Verstandig zonnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:38

Ik zon nooit, probeer de zon zo veel mogelijk te vermijden als het even kan (tussen 12 en 3 vooral) en smeer me altijd meerdere malen per dag in met een hoge factor. Probeer altijd in de schaduw te gaan zitten. Heb rood haar dus als ik nu naar buiten zou stappen (niet ingesmeerd) hoor je wat gesis en dan ben ik een fakkeltje vrees ik. Overigens verkleur ik héél weinig, als ik verbrand word ik gewoon weer wit, dus zoveel maakt het allemaal niet uit en verbranden wil ik liever niet riskeren, binnen 10 minuten ben ik rood als ik me niet in zou smeren.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:32

Ik zit eigenlijk nooit in de volle zon, vandaag ben ik vrij en zit eigenlijk de hele dag onder de bomen lekker in de schaduw. Als ik iets actiefs ga doen met warm weer krijg ik wel genoeg zonlicht op mijn vel en ik kan werkelijk niet begrijpen waarom je in hemelsnaam gewoon in de zon gaat liggen bakken... Je kunt ook een stukje fietsen en jezelf natuurlijk insmeren. Je wordt als je beweegt veel egaler bruin. En ik ga al helemaal niet met mijn bakkes in de volle zon liggen tussen 12 en 3...

Huidkanker is levensgevaarlijk en dodelijk dus waarom niet een klein beetje opletten?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:33

De zon brand flink vandaag meiden! Maar we mogen niet klagen, eindelijk zomer!!! Je kan je goed insmeren maar het is nu gewoon te warm in de zon.

Cynn
Fotograaf

Re: Verstandig zonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:02

Ben 2.5 week terug ongeveer écht ernstig verbrand geweest op m'n schouders en klein deel van bovenrug... píjn dat het deed. := Uiteindelijk vervellen en nu is het daar poepie bruin, terwijl de rest nog heeeel langzaam tot niet gaat. Bij mij zie je dus echt zo'n topafdruk staan.. argh! Doe m'n best om het weg te krijgen maar het lukt gewoon niet... :+

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:04

Oww Cynn wat moet dat pijnlijk geweest zijn! En nu zie je dus een groot contrast!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:10

Auwww!! Pijnlijk!!
Ik heb een bikini met TE brede bandjes van top naar m'n nek, ook charmant :D

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:11

Ja nou en of dat pijnlijk was!! := :') Ik kon niet op m'n zij liggen, ik kon niet op mijn rug liggen... het liefst liep ik naakt rond want dat deed nog het minste pijn haha... en echt gewoon met ijspacks gezeten. Dat verdoofde nog een beetje. En maar aftersun smeren.. pfft.
Maar ik heb dat eigenlijk altijd.. ik heb ook zo'n rot huid. Gewoon iedere dag dat het mooi weer is zit ik buiten, uren en uren en braaf ingesmeerd. Zou je denken dat ik nu bruin zou moeten zijn.. nou dat gaat echt héél langzaam. Als ik echt bruin wil worden, moet ik me niet insmeren, verbranden, vervellen en dan ben ik wel bruin.. maar dat is zo ongezond en pijnlijk dus ik ga maar voor de lange weg.. :=

http://img140.imageshack.us/img140/3044/40394229730761846121016.jpg
Zo zag het er trouwens uit. En dat is nu allemaal dus bruin... zucht. :')

Natasja91 schreef:
Auwww!! Pijnlijk!!

Whahaa dat is ook charmant ja :D die heb ik ook, maar die maak ik dan gewoon los en stop ik tussen m'n boobs, als ik in de tuin zit.. heb ik ieder geval daar geen strepen. Kan ik normaal een strapless shirtje dragen zonder rare strepen. :')
Laatst bijgewerkt door Cynn op 25-07-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:15

O jee dat ziet er wel erg rood uit!! Verbranden is echt heel akelig en het overkomt eigenlijk iedereen wel een eens. Bij jou werkt het dus toch wat anders dan anders.
Op zich kan ik wel mooi bruin worden, maar kan eerst ook even rood worden hoor. Belangrijkste is dat je het wel zo gezond mogelijk moet doen.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:17

Natasja91 schreef:
Auwww!! Pijnlijk!!

En daar kwam je achter toen je voor het eerst verkleurde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:20

Hm mijn rug was 2 weken terug ook ongeveer zo :')
Begon als een gek te vervellen, en nu is het echt superbruin :') Maar mijn buik dus niet dus ziet er wel grappig uit _O-

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:20

Haha nou ik had hem gekocht voor in het zwembad, maar ben er ook maar in gaan zonnen omdat ik niks anders heb. Maar ik heb nogal een vervelende maat dus was al blij dat ik iets had. :+

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:23

Ach kan gebeuren, altijd weer een goede reden om voor iets anders te kijken!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:24

Ik ben alleen heel streng met mijn dochter(3.5). Dat is ook een bleekscheet en die gaat deze dagen niet naar buiten zonder in ingesmeerd te zijn met factor 50 van Zwitsal.
Ik weet een keer dat mijn vriend haar vergeten was in te smeren dat was zo onwijs sneu, zij was er ziek van.
Dus met het zonnige weer roep ik constant smeren! en als ik weg ga smeren! Vriend wordt er moe van, maar wil niet nog een keer een verbrand kind.
Ik weet zelf hoe ziek je daarvan kunt zijn.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:27

Ik heb eigenlijk een vraag. Ik bescherm mij altijd redelijk tegen de zon, alleen dit jaar een beeeeetje vergeten := Dus kats verbrand.

Maar wat nou als je wel heel veel zont, al vanaf de eerste zonnestralen in april te voorschijn komen en daardoor nooit verbrand. Geeft dat ook een verhoogde kans op huidkanker? Ik dacht dat alleen met verbranden te maken had. Maar dat heeft ze als ze opbouwt vanaf april niet. Ze is nooit verbrand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:35

Teveel zon kan de DNA structuur veranderen van de huid, worden verkeerde verbindingen gemaakt. Dat veroorzaakt vaak huidkanker, klompjes verkeerd gevormde cellen die niet door het lichaam worden opgeruimd (wij hebben in ons lichaam een systeem die normaal gesproken verkeerde DNA strengen eruit kan halen en vernietigt. Maar in dit geval kan de streng verkeerd samenkleven en als dat niet wordt ontdekt dan kan kanker ontstaan omdat de celdeling naar de knoppen is gegaan)

Daar hoef je inderdaad niet voor te verbranden.
Heb je veel pigment, dan is dat een natuurlijk filter. In Afrika kun je (buiten de toeristische gebieden) vaak geen zonnebrand kopen namelijk, heeft de gemiddelde donkere Afrikaan echt niet nodig :D

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:09

_Yasmine_ schreef:
Ook al houd ik me ongeveer aan de regels..
vandaag toch verbrand. Heel mijn rug weer rood.
Heb lief ieder uur zeker gesmeerd met factor 30 en tóch rood :+

wat nu?
factor 50 is to much. en het was na 3en dat het gebeurde. Niets mee te beginnen die huid van mij

Hoe lang heb je in de zon gezeten dan? En had je rug al zon gezien?

Ik heb ook een lichte huid (type 2), verbranden is me dus zeker bekend, jammer genoeg. Ik hou echter wel enorm van de zon/in de zon zitten, ben ook wel al een aantal keer op zonvakantie geweest. Maar nu de laatste tijd, ook met al die berichten tegenwoordig, ben ik veel voorzichtiger geworden. Ben zo bang voor huidkanker al vrees ik dat ik er al te laat mee ben (ben al regelmatig verbrand geweest) en dat m'n risico sowieso verhoogd is.. :=

Ik smeer me wel altijd in (in de lente/zomer toch, winter niet, zou beter eens een dagcrème met SPF kopen daarvoor) met een hoge factor en dit ook regelmatig maar als ik met een blanke winterhuid een dik uur in de felle middagzon zou gaan zitten, zou ik ook verbrand zijn, ook al had ik me goed ingesmeerd. Beste is dus als je een lichte huid hebt, om geleidelijk te wennen. Dat heb ik dit jaar goed gedaan (denk ik). En ik probeer ook niet meer in de zon te gaan zitten tussen twaalf en half 3.

Een goede zonnecrème vind ik trouwens Vision Sun. Beschermt langer en is zeer waterbestendig. Lijkt me dus ook voor kinderen uiterst geschikt.
http://www.vision-sun.nl/index.html

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:11

Ik ben van mezelf vrij donker voor een nederlander maar doe het wel volgens het boekje, eerste week smeer ik met factor 30 maar nu ben ik zo verkleurd dat ik kokosolie heb met factor 6, niet hoog maar ben wel áltijd ingesmeerd.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:28

Normaal gesproken doe ik echt heel erg m'n best om me daaraan te houden en het lukt me meestal ook, maar afgelopen zondag was ik zo verdiept in m'n boek dat ik gigantisch verbrand was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:36

Ik ga helemaal niet in de zon liggen of zitten,veel te slecht.
Ik vind het ook veel te heet,die zon heeft me toch een kracht!
En het is zó slecht voor je huid.Ze waarschuwen echt niet voor niets hoor.Het aantal huidkanker patiënten stijgt elk jaar.Doordat de ozonlaag flink beschadigd is,dun is,krijg je veel meer straling als voorheen.
Door gewoon in de zon te [moeten] lopen word je ook bruin.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:44

Ik zon onverantwoord :+ lig het liefst zo lang mogelijk in de felle zon en smeer mezelf bijna nooit in. Maar ik verbrand dan ook bijna nooit.

Onze dochter smeer ik elk 1,5 uur in met factor 50 en ik hou haar uit de zon. Als we bijv even de zon in moeten krijgt ze een zonnepetje op.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:49

Inney schreef:
Maar wat nou als je wel heel veel zont, al vanaf de eerste zonnestralen in april te voorschijn komen en daardoor nooit verbrand. Geeft dat ook een verhoogde kans op huidkanker? Ik dacht dat alleen met verbranden te maken had. Maar dat heeft ze als ze opbouwt vanaf april niet. Ze is nooit verbrand.

Mijn oma deed dat vroeger ook. Resultaat: huidkanker. Ze mag met haar blote huid absoluut niet in de zon komen. Dus met dit soort dagen moet ze een lange broek, een shirt met lange mouwen aan en een hoed op.

Geen aanrader dus. Lekker smeren!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:57

Bij mij gebeurd er NIETS

Ik heb de afgelopen 3 dagen minstens 3/4 uur in de zon gelegen afwisselend met zwemmen, insmeren met factor 10 mét snelbruiner. Je ziet nu heel minimaal m'n bikini in de huid staan, als je er niet op let zie je het helemaal niet :+

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:00

Zelfs als je niet verbrand krijg je huidkanker? :oo ik vergeet het smeren gewoon vaak! Moet dat dus toch eens gaan doen!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:08

Ik smeer me altijd in. Ik verbrand erg snel en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu niet meer zo snel bewust ga zonnen. Als ik me niet insmeer heb ik de blaren op mijn huid staan en dat gebeurt me eens in de twee jaar weer. Dit jaar ben ik nog niet verbrand (het weer was er ook niet echt naar), want ik heb altijd zonnebrand bij me. Overigens verkleur ik wel iets, mijn armen zijn al een stuk bruiner. Ik heb verder een hele witte huid, ik vind het altijd weer een stap om echt in mijn bikini te gaan liggen, want dan valt wel op dat mijn buik en bovenste stukje bovenbeen veel witter zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:12

Nell_ schreef:
Zelfs als je niet verbrand krijg je huidkanker?

Tuurlijk. Je wordt bruin door precies dezelfde straling die er ook voor zorgt dat je verbrandt. Bij verbranding zijn meer cellen beschadigd, wat het risico vergroot, maar ook zonder verbranden ontstaan er beschadigingen.