Henna, maar dan voor in je haar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

Re: Henna, maar dan voor in je haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:51

Oehh ik volg dit even. Ik heb mijn moeder vorige week beloofd om binnenkort ook haar haar te verven. Onderhand komen er grijze plukjes tussen dus dat moet weer even weg!

In welke winkels zijn de henna kleuringen te koop? daar kunnen ze je ook adviseren?

Als het bij mijn moeder goed gaat dan geloof ik er zelf ook aan! Ik heb licht bruin haar van mezelf. Ik heb vorige week net weer met chemise troep geverfd dus ik zal nog even moeten wachten. Je kunt het ook gewoon bruin verven? Rode gloed maakt niet zo uit denk ik.

Adamootje: ik ben benieuwd naar je haar? Kun je misschien een foto plaatsen van voor en na? :o

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:29

De henna die ik koop zijn gewoon gemalen bladeren groen van kleur en stinkt (als koeienkuil)vreselijk! Maar............ dat geeft wel een geel mooi rusultaat. Ik koop het op de markt.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:45

Nouja, ik had gewoon te weinig! :oo 2x 100 gram gekocht... Ik moet blijkbaar toch meer hebben... Ik zal een fotootje plaatsen van het eindresultaat. :D Nu moet ik nog een paar uurtjes wachten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:54

ismy schreef:
Oehh ik volg dit even. Ik heb mijn moeder vorige week beloofd om binnenkort ook haar haar te verven. Onderhand komen er grijze plukjes tussen dus dat moet weer even weg!

Geen henna gebruiken: het donkere wordt donker en het grijze zal oranje worden. :=

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:57

HippoLogic schreef:
ismy schreef:

Geen henna gebruiken: het donkere wordt donker en het grijze zal oranje worden. :=

In ieder geval geen rode henna gebruiken! Je hebt ook Henna in andere kleuren. Kijk even bij de Tuinen. ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:23

Bedankt! Zal ik dan niet doen! Krijg je ook van die rare highlights..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:27

http://i47.tinypic.com/ibh25h.jpg Hier het drapje. Later hebben we het nog wat dunner gemaakt zodat we het er beter in konden smeren. De henna is er nu uit. Ik laat nu mijn haartjes drogen en morgenochtend zal ik het resultaat hier posten. Het insmeren ging erg makkelijk. We hadden wat gemorst op de vloer, maar dat konden we zo opvegen/ afnemen. Ook het uitspoelen ging vrij makkelijk. Het was in het begin wat klieren, maar toen ik de conditioner erin had gesmeerd was het er zo uit. :) Ik vond het net zo makkelijk te gebruiken als chemisch haarverf. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:34

Zwitsal schreef:
Nog even een opmerking: als je eenmaal henna in je haar hebt gedaan (aak het dus met henna hebt geverfd) kun heeft daarna niet meer met een chemische haarverf kleuren. Dan zul je het dus helemaal uit moeten laten groeien voor je het weer met een chemische haarverf kan doen.
Wel iets om over na te denken.
Ik wil henna ook wel een keer proberen maar doe het niet ivm bovenstaande.

mmm, in de praktijk valt dat dus allemaal wel mee, hoe vaak ik al niet geswitched ben tussen chemisch thuisverven, henna, kapper etc , nooit problemen gehad :n

nu heb ik de laatste keer chemisch geverfd, daarvoor henna (en dat was verre van uitgegroeid toen ik de chemische er in heb gesmeerd) en van de week gaat er weer henna in (chemisch is een weke of 6 terug denk ik

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:36

HippoLogic schreef:
ismy schreef:

ook dit valt nog wel mee, ik heb vanaf mijn 18de al grijze haren , inmiddels ook echt plukjes .
ik verf met rode henna (momenteel die van jacob hooy) en heb geen echt groot kleurverschil zichtbaar op de grijze plukjes tov de niet grijze lokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:41

Ik verf al 15 jaar mijn haren,soms henna en soms chemisch.
Momenteel is de laatste keer chemisch geweest en wil wel weer eens henna.
Ben semi-natural redhead dus rood staat me prima,heb ik nu ook.

Verven jullie steeds je hele haar of alleen uitgroei?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:22

Ik deed mijn haar altijd helemaal. Ik begon dan bij de uitgroei en nam later de lengtes mee. Met de henna heb ik ook gewoon mijn hele haar in één keer gedaan. Nu zie ik dat we bij sommige plekken vergeten zijn de uitgroei mee te nemen.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:35

Foto? :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:40

Tomorrow, tomorrow! :D In het daglicht zie je het beter.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:51

Ik gebruik zelf 200 gram henna met 50 gram indigo, en heb een dieprode koperkleur. Ik heb altijd de goedkope zakjes van de natuurwinkel. Let bij de kant en klare doosjes goed op de ingredienten; vaak zitten hier allerlei rare toevoegingen in. Let ook op met geverfd haar; de metalen die de chemische haarverf-troep inbijten in je haar kunnen raar reageren met de henna. Test dus eerst ruim van tevoren met een flinke pluk haar uit je borstel. Dan zie je ook meteen welke kleur je krijgt; henna is namelijk ECHT een permanente kleuring, en moet er dus uitgroeien. Voordeel hiervan is wel dat de kleur erg mooi blijft, veel langer en mooier dan bij gewone verf.

Even wat info over henna:

Je hebt henna, senna en indigo. Alnaargelang de mengverhouding van deze drie plantaardige poeders kan je je haar in allerlei tinten verven, van oranje tot zwart en zelfs blauwtinten. Mensen met lichtblond of grijs haar doen er goed aan om hun henna te mengen, omdat ze anders knaloranje worden... Eerst uittesten dus!

Henna: henna is een vermalen plant-deel (de wortel geloof ik) dat je haar oranje maakt. Door senna of indigo toe te voegen kan je andere tinten maken, die echter wel allemaal een rode gloed zullen hebben.
Senna: senna noemt men ook wel "blonde henna". Senna maakt je haar echter niet lichter/blonder! Wanneer je alleen senna gebruikt, werkt dit als een soort haarmasker, dat je haar verstevigt. Je kan senna gebruiken om je henna te "verdunnen", als je een minder heftig effect wilt.
Indigo: hier verft men ook spijkerbroeken mee. Indigo alleen, zonder henna of senna, maakt je haar diepzwart. Indigo met senna geeft blauw-zwart-tinten. Hoe meer indigo bij je henna, hoe bruiner de tint.

Om je henna te laten hechten aan je haar, heb je een zuur nodig. Dit kan een simpele fles azijn van 30 cent zijn, maar wijn, citroensap oid kan ook. Het zuur en de henna reageren samen en zorgen voor de kleur. Naast zuur kan je nog andere kruiden toevoegen, die het kleuren (schijnen) te beinvloeden. Zo kan je kamille toevoegen aan je senna-masker voor verhelderen van blond haar, kruidnagel aan je henna voor bruin, en schijnt rode wijn voor een rijkere rode kleur te zorgen. Ik heb al redelijk wat geexperimenteerd, en mij zijn de resultaten hiervan niet echt opgevallen...

Voor de geur (henna ruikt een beetje ...ahum... naar composthoop) kan je een aantal druppels etherische olie toevoegen. Lavendel is mijn favoriet, pepermunt raad ik af omdat dit ook irriteert (denk aan vicks vaporub...). Ook voeg ik vaak een paar lepels olijfolie toe voor de verzorging.

Je werkwijze: Maak de hennapoeder aan tot een dikke pap met je 'zuur' en heet water. Laat de henna staan tot het van een middengroene brij naar een donkerzwarte brij gegaan is. Dat betekent dat de kleurstoffen los zijn gekomen door het zuur en actief zijn. Maak de henna weer (hand)warm, voeg je andere stoffen zoals olie en evt. nog wat extra water toe. Trek een oud shirt aan en smeer de randen van je gezicht en nek in met vaseline, ikzelf doe meestal ook mijn polsen omdat ik nogal knoei, haha. Doe plastic handschoenen aan. Nu kan je de henna in je haar aanbrengen, of laat iemand anders het voor je doen. Doe dan een badmuts oid op en laat het zo lang mogelijk inwerken, liefst 2 uur of langer! Spoel je haar uit, om de resten er allemaal uit te krijgen gebruik ik vaak een heleboel cremespoeling. Drogen en klaar!

Let op: De kleur die je na het verfen hebt, is niet de uiteindelijke kleur! Schrik dus niet wanneer je in de spiegel kijkt! ;) Henna oxideert de eerste paar dagen, de kleur verandert dus onder invloed van zuurstof. Na een dag of 2 heb je de daadwerkelijke kleur. Ook hierom heeft het verven van een testpluk uit je borstel voordat je aan henna begint de voorkeur!

Let op #2: Als je aan henna begint, zit je er aan vast. Na het verven met henna kan je hetzelfde haar niet meer met gewone haar verven, omdat de metalen in normale verf gek kunne reageren met de henna. In het ergste geval wordt je haar zo broos dat het gewoonweg afbreekt. Ook vervaagt henna niet en is het niet uitwasbaar. Je zit er dus aan vast tot het uitgegroeid is. ;)

Pfft, zo, nu zijn mijn vingers moegetypt :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:37

over het chemisch afwisselen met henna, er staat idd altijd geschreven dat het niet kan, praktijk wijst anders uit , doe het al jaren en heb nooit! rare dingen gehad, altijd gewoon de beoogde kleur en gezond haar
(buiten het feit om dta mijn haar chemisch verven gewoon niet tof vind. )

testplukje uit de borstel is wel een aanrader, je zou maar net de combi hebben die wel rare effecten geeft, maar ik heb nog nooit problemen ondervonden met henna op chemisch geverfd haar en gebruik geen vast merk als ik eens chemisch verf.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 08:50

Nou, ik hou wel van een risico. Ik heb gewoon een pluk gepakt van mijn eigen haar ( wat dus in m'n hoofd zit nog) geen gekke kleuren gehad of iets dergelijks. Ik zie nu hoe het geworden is. Ik heb een soort koperkleurtje gekregen, maar het is niet echt rood. Ik vind het wel heel mooi.:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:57

dat zeg ik...gewoon doen :+ (ik ben meestal van het eerst doen en dan denken met dit soort dingen, gelukkig altijd goed uitgepakt op 1 keer van zwart naar blond na dan := lol )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:27

Ik gebruik het ook al jaren. Wij hadden een kapsalon, dus ik ik gebruikte al heel lang en vaak veel verf. Ook veel highlights gehad. Door zwangerschap en later ziekte werd haar echt slechter. Had een flinke bos krullen voorheen, maar haar werd dun, brak snel af etc. Ondanks alle goede producten in huis en alle bijbehorende kennis. Ook van binnenuit wat gebruikt, maar in aanraking gekomen met henna.

Ik zat laatste jaren toch al tegen kastanje aan, dus durfde dat wel aan. Eerste keer niet gek lang laten zitten, maarw el tevreden over de kleur.
Ik begon al met 18 grijze haren te krijgen en die pakten ook. Ik vond de nuance juist leuk.

Nu is de uitgroei echt behoorlijk grijs, maar gebruik nog steeds henna.

Ik was van mezelf tegen donkerblond aan. Heb donkere wenkbrauwen en toch denkt men dat ik een natuurlijke rode kleur heb.

Het is in het begin wel erg fel, dat wel. Ik heb foto's gezien paar dagen nadat het gedaan is en dan springt het er wel uit.

Nu lukt het ondanks grijze haar nog allemaal. Toch ga je steeds sneller de uitgroei zien en het is wel erg fel soms in het begin. Maar ik wil de eigenschappen van een natuurproduct zoals henna.

Wij hadden overigens eens een klant die een permanent wilde. Ik zag dat ze gekleurd was en vroeg wat het was. Ze was absoluut niet gekleurd en wilde per se een permanent. Ik wilde het niet doen als ik niet wist wat erin zat, maar ze stond erop en uiteindelijk stom genoeg toch gedaan. mevrouw kwam al lang bij ons en de hele familie.
De permanent heeft nauwelijks gepakt. Maar goed, wij werkten niet met henna en hadden er ook geen ervaring mee verder.

Er overheen verven heb ik weleens gedaan in het begin. Eerts highlights erin gedaan, vond ik wel leuk geworden. En later een keer wat donkerder geverfd. Zat dan wel een aantal weken tussen.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:11

Ik ben benieuwd hoe het geworden is!
Heb je ook zuur toegevoegd of niet?

http://i5.photobucket.com/albums/y185/marije-twilight/henna.png

Deze kleur heb ik nu, het is door het vele laag op laag henna best donker geworden, binnenshuis en 's avonds is het eigenlijk meer donkerbuin, in de zon een best felle rode gloed. Mensen zeggen wel eens verbaasd, hè rood!?? als ik in de zon loop.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 13:22

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:54

Mooi geworden! Het heeft niet de rode henna kleur gekregen, maar wel een gloed en het glanst mooi!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:10

Nee, het is inderdaad meer kastanje, maar dat komt omdat ik o.a. spiritial sky kastanjebruin had. ik ben er erg blij mee. Het is geen typische henna kleur, maar dit is wel de kleur die ik zelf ik gedachten had. Het is nu trouwens nog ietsje donkerder geworden. :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:43

Ik vind het heel mooi! Zeker iets wat ik straks ook ga doen. Vorige week net mijn haar geverfd met chemische dus nog even wachten.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:12

Ohh wat fijn een henna topic, misschien kunnen jullie mij helpen?

Ik heb donkerblond haar van me zelf ,( zie profiel) dit is nu kort geknipt voor kika, en ik dacht mijn haar een tintje donkereder te verven met chemische kleuring, dit is dus fout gegaan er zat waarschijnlijk een verkeerde kleuring in want het was zwart geworden... Nu is het inmiddels tussen lichtbruin en chocobruin ( na wassen met head en shoulders en er een amber kleurige spoeling er over heen te gooien)

Maar ik wil mijn haar graag dier rood verven, maar kan ik dan wel henna er overheen doen? En wat raade jullie aan? ( ik zal zo een foto plaatsen welk kleutje ik zou willen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:34

Afbeelding
Afbeelding

En ik vind de bovenste kleur toch wel het gaafste ;)