hoe pak ik dit aan? (2,5 jarig kind)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:34

Ik zou ook afspreken met de ouders dat als jij hem op naugty step zet... dat jij dan ook de rest regelt.

Naast dit zeer vervelende gedrag wat doe je met hem als hij wel leuk doet? Besteed je gerichte aandacht aan het kind, praat je met hem etc. Stimuleer je daarnaast het gewenste gedrag? Zodat hij niet hoeft te krijsen voor voldoende aandacht?

O ja... Triple P... positief opvoeden is een effectieve methode... hier nederlandse website http://www.positiefopvoeden.nl/tipsenhulp/tips/peuter/... maar is van oorsprong australisch en dus ook wel informatie in engels te vinden.
Mijn moeder geeft opvoedcursussen.. en ik hen een informatiefolder met al basis tips als je wil kan ik die wel inscannen... en kan mijn moeder ook wel vragen of ze folder heeft over slecht eten, andere pijn doen en schelden... want zijn wel echte peuterproblemen.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:35

Hoi,

Lijkt me best lastig de kinderen van andere opvoeden. Je kan nl moeilijk de ouders opvoeden.

Kinderen van die leeftijd doen alles na wat ze zien. Hierbij geld dus dat als je altijd het goede voorbeeld geeft je al een heel end ben. Verder zijn ze vaak gefrustreerd omdat ze zich niet goed kunnen verwoorden. Het helpt als je zegt: ''ik zie dat je boos, verdrietig, blij enz bent''. Hierbij leert een kind zijn gevoelens te verwoorden. Zowiezo dingen verwoorden helpt het kind.

Tips wat betreft eten. Geen strijd van maken. Thuis heb ik 5 eet momenten op een dag voor mijn kinderen, uitzondering daargelaten. Ontbijt, fruit/groente rond 10 uur, lunch, soepstengel of fruit/groente en diner. Als mijn kind niet wil eten dan heeft hij/zij pech tot het volgende eet moment zich aan doet. Zo heb ik geen strijd en het is vrij duidelijk. Ook geef ik mijn kinderen tot 5 jaar alleen maar gezond eten.

Verder wat betreft het omgaan met dieren zou ik wel streng zijn. Dit gedrag mag niet.
Je hebt hem gewaarschuwt dus als je ziet dat hij slaat, schopt o.i.d. dan mag je hem gelijk 2 minuten op het strafplekje zetten. Wat ik zou doen om dit gedrag te veranderen is het goede voorbeeld geven.

Poesje zachtjes aaien en zeggen wat je doet en waarom. Kijk zachtjes aaien is lief. Poes vind het fijn als je zachtjes aait. Slaan nee dat doet poesje au. En prijs het kind de hemel in bij al het goede gedrag, werkt altijd erg goed.

Probeer veel met het kind te doen: spelletjes, speeltuin kleuren, blokken spelen enz. Dan krijgt het kind positieve aandacht en hoeft het niet op een negatieve manier aandacht te vragen.

Verder zijn alle kinderen lief, ze hebben gewoon een goede opvoeding nodig. Succes

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:38

Vjestagirl schreef:
Ik zou hem met het eten van te voren vertelen dat je het eten over zoveel tijd weg pakt (en daar iets visueels als een eierwekker aan vast zetten). Zodra de tijd om is pak je zijn eten weg en zet je het in de koelkast. Verder totaal geen aandacht meer besteden aan eten, maar zodra hij om iets te eten of iets lekkers komt geef je hem gewoon (een stukje van) zijn lunch. Wil hij het niet? Prima, gaat het de koelkast weer in.
Ik denk namelijk dat wat je wil doorbreden is dat hij denkt onder het eten van zijn lunch uit te kunnen komen.

Met het pijn doen: geen idee...

goeie tip ... verder geen advies, maar zit de moeder niet op bokt, omdat je toch een stukje van haar gezin weggeeft.

Iris82

Re: hoe pak ik dit aan? (2,5 jarig kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:05

Een Ierse eventingruiter zal waarschijnlijk niet op Bokt zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:15

Als pa en ma hem maar in alles zijn zin geven, zodat het 'ophoudt', dan vrees ik dat jij eigenlijk weinig kunt doen voor de langere termijn. Ik had hem allang achter het behang geplakt en mijn baan daar opgezegd. Wat een k.tjoch!!! Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een dochter van 7, maar die zal zulk gedrag niet in haar kop halen! Ik snap ook niet dat als je alleen maar met je eigen zaken bezig wilt blijven, je aan een kind begint. Zie hier weer het resultaat. :o

Sterkte hoor, snap dat het voor jou een enorm probleem is en ik kan allerlei tactieken gaan opnoemen, maar zie daar het nut niet van in..... Het blijft te gek voor woorden dat JIJ dat kind moet gaan opvoeden met dit soort enorm problematische issues. Dat lijkt mij de taak van pa en ma. Niets meer, niets minder. Dit soort ouders zouden gewoon eens hun verantwoording moeten nemen. Mijn hemel, 2,5 jaar en dan al zo verziekt........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:23

_Wodka_ schreef:
Poesje zachtjes aaien en zeggen wat je doet en waarom. Kijk zachtjes aaien is lief. Poes vind het fijn als je zachtjes aait. Slaan nee dat doet poesje au. En prijs het kind de hemel in bij al het goede gedrag, werkt altijd erg goed.

Even een opmerking tussendoor: ik zou niet zeggen dat je het poesje au doet. Je doet het poesje geen au, je doet het poesje pijn. Dit soort kleutertaal kan echt voor ontzettende taalachterstanden zorgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:29

Vjestagirl schreef:
_Wodka_ schreef:

Even een opmerking tussendoor: ik zou niet zeggen dat je het poesje au doet. Je doet het poesje geen au, je doet het poesje pijn. Dit soort kleutertaal kan echt voor ontzettende taalachterstanden zorgen.

Vind au zelf ook meer van toepassing als je je ergens aan hebt gestoten ofzo. Als je slaat heb je pijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:30

Ik heb bij mijn dochter ook altijd gewoon alles bij naam genoemd, zonder te vervallen in te erge jip en janneke taal. Ze begrijpen meer dan je denkt, hoor, kleine kinderen zijn niet achterlijk. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:33

Idd. Je hebt geen au, je hebt pijn. Waarom zou je nu je kind aanleren dat het 'au' heet, om het daarna weer 'au' af te moeten leren en 'pijn' aan te moeten leren?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:35

Dat ouders zo tegen hun kinderne praten, alla. Maar wat ik echt heel erg vind is als de ouders ook zo tegen elkaar gaan praten :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:36

Magrathea schreef:
Dat ouders zo tegen hun kinderne praten, alla. Maar wat ik echt heel erg vind is als de ouders ook zo tegen elkaar gaan praten :')

Waar ik de kriebels van krijg is: "En nu gaat Jantje lekker happie happie doen, hé Papa? Pappa gaat ook lekker happie happie doen. Ooooh wat gaan we lekker happie happie doen..." Dat wil je van je 10 of 20 jarige toch ook niet horen :D
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 07-09-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:41

OMG wat een kreng van een kind.... Als ik het zo hoor (ouders geen tijd voor opvoeding) vraag je je af waarom ze een kind genomen hebben, maar ok.

Hij is 2,5 en gedraagt zich nu al zo, hoe moet dat straks als hij 14 is?

Ik denk dat jij als aupair weinig kunt veranderen aan de wanopvoeding van de ouders

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:46

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Waar ik de kriebels van krijg is: "En nu gaat Jantje lekker happie happie doen, hé Papa? Pappa gaat ook lekker happie happie doen. Ooooh wat gaan we lekker happie happie doen..." Dat wil je van je 10 of 20 jarige toch ook niet horen :D

Oh god, ik krijg echt jeuk van die post :')

Wat me het lastigste lijkt is dat je dan een soort 'overgangsfase' krijgt. Dus het moment dat je normale woorden gaat gebruiken ipv kindertaal. Een beetje zoals de avond dat je besluit dat je te groot bent voor een verhaaltje :') Heel dramatisch moment. Dan kun je maar beter gewoon normale woorden gebruiken :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:47

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Oeps zo praat ik weleens tegen mijn paarden :') _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:50

Arabesk schreef:
Vjestagirl schreef:

Oeps zo praat ik weleens tegen mijn paarden :') _O-

*grinnikt* zodra je paarden het na gaan praten heb je een probleem :P.

Maar kleine kinderen worden vaak behandeld alsof ze gek zijn: "happie doen" "au gedaan" "jasse aan" "soentjes aan" "slapies tijd" "centjes betalen" etc. Van wie moet een kind normaal leren praten als de ouders er niet eens normaal tegen praten?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:23

Wahahahaha jullie hebjes helemaaltjes gelijkie! Zou het bij ikje nog goedjes komen 8)7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:47

Als ouders zo tegen elkaar praten, vraag ik me toch even af hoe hun seksleven dan wel niet is, haha. :D

PS: Sorry, wel erg off topic, maar het zal de vrijdagavondmood wel zijn. ;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:03

Ik zou het gedrag eens filmen en dat aan de ouders laten zien. Een peuter op de leeftijd heeft heel duidelijk regels en grenzen nodig. Ze zoeken ze op die leeftijd vaak op en proberen je op alle mogelijke manieren uit. Dat hoort er nou eenmaal bij. Echter als ze daarvoor netjes zijn opgevoed dat kun je nog wel een tot ze doordringen. Echter ik ben bang dat dit kind wel voeding maar geen OPvoeding heeft gehad.

Papa en mama zijn druk en hebben dan geen zin in een dwars kind. Sorry maar daar hadden ze 2,5 jaar eerder aan moeten denken. Zoals ik het nu lees heb ik enorm veel medelijden met het manneke. Hij vraagt op alle mogelijke manieren aandacht en krijgt ook nog eens beloning voor zijn gedrag.

Ik vind dat je er heel goed mee omgaat. Maar om het echt te laten slagen moeten de ouders achter je staan. Anders kun je beter ophouden en is het een hopeloze zaak.

Wat ik zou doen is het volgende:

Als de kleine netjes en lief aan het spelen is zou ik dat belonen. Dus bij hem gaan zitten en zeggen dat hij lief is. Gedraagt hij zich niet dan zonder al te veel drama afleiden en zorgen dat hij uit de negatieve spiraal komt. Doet hij iets wat echt niet kan (dieren pijnigen bijv) dan direct ingrijpen en zeggen dat het absoluut niet kan en dus straf geven.

Eten inderdaad geen aandacht aan geven. Ik zou met de anderen afspreken dat ze op een bepaalt tijdstip kunnen eten en dan kun jij ervoor of ernaar met de kleine gaan eten. Eet hij dan prijs je hem de hemel in. Eet hij niet, prima maar later op de dag is dan ook geen snoep of andere zoetigheid. Een peuter groeit niet meer zo extreem en kan dus met minder af. Als ze echt honger hebben dan eten ze echt wel.

Verder zorgen dat de dag in een vast patroon gaat verlopen. Dus op vaste tijden eten en activiteiten doen. Dit houdt in dat hij ook op vaste tijden naar bed gaat. Dat de anderen nog niet klaar zijn wil niet zeggen dat de peuter niet alvast kan eten. Desnoods eet hij het eten van de dag ervoor, zodat je altijd wat klaar hebt voor hem. Ik vind 21.00 a 21.30 echt veels te laat voor een peuter.

Ik heb ook een jongentje van die leeftijd en zijn dag ziet er als volgt uit:

7.00 uur opstaan en langzaam aan in de kleren en naar beneden.
7.30 uur fles pap (heel fout maar voor de dagen dat ik moet werken gewoon makkelijk) 240 cc met 7 scheppen pap
9.30-10.00 uur fruit en wat te drinken en soms een cracker
12.00 brood en melk
15.00 diksap en wat erbij (cracker, rozijntjes, koek ofzo)
17.00-17.30 uur warme hap met toet
19.00 uur fles warme melk
19.30 uur naar bed

Alle dagen verlopen in dit schema. Soms drinkt hij s'morgens nog een thee als ik brood eet en tussendoor wil hij ook nog wel eens water drinken. Ook geef ik hem wel eens appelsap, maar dat leg ik aan met water.

Ik denk dat wanneer hij meer structuur en meer slaapt hij overdag ook beter te pas is. Tot voor kort sliep mijn zoontje nog tussen de middag maar dat is er nu af. Echter hij heeft het er nog wel moeilijk mee. Ik merk aan hem dat hij eigenlijk net te kort komt, maar ik kan hem niet dwingen om te slapen tussen de middag. Hierdoor is hij s'middags wat sneller op zijn teentjes getrapt. Hij sliep altijd na zijn brood nog zo'n 2 uur. Dus van 13.00 tot 15.00 uur.

Ik wens je heel veel succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:47

Eten is net zo iets als ademhalen en daar maak je ook geen productie van. Het is normaal, behandel het zo. Wil hij/is hij gewend te helpen met tafeldekken doe dat dan, ga gewoon samen eten. Dus iedereen aan tafel, bordje vol, eet smakelijk wensen en eten. Is het gebruikelijk om met elkaar te kletsen tijdens het eten geen probleem, doet kind mee (mits netjes) reageer je gewoon net als op de anderen aan tafel. Als de volwassenen bord leeg hebben en kindje niet (meer) eet vragen of iedereen klaar is met eten, elkaar fijne middag wensen en afruimen. Gaat kindje met eten gooien neem het dan weg, niks zeggen, niet kijken, maar gewoon bord buiten bereik zetten en door eten. Wiebelt die op zijn stoel? Wachten tot hij klaar is, ga ondertussen maar afruimen, maak kop thee/drinken, en sta rustig toe te kijken tot hij stil zit. Vragen of hij klaar is met de wiebeldans, ja? Mooi, dan kunnen we ... doen (iets wat hij leuk vindt).

Dieren/mensen pijn doen is lik op stuk beleid, liefst op heterdaad betrappen (terwijl hij aanstalten maakt) al aangeven dat dat gedrag hem pijn gaat doen. (ik sla harder). Hele naughty corner verhaal zit veel te veel tijd tussen gedrag en gevolg nog afgezien van te jong zijn ervoor.

Ik denk ook dat de mensen die aangeven dat huilen gevolg kan zijn van zo laat naar bed een belangrijk punt hebben, en dat om 17:30 met hem avondeten een betere optie is. Dan kan mama/papa hem in bad doen, verhaaltje lezen/spelletje doen en in bed stoppen op een redelijkere tijd dan half tien.

Schelden als begroeting, reageren met iets als : "bij ons zeggen we goedemorgen/middag tegen elkaar". Discussiëren met een jong kind werkt niet, concentratievermogen is veel te kort. 1 korte zin die aangeeft zo hoort het of dit heeft pijnlijke gevolgen en klaar. Hele beloningsverhaal met stickers en weet ik veel? :n gewenst gedrag meteen belonen/bevestigen (glimlach, dankjewel, knuffel, etc.) en ongewenst meteen corrigeren/straffen/belachelijk maken afhankelijk van de situatie. Op dat punt is er weinig verschil tussen een jong kind en een pup, veulen, kitten. Kind lief, jij lief, kind niet lief, jij niet lief. En dat kan betekenen dat je heel snel moet schakelen van lief naar boos en andersom (met een kind heel goed opletten of hij het meent, dier is daar een stuk simpeler in).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:28

Mijn dochtertje is een jaar ouder..

Kwa eten ben ik vrij makkelijk wil je niet eten eet je toch lekker niet maar dan ook geen lekkers of een snoepje .. Hij krijgt vanzelf wel honger ..
Maar nootjes geven aan een 2 jarige ??
Best gevaarlijk
Dat krijgt die van mij absoluut niet ..

Verder kan ik je weinig helpen heb op dat gebied een voorbeeldige dochter en ze zou dieren nooit pijn doen dus ook nooit naar hoeven handelen..

Kwa straf als mijn dochtertje 30 sec op de gang staat is ze al onder de indruk

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:39

Het vieze woorden zeggen heb ik bij mijn oppaskindjes opgelost, door eerst gewoon "bah" te zeggen en dan er een spelletje van te maken om op een zo vies mogelijke manier "beeeeeeh" te zeggen, het kind doet dan mee. Na een poosje was het over.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 00:26

lieveli: hij krijgt de keus uit twee dingen die ik verzin voor die dag, en we hebben voor hem een sandwich, pasta, bonen, scrambled egg of worstjes. Dit wissel ik zoveel mogelijk en combineer ik af en toe om het wat interessanter te maken. Een vormpje maken is best een leuk idee

Evelijn: dat lijkt mij ook het handigst, maar als zij zien dat hij op de naughty step zit en ik ondertussen afwas, willen ze toch weer (aan hem) vragen wat hij dan heeft gedaan, en als je daar eenmaal mee begint gaat hij huilen alsof ik 'm in elkaar heb geslagen en net zo lang tot hij er van papa of mama af mag.. dus dat is iets wat meer tijd nodig heeft.
Ik ben de hele dag met het kind bezig, soms moet ik even wat op de computer doen omdat ik ook de website maak en onderhoud voor mijn baas, maar dat is als hij zijn eigen ding aan het doen is. Verder praat ik altijd heel veel met hem, hij is ook een echte kletskous met hele leuke verhalen en ik ga daar ook altijd op in, betrek hem overal bij en word door hem ook overal bij betrokken, dus het verdere contact is best gezellig, en zoals ik al zei: hij kan heel goed praten voor zijn leeftijd dus dat maakt het ook wat makkelijker om verhaaltjes te vertellen, te vragen wat hij doet, wat hij wil doen vandaag, wat hij gister gedaan heeft, dat soort dingen. Ik zal de link zeker even bestuderen!

StalNollie: ik noem bewust geen namen in het topic zelf, en ik wil ook zeker niet negatief spreken over moeder of vader, ze hebben het beste met hun kind voor maar niemand is een geboren ouder en niemand zal het meteen perfect doen.
Twiggy2008: ik ben het in zekere zin met je eens, maar er zal toch ook geld binnen moeten komen om een kind uberhaupt te kunnen onderhouden, en de manier waarop mama met paarden werkt, is het nooit zeker hoeveel je binnenkrijgt, omdat dat afhankelijk is van hoe de wedstrijden gaan, en om in de wedstrijden goed te rijden, moet je elke dag je paarden trainen. Ik snap dat je zegt dat je dan beter geen kind had kunnen nemen, maar als je een au pair als een oplossing ziet, dan kan dat toch? Dan ben je alleen wel verantwoordelijk voor als je kind net zo eindigt als de krijsende 17jarige.

Nu vanavond onder het eten met papa voorgesteld over het eten, en hij doet braaf ja dat lijkt me een goed idee, maar vervolgens tijdens het eten beginnen we meteen weer, hij zit allereerst bij papa op schoot dus papa kan niet eten, en dan pakt hij zo dingen van mijn bord af, wil zijn eigen eten niet, moet er ketchup op, en dan ook nog mayonnaise, en dan is dat niet genoeg en moet er meer, en zegt papa nee, en kind ja, en papa nee, en kind krijsen, en papa meer mayonnaise geven.. en dan eet hij het nog niet, rent hij weg van de tafel, gaat hij de hond lopen pesten, en papa maar aandringen op dat hij moet eten terwijl ik net uit probeerde te leggen dat dat toch alleen maar averechts gaat werken.. dus ik denk dat er nog een hele lange weg te gaan is..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 01:19

Ik vind dat je teveel bezig bent met uitleggen en proberen op te voeden, daar zit ook een grens aan.
Slaan en schoppen mag niet, bij niemand. Doet hij dat dan eenmalig een duidelijke waarschuwing: pak hem aan het handje, kijk hem recht aan en zeg duidelijk en kortaf; je mag niet slaan, dit is je waarschuwing, doe je het weer dan ga je op de naughty step.
En dat doe je de volgende keer ook meteen. Als hij het grappig vind moet hij wss net even wat langer staan.

Dat geld ook voor de rare taal die hij heeft; eenmalig een waarschuwing, daarna op de naughty step. Niet teveel uitleggen, dat snappen ze op die leeftijd niet, gewoon kortaf en duidelijk zijn.
Maar wat je zeker niet moet vergeten; die taal leren ze wel ergens, ga dat na en denk daarom, spreek iedereen om je heen aan op hun taalgebruik en let ook op wat je zelf zegt. Een keer uit je slof schieten in een kwade bui en je krijgt het 2 weken later nog op je bord.

Wbt dat eten; geen aandacht aan geven, hoort bij de leeftijd. Ze hebben niet veel nodig, zolang hij drinkt is het goed en ongemerkt krijgen ze vaak meer binnen dan je denkt. Vervangen met noten, yoghurt ed is not done, geen wonder dat hij geen zin heeft in eten.
Zorg dat je een rustige omgeving hebt, als de collega's binnenkomen moet je zorgen dat je wat eerder of later eet. Ga samen aan tafel zitten, neem zelf ook een broodje en ga lekker eten, geen volk om je heen en jij zit lekker te smikkelen, dan eet hij vanzelf mee.
Na 20-30 minuten vraag je; heb je genoeg gehad? Indien ja, neem je het bordje mee, of hij nu niets of alles heeft gegeten maakt niet uit. Een koekje bij de koffie mag hij nog steeds maar vooral niet meer geven omdat hij geen ontbijt heeft gehad!

Ik heb er ook een die ontzettend lastig was met eten, hoe meer wij erop aandrongen om er wat in te krijgen hoe harder ze gilde en sloeg. Op een gegeven moment zijn we gewoon gestopt, helemaal geen aandacht meer aan gegeven. Gewoon gezellig samen eten, vind je het lekker? Ik wel, hmm. Etenstijd over, bord weg, toetje mag gewoon maar hebben ze daarna honger, pech gehad, eten doe je tijdens etenstijd.
Na 2/3 dagen zagen wij al duidelijk verbetering, ze begon weer te eten en op een gegeven moment begon ze ook te proeven, ipv alleen de rijst te eten nam ze ook een hapje groente en een stukje vlees en langzaam ging het steeds beter.
En nu geven we er gerust wat meer aandacht aan, wil je ook proeven, probeer maar! Maar wanneer ze nee zegt dan is dat ook goed, doen we niet moeilijk over.

Edit; eten doe je aan tafel! Dus hij op zijn eigen stoeltje, kinderstoel met gordeltje erin? Hij moet blijven zitten tot iedereen klaar is met eten, net als alle anderen, weglopen doe je niet onder het eten.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 02:41

Heb de meeste reacties gelezen, maar niet allemaal.
Qua schelden, meisje wat ik ken zei eerst ook k.t, haar mama heeft haar toen op een stoel gezet, met de boodscgap als jij zo graag k.t zegt, mag dat nu, maar dan wel nu en x aantal keren of een bepaalde tijd. Hoevaak/hoelang dit was, weet ik niet, maar het heeft wel geholpen! Hierdoor was t niet meer stout en daarna niet meer leuk.. Maar dit zal per kind verschillen natuurlijk

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 04:36

het enige wat hij drinkt is ranja of appelsap??

dat vind ik al shocking....als dat suiker is heel slecht.....het heeft invloed op zn gedrag, suikerspiegel en ook op de hersenen heeft t zn uitwerking...

zon jongetje kan toch beter melk , yogurtdrink of thee evt met melk of water drinken.