Whaaaaa getallenblind!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:38

pinto_1 schreef:
Lieffiefi schreef:
Gister bij de kassa...
Ik moest afrekenen.. uhh..
18.80...

Heb je 1, 20 erbij?

Nee.. Hoezo.. 20 cent erbij dan is het toch al 20 euro?
Dat gebeurt mij zo vaak... Dat ik net die ene euro nog oversla...

En geld, ik raak het kwijt.. Van mn moeder geleert altijd in je koppie bij te houden hoe duur de spullen zijn die je koopt.. Dan ben ik 1000000% overtuigd dat ik met 500 euro wegging, maar ik kom terug met 50. Dan heb ik dus voor 450 spullen, terwijl het in mijn hoofd echt maar 100 euro was... Daar maak ik dus flinke kortsluiting...

Haha, jij gaat heel herkenbaar ook de fout in. 18.80, dus je geeft 20 en krijgt 1.20 terug... Bijleggen doe je als het 20,20 is. ;)

Heb dat dus ook, is het bijvoorbeeld 19.80, geef ik 20 euro en vraag vervolgens of ze er 20 cent bij willen hebben. Eh nee, u krijgt juist 20 cent van ons... :o

Cijfers verwissel ik als ik ze hoor, (dus 56 wordt 65 enzo) maar kan gek genoeg wel fotografisch nummers in mijn hoofd onthouden. Dus als ik een telefoonnummer voorbij zie komen kan ik bijvoorbeeld 5 minuten later het nummer zo weer terug bellen omdat ik het nog "zie".

Rare dingen, getallen... :')

Hahahaa, ik wordt bang van je eerste zin... -O-

Ik ben er zo slecht in.. Vaak schaam ik me... Maar ja, het hoort wel een beetje bij me.. :D

intral

Re: Whaaaaa getallenblind!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:18

aahhh dat met dat "heeft u er 20 cent bij" herken ik ! Ik vraag nu maar gewoon niks meer :o , en tel gewoon terug. dus als iemand 20 euro geeft, en het bedrag is 18,80 .. 18.80+0.20+1.00= 20.00. met heel veel oefenen lukt me dat nu wel haha

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:19

Oh, en nummers fotografisch terugbellen lukt me ook :D .

Hebben jullie ook dat jullie "logica" in bepaalde getallen gaan zien? Zoals pincode's, geboortedatums enzo?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:34

intral schreef:
aahhh dat met dat "heeft u er 20 cent bij" herken ik ! Ik vraag nu maar gewoon niks meer :o , en tel gewoon terug. dus als iemand 20 euro geeft, en het bedrag is 18,80 .. 18.80+0.20+1.00= 20.00. met heel veel oefenen lukt me dat nu wel haha

Hahaha, het ontleden komt me bekend voor...
Voor mn werk vandaag had ik een pittige..:

985.000
69.000
720.000
300.000
50.000
27.500
53.403
15.000
__________+

1.921.903

Dat was mijn uitkomst... Met een rekenmachine en op een kladblaadje, van boven naar beneden.. maar daar ben ik zeker 10 minuten bezig.
En je kunt me zien zweten dan... Want ik ''struggle'' dan echt.
En als het niet klopt.. Ja, dan word er een boot verkocht voor of teveel of te weinig :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:37

intral schreef:
Oh, en nummers fotografisch terugbellen lukt me ook :D .

Hebben jullie ook dat jullie "logica" in bepaalde getallen gaan zien? Zoals pincode's, geboortedatums enzo?

Was het maar zo :')
Al heb ik wel een goed geheugen dus ik kan makkelijk veel cijfers onthouden :) maar niet dmv logica helaas haha

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:42

Ik heb wel een tijd achter de kassa gezeten..Maar ik had er wel een rekenmachine bij..

Overigens heb ik met wat lastige sommen ook moeite met een rekenmachine hoor. Draai een hoop om. Getallen hebben gewoon totaal geen logica voor mij. Ook geen geboortedatums of pincodes dus. En ook niet met een goed geheugen onthouden.

Pff vandaag hadden we grote oplages boeken op werk, heb aan m'n collega gevraagd of die ze wilde tellen :o

Ik heb ook een weet ik veel hoeveel pagina's tellende verklaring inclusief psychologisch onderzoek :') en een korte verklaring van 1 bladzijde om kopietjes van te maken voor school e.d. moet 'm weer eens een keer lezen eigenlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:37

Terugrekenen met de kassa lukte me wel gelukkig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 01:26

Hmm, als ik het zo hoor, vraag ik me af of je echt dyscalculie hebt en niet gewoon rekenzwak bent, of anders niet zo'n hele zware vorm. Wil niet beweren dat je 't niet hebt hoor! Ik bedoel wie ben ik? Klinkt alleen niet zo ernstig.

Ik ben zelf echt een ramp met alles wat getallen gebruikt. En ga binnenkort een dyscalculie test laten doen. Ik tel 3+4 op m'n vingers, omdat ik het écht niet weet. Moet vragen hoe een getal als 74 geschreven wordt, is dat dan zeven en dan vier? Of andersom? Ik weet niet of jullie het spel risk kennen? Maar daar moet je met dobbelstenen gooien, de een heeft er twee, de ander 3 en ik raak gewoon compleet in de war wanneer iemand 'gewonnen' heeft. Tafeltjes ken ik ook echt niet. Op 10 en 1 en 0 na. Telefoonnummers moeten ook altijd opgenoemd worden met 1, 2, 3 en niet iets van 26 want dan weet ik 't echt niet meer. Ook zoiets als zestienhonderd, moet ik altijd vragen hoeveel nullen er dan staan. Ik heb een tijd bij de mcdonalds gewerkt en geld teruggeven geen enkel probleem, want dat precieze bedrag stond op de kassa, maar als mensen dan opeens nog 5 cent bijgeven om het 'makkelijker' te maken, raak ik in complete paniek omdat ik niet snap wat ik dan moet teruggeven. En zo heb ik nog wel honderd en een voorbeelden.

Waarom ik me wil laten testen? Ik ben 't zat als mensen me 'uitlachen' als ik op m'n vingers tel of niet weet hoe 25 geschreven wordt. Ik snap dat 't 'grappig' is, maar ik wil dan kunnen zeggen 'ja, sorry, kan er ook weinig aan doen, heb namelijk dyscalculie'. Hoe gaan jullie met zo'n situaties om?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 01:53

Hier nog iemand..maar ook nooit laten testen. Ik ben altijd heel slecht in rekenen geweest, al vanaf jongs af aan.
Ik twijfel alleen of ik dyscalculie heb want ik voldoe niet aan alle 'eisen' hoewel ik verder echt niks gedaan krijg met cijfers. Ik draai geen getallen om (69/96 bijv.) en klokkijken is geen probleem maar dingen berekenen..vooral aftrekken/delen door/ is echt een ramp, zelfs de meest simpele dingen. Ik heb echt een ontzettend grote angst voor cijfers en situaties waarbij ik ter plekke dingen uit mijn hoofd moet gaan rekenen, krijg echt een paniek aanval dan.
Dit is ook de rede waarom ik me nog steeds niet voor een opleiding heb ingeschreven..want dan moet ik een rekentest doen... Als ik er aan denk wordt ik al misselijk. %)
Eigenlijk wilde ik graag zo'n test doen om wat helderheid te krijgen (gewoon slecht in rekenen of echt dyscalculie?) maar ik vind het werkelijk van de zotte dat zo'n test bijna evenveel kost als een hele opleiding bij elkaar!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:41

Bij mij ook, 1 groot drama !! Wiskunde ...de leraar kon uit ten treure uitleggen, en dan dacht ik een eureka! momentje te hebben tot dat de leraar weer verder ging. En snapte ik het alsnog niet. Boekhouden ook gedaan. Dacht echt van; "gaat mij lukken die balans !" Ik snap het !! .....tot mijn examen. Ik kwam er toch echt niet uit ! Een kloppende balans was zo'n beetje de helft van je cijfer natuurlijk. Op de basisschool bijles gehad e.d., maar ik voel mij net een computer die vastloopt. Het lukt mij gewoon niet ! Het is 1 grote warboel in die bovenkamer, en ik loop gewoon vast. Er komt dan echt niks meer binnen. Wat een kruis was dat altijd zeg. En een gevecht met jezelf. Hoe vaak ik moest blijven zitten tot mijn rekenwerk klaar was op de basisschool, en de rest lekker pauze houden.

Ben blij dat ik ervan af ben !

Zo.... lucht wel op hoor even die jeugd trauma eruit gooien :o

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:51

Maartje1990 schreef:
Waarom ik me wil laten testen? Ik ben 't zat als mensen me 'uitlachen' als ik op m'n vingers tel of niet weet hoe 25 geschreven wordt. Ik snap dat 't 'grappig' is, maar ik wil dan kunnen zeggen 'ja, sorry, kan er ook weinig aan doen, heb namelijk dyscalculie'. Hoe gaan jullie met zo'n situaties om?

Zodra je dat zegt, wordt je zo aangekeken: >;) en mag je vervolgens uit gaan leggen wat dyscalculie is. Ik zeg dan meestal dat het een soort dyslexie is, maar dan met getallen. "Oh maar dat heeft toch iedereen tegenwoordig, ik vind dat zo'n onzin!" dat is mijn meest gehoorde antwoord daarop :=
Meestal zeg ik gewoon dat ik niet zo goed kan tellen of rekenen.
Maar op werk had ik het toch maar uitgelegd, zodra ik moet gaan tellen breekt het zweet me al uit en ben ik als de dood dat ik verkeerd tel, te weinig boeken op een pallet leg en de klant vervolgens ontevreden is..

Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het wel begrijpen, en er wel begrip voor hebben en gewoon normaal helpen.

Mijn hoofd stopt gewoon als er teveel getallen zijn. Krijg nog net niet de melding "fatal error" of "reageert niet meer" in m'n ogen :')

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:57

"" kan je gaan lachen.. Is niet grappig. Ik kan niet rekenen ja!''
*Maar dan was ik waarschijnlijk al chagerijnig.

'' :') ''

En hier op t werk weet mn collega het. Die maakt er geen issue van om dingen na mij te checken. Eindbedragen op offertes enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:07

Maartje1990 schreef:
Hmm, als ik het zo hoor, vraag ik me af of je echt dyscalculie hebt en niet gewoon rekenzwak bent, of anders niet zo'n hele zware vorm. Wil niet beweren dat je 't niet hebt hoor! Ik bedoel wie ben ik? Klinkt alleen niet zo ernstig.

Ik ben zelf echt een ramp met alles wat getallen gebruikt. En ga binnenkort een dyscalculie test laten doen. Ik tel 3+4 op m'n vingers, omdat ik het écht niet weet. Moet vragen hoe een getal als 74 geschreven wordt, is dat dan zeven en dan vier? Of andersom? Ik weet niet of jullie het spel risk kennen? Maar daar moet je met dobbelstenen gooien, de een heeft er twee, de ander 3 en ik raak gewoon compleet in de war wanneer iemand 'gewonnen' heeft. Tafeltjes ken ik ook echt niet. Op 10 en 1 en 0 na. Telefoonnummers moeten ook altijd opgenoemd worden met 1, 2, 3 en niet iets van 26 want dan weet ik 't echt niet meer. Ook zoiets als zestienhonderd, moet ik altijd vragen hoeveel nullen er dan staan. Ik heb een tijd bij de mcdonalds gewerkt en geld teruggeven geen enkel probleem, want dat precieze bedrag stond op de kassa, maar als mensen dan opeens nog 5 cent bijgeven om het 'makkelijker' te maken, raak ik in complete paniek omdat ik niet snap wat ik dan moet teruggeven. En zo heb ik nog wel honderd en een voorbeelden.

Dat idee heb ik ook. Maar bij mij gaat het eventjes goed, maar als ik 1 fout maak of iets 'moeilijks' moet doen, sla ik helemaal blank.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:06

Maartje1990 schreef:

Mag ik me dan ook melden :o ik heb precies hetzelfde als jou Maartje1990!
Het is bij mij nooit vastgesteld, maar zou het nu eigenlijk wel willen weten , aangezien ik nu ook in mijn examen jaar zit..
Hebben jullie tips voor mijn examen wiskunde? ik ben zo bang dat ik voor wiskunde ga zakken omdat ik daar niet zo goed in ben...
En ik stress hem nu al voor het examen terwijl het pas in mei is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:14

:wave:

Ik kan niet rekenen. Leg het me uit dan snap ik het maar als ik dan een tijdje niet gedaan heb...weg.
Echt het wil bij mij niet automatiseren.

De tafel moet ik ook echt uit rekenen. Andere weten die gewoon uit het hoofd.

Schaam ik me er voor...Ja soms. Maar ja...kan er niet veel aan doen.
Edit:
Gwoon optellen en aftrekken gaat natuurlijk nog wel he...

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:22

Ik heb ook nooit kunnen rekenen. Ik was slecht in alle exacte vakken. Wiskunde, natuurkunde en scheikunde was een crime en dan kregen we ook nog economie. Moesten we ook nog geen rekenen met letters |( . En het meest verschrikkelijk dat er bestaat zijn staartdelingen, breuken en het berekenen van hoeken met behulp van je geodriehoek :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:04

Ja dat was het gekke bij mij....scheikunde, natuurkunde en biologie was ik juist heel goed in. Wiskunde soms wel en soms bedroevend slecht. Echt 2 en 3 en.