Na 8 weken nog steeds open wond op mijn been

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Re: Na 8 weken nog steeds open wond op mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:38

Gelukkig dat het dan met zalf opte lossen is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:40

Jeetje, niet ontstoken. Hoe kan het dan zoveel pijn doen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:41

Verbaast mij ook wel een beetje, zo'n diagnose...

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:47

Op zich lijkt het mij een heel aardig advies. De wond ziet er niet ontstoken uit, het is zeker geen wondroos. (zegt de dokter ;) ) De randen zijn wat rood maar dat hoort bij een normale wondgenezing. Een pleister ter bescherming + zalf is uitstekend, dan kan je het niet opstoten, met je broek er langs schuren etc.
Geduld is een schone zaak, zeker als er zoveel vocht in de wond heeft gezeten! Daarnaast op die plaats van je been zit heel veel rek op de huid doordat het strak over je bot ligt aldaar, dus zal het minder snel genezen..

Beterschap in elk geval!
En bij twijfel moet je altijd langs je dokter gaan, daar zijn ze echt voor!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:58

TS loopt er inmiddels al 9 weken mee, dat is veel voor een wond welke begon met een schaafwond... Ik vind het een rare wond en dat het zoveel pijn doet vind ik ook vreemd voor een oppervlakkige wond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:01

rindin schreef:
TS loopt er inmiddels al 9 weken mee, dat is veel voor een wond welke begon met een schaafwond... Ik vind het een rare wond en dat het zoveel pijn doet vind ik ook vreemd voor een oppervlakkige wond.

Opzich vind ik dat niet zo heel gek, ik heb een schaafwondje gehad, waar niet eens bloed uit is gekomen in het begin. Echter kwam er wel een korst op en is het licht gaan ontsteken (niet zo erg als de wond van TS hoor!!), ik heb nu een diep litteken zo'n 3 keer groter dan het schaafplekje in de eerste instantie is geweest.
Heeft ook echt weken geduurd voordat het genezen was.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:08

Sluit me aan bij Crealief.

Wond maakt nog steeds vocht aan, zit vlak op bot dus geeft al snel druk en qua bloedcirculatie/zwaartekracht is het vocht lastiger af te voeren in het onderbeen.

Zwart (dood weefsel) en geel/groen (pus) zijn de verkeerde kleuren in de wond. Die "korst" zal nog moeten losweken, opgeruimd worden, maar geeft nu ook bescherming.
Rood is een genezende wond en moet daarin zo min mogelijk verstoord worden. Ik weet niet wat voor zalf je hebt en hoe vaak je het moet gebruiken, maar besef dat elke wondverschoning ook weer een verstoring geeft in de genezing.
Ik las ook al mestrian/honingzalf voorbij komen, dat is een goede zalf.

En inderdaad geduld, ik heb een keer een flinke bult opgelopen op mijn scheenbeen dankzij een hockeybal, dat duurde bijna een half jaar voor die echt weg was.

Maar bij twijfel of achteruitgang altijd weer terug gaan naar de huisarts, want een ontsteking moet je echt voorkomen. Het is gewoon een onhandige plek qua genezing.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:21

voor zover je weet, heb je geen diabetes... je zegt het goed ;het is bij een groot deel van de bevolking nog onontdekt,maar wel aanwezig. daarom kan je beter ff je bloedsuiker laten prikken. vingerprikje, zo gebeurd, gelijk de uitslag in een minuut.voor de zekerheid!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:44

Dat is inderdaad een goed idee, en misschien een andere dokter zoeken...
Als het echt zo'n kleine moeite is om even een diabetes test te doen waarom heeft mijn HA dat dan niet meteen gedaan?
Zeker omdat de dokter al tegen mij zei dat hij zelf de heling ook erg lang vind duren.
En daarbij.. hij gaf me dus de pleisters en de zalf (het receptje dan) en hij vertelde mij daarbij dat ik de pleister met de zalf gerust een paar dagen kan laten zitten.
Dus ik vroeg: "hoe moet dat dan met douchen?"
Antwoord de dokter:"dat weet ik eigenlijk ook niet..." -O-
Ja.. daar hebben we wat aan >;)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:47

Wat een suffe huisarts.. Ik zou een andere zoeken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:04

Als er verder behalve die wond op je been geen aanleiding voor diabetes is, waarom zou je het dan testen?
Ik ken zo verschikkelijk veel mensen met een slechte wondgenezing, zeker van de benen, die allemaal geen diabetes hebben.
Wel een aantal die bijv. slechte aderen hebben, maar dat is ook vooral bij oudere mensen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:08

fucidine zalf helpt bij dit soort slecht genezende wonden...en verband erom.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:21

siskeh schreef:
Als er verder behalve die wond op je been geen aanleiding voor diabetes is, waarom zou je het dan testen?
Ik ken zo verschikkelijk veel mensen met een slechte wondgenezing, zeker van de benen, die allemaal geen diabetes hebben.
Wel een aantal die bijv. slechte aderen hebben, maar dat is ook vooral bij oudere mensen.

Helemaal mee eens! Met eenmalig een glucose prik heb je het zeker nog niet uitgesloten.
Ik weet even niet hoe oud TS is maar als er verder geen risicofactoren zijn zoals ouders met op jonge leeftijd diabetes dan is zo "wondje" echt geen reden om het te testen en al helemaal niet gezien de locatie waar het zich bevindt

Douchen TS.. mooie plastic zak, elastiek en klaar!
Al met al snap ik wel dat je er genoeg van hebt, maar om nou op basis van de adviezen op Bokt te zeggen dat je een slechte huisarts hebt is wel erg kort door de bocht. Als je het niet vertrouwt, bespreek dat dan met je huisarts is wel zo eerlijk!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:11

als die glucose prik wat uitwijst, word er verder gekeken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:26

Ik zie geen noodzaak om in deze glucose te prikken. Geen wonder dat de zorg zo duur wordt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:40

Vanavond moest ik weer nieuwe zalf op de wond doen en dan weer een pleister plakken.
Dus ik ga na me werk naar de apotheek met het recept.
In eerste instantie sta ik 20 minuten te wachten want er waren blijkbaar wat problemen, na 20 minuten gewacht te hebben komt er een dame naar me toe met de pleisters en de mededeling dat ze de juiste maat niet hebben, geen probleem dan neem ik een slag groter.
Ik ben weer 5 minuten aan het wachten en de dame komt terug met een pak pleisters en de zalf, ze loopt naar de kassa en begint in de kassa te tikken.
Ik denk nog ok.. een eigen bijdrage dan kan...
Dat word dan 109,75 zegt ze... Pardon??? zeg ik.
Heeft de dokter dat u niet verteld? Nee, zeg ik.
Deze pleisters en zalf worden alleen vergoed als u meer dan 2 weken een open wond heeft.
Nou mevrouw ik heb al 9 weken deze wond.
O.. dan moet de dokter een machtiging uitschrijven.
En dat kon dus niet meer want het was al 17:30.
Nu heb ik dus nog niks en moet ik morgen weer de dokter bellen voor een machtiging, schiet lekker op....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:53

waarom is er geen noodzaak ? de kans is aanwezig bij slechte wondheling.een glucose prik kost geloof ik 3 euro, dus daar zal het niet van komen..

110 euro voor pleisters en zalf ?? %) :n asociaal.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:01

Heb je niet toevallig ook je botvlies beschadigd als die wond boven op je scheenbeen en dus zo dicht bij het bot zit?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:17

Homiafortuna schreef:
Heb je niet toevallig ook je botvlies beschadigd als die wond boven op je scheenbeen en dus zo dicht bij het bot zit?

hier een stille meelezer..

ik denk ook dat je botvlies beschadigd is, ik heb het zelfde ongeveer gehad, bleef achter een muur hangen dankzij mijn paard met mijn been, en over mijn been en scheenbeen helemaal kapot geschaafd, uiteindelijk een flinke open wond en ontstekingen enz enz..
ik heb 4 maanden niets meer kunnen doen met mijn been.
nu heb ik een flink litteken van mijn been over mijn scheenbeen lopen.
ik zou naar een andere huisarts gaan of igg door laten verwijzen.
straks heb je een vleesetende bacterie en dan ben je verder van huis, denk maar aan afzetten van je onderbeen e.d.
wil je niet bang maken maar je been met wond ziet er verre van alleen maar een wond die aan het genezen is, als een wond die naar binnen aan het vreten is.
succes ts.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:19

met een vleesetende bacterie had ze er nu niet meer geweest. dat gaat veel sneller, en agressiever. dan ben je goed ziek.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:23

Ik zou de zalf gaan gebruiken en daarnaast aan de bietensap gaan, 3-5 keer per dag een glas. Niet lekker maar zeer effectief om je bloed te zuiveren en daarmee het herstel te bevorderen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:25

spicegirl schreef:
met een vleesetende bacterie had ze er nu niet meer geweest. dat gaat veel sneller, en agressiever. dan ben je goed ziek.
nee hoor dat hoeft perse, en ik spreek uit ervaring en zelf ben ik toch ook nog springlevend, je hebt bacteries die langzaam wegvreten maar ook snel,, en van binnenuit naar buiten wurmen of eerst binnen opvreten en daarna je been gaat verrotten..
maar het hoeft het niet perse te zijn natuurlijk,het is in iedergeval in dat been goed mis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

idd, vleesetende bacterie kun je op basis van de tijd die het nu al duurt wel uitsluiten, dan was dat been nu wel opgeknaagd := of in ieder geval progressiever dan dit, (geen enkele genezing ipv granulatie weefsel wat zichtbaar is en rood , rood is niet altijd verkeerd, ook genezing brengt rood met zich mee.) hoewel de niet zo prgoressieve geen echt vleesetende bacterie is, maar er zijn wel meer nare beestjes die wondgenezing niet bevorderen)
kwa uiterlijk is dit wel een nare wond, maar niet direct alarmerende dingen te zien zoals zwart groen of geel of dat het echt loopt kwa vocht.

ik denk eerder dat de druk die op het weefsel heeft gestaan (in het begin flink dik been gehad = zwelling= vocht) de wond heeft verergerd, door de druk gaat de genezing gewoon ook langzamer, je weefsel in het been heeft gewoon een flinke opdonder gehad met dat zwellen... dat kan de boel flink vertragen.
hopelijk nu morgen wel je spullen kunnen ophalen, dat je aan de slag kan kwa smeren.

ik zou het heel even aankijken met de spullen die je dokter je nu heeft voorgeschreven, mocht het dan nog niet opschieten zou ik ook wel weer terug gaan
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-09-12 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:28

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:29

Nou, lekker dan Arrabel... :roll:
Ben je mooi klaar mee!