Focussed schreef:Probeer ten eerste sulfaten te vermijden. Sulfaten zorgen voor schuim, dat vinden de meesten mensen fijn (de perceptie is: hoe meer schuim hoe schoner, ook al is daar geen verband in) en dus gaat er veel sulfaat in een shampoo. Helaas lossen sulfaten de "lijm" op waarmee de schubben vastzitten aan de haar. Het resultaat is dus nog droger en meer beschadigd haar. Meest bekende en ook meteen meest agressieve sulfaat is Sodium Laureth Sulfate.
Vermijd siliconen. Siliconen leggen een laagje synthetische olie/"plastic" om het haar, hierdoor lijkt het zacht en gezond, maar het kan er juist nog meer beschadigd door raken. Doordat er siliconen olie wordt toegevoegd aan shampoo's wordt er telkens een olie laag over het haar heen gelegd, resultaat: Haar wat sneller vet lijkt of is. Siliconen herken je omdat eindigen op -one of -cone. Een uitzondering op de regel is (o.a.) Dimethiconol.
Parabenen hebben naar mijn weten geen invloed op het haar maar zijn wel lichtelijk dubieus. Ze zijn in ieder geval in verband gebracht met borstkanker en lymfeklierkanker, maar er is nog geen direct bewijs. Voor sommigen is dit de reden om ook parabenen te vermijden.
Ook alcoholen drogen het haar sterk uit. Dit zit ook in heel veel haar producten, o.a. mousse en haarlak.
Merken die geen sulfaten, siliconen en parabenen bevatten zijn: Yes To lijn en een aantal shampoo's en conditioners van L'Oreal Professional lijn (die alleen bij de kapper te koop is).
Handig dat ik dit net lees, ik heb namelijk wat vraagjes over die producten.
1. Voor de Belgen: Op de site zie ik dat Essenza winkels deze producten verkopen. Hebben ze de hele lijn? De winkel in Leuven is het dichtstbij voor mij.
2. Ik heb lang haar (5cm onder mijn BH-band), heel dik haar en veel haar. Door de lengte en zwaarte is het bovenaan stijl en de onderste 20cm is krullend/golvend. Het ziet er gezond uit, is niet noemenswaardig droog of vet en de punten zijn niet gespleten (ondanks ik de laatste 6 maanden niet naar de kapper ben geweest). Niet gekleurd, laat het meestal drogen aan de lucht, geen gebruik van stijltang, haarlak, mousse, ... Ik was het dagelijks of om de dag (rijden/stallen mesten en dan naar het kantoor vind ik niet zo leuk). Welke lijn gebruik ik dan het beste? Ik dacht aan de yes to tomatoes omdat die (heb ik begrepen uit recensies) de krullen beter in bedwang houdt en de bovenkant dan wat volumineuzer krijgt.