Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vjestagirl schreef:Ik zou hem met het eten van te voren vertelen dat je het eten over zoveel tijd weg pakt (en daar iets visueels als een eierwekker aan vast zetten). Zodra de tijd om is pak je zijn eten weg en zet je het in de koelkast. Verder totaal geen aandacht meer besteden aan eten, maar zodra hij om iets te eten of iets lekkers komt geef je hem gewoon (een stukje van) zijn lunch. Wil hij het niet? Prima, gaat het de koelkast weer in.
Ik denk namelijk dat wat je wil doorbreden is dat hij denkt onder het eten van zijn lunch uit te kunnen komen.
Met het pijn doen: geen idee...
_Wodka_ schreef:Poesje zachtjes aaien en zeggen wat je doet en waarom. Kijk zachtjes aaien is lief. Poes vind het fijn als je zachtjes aait. Slaan nee dat doet poesje au. En prijs het kind de hemel in bij al het goede gedrag, werkt altijd erg goed.
Vjestagirl schreef:_Wodka_ schreef:Poesje zachtjes aaien en zeggen wat je doet en waarom. Kijk zachtjes aaien is lief. Poes vind het fijn als je zachtjes aait. Slaan nee dat doet poesje au. En prijs het kind de hemel in bij al het goede gedrag, werkt altijd erg goed.
Even een opmerking tussendoor: ik zou niet zeggen dat je het poesje au doet. Je doet het poesje geen au, je doet het poesje pijn. Dit soort kleutertaal kan echt voor ontzettende taalachterstanden zorgen.
Magrathea schreef:Dat ouders zo tegen hun kinderne praten, alla. Maar wat ik echt heel erg vind is als de ouders ook zo tegen elkaar gaan praten
Vjestagirl schreef:Magrathea schreef:Dat ouders zo tegen hun kinderne praten, alla. Maar wat ik echt heel erg vind is als de ouders ook zo tegen elkaar gaan praten
Waar ik de kriebels van krijg is: "En nu gaat Jantje lekker happie happie doen, hé Papa? Pappa gaat ook lekker happie happie doen. Ooooh wat gaan we lekker happie happie doen..." Dat wil je van je 10 of 20 jarige toch ook niet horen

Heel dramatisch moment. Dan kun je maar beter gewoon normale woorden gebruiken
Vjestagirl schreef:Magrathea schreef:Dat ouders zo tegen hun kinderne praten, alla. Maar wat ik echt heel erg vind is als de ouders ook zo tegen elkaar gaan praten
Waar ik de kriebels van krijg is: "En nu gaat Jantje lekker happie happie doen, hé Papa? Pappa gaat ook lekker happie happie doen. Ooooh wat gaan we lekker happie happie doen..." Dat wil je van je 10 of 20 jarige toch ook niet horen
Arabesk schreef:Vjestagirl schreef:Waar ik de kriebels van krijg is: "En nu gaat Jantje lekker happie happie doen, hé Papa? Pappa gaat ook lekker happie happie doen. Ooooh wat gaan we lekker happie happie doen..." Dat wil je van je 10 of 20 jarige toch ook niet horen
Oeps zo praat ik weleens tegen mijn paarden![]()
.
gewenst gedrag meteen belonen/bevestigen (glimlach, dankjewel, knuffel, etc.) en ongewenst meteen corrigeren/straffen/belachelijk maken afhankelijk van de situatie. Op dat punt is er weinig verschil tussen een jong kind en een pup, veulen, kitten. Kind lief, jij lief, kind niet lief, jij niet lief. En dat kan betekenen dat je heel snel moet schakelen van lief naar boos en andersom (met een kind heel goed opletten of hij het meent, dier is daar een stuk simpeler in).