Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Re: Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:23

Sorry voor late antwoord, ben nog steeds thuis en kan nu lopen zonder krukken. Doet met lopen nog wel pijn maar dat zal vast minder worden.
Morgen weer naar fysiotherapie, gaan dan meer oefeningen doen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:48

Mmm dat beloofd wat! Ik ben gisteren heel spectaculair (NOT!) tijdens het rennen door de polder met mijn jonge paard aan de hand naast een stoepje of eigenlijk riggeltje (overgang fietspad/berm) gestapt.

Gevolg, enkel klapt dubbel en ik voelde het gewoon kraken. Godzijdank stopte mijn jonge beestje direct toen hij mij op de grond zag liggen en heeft hij vanaf dat moment geen stap meer verzet (ik lag languit en kon helemaal niet meer).

Eenmaal overeind gekrabbeld moest ik de hele polder nog door naar huis strompelen. En daarna maar naar het ZKH gegaan. Gelukkig niets gebroken, daar kneep ik hem wel even vooor (zou een kleine ramp zijn) maar wel gescheurd. Dus nu drukverband en krukken en over een week terug naar de poli voor tape. Mag ook een week geen autorijden...

Ik ga (en moet) wel gewoon te paard, maar gelukkig kan ik dat zittend redden en heb ik geen gevaarlijke projecten staan. Maar zucht... Wordt niet heel vrolijk van de berichten hier.

En dan al die ellende ook nog eens door zoiets stoms! Gewoon een stoepje...

:(

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:20

Suelza: geef t toch echt even goed rust in het begin.
Als je gelijk al teveel doet dan duurt het alleen maar langer voor het echt over is.
Dus echt niet belasten en zoveel mogelijk hoog houden! (Tip: snachts een dik kussen onder t voeteneind van je matras leggen, of onder je enkel).

Zie het echt veel, mensen met zo'n soort letsel (in enkel, schouder wathever) die geen rust nemen en teveel doen en teveel belasten etc etc. En dan eeuwen aan t revalideren zijn.
Beter gewoon echt goed rust nemen (en ja dan zit je een week op de bank) en dat het dan snel en goed geneest.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:35

Tja, het is toch maar net wat behandelend arts zegt, ik moest ASAP lopen en dan vooral veel lopen, fietsen etc.
Zo min mogelijk stil zitten en als ik zat pootje omhoog.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:36

CecileDV schreef:
Tja, het is toch maar net wat behandelend arts zegt, ik moest ASAP lopen en dan vooral veel lopen, fietsen etc.
Zo min mogelijk stil zitten en als ik zat pootje omhoog.

Dat van dat fietsen zei mijn schoonmoeder inderdaad ook. Ik hoor zoveel wisselende verhalen... waar doe je nou goed aan?

Voor mij is, mentaal gezien, zoveel mogelijk bewegen wel de beste oplossing :')

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:48

Ik heb ook gescheurde enkelbanden gehad, en kon na een week ongeveer alles weer doen. Ik ben met drie a vier dagen weer erop gaan lopen, want kon echt niet met krukken overweg. Met tapen in het ziekenhuis keken ze me nog raar aan toen ik vroeg of ze het niet te strak wouden doen aangezien ik nog naar huis moest rijden met de auto. Ik ben dus gewoon met een pijnlijke enkel doorgelopen. Is alweer een paar jaar geleden, en heb er eigenlijk niet veel last meer van. Heb ook verrekte enkelbanden aan beide voeten, maar daar heb ik meer last van qua paardrijden. Mijn voeten kan ik dan bijna niet stil houden.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:58

Nouja, dat fietsen en lopen en verder niets had ik langer moeten volhouden. Na 6 weken weer voltigeren op wedstrijdniveau was niet handig, maar mocht wel van fysio.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:41

Hmmm nou ik ben wel weer in beweging en moet zeggen dat ik met wat beweging beter herstel, dan met stilzitten. Als ik een paar uur met mijn been omhoog gezeten heb, is op mijn voet staan een crime! Maar met lichte beweging voelt het toch beter (je loopt dan toch ook het vocht er wat uit). Vandaag kon ik voor het eerst weer licht belasten. Enige wat vervelend is, dat ik er snel doorheen knak. Maar probeer zoveel mogelijk op mijn krukken te steunen en geen verkeerde bewegingen te maken.