Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:57

*\o/*
Ben stiekem ook wel heel trots op de kleine hummel :D

En zo anders dan de oudste, die is nu 4,5 en plast inmiddels wel op de wc maar was laat en nog steeds gebeurt er weleens een ongelukje, als hij ergens druk mee is of tv zit te kijken vergeet hij dat hij naar de wc moet (of heeft gewoon geen zin) en loopt dan ook gewoon door met z'n natte broek, kan daar erg boos om worden. Poepen doet hij nog steeds niet goed op de wc maar hij heeft ook erg last gehad van obstipatie dus dat is wel begrijpelijk.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:31

Jouw dochtertje bewijst ook maar dat je het best eens kunt proberen, zonder dat ze het heel duidelijk aangaf.
Ik heb - misschien het verkeerde? - idee dat de meeste jongens zo'n luier wel best vinden, lekker makkelijk, gewoon plassen en poepen waar en wanneer je maar wil. Mijn neefjes waren iig zo, denk maar niet dat die ooit uit zichzelf met het idee waren gekomen om op de wc te gaan plassen. Die zouden zonder stimulans van mama nu nóg 24/7 met een luier rondlopen :P

anneliesdj

Re: Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:47

Ja dat denk ik ook.
2 maanden geleden moesten we onze oudste nog 3x zeggen dat hij naar de wc moet voor hij naar bed gaat en de jongste lag gillend in mijn armen omdat ze op haar beurt moest wachten :')
Maar toen was het gewoon 'stoer', ze had nog niet door dat ze een plas moest doen en tot ik haar de luier af haalde had ze ook niet door dat ze het moest ophouden en op de wc moest laten gaan. (vooral dat laaste was erg moeilijk)
Maar 2 keer in de broek plassen doet wonderen daarin :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:56

Pf nou idd groot verschil tussen jongens en meiden. Mijn zoon is nu 4, en heeft vandaag nog in z'n broek gepoept. Echt mega veel en vies. En hij plast ook nog zo vaak in z'n broek, vraag me af of dat nog goed komt. Mijn dochtertje is nog geen 2 en doet al soms een plasje, geeft het aan als ze moet poepen enzo.

Dat doorlopen met een natte broek doet hij ook ja. Heel vervelend. En hij houdt ook vol dat ie dan niet geplast heeft. Hij heeft ook heel vaak een beetje poep, dus een natte scheet zeg maar, dat vertelt ie ook niet. Hij zegt het alleen net als vandaag als de plas of poep er bij z'n broekspijpen uitkomt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:01

Oei, dat belooft!
Enya wil verschoond worden zodra er ook maar iets van vuiligheid inzit, roept ook zelf hard door de babyfoon 'Kakaaaa!' als ze een vieze pamper heeft (zowel plas als poep). Een vlekje op de romper is gelijk nieuwe kleren aan.

Dat zal een overgang worden bij de volgende...! :oo

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:08

Dat doet Emma ook, Jelle liep altijd gewoon door met een vieze luier. Kwam nooit zeggen dat ie had gepoept of geplast, wilde niet op het potje helemaal geen interesse in die dingen. En nog steeds, ik heb ook het vermoeden dat hij z'n plas ophoudt. 's morgens gaat hij vrijwel nooit naar de wc, vaak pas in de middag, soms laat in de middag. En dan vaak tig keer achter elkaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:47

Tessa interesseert het niets. Die luiert ploft soms zo vol als ie zit met plas, maar kind heeft nergens last van :+

Over 2 weken zitten we in warm spanje en dan gaat de luier toch echt uit!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:02

Ha, ik ben benieuwd! Ik kan je het stickersysteem van harte aanbevelen 8-) Sophie was daar erg gevoelig voor, we begonnen er op dag 3 of 4 mee en toen was het ook zó gepiept (inmiddels hebben we afgesproken dat ze al zo goed kan plassen, dat het niet meer hoeft).
Tip: niet omkopen met kadootjes, dit schijnt niet te werken (geldt ook voor de rest vd opvoeding, bijv 'luisteren naar mama als we in de supermarkt zijn' :+ ). Wij kozen er dus voor om bij een volle stickerkaart (10 plasjes, later méér, want die 10 haalde ze makkelijk op een dag) iets te doen waarbij ze onze exclusieve aandacht kreeg, en ook iets wat we niet dagelijks doen. Knippen/plakken/verven/koekjes bakken enz.

Onze Jonas is erg regelmatig qua defecatie :D hopelijk blijft dat zo en hebben we hem ook gauw uit de luiers volgend jaar. Gewoon een kwestie van op tijd op de pot zetten en dan maar zien of ie de link gaat leggen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:40

Die stickers werken hier totaal niet, was leuk voor 2 dagen maar verder.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 08:49

Oh, balen. Nouja bij jullie ging het zónder ook prima toch :D
Sophie is gewoon makkelijk blij te maken, hahaha

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:14

Kinderen krijgen een 'stofje' in hun hoofd wat ze rijp maakt om met zindelijkheid aan te gang te gaan. Voor die tijd voelen ze het gewoon nog niet. Er is ook een verschil tussen overdag en s'nachts zindelijk zijn.

Met name is het belangrijk er zelf relaxt mee om te gaan en niet te stressen (soms makkelijker gezegd dan gedaan)
Mijn zoontje was ruim 2,5 jaar toen hij zindelijk was. Mijn dochtertje (nu 2,5 jaar) is al ruim 2 maanden zindelijk. Zonder slag of stoot zonder paniek, geen stress, alles mag maar niks hoeft. Daar begin je het beste mee. Ze heeft ook nagenoeg geen 'ongelukjes'.

Dan nog verschil jongen/meisje wat ook groot is. Jongens zijn makkelijker, interesseert ze niet, zijn met andere dingen bezig.

Ik heb een meisje op KDV die 1,5 jaar is en al perfect aangeeft als ze moet plassen. Super knap! Het verschilt per kind! Dus kijk naar je kind en pas je beleid daar op aan.

Betekent niet dat je je kind niet mag stimuleren, maar dwingen is zeker geen optie.

Die stickers etc herken ik, was inderdaad voor 1 week leuk :D

En als je sommige kinderen zelf laat aangeven wanneer ze er aan 'toe zijn' kan je in sommige gevallen wachten totdat je een ons weegt. Dus stimuleren mag best. Maak er wat leuks van maar overdrijf ook niet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:39

Bij mij was het weer net andersom, dochter poepte en plaste liever alles in de luier, en zoonlief was in 1 week overdag en 's nachts zindelijk, die was volgens mij nog geen 3 jaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:54

Mom dochter heeft vanavond heel bewust om het potje gevraagd en er een plas ingedaan! Ze stond iets te voeg op, dus wat druppels er naast, maar dat mag de pret niet drukken

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:38

*\o/* Woehoe go Tessa *\o/*

Dimple schreef:
Kinderen krijgen een 'stofje' in hun hoofd wat ze rijp maakt om met zindelijkheid aan te gang te gaan. Voor die tijd voelen ze het gewoon nog niet.

Hoe zou dan te verklaren zijn dat Vlaamse kindjes gemiddeld eerder zindelijk zijn dan Nederlandse? Ik ga er dan van uit dat die fysiek niet van elkaar verschillen. Zou een interessant onderzoek kunnen zijn :j

(ik hoorde trouwens, dat Chinese moeders al met 6mnd! met zindelijkheid aan de slag gaan en de luier uit laten?! En dan maar de hele dag hun baby observeren om te zien of er 'wat' aan zit te komen... Tjee)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:39

dat komt door de vlaamse frieten! _O-

nee maar even zonder lol kinderen vind het het raar en soms eng of vies...
maar als er wel nadrukkelijk ophef gemaakt word over een plasje hoe zit dat dan met een poepje?
daar moet dan ook een gelijk beloning aan staan...maak er een leuk verhaal aan vast of zoiets...maar raak nooit gefrustreerd erover ik zie dat hier bij mijn buren daar krijgen ze op hun flikker als ze te laat zijn de kinderen beginnen al te janken als ze überhaupt denken te moeten plassen of poepen en dit werkt heel averechts de oudste is 5 en nog steeds niet (overdag) zindelijk.....heel erg triest... :n

het probleem is echter dat veel kinderen het ophouden waardoor de ontlasting hard word en dus word het ook pijnlijk als de drol in kwestie gaat drukken richting exit, pas eventueel het dieet aan (tijdelijk) om de stoelgang soepel te houden ook de huis arts kan je hier in helpen/begeleiden, vezels en fruit (pruimen/ peren) zijn zeer belangrijk daarnaast dus ook veel water laten drinken en na de daad eventueel wat crème gebruiken die verzacht.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 09:54

Even een update van hier.
Het poepen is nog steeds een drama -O- (Dankzij mijn katachtige reflexen *D is het gelukkig ook een aantal keer wèl gelukt op pot of wc) Meestal moet ze terwijl we aan tafel zitten (wel logisch op zich). Ze heeft dan al een luier aan, maar wil daar dus persé niet in poepen... Ze vraagt uitdrukkelijk om de wc, maar als we daar dan zijn zegt ze dat 'de poepjes op zijn, buikje is al leeg' oid. Wat dus niet zo is. Ons avondeten verloopt dus nogal hysterisch... We blijven haar vertellen dat ze gerust in de luier kan poepen, dat dat prima is enzo, maar dat wil ze dus niet. Uiteindelijk kan ze het natuurlijk toch niet meer ophouden en als het dan gebeurt is ze helemaal overstuur.
Ik vind het ook zowat om haar gedrag compleet te negeren, maar merk nu dat Jonas aan de overkant van de tafel óók een keel gaat opzetten omdat ie ziet dat Sophie daar aandacht mee krijgt...
*voelt zich inmiddels een beetje overspannen*

edit: ze krijgt dagelijks voldoende groente (rauwkost, dol op worteltjes :D ) en fruit, inmiddels ook gedroogde pruimen, altijd bruin brood en 's ochtends ontbijtkoek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:40

Volgens mij wordt je gewoon ontzettend bespeeld en laat je je veels te veel voor het karretje spannen :P

Is het geen optie om gewoon de i.m.o. goede tips hier te volgen en je handen er veel meer vanaf te trekken?

Jouw katachtige reflexen lekker laten rusten, je niet druk maken, je niet gek laten maken, desnoods kakt ze het hele huis onder...maar er gewoon voor zorgen dat ze ZELF haar verantwoordelijkheid gaat nemen, zelf naar de WC kan en daar op kan gaan zitten, dat alles gewoon helemaal in orde is en ze jou niet nodig heeft tot het punt waarop er billen afgeveegd moeten worden en DAN kan ze je roepen en kun jij op je gemakje er naartoe gaan.

Voordat er poep aan de billen zit zoekt ze het maar lekker zelf uit :j

Anders blijf je er de hele dag achteraan rennen joh :=

En inderdaad straks heb je er 2 die moord en brand schreeuwen want dat is wel geinig natuurlijk als je mamma haar aandacht daar mee krijgt :=

Jij raakt nu elke keer helemaal over de flos, laat alles uit je handen vallen en gaat als een bezetene naar dat kind toe zoals het nu klinkt, dan wordt het een fijne stressboel zeg :P

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:52

Heb net maar eens even gebeld met de telefonische hulplijn :P van het consternatiebureau...
We werken dus idd zelf actief het verkeerde gedrag in de hand. Wat ik eigenlijk wel had kunnen weten, maar het is soms lastig om objectief te blijven als je al een paar weken middenin zo'n situatie zit :+
Anyways, de tips (waar ik erg hoopvol van werd):

Vóórdat het hele poepdrama begint (en ze dus nog voor rede vatbaar is), het volgende uitleggen:
- je mag 1x naar de wc
- lukt het niet(wil je niet)? dan: luier aan
- vervolgens niet terug in de eetstoel tillen (omdat ze toch alleen maar bezig is met poepen ipv eten), maar met luier laten rondlopen tot het gelukt is. Hiermee voorkomen we ook dat we haar steeds moet blijven aanspreken 'ga zitten' enz. Ze gaat nl steeds in de stoel staan, maar kan er niet zelf uit klimmen, daar heeft ze onze hulp voor nodig. Waardoor we haar tóch altijd aandacht moeten geven.
- paniekzaaierij negeren. Dus niet aanspreken, kalmeren oid. Ze blijft hoe dan ook gillen, hebben we al gemerkt. Bovendien werken we zo juist het verkeerde gedrag in de hand (net als een hond die bang is voor vuurwerk, gaan kalmeren, hiermee bevestig je dus dat er idd iets is om bang voor te zijn. Iets wat ik van kleins af al weet :o )
- alleen tegen haar praten/aandacht geven op de momenten dat ze stil/rustig is

Samenvattend; alles maar 1x doen: 1x uitleggen, 1x wc, 1x luier aan en dan is het klaar. Zo krijgt ze duidelijkheid.
Fingers crossed :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:59

Super dat je heb hebt gebeld! Ben benieuwd wanneer het vruchten gaat afwerpen.

Tess is al weer klaar met het potje hi hi. Hij moest zelfs uit de badkamer

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:01

Thanks Angelique! :)

Vanmiddag na het slaapje. Ik had haar het Nieuwe Scenario al uitgelegd, 1x naar de wc zonder resultaat en de 'poepluier' aangedaan
Sophie: Mama, ik mag een sticker plakken (voor poepen gebruiken we nog wel een stickerkaart).
Ik: Ohja?!
Sophie: Ja want ik heb een poepje gedaan.
Ik *heeft nog geen gekrijs gehoord*
*gelooft het dus niet*
*checkt luier*
*\o/* Jaah, POEP! :D

Ohja, pmarena, in principe kan ze de hele dag zelf naar de wc, zo vaak en zo lang als ze wil. Alleen moet ze de laatste tijd dus precies poepen als wij aan tafel zitten, en daar kan ze zonder hulp niet weg. Ik was al begonnen haar gedoe te negeren als ik bijv sta te koken, omdat ze dan kan doen wat ze wil.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 18:45

In tijden niet zo'n rustige en gezellige avondmaaltijd gehad :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:24

Wauw, dat klinkt top! Soms ligt de oplossing zo voor de hand dat je het niet mee ziet. Nogmaals top dat je gebeld hebt!