Wil ik afscheid nemen van opa? *helaas overleden*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Wil ik afscheid nemen van opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:51

Ik ga nu eerst maar werken, even de gedachten verzetten.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:05

De nachtmerries heb je al, waarom ga je dan niet nog een laatste keer naar hem toe? Misschien heb je dan het echte beeld gezien en worden je nachtmerries niet erger en maak je het groter dan het is. Natuurlijk, je herkent ze haast niet terug (been there, done that), maar het is je opa. En wie weet, misschien doet het hem goed ook al zie je het niet aan de buitenkant. Daarnaast, het lijkt mij vreselijk achteraf te bedenken dat je hem geen laatste keer meer hebt gezien toen je er de kans voor had. De goede herinneringen blijf je houden, ik zie mijn opa nu ook niet meer ziek voor me, maar denk aan hem terug met de positieve dingen die ik me herinner, zoals hij vroeger was.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:13

Ik zou het wel doen, absoluut.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:33

In dit soort situaties zijn er geen keuzes te maken zonder verdriet. Immers, ga je wel dan is het zwaar, ga je niet dan is het evenzo zwaar. Om van te voren te bedenken hoe je met de gevolgen van je keuze om zal gaan is(misschien) min of meer niet mogelijk. Hoe ouder je wordt hoe beter je je zelf zult leren kennen en daarmee worden dan dit soort keuzes "gemakkelijker". Daarmee zou je het kunnen bezien als een soort leerproces waarin je de gevoelens die na het maken van je keuze er zullen zijn een plekje kunt gaan geven. Ook zal in het maken van je keuze je gevoel over "wat hoort" een rol spelen. Ik kan me tenminste voorstellen dat er momenteel een gevoel zal zijn van "nu kan het nog" en "je hoort toch afscheid te nemen".............
Echter, het gaat nu even om jou, het is de vraag of je opa het zal merken dat je er wel of niet zult zijn. Maar ga je de komende periode veel verdriet hebben om het feit dat je wel bent gegaan dan is het heel legitiem om dan niet te gaan.
En daar zit hem dan ook de crux. Misschien heb je geen idee hoe je je daarna gaat voelen. Daarom kun je dit soort dingen vaak ook beter weten als je ze een aantal keer hebt meegemaakt. Het lastige feit dat je sommige dingen niet over kunt doen maakt een beslissing zoooo moeilijk. Maar dat is eigenlijk in het hele leven wel zo.
Als ik een keuze maak dan maak ik die; ik bedenk zeer grondig wat de gevolgen kunnen zijn en dan ga ik ervoor. Dat het soms anders uitpakt dan ik had gedacht, gehoop of verwacht: so be it. Op het moment van de keuze te maken dacht ik dat ik de juiste maakte en een andere keuze kon ik dus ook niet maken op dat moment.
Oh, snap je me nog, best wel ingewikkeld. :oo
Heel veel sterkte met alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:37

Ga afscheid nemen Magda...het is geen kwestie van willen, we moeten allemaal op een dag afscheid nemen, voor je opa is dit ook fijn het is een manier om te laten dat je van je opa houdt. Het is ook beter voor het verwerkingsproces..wat je ook doet ik wens je heel veel sterkte toe!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:42

Ik zou proberen te gaan...
3 mei is mijn eigen opa overleden.. Ik was erbij, ik ben nu blij dat ik erbij was.
Maar op dat moment zelf stortte ik in, alleen maar huilen... Het is heel zwaar.

Maar ga alsjeblieft wel.. Geef hem die knuffel, en bewijs hem een laatste dienst door erbij te zijn, zeg dat je van hem houdt.. en alles wta je nog kwijt wilt...

Succes en veel sterkte Y;(

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:44

Ik vind dat je zou moeten gaan en je je over je eigen angst heen zou moeten zetten.
Vraag me dan meteen af of je bij je eigen kind (in de toekomst?) of paard ook niet gaat? Want je wil je kind of paard voor de laatste keer niet zo zien? Het gaat niet alleen om jou, maar om je opa die gaat sterven. Moet hij sterven zonder zijn kleinkind nog eens gezien te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:51

ik zou het doen , je kan hem nog vrij helder voor de geest krijgen. Ik was 10 toen mijn opa overleed , en heb nooit afscheid mogen nemen van mijn ouders.(was te jong)
van mijn oma wel en dat is mij heel dierbaar ondanks dat ik haar even goed bekeken heb in de kist ( :') ) , dat beeld krijg ik door de muziek die ze daar draaiden nooit meer uit mijn hoofd(ik hoor het nummer en ik zie haar weer) , toen was ik 12. Ja ik zou het zeker doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:30

Ik begrijp precies hoe je je voelt en waar je voor staat momenteel.

Mijn opa en oma woonden in het zuiden van het land terwijl wij in het noorden wonen. We zagen ze dan ook maar een paar x per jaar. Mijn oma is een paar jaar geleden heel ziek geworden en bij haar is het heel snel gegaan. Zij is in zeer korte tijd ruim 25 kilo kwijt geraakt en het was duidelijk dat ze niet heel lang meer te leven had.

Ik ben wel heen gegaan, niet om doel bewust afscheid te nemen maar om 'gewoon' langs te gaan. Voor zover dat gewoon te noemen is natuurlijk we hebben niet letterlijk afscheid genomen en dat had ik ook niet gewild. Maar het was bijzonder fijn om even langs te gaan. Natuurlijk was het vreselijk om te zien hoe ziek zij toen was. Maar ik had het ook niet willen missen, die gene die er lag was niet meer mijn oma, maar was gewoon op. Heel naar dag echt, maar mijn oma was gewoon op en het heeft mij heel erg geholpen omdat te zien. Ik weet nog heel goed hoe zij er toen uitzag, maar het heeft geen invloed op mijn gehad over hoe ik haar herinner. Ik zie haar nog steeds als mijn lieve, stevige oma. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 17:44

Ik heb er tijdens het werken rustig over na kunnen denken en de feiten op een rijtje gezet. Mijn opa eet en drinkt dus niet meer dus hij zal of verhongeren of zijn longen lopen vol met vocht, hoe bruut dit ook klinkt dit getuigt ervan dat het echt om nog maar enkele weken gaat (sondes, net als katheters zijn al geprobeerd maar die rukt hij uit en wij willen niet dat hij vastgebonden wordt).
Ik ga dus volgend weekend mee om afscheid te nemen. Hoe ik dit persoonlijk oplos zie ik dan wel weer.

Wel heb ik een vraag aan diegenen die de situatie ook hebben ervaren, hoe lang kan het duren als je niet eet en drinkt en je longen steeds meer vollopen? Ik begin nu te vrezen namelijk of we volgend weekend nog op tijd zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:47

Dat is zo moeilijk te zeggen... Soms stoppen mensen gewoon met leven als ze er klaar mee zijn, soms weigert "iets" het op te geven en zie je dat iemand als het ware wacht op iemand. En soms duurt het en duurt het en duurt het.

Als hij niet drinkt en hij heeft geen infuus dus geen vocht binnenkrijgt is dat in ieder geval niet lang verenigbaar met het leven. Dan ben je volgend weekend te laat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 17:51

Hij gaat niet meer naar een ziekenhuis toe, maar ik weet niet of hij nu wel of niet nog een infuus krijgt, dat moet ik navragen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:52

Met niet drinken en geen verdere vochttoediening is het binnen enkele dagen afgelopen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:53

de keuze is heel lastig ik heb mijn beide opa,s ook op hun sterfbed meegemaakt.
ik ben blij dat ik nog even ben langs geweest.
t is echt lastig omdat t beeld van hoe je opa eruit zal zien een flinke tijd blijft hangen.
ik zou t in ieder geval wel doen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:58

Moeilijke keuze.. Ik heb mijn opa een tijdje niet gezien voor hij overleed (dit was wel plotseling, zonder ziektebed) en ik heb hier ZO erg veel spijt van... Ik kan dat nog steeds niet loslaten.

Mijn oma heeft wel een ziekte bed gehad, en ik heb ook getwijfeld of ik haar op het laatst nog wel wilde zien, niet mijn oma meer, dement, mager, "leeg".... Ik ben uiteindelijk toch geweest, en hoe naar het ook was om haar zo te zien, ik ben heel erg blij dat ik haar toch nog gezien heb. :j

Sterkte

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:00

Hij heeft inderdaad geen infuus. ;(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:05

Mijn opa is niet mijn "echte" opa, hij is de vriend van mijn oma. Haar eerste man, mijn echte opa, is volgende week 20 jaar geleden gestorven aan longkanker. Ik begin nu te vrezen voor mijn oma als blijkt dat opa volgende week ook overlijdt... Ik weet niet of ze dat trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:12

magda_90 schreef:
Wel heb ik een vraag aan diegenen die de situatie ook hebben ervaren, hoe lang kan het duren als je niet eet en drinkt en je longen steeds meer vollopen? Ik begin nu te vrezen namelijk of we volgend weekend nog op tijd zijn.

Eerlijk? Mijn oma was na een paar dagen weg toen ze niet meer wou eten en drinken. Ga jezelf niet schuldig voelen als je opa overlijdt voor dat je afscheid genomen hebt! Het is heel goed dat je besloten hebt om volgend weekend mee te gaan, maar zulke dingen heb je verder niet in de hand. De kans bestaat dat hij voor die tijd weg is, daar moet je toch een beetje rekening mee houden. Het is en blijft vreselijk naar, op welke manier of tijdstip je iemand verliest. Maar ga je zelf niet de schuld geven als je je opa niet meer ziet. Dat heb ik destijds wel gedaan terwijl ik nu weet dat (heel cliche) mijn oma in vrede heen is gegaan.

Ik snap ook heel goed je zorgen om je oma. Het lijkt mij vreselijk moeilijk. Heel veel sterkte! :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:14

Ik heb het niet gedaan...Ook geen spijt van gehad.
Ook op de crematie niet meer in de kist gekeken.

Crematie van mijn oma niet eens naartoe geweest, dat kon ik niet aan op dat moment.
Heb een prachtige kaart met een brief meegegeven die is in de kist gelegd... Dat was voor mij goed.

maak vooral je eigen besluit.. en laat je niet door anderen beinvloeden... :)

Sterkte!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:20

Afscheid nemen hoeft niet op een bepaalde tijd en bepaalde plaats maar kan ook gewoon in en met je hart.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:22

Achteruitgang van het lichaam en sterven zijn inherent aan leven. Iemand achteruit zien gaan en sterven is lelijk, vervelend, emotioneel en pijnlijk, maar het leven van de mensen waar je van houdt, is niet altijd leuk en mooi. Gelukkig verdwijnen mooie herinneringen niet door minder mooie, maar krijgen ze extra glans omdat je ook de minder mooie kant van iemand gezien hebt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:25

Persoonlijk zou ik ook afscheid gaan nemen en dan vooral met deze zin in mijn achterhoofd;

Kaka schreef:
Gelukkig verdwijnen mooie herinneringen niet door minder mooie, maar krijgen ze extra glans omdat je ook de minder mooie kant van iemand gezien hebt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:29

Mijn opa is in juni overleden en ik ben niet aan zijn sterbed gaan zitten. Ik heb wel dagelijks mijn ouders gebeld, omdat zij de steun konden gebruiken. Ik had mijn opa wel nog voor hij op sterven lag gezien en voor mij was het zo goed.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:47

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn opa! Het begon halverwege mei, hij moest geopereerd worden aan zijn heup omdat deze steeds uit de kom ging. Mijn opa had ook al last van dementie. De eerste paar dagen na de operatie leek het redelijk te gaan maar hij at veel te weinig waardoor hij na een week met zijn revalidatie moest stoppen omdat hij veel te zwak was. Infuus etc was niet mogelijk ivm dat hij dit eruit trok.

Daarna is het alleen nog maar bergafwaarts gegaan. Hij at bijna niet meer, drinken ook niet, hij had een delier opgelopen en hij werd steeds magerder en zwakker. Na ongeveer 2-3 weken is hij in een verpleeghuis terecht gekomen. Hier is hij ook alleen maar verder achteruit gegaan. Twee weken geleden (op de dag zelf) kon mijn opa helemaal niks meer en zelfs ademen ging met horten en stoten. Zo is hij die avond ingeslapen (zijn vrouw en kinderen waren erbij). Die laatste week was hij overigens weer thuis.

Ik ben zelf 1x langs geweest toen hij in het ziekenhuis lag en 1x toen hij in het verpleeghuis lag. Ik heb mijn opa nooit goed gekend en de laatste keer kon hij al niet meer praten en ik had ook geen flauw idee waar ik het over moest hebben.

Toch ben ik er blij mee dat ik hem in het verpleeghuis nog een keer heb gezien, al kan ik niet helemaal goed uitleggen waarom.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:49

De verhalen doen mij goed om te lezen. Op de een of andere manier kalmeert dit mij al een beetje.