HELP! ik heb een teek wat moet ik doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: HELP! ik heb een teek wat moet ik doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:09

ik snap de paniek wel, als je een teek ontdekt weet je vaak niet hoelang die daar al zat.
heb je m keurig verwijderd moet je de evt kring nog ontdekken en ook geluk hebben met een correct reagerende arts. voor je t weet kwakkel je met allerlei rotklachten door Lyme. ik heb t iets te vaak om me heen gezien!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 08:10

kan nog steeds gen ring vinden. dus er zal wel niks aan de hand zijn :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:10

Geen paniek, nu kun je niets anders doen dan bij de datum in je agenda opschrijven dat je een tekenbeet gehad hebt. Als je binnen een paar weken van die vage griepklachten krijgt kun je het even melden aan je huisarts. Soms komt er een rode kring om de plek waar je gebeten bent, dat is dan niet dezelfde dag maar in de dagen/weken er na. Als dat gebeurt ook contact opnemen met de huisarts voor een AB-kuur.
Maar laten we hier niet te licht over denken, en ook niet overspannen reageren, maar binnen ons gezin hebben we 3x te maken gehad met de ziekte van Lyme, 2 zijn genezen, maar 1 heeft dus blijvende schade. Dus onderschat het ook niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:16

meeste is al gezegd. Wil nog wat voor de volledigheid toevoegen.
Nu bloed checken heeft totaal geen zin.
Een teek kan al heel snel de besmetting doorgeven, niet pas na 48 uur.
Een kring is niet standaard bij lyme, er zijn genoeg mensen die zijn besmet zonder dat ze een kring hadden, bovendien kun je op je arm gebeten zijn en op bv je enkel een kring krijgen, hoeft dus niet perse op die plek.
Nakijken over een paar maanden, kan geen kwaad, en als je lyme zou krijgen, zou je ook pas over 3 jaar ziek ervan kunnen worden.
maar nu in paniek raken, is verre van handig, zinloos en niet nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:00

_Maureen_ schreef:
neejoh dan had je er allang last van gehad :)

moeheid en zo

ook niet waar ;) symptomen kunnen ook pas na maanden komen, daarbij is het niet alleen moeheid ;) je hele imuunsysteem word aangetast

ben blij dat ik nooit word gebeten :)) ik heb in totaal 2 teken volgens mij gehad in mijn leven en die zijn er allebij heel snel uitgehaald. heb me overigens wel laten testen hierop.
mijn moeder heeft wat dat betreft minder geluk.

Had overigens gelezen dat 40% van de teken besmet zijn, weet de bron even niet meer

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:12

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:00

bang niet, maar oplettendheid is wel geboden, want het is wel een hele nare ziekte, die heel veel leed en ellende veroorzaakt en vaak door de artsen onderschat wordt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 10:00

ja i know

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:04

texelse schreef:
bang niet, maar oplettendheid is wel geboden, want het is wel een hele nare ziekte, die heel veel leed en ellende veroorzaakt en vaak door de artsen onderschat wordt.

Uhh.. dat zeg ik toch? Daarbij als je gebeten bent kun je er toch niets meer aan doen. En zelfs in je eigen tuin kun je deze beestjes oplopen dus het hoeft niet eens per se in het bos te gebeuren.

Lyme is inderdaad heel erg naar daarom ook altijd datum noteren en bij vage klachten hierna refereren. Maar om nou mensen gelijk angstig te maken voor een teek vind ik erg overbodig aangezien het iedereen kan overkomen en de kans op ziek worden gewoon niet zo heel groot is.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:25

@thats_me, nee hoor, het is ook niet spcifiek naar jou bedoeld, maar er bestaan best veel misverstanden over de ziekte van lyme, waardoor mensen soms heel hysterisch reageren na een tekenbeet, en anderen juist te nonchalant zijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:37

joyfordogs schreef:
meeste is al gezegd. Wil nog wat voor de volledigheid toevoegen.
Nu bloed checken heeft totaal geen zin.
Een teek kan al heel snel de besmetting doorgeven, niet pas na 48 uur.
Een kring is niet standaard bij lyme, er zijn genoeg mensen die zijn besmet zonder dat ze een kring hadden, bovendien kun je op je arm gebeten zijn en op bv je enkel een kring krijgen, hoeft dus niet perse op die plek.
Nakijken over een paar maanden, kan geen kwaad, en als je lyme zou krijgen, zou je ook pas over 3 jaar ziek ervan kunnen worden.
maar nu in paniek raken, is verre van handig, zinloos en niet nodig.

ok weer wat geleerd