Vroeg opstaan een RAMP! Bij wie nog meer? Wat doe je eraan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:59

Vroeger naar bed lijkt me ook niet nodig, je slaapt nu al bijna 9 uur per nacht.

RoodZonnetje

Re: Vroeg opstaan een RAMP! Bij wie nog meer? Wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:02

Bij mij lijkt het een combinatie van licht en warmte, in de zomer heb ik er namelijk veel minder moeite mee. En wake-up light helpt enigszins, maar geeft niet die lekkere warmte die maakt dat ik gemakkelijk mijn bed uit kom :+

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:03

Heino schreef:
Bij mij lijkt het een combinatie van licht en warmte, in de zomer heb ik er namelijk veel minder moeite mee. En wake-up light helpt enigszins, maar geeft niet die lekkere warmte die maakt dat ik gemakkelijk mijn bed uit kom :+

In de zomer scheelt het echt super veel. Dan is het al licht, vaak lekker weer. Maar nu in de herfst en winter, storm, regen, sneeuw dan vind ik het heeerlijk om te blijven liggen en dan wordt het opstaan echt steeds moeilijker.
Ik heb ook mijn telefoon waarop 3 wekkers staan en mijn wekkerradio :P

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:12

Ik ben ook een ramp. 's Avonds blijf ik voor de tv hangen, niet moe te krijgen en dan 's ochtends is het een ramp! Ik heb ben ik bang ook een heel verkeerd ritme aangeleerd. 's Avonds helemaal wakker en 's ochtends een ramp.

Wat er ook gezegd word, half uur eerder en álles kan relaxed. Soms dan doe ik dat wel eens héérlijk, maar ik kan het niet opbrengen om dat vaak te doen.
Scheelt ook dat we nu vloerverwarming hebben, die dus nooit uit gaat, het huis is warm als ik beneden kom, heerlijk.

Wake up light weet ik nu al, werkt niet. Wekker op een kastje verderop.. geen probleem, ik spring uit bed.. ram dat ding op snooze en spring m'n bed weer in :o

Ik heb er héél duidelijk in de zomer gewoon geen last van, maar wat ik zeg. Scheelt enorm dat het nu beneden lekker warm is.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:38

Zoals het hier al is genoemd, structuur.
Je hoeft op je vrije dagen niet om 8 uur op te staan, wel om 9 uur :) Het helpt echt!! Ik verslaap me tegenwoordig bijna nooit meer omdat ik echt elke dag om half 8 uit moet. Op vrije dagen ben ik om 9 uur meestal al weer wakker. Soms doe ik stiekem toch half 10.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:45

Tja, als je echt een avondmens bent dan is daar weinig aan te doen, dan kun je het beter accepteren en proberen je leven zo in te richten dat je je eigen ritme aan kunt houden. Ik ben ook echt een avondmens. Kan niet opstaan als het nog donker is en ook niet heel vroeg. Heb de wekker om 8.30 en sta tegen 9.00 uur op, zit dan om 09.30 op mijn plek (heb kantoor aan huis). 's avonds kan ik alles aan en werk ik soms tot 02.00 uur door (zit nu ook nog te werken). Dus het is niet dat ik luier ben dan iemand anders, integendeel werk 50 a 60 uur per week. Alleen in een ander ritme. Dat geeft toch niks?

Als ik naar klanten moet in een andere stad spreek ik nooit voor 11.00 uur af. Voordeel dat je ook (bijna) nooit in de file staat.

Ik heb 6 uur slaap nodig. Als dat van 2.30 tot 8.30 is, is dat prima, maar als ik bijvoorbeeld om 24.00 uur naar bed zou gaan en om 06.00 uur op zou staan, dan ben ik echt de hele dag half dood en niets waard.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:49

Volgens mijn moeder had ik dit trouwens vroeger al. Als kleuter kon ik gewoon tot 11.00 uur uitslapen als ze me niet wakker maakten. Dat schijnt nogal apart te zijn bij kleine kinderen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:50

ik heb hier ook ontzettend last van :') Ik probeer regelmatige tijden aan te houden, dus tussen 11 en 12 's nachts slapen, en dan doordeweeks om 8u en in het weekend om 9u er uit. Maar in het weekend sta ik netjes op om 9u, draai me een keer om of ga naar de wc en dan kruip ik weer terug mn bed in om te blijven liggen tot half 11 :+ in de winter veel meer dan in de zomer, 's zomers kan ik gewoon direct opstaan, even een plens water in mn gezicht en gaan met die banaan :') in de winter draai ik me het liefst nog 5x om...

Ik heb 3 wekkers staan op mn telefoon, de vroegste heeft een zachte wind/belletjes melodie en gaat van heeeel zachtjes steeds iets harder, zodat ik me niet in 1x wakker schrik. de andere gaan steeds na 5 minuten af en zijn luider.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:07

Ik heb er ook enorme last van.. Maakt niet uit of ik nou om 10 uur of om 1 uur ga slapen ik kan er echt niet uit... Moet ook altijd een half uur gesteriliseerd wakker worden omdat ik echt niet kan nadenken anders. En m'n ogen openen duurt ook heel lang... Soms loopt ik met m'n ogen dicht in huis Sochtends. En m'n ochtend humeur duurt tot een uur of 11/12 als ik 8 uur opsta dus mensen hebben wat te verduren met mij :')

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:17

Het zit in de genen denk ik ofzo. Same problem here.. -O-

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:18

ik kan er ook niet uit! mijn bed is altijd nog lekker warm en ligt heerlijk ( nog beter als ik net wakker ben ).

ik ben gewoonweg echt lui smorgens!

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:24

zo herkenbaar dit... Mijn (minstens 6) wekkers gaan 's morgens een uur van tevoren en ik blijf maar snoozen.. En dan gaat er echt om de 1à2 minuten één, maar niets maakt uit: ik kom mn bed niet uit. Dan ben ik ook niet aanspreekbaar gewoon, ik kan alleen maar knorren en als iemand door blijft zeuren/vragen word ik chagerijnig :+
Ik heb ook echt totaal geen zin in eten 's morgens. Dan heb ik best honger hoor, maar ik heb dan gewoon echt geen zin in. Dat komt altijd vanzelf een uur of 2 nadat ik ben opgestaan :')

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:36

Het ergste is in de winter, lekker warm in je bed en dat steek je je been naar buiten om eruit te gaan en dan brrrr. Daarom heb ik altijd de kachel aan als het koud is :) tegen mij moet je echt niks zeggen smorgens, zelfs geen goedemorgen ik word alleen maar chagrijniger :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:52

Ik heb het zelfde probleem en ik droom ook nog eens altijd over mijn wekker!
Of ik nou een liedje of een vervelend toontje doe, het maakt niets uit... ik ga dan dromen over dat geluid en heb dan steeds pas heel laat door dat het mijn wekker is..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:56

MoonChloe schreef:
Zoals het hier al is genoemd, structuur.
Je hoeft op je vrije dagen niet om 8 uur op te staan, wel om 9 uur :) Het helpt echt!! Ik verslaap me tegenwoordig bijna nooit meer omdat ik echt elke dag om half 8 uit moet. Op vrije dagen ben ik om 9 uur meestal al weer wakker. Soms doe ik stiekem toch half 10.

Hier niet :n Vroeg opstaan blijft irritant. Ik kan er wel aan wennen, maar wordt alsnog langzaam wakker.
En als ik niet 1 dag in de week kan uitslapen heb ik daar de hele week last van. :+
Zet ook altijd 2 wekkers: mobiel, op snooze, en zo'n piepppieppiep wekker. En vorige week was ik alsnog blij dat mijn moeder er ook vroeg uit moest en mij nog riep, anders was ik weer weggedommeld: had per ongeluk niet op snooze gedrukt. Dat wordt dus een 3e wekker aanschaffen als ik op mezelf woon :')

Jenkins: Dat heb ik inderdaad ook al een paar keer gehad. En je lijf dan maar denken dat je het droomt. :')

Of een kwartier voor de wekker wakker worden en denken dat het midden in de nacht is, dus weer gaan slapen en dan wakker schrikken omdat de wekker nu al weer gaat!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:27

Herkenbaar.
Vroeger toen ik nog thuis woonde en naar school moest, deed mijn moeder van alles om me uit bed te krijgen. Ineens dekens van me af trekken, rolluiken ineens open, stofzuigen (argh, dat geluid!), tv hard aan, koud washandje op mijn gezicht en weet ik veel wat meer... Kwam er anders gewoon niet uit :')
Nu heb ik enkel de wekker van mijn telefoon, werkt prima. En de wake-up light gebruik ik weinig, maar werkt wel, zeker in de winter.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:51

Ik kan me ook altijd heel erg ergeren aan ochtendmensen. Die 's morgens al helemaal hyper zijn en blij zijn dat de dag zo vroeg begint. Maar 's avonds liggen ze dan wel om 22.00 uur in bed. Nou, dan begint de avond pas hoor!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:56

Bloodymary schreef:
Ik kan me ook altijd heel erg ergeren aan ochtendmensen. Die 's morgens al helemaal hyper zijn en blij zijn dat de dag zo vroeg begint. Maar 's avonds liggen ze dan wel om 22.00 uur in bed. Nou, dan begint de avond pas hoor!

Idd ZO ZONDE om dan al in bed te liggen.. my words :j

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 04:41

Bij mij werkt het nu heel goed dat als ik maar 1 minuut te laat op mijn werk kom ik geen baan meer heb.... En als ik ochtenddiensten heb moet ik er om kwart voor 6 zijn dus om kwart over 4 de wekker. Maar hen ook diensten van om 4.45 beginnen. Maar ga dan wel een uurtje eerder naar bed...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 05:02

BraveSpots schreef:
Ik kan zelfs niet direct boempats opstaan, daar krijg ik dus echt hoofdpijn. Baal altijd als er iemand vroeg aan de deur belt voor pakketje ofzo, want dan heb gegarandeerd last van m'n hoofd.

:oo Ik dacht dat dit normaal was? Niet dus?

Anyway, hier nog iemand met hetzelfde probleem. Ik kan (zoals je ziet :+ ) best goed vroeg opstaan, maar alleen op vrije dagen :') moet zeggen dat ik al zolang ik me kan herinneren 's avonds uren wakker lig, en er 's morgens níet uit kan. Aan ritme ligt het dus niet, ik wen er gewoon niet aan. Vroeg naar bed en vroeg opstaan lukt me alleen als ik aan het vasten ben, maar dat is niet echt iets dat ik de rest van mijn leven kan gaan doen, als ik tenminste mijn 18e verjaardag nog wil halen :')

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 05:19

als ik moet werken sta ik rond 10 voor 6 op, kleed ik me aan, wassen, haren en dan maak ik het voer voor de honden klaar, boterham maken, en dan joghurt met muslie, zet de laptop aan, even rustig eten, als mijn man terug is met de honden, dan heb ik mijn dochter wakker gemaakt, en die neemt hij dan mee naar mijn moeder,
tegen 20 voor 7 vertrek ik naar mijn werk,

de ene dag kom ik ook makkelijker uit bed, maar heb er eigenlijk geen moeite mee

alles went, ook als het zondag is ben ik meestal rond 8 uur uit bed,

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:03

Hier nog iemand die er 's ochtends niet uit kan. Werk in de thuiszorg en moet dan om 7.30uur beginnen en van te voren paarden voeren. Wekker gaat dan om 5.45uur, dan kan ik nog even snoozen, maar oh oh oh, wat ligt m'n bedje lekker 's ochtends vroeg. Ik probeer ook echt om zo min mogelijk ochtenddiensten te hoeven werken, geef mij maar 5 avonddiensten in de week, kan ik 's ochtends lekker blijven liggen of weer terug in bedje als ik de paardjes heb gevoerd.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:13

Hier nog zo iemand, ik sta daardoor 2 uur voordat ik weg moet op, ja ook als ik om 6 uur wegmoet, dit omdat ik anders niet te genieten ben.
Hoe....ik ben gewoon hard voor mezelf....maar dat wakeup light, dat zou ik wel uitproberen als ik iedere dag vroeg op moet staan.
Eigenlijk heb ik het liefste voor 12 uur geen verplichtingen.
Daarom werk ik wel als het even kan s avonds.

Moet zeggen dat het de laatste 2 jaar stukken beter gaat, ik heb werk waar ik ook smorgens met liefde en plezier mijn bed uitkom, helaas stopt het per 27 november, dus k ga voor minstens zulk leuk werk. :j

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:17

Hier ook! Slaap van half 11 tot kwart voor 7 , vorige week al een paar keer om 10 uur gaan liggen! Zo'n drama als het donker is en moet opstaan. Wordt tijd dat de klok weer wordt aangepast! (ofwel dat maar heel even helpt)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:30

Pfff zo herkenbaar maar gelukkig verleden tijd :D

Ik werkte in de horeca en daar had ik precies hetzelfde. Onregelmatige werktijden, nog even wat eten voor het slapen (want onregelmatige tijden van eten) en smorgens een uur snoozen.

Wat mij echt heeft geholpen is een hele opsomming:
's Avonds geen thee/koffie/zoetigheid meer eten.
Regelmatig op dezelfde tijd opstaan.
Niet snoozen, maar GELIJK eruit. (In het begin sleepte ik mezelf naar de warme douche.)
Ontbijten in de ochtend.

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar het is zoo heerlijk om dat uur extra te kunnen slapen ipv te snoozen. Inmiddels gaat m'n wekker en ben ik na 5min. klaarwakker. Je kunt het jezelf dus echt aanleren! :)

Edit: Wat mij ook heel erg heeft geholpen is RUST in de ochtend. Geen gehaast, gewoon rustig de tijd nemen (ik neem 5 kwartier) om te douchen, ontbijten, aan te kleden, tutten, bokken. :D