Help ik kweek een verslaving.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:43

dressagelady schreef:
Nootjes zijn gezond hoor, met mate natuurlijk :) en dan het liefst ongezouten .. Het heeft ook geen nut jezelf álles te gaan ontzeggen, des te groter is je kans op terugval :j

Noten zijn heel gezond, maar een eierdopje nootjes per dag is genoeg.
In noten zitten veel goede vetten maar ook veel calorieen, wanneer je dus teveel noten gaat eten kun je dus alsnog flink aankomen.

Je eten dient te bestaan uit
50% groente en fruit
25% proteine
23% koolhydraden
en 2% vet

Richt je niet op dingen die je niet mag eten, maar richt je op alle dingen die je wél mag eten.
Als je even op het internet zoekt naar gezonde snacks en recepten kun je wel 10.000 snacks, lunches, avond eten en ontbijtjes vinden die super lekker en gezond zijn zonder dat je als een konijn op sla en wortels hoeft te lezen.

Ook ik eet op een verjaardag gewoon een stuk taart en een handje chips en neem als ik uit eten ga een toetje.
Maar dan zorg ik wel dat ik de rest van de week gewoon netjes eet en mijn lichaam de voeding krijgt die het nodig heeft.

nynke55

Re: Help ik kweek een verslaving.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:01

Ik lees ook maar even mee, probeer ook wat te minderen met de suikers. Op zich snoep ik niet veel, maar er gaan wel 3 scheppen suiker in de koffie en per dag gaan er ook wel 8 koppen koffie door. Zoetjes vind ik niet lekker in de koffie en de stevia proef je de volgende dag nog.
De frisdrank heb ik afgeschaft en vervangen door mineraalwater met een scheutje diksap.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:34

nynke55 schreef:
Ik lees ook maar even mee, probeer ook wat te minderen met de suikers. Op zich snoep ik niet veel, maar er gaan wel 3 scheppen suiker in de koffie en per dag gaan er ook wel 8 koppen koffie door. Zoetjes vind ik niet lekker in de koffie en de stevia proef je de volgende dag nog.
De frisdrank heb ik afgeschaft en vervangen door mineraalwater met een scheutje diksap.

Waarom vervang je frisdrank niet door spa rood?
Heb je toch wat prik.

Heb je zo'n ijsklontjes maker thuis?
Snijd eens wat fruit in stukjes en gooi dat samen met water in de ijsklontjes maker.
Doe die ijsklontjes in je water.
Lekker ijskoud water op smaak gemaakt met écht fruit.
Mijn persoonlijke favoriet is citroensap ijsklontjes maken en die in mijn water gooien.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:39

Net 2 glazen sap en 3 boterhammen met platte kaas gegeten als ontbijt/middagmaal :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:47

Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind helemaal niet dat je zoveel eet. Als je genoeg hebt aan een stukje kalkoen en 2 scheppen groente, daar zou ik van omvallen :+ dan vraag ik me af hoeveel je normaal eet. 3 boterhammen voor zowel ontbijt als lunch is echt weinig. Het klinkt me eerder in de oren dat je gewoon slecht eet. Die light frisdrank zou ik er sowieso helemaal uitgooien, water of kruidenthee is veel beter :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:53

Ik heb hetzelfde, maar bij mij blijkt het te liggen aan hypoglykemie. Als ik producten zonder suiker eet, heb ik er geen last van. Misschien dat eens proberen? :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:00

Morrow_Less schreef:
Net 2 glazen sap en 3 boterhammen met platte kaas gegeten als ontbijt/middagmaal :)

Het is beter om 3 maaltijden te hebben dan ontbijt en lunch samen te voegen.
Nu kom je een maaltijd te kort en zul je een moment krijgen waarop je lichaam trek krijgt.

Als je trouwens echt van de suiker af wilt moet je ook geen sap uit een pak drinken, maar het zelf persen.
Sap uit een pak zit boordenvol suiker.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:07

Ligt eraan Raponsje, biologisch sap bijv zijn niet altijd dingen aan toegevoegd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:10

Sheran schreef:
Ik heb hetzelfde, maar bij mij blijkt het te liggen aan hypoglykemie. Als ik producten zonder suiker eet, heb ik er geen last van. Misschien dat eens proberen? :)

Even mijn punt verduidelijken: als jij hetzelfde hebt als ik, betekent het dus GEEN suiker, voor het overgaat. Dus ook geen vruchtensappen, frisdrank, de meeste dingen uit pakjes, en vrijwel geen fruit. Bij mij heeft het goed geholpen :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 13:11

Fiffill schreef:
Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind helemaal niet dat je zoveel eet. Als je genoeg hebt aan een stukje kalkoen en 2 scheppen groente, daar zou ik van omvallen :+ dan vraag ik me af hoeveel je normaal eet. 3 boterhammen voor zowel ontbijt als lunch is echt weinig. Het klinkt me eerder in de oren dat je gewoon slecht eet. Die light frisdrank zou ik er sowieso helemaal uitgooien, water of kruidenthee is veel beter :)

Het was laat gister en ik stond pas om half 12 op daarmee ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 13:12

Raponsje schreef:
Morrow_Less schreef:

Het is beter om 3 maaltijden te hebben dan ontbijt en lunch samen te voegen.
Nu kom je een maaltijd te kort en zul je een moment krijgen waarop je lichaam trek krijgt.

Als je trouwens echt van de suiker af wilt moet je ook geen sap uit een pak drinken, maar het zelf persen.
Sap uit een pak zit boordenvol suiker.

Kan je dat ook kopen want zelf persen is hier nogal moeilijk

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:19

Bij de groenteboer of zo'n biologisch winkeltje kun je dat kopen.
Bij de Jumbo ( weet niet of het overal is ) heb je ook zo'n pers apparaat en daarnaast de verse sinaasappels!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:23

Fiffill schreef:
Ligt eraan Raponsje, biologisch sap bijv zijn niet altijd dingen aan toegevoegd.

Dat klopt, maar het probleem is tegenwoordig dat veel sap pakken vol staan met "vol met vitamines, geen kunstmatige zus en zo aan toegevoegt" terwijl er nog steeds ontzettend veel suiker in zit.

Zo wordt "Vitamine Water" verkocht als een drankje wat goed voor je zou zijn.
Er zitten echter alleen kunstmatige vitamines in en 8 suikerklontjes per flesje, je kunt dus beter een flesje cola drinken.

Dus als je geen zin hebt om alle pakken / flessen grondig door te lezen in de supermarkt is zelf persen of zelf water met een smaakje te maken een beter alternatief en vind dat persoonlijk ook lekkerder.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:28

Wat kan helpen om te zien dat je niet te veel eet en te veel naar binnen werkt zonder je het door hebt (heb ik nl. altijd voor) is na te denken bij elke hap je in je mond steekt, zo ga je sneller merken wanneer je genoeg hebt en ga je dus ook niet grotere porties dan dat je nodig hebt naar binnen werken. Dit helpt mij toch :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 13:41

lotte_horses schreef:
Wat kan helpen om te zien dat je niet te veel eet en te veel naar binnen werkt zonder je het door hebt (heb ik nl. altijd voor) is na te denken bij elke hap je in je mond steekt, zo ga je sneller merken wanneer je genoeg hebt en ga je dus ook niet grotere porties dan dat je nodig hebt naar binnen werken. Dit helpt mij toch :)

Tel jij dan je happen of hoe bedoel je ?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:42

Ik heb besloten low carb te gaan doen in het weekend en savond. Op me werk wel gewoon brood mee want anders lukt dat allemaal niet. Deze maaltijden schijnen veel voedzamer te zijn en je honger gevoel te verkleinen... We zullen zien.

Mijn grote probleem is het avond eten. Ik schep op eet het op, heb helemaal geen honger meer maar omdat ik gewoon lekker vind pak ik nog een bord en soms zelf nog een. Dan heb ik gewoon buikpijn van het teveel eten, maar het niet doen is nogal lastig :P. Daarna nog een zak chips gaat er vlot in.
Eens zien of dit gedeeltelijke low carb helpt...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:03

leonie87 schreef:
Ik heb besloten low carb te gaan doen in het weekend en savond. Op me werk wel gewoon brood mee want anders lukt dat allemaal niet. Deze maaltijden schijnen veel voedzamer te zijn en je honger gevoel te verkleinen... We zullen zien.

Mijn grote probleem is het avond eten. Ik schep op eet het op, heb helemaal geen honger meer maar omdat ik gewoon lekker vind pak ik nog een bord en soms zelf nog een. Dan heb ik gewoon buikpijn van het teveel eten, maar het niet doen is nogal lastig :P. Daarna nog een zak chips gaat er vlot in.

Low carb eten helpt niet tegen over-eters.
Als je van de lekkere trek bent zul je alsnog een zak snoep open trekken of je nu wel of geen carbs eet.

Je zult het probleem aan moeten pakken en moeten zorgen dat je stopt met te veel eten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:49

Raponsje schreef:
Fiffill schreef:

Dat klopt, maar het probleem is tegenwoordig dat veel sap pakken vol staan met "vol met vitamines, geen kunstmatige zus en zo aan toegevoegt" terwijl er nog steeds ontzettend veel suiker in zit.

Zo wordt "Vitamine Water" verkocht als een drankje wat goed voor je zou zijn.
Er zitten echter alleen kunstmatige vitamines in en 8 suikerklontjes per flesje, je kunt dus beter een flesje cola drinken.

Dus als je geen zin hebt om alle pakken / flessen grondig door te lezen in de supermarkt is zelf persen of zelf water met een smaakje te maken een beter alternatief en vind dat persoonlijk ook lekkerder.

Daarom had ik het ook over biologische sappen, daar zit vaak ook geen extra suiker in ;) zo hebben wij altijd appelsap waar niks meer in zit dan appels. Heb je zat in de biologische winkel.

Maar over TS; is het probleem wel teveel eten, is het niet gewoon ongezond eten? Dat is natuurlijk wel een verschil.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:30

Morrow_Less schreef:
lotte_horses schreef:

Tel jij dan je happen of hoe bedoel je ?

Nee, ik let er gewoon op dat ik een hap neem. In het begin is het vervelend maar na een tijd doe je het vanzelf. Anders neem ik veel happen zonder dat ik het door heb en blijf ik eten :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:31

Raponsje schreef:
leonie87 schreef:

Low carb eten helpt niet tegen over-eters.
Als je van de lekkere trek bent zul je alsnog een zak snoep open trekken of je nu wel of geen carbs eet.

Je zult het probleem aan moeten pakken en moeten zorgen dat je stopt met te veel eten.

Klopt... maar helaas is het nogal moeilijk om te stoppen met over eten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:35

Dat bedoel ik Joe.
Het is echt niet zo dat ik overgewicht heb ofzo. Ik wil alleen paar kilotjes kwijt en dat kan makkelijk als ik wat minder koolhydraten binnen krijg. Door het avond eten dus low carb te maken, is het er veel van eten minder "Schadelijk" naar het schijnt.
Kan het allicht proberen :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:45

Neem 3 maaltijden per dag en 3 gezonde tussendoortjes per dag.
Drink water of thee als je merkt dat je zin hebt om te snaaien of ga gewoon wat anders doen.
Je nagels lakken, blokje om met de hond, stofzuigen etc.

Verder zul je moeten leren om nee tegen jezelf te zeggen.
Je wil niet over eten want anders zou je niet naar een oplossing zoeken in dit topic.
Dus zeg nee tegen jezelf en houd je daar aan, wat heb je er aan om jezelf tegen te werken?

Leonie: Als je een paar kilotjes kwijt wilt zul je moeten stoppen met snoepen en over eten en eventueel meer moeten bewegen.
Er is niets mis met koolhydraten, sterker nog je lichaam heeft ze nodig om te functioneren anders ga je op je proteine branden wat voor spierafbraak zorgt. Zodra je spierpercentage omlaag gaat zul je alleen nog maar meer aankomen.

Ook zorgen koolhydraten voor een vol gevoel, als je een avond maaltijd hebt die niet vult zul je alleen nog maar meer geneigt zijn om te gaan over eten.

9 van de 10 vrouwen die ik in mijn kantoor krijg die een koolhydraat arm diet hebben gevolgt zorgde dat ze nog meer gingen snaaien en juist alleen maar zwaarder werden, daardoor nog minder koolhydraten gingen eten en nog zwaarder werden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:19

Raponsje ik waardeer het als mensen hun mening of hun visie geven maar ik vind het nogal vervelend als mensen 3 x hetzelfde zeggen in één topic of zelfs zeggen wat ik MOET doen zonder dat ze mij kennen. Ik kan diabeet zijn, gluten allergie hebben, medicijnen slikken of misschien wel spastische darmen hebben.

Iedereen kan bedenken dat het gezond is 3 maaltijden te eten, niet te snoepen en gezond te bewegen, daar hoef je geen zogezegd diëtist voor te zijn. En dat is precies wat ik doe, alleen de avond maaltijd is te groot. Dat is alles.

Ik heb een aantal vriendinnen met goede ervaring om het op deze wijze toe te passen (waarvan er 1 daadwerkelijk bij een diëtist dit advies gekregen heeft, zoveel diëtisten zoveel meningen) en daarom ga ik het ook proberen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:08

Ik snap gewoon niet waarom je een heel dieet wat je lichaam op de lange termijn geen goed gaat doen gaat volgen terwijl je zelf het probleem heel duidelijk ziet.

Ik zeg niet wat je moet doen, ik ben voedingsdeskundige en geef je alleen de feiten waar je rekening mee moet houden zodat je niet in een enorm jojo effect terecht komt.

Ik heb een aantal vriendinnen die na de maaltijd een sigaret roken zodat ze de rest van de avond niet snacken, dat wil niet zeggen dat het goed voor je is.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:15

Zucht vandaag heb ik alles gegeten wat ik kon vinden.
Het gaat momenteel echt niet goed en ik heb ook momenteel geen zin om nog moeite te doen voor iets.