'Natuurlijk' haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:04

Pluizebolpum schreef:
Waar ik momenteel mee weg loop is spul van Aussie. Goedjes met allerlei rare, volgens het etiket authentiek Australiaanse, spulletjes. Ruikt lekker en het werkt gewoon, in vergelijking met andere producten, goed. Bij mij dan. Mijn bos pluis voelt dan een stuk gladder, het is nog net niet officeel pluisvrij te noemen en het is dan gewoon bijna steil. Na de eerste keer gebruiken heb ik wel een kwartier lang naar mijn haar staan staren :o .
Ooit eens Nivea anti-pluis geprobeerd maar kreeg daar erg de neiging van om Nivea een brief te sturen met de vraag in hoeverre ze de concepten anti en pluis begrepen aangezien mijn haar vóór eruit zag alsof ik ergens heel erg van was geschrokken en erna het er uit zag als Diana Ross die met de vingers in het stopcontact had gezeten. Mja, misschien is Nivea gewoon niet mijn shampoo... :=
Paardenlucht heb ik nooit in mijn haar, het ruikt altijd net gewassen, schijnt. Zelfs toen ik eens net van stal kwam vroeg iemand of ik net mijn haar gewassen had ('Uh...ja, in uh...paard?').

Aussie maakte mijn haar ontzettend vet en slap :=

Miss_DJS

Re: 'Natuurlijk' haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:12

Ik was mijn haar om de dag en doe er niets in qua lak, mousse of andere zooi.
Als ik het niet om de dag was, is het het gewoon vet van zweten bij paardrijden/sporten en door het erdoorheen halen van mijn hand.
Gebruik nu een tijd producten van John Frieda en daar ben ik erg tevreden over. Misschien ook wat voor jou TS , ik gebruik de rode, dat is de repair versie, juist voor alle zooi die je erin doet.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:36

Oh jee, nou hier komt het dan... hou je vast, ik was mijn haar vaak twee keer, ja twee keer op een dag :o

Dat komt omdat ik twee banen heb en een "zweterige stink sport" (volgens mijn man dan)
In de morgen stallen mesten en in de middag kantoorwerk. En in de avond paardrijden met cap op.
Op kantoor hoef ik dus niet aan te komen met een paardenlucht (ik moet gasten ontvangen) en bij mijn man dus ook niet.

Ik sta dus na het stallen doen in de douche zodat ik fris op kantoor verschijn en na het sporten dus ook weer anders heb ik een mopperende man.

Ik heb al geprobeerd om de banen om te wisselen. Maar dat was niet mogelijk.

Mijn haar groeit vreselijk snel, het hangt nu halverwege mijn rug en moet nodig naar de kapper die knipt het dan weer halflang. Uitkammen is geen probleem, ik gebruik Dove Shampoo en conditioner, van allebei een drupje per keer.
Heeft geen kans om vet de worden, heb geen jeuk of andere ongemakken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:59

Geweldig, je vraag om natuurlijke producten en krijgt suggesties als Lush en Rituals :D Wat marketing niet met de mens doet.

Probeer ten eerste sulfaten te vermijden. Sulfaten zorgen voor schuim, dat vinden de meesten mensen fijn (de perceptie is: hoe meer schuim hoe schoner, ook al is daar geen verband in) en dus gaat er veel sulfaat in een shampoo.
Helaas lossen sulfaten de "lijm" op waarmee de schubben vastzitten aan de haar. Het resultaat is dus nog droger en meer beschadigd haar. Meest bekende en ook meteen meest agressieve sulfaat is Sodium Laureth Sulfate.

Vermijd siliconen. Siliconen leggen een laagje synthetische olie/"plastic" om het haar, hierdoor lijkt het zacht en gezond, maar het kan er juist nog meer beschadigd door raken. Doordat er siliconen olie wordt toegevoegd aan shampoo's wordt er telkens een olie laag over het haar heen gelegd, resultaat: Haar wat sneller vet lijkt of is.
Siliconen herken je omdat eindigen op -one of -cone. Een uitzondering op de regel is (o.a.) Dimethiconol.

Parabenen hebben naar mijn weten geen invloed op het haar maar zijn wel lichtelijk dubieus. Ze zijn in ieder geval in verband gebracht met borstkanker en lymfeklierkanker, maar er is nog geen direct bewijs. Voor sommigen is dit de reden om ook parabenen te vermijden.

Ook alcoholen drogen het haar sterk uit. Dit zit ook in heel veel haar producten, o.a. mousse en haarlak.

Al deze ingredienten kun je vinden op de verpakking.
Merken die geen sulfaten, siliconen en parabenen bevatten zijn: Yes To lijn van De Tuinen. En een aantal shampoo's en conditioners van L'Oreal Professional lijn (die alleen bij de kapper te koop is).

Als je het haar toch zacht wilt houden kun je het beste kiezen voor natuurlijke olie zoals Argan olie, kokos olie of kokos vet etc.

Verder: Geloof niet de onzin die veel producenten claimen. Haar kan niet gevoed worden, haar kan niet herstelt worden, haar kan nauwelijks gehydrateerd worden.
Toen ik ook een zaak begon bij de Reclame Code Commissie over een reclame van Schwarzkopf/Gliss Kur heb ik deze dan ook gewonnen. (Hun claims waren onwaar en misleidend en zij moesten voor dat product stoppen met op die manier reclame te maken). Helaas heb ik geen tijd om alle reclames aan te pakken, en dat is ook onbegonnen werk. Het is beter wanneer de consument meer bewust wordt van deze misleiding en de producten dan ook niet meer koopt.

Voor haar en hoofdhuid is het het beste om zo min mogelijk te wassen, het liefst 1 keer per week. Ik waste het vroeger 1 keer per dag en ben helemaal afgebouwd naar 1 a 2 keer per week. Vroeger kon ik er friet in bakken, zo vet. Nu was ik het meer voor het idee omdat het nauwelijks vet meer wordt +:)+ .
Voor geurtjes volstaat het voor mij om soms enkel even te spoelen met water of een druppel conditioner door het haar te verdelen. Maar ik rij nu geen paard, en dat scheelt wel heel erg.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:18

O zucht...Lees net de post van Focussed, erg interessant trouwens :j , en bedacht me dat het leuk was om eens te kijken wat er in mijn favoriete shampoo zit (was trouwens niet eens gevallen voor het zogenaamde natuurlijke maar alleen maar voor de leuke tekstjes :o ).
Yep. Het hele lijstje en nog een beetje meer ook. -O-
Mja...zit er nog maar één ding op, gewoon naar Siberië verhuizen aangezien de winters hier ook geen ruk meer voorstellen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:11

Pluizebolpum schreef:
O zucht...Lees net de post van Focussed, erg interessant trouwens :j , en bedacht me dat het leuk was om eens te kijken wat er in mijn favoriete shampoo zit (was trouwens niet eens gevallen voor het zogenaamde natuurlijke maar alleen maar voor de leuke tekstjes :o ).
Yep. Het hele lijstje en nog een beetje meer ook. -O-
Mja...zit er nog maar één ding op, gewoon naar Siberië verhuizen aangezien de winters hier ook geen ruk meer voorstellen.

Verhuis gezellig hierheen, hier stellen de winters nog wat voor! Vorig jaar hebben we -20 gehad, dat zou ideaal zijn voor je haar. :P

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:19

Ik ben het wassen ook aan het afbouwen. Ik gebruik dan wel de shampoo van lush, daar heb ik al vaker het een en ander over gehoord, maar het fijne aan deze shampoo vind ik dat het vast is. Op deze manier kan ik geen last krijgen van lekkende shampoo tijdens het reizen. Verder gebruik ik overigens niets, geen last van pluizend of droog haar en sinds een tijd ook niet meer van een jeukende hoofdhuid (bij mijn vorige shampoo had ik dit wel). Op dit moment was ik mijn haar 2 a 3 keer in de week en ik wil dit het liefste af gaan bouwen tot 1. Nu heb ik het geluk dat mijn haar niet echt snel vet wordt, pas op de 3e dag niet wassen begint het een beetje vet te worden, dus ik gok dat dat wel moet lukken :)

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:40

Nou ik kom ook hier maar even meelezen, heb krullen en heb me haar zo erg verpest met blonderen. Het is droog, valt uit, punten ogen dood en me krul is zo goed als verdwenen. Ik was ook opzoek naar shampoo zonder siliconen enzo erin. Kwam toen uit bij Dr. Organic bij de Tuinen. Maar heb toch voor Biosilk gekozen, helaas wel met siliconen erin, maar iedereen vind het een wondermiddel en het word gebruikt bij sommige kapsalons dus probeer eerst dit maar eens. Gebruikt nog iemand hier Biosilk?

En ik ga donderdag naar de kapper dus hopelijk kan hij nog wat redden. Zal wel aardig stukje vanaf moeten. |(

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:42

Ik vind het wel grappig dat mensen aangeven zo sterk naar paard te ruiken. Volgens mijn omgeving ruikt mijn haar nooit naar paard, krijg juist altijd complimenten over hoe lekker mijn haar ruikt. Ik ruik zelf ook alleen shampoo lucht. En ik rij ook elke dag met een cap en mest de stal. Misschien ventileert je cap onvoldoende? Ik was mijn haar 2x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:43

ik heb 1x biosilk geprobeerd toen ik extensions had.
wat een troep...vieze,vette sliertharen kreeg ik ervan en ik gebruikte maar 1 'erwtje' over mijn hele haar...

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:45

Anoniem

Re: 'Natuurlijk' haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:47

Ik was m'n haar tegenwoordig met Marseille Zeep.
Is 100% natuurlijk. Zit geen rommel in.

Wel daarna even een "conditioner" van iets zuurs maken, om de haar-schubben weer mooi te sluiten.
Bijv. een conditioner van ananassap of citroensap (aangelengd met lekker wat water) en honing.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:49

Femke schreef:

Wel daarna even een "conditioner" van iets zuurs maken, om de haar-schubben weer mooi te sluiten.
Bijv. een conditioner van ananassap of citroensap (aangelengd met lekker wat water) en honing
.

Azijn doet ook wonderen. :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:50

Ik gebruik na heel veel testen (jarenlange studie gehad haha) nu altijd wella shampoo, de vochinbrengende variant (tip van de kapper). Daarna komt er gliss kur intensive rescue in, conditioner ook voor het makkelijk doorkammen. Dit blijft er zo lag mogelijk liefst 5 minuutjes, in. Tijdens het douchen kam ik het uit, anders krijg ik er geen kam doorheen. Ik maak het een beetje handdoek droog en spray er dan gliss kur anti klit spray liquid silk in. Daar droogt het mooi van op, als het droog is gebruik ik het af en toe ook nog. Het ruikt ook lekker! Ik was het 2 x per week, soms 3.

Verder als tip voor iedereen: de shampoos die ik hierboven noem, koop ik niet in NL. Ik ga vaak naar de DM (soort etos.kruidvat) in Duitsland. Wat een prijsverschillen, anders is het onbetaalbaar met mijn lange haar!!

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:58

Ik lees ook even mee.

Gebruik nu sinds een jaar (ongeveer?) Yes to tomatoes shampoo, waar dus geen siliconen en parabenen in zitten.
Soms doe ik er nog weleens chemische dingen in, zoals glansspray of volume mousse, en als ik bijvoorbeeld een ronde knot maak haarlak.
Ik heb van mezelf erg dik en stug haar, maar soms vind ik het leuk om een nog vollere bos te maken :D
Voor die producten heb ik overigens nog geen natuurlijke vervanger gevonden, dus ik ben wel benieuwd of iemand daar iets voor weet.

Ik was mijn haar overigens om de dag of om de twee dagen.
Vroeger waste ik het 1 a 2 keer in de week, maar nu ik het vaker doe wordt het niet sneller vet geloof ik. Als ik eens een paar dagen vrij ben en geen zin heb om het te wassen is het na een paar dagen nog niet vet.
Ik ben het overigens vaker gaan wassen, omdat ik een (schuine) pony heb, die na een paar dagen niet meer mooi zit. Soms was ik ook weleens alleen mijn pony.

Wat mij wel opvalt, in tegenstelling tot verhalen die ik vaak hoor van mensen die overgaan naar 'natuurlijke' producten, merk ik helemaal geen verschil in mijn haar. Het is niet mooier/lelijker of anders geworden.
Ik ben ooit begonnen met Yes to, omdat mijn haar ontzettend uitviel en ik hoopte dat het zou helpen, maar helaas. Ik denk dat mijn haar veel uitvalt omdat ik gewoon veel haar heb, of dat het zo lijkt, omdat ik het nooit borstel en dus nooit de losse haren er uit haal :+ (nu klink ik onverzorgd, maar mijn haar ziet er altijd verzorgd uit hoor :)) )

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:58

Vroeger had ik heeeel dik en lang haar, en kon ik het bij wijze van spreken een week niet wassen en dan was het nog niet vet :P
Maar door omstandigheden heb ik nu spijtig genoeg heel fijn, dun en weinig haar, en het wordt ook iedere dag vet.
Tijdens vakanties probeer ik het zo weinig mogelijk te wassen, maar dit helpt spijtig genoeg niet..
Als ik het 's avonds was en als ik dan 's morgens opsta is het al terug vet, echt niet leuk.. Ik moet mijn haar ook regelmatig borstelen, omdat het heeeel snel bijeenklit en dan geeft het een vieze indruk.
Het enige voordeel is dat mijn haar wel héél gezond is, nooit gespleten punten en blinkt altijd! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:01

Lara_Silver schreef:
Femke schreef:

Bijv. een conditioner van ananassap of citroensap (aangelengd met lekker wat water) en honing
.

Azijn doet ook wonderen. :)

Ja klopt :j In principe werkt alles dat licht zuur is.
Maar ik vind Azijn zo stinken _O-

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:54

Focussed schreef:
Geweldig, je vraag om natuurlijke producten en krijgt suggesties als Lush en Rituals :D Wat marketing niet met de mens doet.

Stimmt!
Zelfs bij 'De Tuinen' hebben ze van die nep-natuurmerken. Tsja iedereen probeert wat te verdienen aan de eco-trend.

Yes To... beviel mij trouwens helemaal niet zo goed, en ik vond het raar ruiken. Nu gebruik ik Urtekram (Deens merk) en dat gaat perfect.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:40

Rhys schreef:
Focussed schreef:

Stimmt!
Zelfs bij 'De Tuinen' hebben ze van die nep-natuurmerken. Tsja iedereen probeert wat te verdienen aan de eco-trend.

Yes To... beviel mij trouwens helemaal niet zo goed, en ik vond het raar ruiken. Nu gebruik ik Urtekram (Deens merk) en dat gaat perfect.

Ik moest ook wel een beetje lachen om de Lush en Rituals aanradingen :P

Zelf gebruik ik ook Yes to. Een, vind ik, heel fijn merk! Meestal was ik m'n haar zo om de dag, soms ook iedere dag. Ik merk er niks negatiefs aan verder dus tja. Ondanks dat ik vaker hoor inderdaad dat iedere dag wassen niet goed zou zijn, ik vind 't wel fijn om te doen. Ik gebruik wel altijd shampoo en conditioner. Na het wassen het serum van de Action in de lengte en daarna soms nog een ander serum echt in de puntjes.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:47

Ik gebruik eigenlijk helemaal niets voor mijn haar op mijn cocosvetje na. Ik pak daar een klein likje van op mijn vingertop en smeer dat een beetje uit door mijn haar. Geen droog haar hier hoor :D , en dat met mijn geblondeerde coupe. Het wordt alleen een beetje droog aan de onderkant als mijn punten weer geknipt moeten worden, en vaak doet de kapper er dan op dat moment ook even een maskertje in. Ik was mijn haar ook maar 2 a 3x per week. Als je het vaker doet droogt het alleen maar meer uit.

Zo ziet mijn haar eruit (kon zo even geen andere foto vinden.... :)
Afbeelding

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:39

Zo, vandaag gelijk even ingeslagen (en ja, bij De Tuinen :P ). Heb de Yes to carrots meegenomen, was een grote fles en de prijs viel me nog mee.. Heb speciaal gevraagd naar een shampoo zonder parabenen.

Verder nog kokos olie/vet gehaald voor als masker :) En tea tree shampoo voor m'n paard :+

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:54

Focussed schreef:
Probeer ten eerste sulfaten te vermijden. Sulfaten zorgen voor schuim, dat vinden de meesten mensen fijn (de perceptie is: hoe meer schuim hoe schoner, ook al is daar geen verband in) en dus gaat er veel sulfaat in een shampoo. Helaas lossen sulfaten de "lijm" op waarmee de schubben vastzitten aan de haar. Het resultaat is dus nog droger en meer beschadigd haar. Meest bekende en ook meteen meest agressieve sulfaat is Sodium Laureth Sulfate.

Vermijd siliconen. Siliconen leggen een laagje synthetische olie/"plastic" om het haar, hierdoor lijkt het zacht en gezond, maar het kan er juist nog meer beschadigd door raken. Doordat er siliconen olie wordt toegevoegd aan shampoo's wordt er telkens een olie laag over het haar heen gelegd, resultaat: Haar wat sneller vet lijkt of is. Siliconen herken je omdat eindigen op -one of -cone. Een uitzondering op de regel is (o.a.) Dimethiconol.

Parabenen hebben naar mijn weten geen invloed op het haar maar zijn wel lichtelijk dubieus. Ze zijn in ieder geval in verband gebracht met borstkanker en lymfeklierkanker, maar er is nog geen direct bewijs. Voor sommigen is dit de reden om ook parabenen te vermijden.

Ook alcoholen drogen het haar sterk uit. Dit zit ook in heel veel haar producten, o.a. mousse en haarlak.

Merken die geen sulfaten, siliconen en parabenen bevatten zijn: Yes To lijn en een aantal shampoo's en conditioners van L'Oreal Professional lijn (die alleen bij de kapper te koop is).

Handig dat ik dit net lees, ik heb namelijk wat vraagjes over die producten.
1. Voor de Belgen: Op de site zie ik dat Essenza winkels deze producten verkopen. Hebben ze de hele lijn? De winkel in Leuven is het dichtstbij voor mij.
2. Ik heb lang haar (5cm onder mijn BH-band), heel dik haar en veel haar. Door de lengte en zwaarte is het bovenaan stijl en de onderste 20cm is krullend/golvend. Het ziet er gezond uit, is niet noemenswaardig droog of vet en de punten zijn niet gespleten (ondanks ik de laatste 6 maanden niet naar de kapper ben geweest). Niet gekleurd, laat het meestal drogen aan de lucht, geen gebruik van stijltang, haarlak, mousse, ... Ik was het dagelijks of om de dag (rijden/stallen mesten en dan naar het kantoor vind ik niet zo leuk). Welke lijn gebruik ik dan het beste? Ik dacht aan de yes to tomatoes omdat die (heb ik begrepen uit recensies) de krullen beter in bedwang houdt en de bovenkant dan wat volumineuzer krijgt.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:10

Ik heb ook een hoop geprobeerd voor mijn haar, voornamelijk omdat ik heel veel jeuk en haaruitval heb (gehad).

Wat ik nu doe is wassen met een oplossing van van zuiveringszout (drie theelepeltjes op een flesje water), naspoelen met dragonazijn opgelost in water (een klein scheutje in dat zelfde flesje). Het klinkt gek, maar sinds ik dit doe heb ik gewoon geen jeuk meer op mijn hoofd, en dat is echt een verademing.

Daarnaast probeer ik proteine toe te voegen aan mijn haar door een keer per week een masker op de lengtes te smeren (volle joghurt, honing, een ei), wassen, en daarna Neem olie erop. Als conditioner gebruik ik de Garnier triple nutrition.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 19:38

Heeft die yes to lijn van De tuinen trouwens ook stylingproducten?
Gebruik nu nog steeds Andrélon na het wassen maar das natuurlijk niet heel handy :+