andere vruchtbaarheidgerelateerde zorg

Fluoridebehandeling voor kinderen jonger dan 6 jaar Voor fluoridebehandelingen was er tot nu toe sprake van een leeftijdsgrens van 6 jaar. Vanaf 1 januari 2013 komt deze leeftijdgrens te vervallen. Vanaf 2013 krijgen kinderen onder de 6 jaar, die 'blijvende' tanden en kiezen krijgen de fluoridebehandeling vergoed.

Geriatrische revalidatiezorg en tijdelijke uitleen verpleegartikelen onderdeel van ZVW Geriatrische revalidatiezorg richt zich op ouderen die in het ziekenhuis een behandeling hebben ondergaan. Het doel is om deze ouderen te helpen bij de terugeer naar de thuissituatie. Deze zorg wordt overgeheveld uit de AWBZ en maakt met ingang van 2013 onderdeel uit van het basispakket. Ook de tijdelijke uitleen van verpleegartikelen valt met ingang van 2013 onder de ZVW in plaats van de AWBZ.

Wijzigingen in uw eigen bijdrage
Andere vergoeding voor gehoortoestellen. Vanaf 2013 komt er een eigen bijdrage van 25% bij de aanschaf van gehoortoestellen. Omdat zorgverzekeraars meer mogelijkheden krijgen om gehoortoestellen scherp in te kopen, verwacht de minister van VWS dat deze eigen bijdrage lager zal uitvallen dan de bijbetaling in de huidige situatie, die doorgaans tussen de € 500 en € 1.500 uitkomt.
Wijzigingen in uw premie
Het kabinet verwacht dat u het komende jaar meer zorgpremie moet betalen. Dit komt onder meer door de overheveling van geriatrische revalidatie vanuit de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet. Per saldo stijgt de door het ministerie van VWS vastgestelde rekenpremie hierdoor met € 104.

De inkomensafhankelijke bijdrage stijgt van 7,10% in 2012 naar 7,75% in 2013. Voor werknemers houdt de werkgever deze bijdrage in op het loon. De werkgever is volgens de Zorgverzekeringswet verplicht om deze bijdrage volledig aan de werknemer te vergoeden. Voor zelfstandigen, gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden geldt een ander tarief. De inkomensafhankelijke bijdrage bedraagt 5,65% in 2013. Dit was 5,0% in 2012.

Mogelijk nog wijzigingen
Eind oktober, begin november behandelt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het is mogelijk dat een nieuw kabinet nog met nieuwe voorstellen komt. Dat hangt af van de snelheid van het formatieproces. Ook de Kamer kan bij de begrotingsbehandeling nog wijzigingen aanbrengen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:03

Wij, mijn man en ik, zitten bij Delta Lloyd wij zijn gewoon simpel verzekerd alleen ik heb een extra tandarts verzekering er bij.
Wij betalen iets van 226 euro voor ons samen dus apart iets van 113 vind het zelf wel mee vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:21

350 eigen risico -O- Ik blijf denk ik bij CZ, maar dan echt de basis verzekering ivp de meest uitgebreide tandartsverzekering die ik nu heb en waar ik 155 pm voor betaal. Heb ik ook niet nodig met mijn 19 jaar en sterke tanden :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:59

Ik moet binnenkort ook maar gaan rondkijken. Zit nu via mijn moeder bij IZZ maar mijn studentenkorting vervalt in 2013 en dan is het geen interessante zorgverzekering meer.
Eigen risico blijft bij mij zo laag mogelijk (dus 350) aangezien ik dit in het begin van het jaar vaak al eruit heb door medicijngebruik (1 bestelling van zalf die ik gebruik is al 240 euro + 200 euro aan epipennen en het is eruit). Over tandarts twijfel ik nog, ik ga 1x per jaar op controle en eigenlijk is er zelden tot nooit iets aan de hand...