bloed donor of een ander goed doel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: bloed donor of een ander goed doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:27

Jeetje zo vaak, hier in Ede hadden ze het er over dat ik ongeveer 3 keer kom. Maar op wat baseren ze dan wanneer je vaker kan geven of ligt dat per locatie anders of wat? Ik wil ook best vaker namelijk.. :P

En wat is er zo anders aan plasma, qua geven?

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:29

Bij plasma-donatie wordt je volgens mij vaker opgeroepen, en het doneren zelf duurt ook een stuk langer dan bij het doneren van bloed. :)

Ben zelf ook bloeddonor en orgaandonor. Mag binnenkort voor de 5e keer bloed komen geven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:31

Ikzelf ben bloeddonor, heb 1x gegeven en ben 1x weer terug naar huis gestuurd, dit omdat mijn Hb te laag was ;) De eerste keer had ik een enorm grote blauwe plek, de hele binnenkant van mijn elleboog ( of hoe dat dan ook heet xD )
Verder ook orgaandonor, als je dood bent het je zelf toch niet meer zoveel aan je organen :) Wel mooi om te lezen dat er heel wat meer zijn die dit ook doen!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:22

ik wil ook bloeddonnor worden

ik zei dat laatst en toen zei iemand : voor het geld?

maar krijg je er geld voor of hoe zit dat?

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:41

Goed dat je bloeddoneerd!
Ik wil graag ook bloed doneren maar ik mag het niet omdat ik een vertraagde stolling heb ;(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:43

Ik was bloeddonor (en nee, je krijgt er in NL geen geld voor) maar ben er mee gestopt omdat ik er telkens niet goed van werd. Dan moest ik weer plat met een washandje op mijn hoofd... op den duur geen zin meer in.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:48

Voor m'n gevoel zou ik het heel graag willen doen, maar ik ben zo bang voor het prikken dat ik me niet over de streep kan zetten.....
Mocht er bijvoorbeeld met een ongeluk direct bloed nodig zijn, zou ik me ten aller tijden aan bieden!
Ben wel orgaandonor. Lijkt me een fantastisch idee dat mijn dood toch nog ergens goed voor zou zijn :P

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:02

Ik ben ook al een tijdje bloeddonor, maar het wil niet zo... :P Ik ben nogal moeilijk te prikken. Eerste keer linkerarm twee keer aangeprikt, maar dat bloedvat ligt in een rare kronkel en na een halve zak sloeg 'ie dicht. Tweede keer zei ik dat ze het maar rechts moesten proberen. Prikster heeft een paar minuten gezocht naar een goed vat, maar kon niet echt iets vinden, dus toen toch maar links geprobeerd. Vat gevonden, aangeprikt, maar ja, die rare kronkel. Dat werkte dus niet. :') Toen toch maar weer rechts gekeken, na lang zoeken een vat gevonden en ik kreeg zowaar een zak vol. Vervolgens ben ik een half jaar niet in Nederland geweest. Daarna werd ik weer opgeroepen, maar was mijn HB nét te laag.

Al met al voel ik me dus nog niet heel nuttig. :') Ik word ook niet zo vaak opgeroepen, volgens mij heb ik geen erg populaire bloedgroep.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 16:20

Ik was al bang dat ik niet goed gekeurd zou worden omdat ik zo moeilijk te prikken ben, maar gelukkig lees ik dat hier genoeg mensen met hetzelfde probleem zitten.
Nog 2,5 week stage in het buitenland en dan gaan we een afspraak maken voor mijn 'keuring' hihi.
Ik hoop dat ik weinig naverschijnselen heb, maar denk dat dat ook per keer verschilt.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:44

ook ik heb me net aangemeld als bloeddonor, vorige maand 18 geworden en wilde het al een hele tijd.
maar vergat elke keer om mezelf aan te melden.

Ik ben als de dood voor naalden, maar die zenuwen heb ik er die paar keer per jaar wel voor over..

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 16:47

carr_friesje schreef:
ook ik heb me net aangemeld als bloeddonor, vorige maand 18 geworden en wilde het al een hele tijd.
maar vergat elke keer om mezelf aan te melden.

Ik ben als de dood voor naalden, maar die zenuwen heb ik er die paar keer per jaar wel voor over..

Respect! *\o/*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:48

IK ben ook bloeddonor.
Wilde ook graag wat doen voor de medemens.
Ik heb geen problemen gehad na het doneren.
De eerste keer waren mijn armen erg blauw, ze kregen geen ader gevonden.
Dit kwam omdat ik aan was gekomen, nadat ik was afgevallen was het geen probleem meer.
De dikke naald valt erg mee, je moet gewoon even ergens anders aan denken als je er niet tegen denkt te kunnen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:50

vuurneon schreef:
Ze hebben een bepaalde tijdsregel waarbij ze stoppen na een bepaalde tijd proberen. Dus ik ben niet afgekeurd, maar ik weet dat ik echt hele moeilijke aders heb en ze in het ziekenhuis al langer dan die tijd erover doen om aan te prikken. Bovendien moeten ze dan ook dunnere naald pakken omdat mijn ader anders wegspringt. Zodoende hoef ik het al niet eens te proberen. Bloedgever doe ik echt alleen als het moet, want met maar 1 geschikte afname plek op mijn arm die absoluut niet ideaal is ga ik niet extra afnemen :)

_O- _O-
Dit komt mij zeer bekend voor, helaas :')
Zelf ga ook gewoon liever niet meer als er bloed geprikt moet worden, wat een ellende...
In het ziekenhuis moest ik eens een infuus, stonden ze daar met z'n drieën de dunste naald er proberen in te rossen..
Nou ja, dan maar als ik dood ben, dan mogen ze me opsnijden. :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:14

ik doe vrijwilligers werk, en ik ben orgaan donor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:22

ik ben bloeddonor en sta ook ingeschreven als beenmergdonor.

ik vind het prikken niet fijn,maar bedenk me dat er dan mensen zijn die je bloed heel goed kunnen gebruiken,en ach wat stelt die prik dan ook voor

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:49

Hier op school hebben ze een bloeddonatieprogramma, waar iedereen >17 jaar en >50 kg bloed mag doneren.
Dit bloed wordt gebruikt door het ziekenhuis hier in de stad :)
Helaas ben ik (nog) niet officieel Canadees en mag ik dus niet doneren, wel heb ik B+, een bloedgroep die hier weinig voorkomt, dus ik ben wel van plan zsm te gaan doneren :j

Ik ben ook orgaan (en de rest dat ze willen hebben :+ ) donor, als ik doodga heb ik er toch niks meer aan.

Verder doe ik vrijwilligerswerk vanuit school en draag zo mijn steentje bij aan onze gemeenschap :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:15

Als je bloed wilt doneren, controleren ze dan ook op suikerziekte? Vast wel toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:16

Dat doen ze!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:19

Kentaro schreef:
Dat doen ze!

Fijn haha :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:21

Hoop dan alleen niet dat dát de reden is om donor te worden... := Bij de huisarts kun je dat ook zo laten checken :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:28

Haha nee :+ Ik ben al bloeddonor, ik vroeg het mij af omdat ik toch al een poos kamp met vermoeidheid in de ochtend en eigenlijk heel vaak moet plassen, had het er net over met iemand (die suikerziekte heeft) en die somde wat symptomen op, en stresskip dat ik ben denk ik gelijk het ergste haha.. :')

En dan nog zou ik het niet voor mijzelf willen weten maar meer het feit dat ik net bloed gedoneerd heb en ik dat een eng idee vind!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:33

Betreft het feit dat je bloed gedoneerd hebt en misschien diabetes zou hebben, hoef je je geen druk om te maken hoor!! Mensen met type 2 (met tabletten) mogen gewoon bloedgeven. Mensen met type 1 (insuline afhankelijk) niet, maar dat is voornamelijk omdat ze er zelf last van kunnen hebben met een te lage bloedsuiker door de bloedafname!
(zou degene met diabetes die je gesproken hebt, niet een keer een vingerprik bij jou kunnen doen zodat je kunt kijken wat jouw waarde is??)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:58

Mwah denk niet dat ze dat zou willen haha, ik maak schoon bij haar (Huishoudelijke zorg Opella). Kan het de volgende keer natuurlijk best een keertje aankaarten e.d. :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:25

Ik ben ook bloeddonor.. Kan geen plasmadonor worden, daar waren mijn aderen niet goed genoeg voor werd mij verteld.
Ben ook orgaandonor.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:05

Hoe gaat dat bloed doneren nou precies? Ik zou het graag willen, maar ben stiekem toch best bang ervoor! :o