PDS topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:24

Ja, bij mij wisselt het ook heel erg :j
Ik heb trouwens ook regelmatig last van hypoglycemie na het eten van een zware maaltijd/voornamelijk op restaurant (denk omdat je dan meer eet dan gewoonlijk?). Gooi dat ook maar op een slechte vertering..

Maartje_M

Re: PDS topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:29

Bij mij hebben ze bloed onderzocht, maar niet de darm. Daar kwam niks uit. Ik had ook geen klachten die direct verband hielden met noch melk noch granen, maar het helpt toch echt nu ik ze niet meer eet.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:39

Maartje_M schreef:
Bij mij hebben ze bloed onderzocht, maar niet de darm. Daar kwam niks uit. Ik had ook geen klachten die direct verband hielden met noch melk noch granen, maar het helpt toch echt nu ik ze niet meer eet.

Na hoeveel tijd merkte je effect van het weglaten van melk en granen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:03

Bij mij kwam bij bloedonderzoek en maagonderzoek (waarbij ook in het eerste stukje van de darm is gekeken) dat de MDL-arts heeft gedaan, niet uit dat ik coeliakie heb. Bij een ander bloedonderzoek kwam wel uit dat ik een (lichte) glutenintolerantie heb. Als ik granen zou blijven eten, dan zou ik uiteindelijk wel coeliakie kunnen krijgen.

Is het jullie weleens opgevallen dat als je last hebt van je darmen je buik dan helemaal koud is?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:24

Mijn buik is juist warm! Heet zelfs soms

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:27

Oh ik heb ook PDS! Heb al mijn hele leven last van buikpijn en verstoppingen en krampen en dat soort fijne grapjes.. ga nu het topic eens even doorlezen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:33

Saar4 schreef:
Maartje_M schreef:

Na hoeveel tijd merkte je effect van het weglaten van melk en granen?

Pff, eigenlijk na een dag al. Het werd echt verbazingwekkend snel minder.

Mijn buik is trouwens ook nooit koud, maar ook niet extreem warm.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 21:58

Iemand ervaring met rechtsdraaiende joghurt?
Klopt het dat koekjes ook extreme klachten veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:36

Koekjes hier ligt er aan, biscuitjes niet maar gevulde koeken of koeken met veel chocola of dat soort troep wel..

Hier echt heel veel pijn nu, buhhh.. Had al chipjes op en toen OOK nog eens knakworstjes en ik voelde het al opkomen bij het 1e knakworstje maar 'het is zooooo lekker en ik kijk voetbal dus het mag best' en ik had ze nog niet op of ik had al zo'n enorm veel pijn.. Lekker nachtje wordt dit dus. :=

Speelt trouwens ook mee dat ik vrijdag gefrituurd eten op heb ('s nachts; 2 kaassouflé en een kroket := ) en dat ik gi-gan-tisch verstopt zit weer. Lijk wel zwanger.. :')

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:39

Koekjes heb ik geen last van normaal gezien.

Chips is hier de laatste twee keren ook mis gegaan. Net is het wat beter (deze avond chips gegeten), maar daarvoor krampen. Ga nu maar wat proberen slapen en hopelijk blijft het weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:48

Hoop voor je dat het weg blijft! :)

Chips is hier inderdaad ook drama, net als kaas, noten, alcohol en worst.. vind ik zo jammer want ik ben echt gek op lekker eten met een drankje erbij. Maar die pijn die er dan bij komt dat weegt niet altijd op tegen de lol van lekker eten en een drankje..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 08:43

Hoe was je nacht Hvelreki?

Nou ik zal bij de lunch de rechtsdraaiende joghurt proberen, op hoop van zegen!

Ik loop al máánden met een buik alsof ik zwanger ben, ben het zo zat, het is zó lelijk.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:00

't Is niet meer terug gekomen. Goed geslapen dus :)

Noten en alcohol vormen geen probleem bij mij. Worst hangt ervan af en kaas meestal ook wel (wat) last van, maar op zich draaglijk. Waar ik echt héél slecht tegen kan is ananas. Daar gaan m'n darmen echt van protesteren, schijnt nochtans juist goed te zijn voor de vertering. :P Champignons en paprika ook.

Ben benieuwd naar de yoghurt!

Mijn buik valt wel mee, op zich niet heel opgeblazen. Alleen het verschil 's morgens versus 's avonds is wel redelijk groot. 's Avonds moet echt m'n broek/riem open of ik krijg er buikpijn van. :=

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:06

Hier ook een PDS'er! Wat ik momenteel als vervelendste aan PDS ervaar, is de winderigheid. Nooit zo fel gehad als nu, soms echt niet normaal meer :+ . Ik gebruik daar nu Imonogas voor, maar dat mag je maar een bepaalde tijd na mekaar nemen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:17

Droge koekjes gingen bij mij altijd goed, maar nu ik geen granen eet, die dus ook niet meer. Worst, alcohol, chips en gefrituurd enzo was altijd een probleem. Nootjes kan ik wel eten.

Heb nu voor het eerst sinds ruim een week weer echt last ;( Gister BBQ gehad bij mijn schoonouders en die hadden speciaal voor mij sorbetijs gehaald. Dus ik wilde geen nee zeggen := Maar ik denk dat ik daar dus wel echt last van heb nu. Vannacht ook voor het eerst weer echt slecht geslapen en wakker gelegen. Wordt een topdag dus :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:23

Pfff ik heb weer een extreme reactie. Enige wat ik heb gegeten was speltbrood met kaas (2 sneetjes).

Heb nu weer te dunne poep (dus wc boenen) ben misselijk, kramp en bloed in de ontlasting. Ik wordt er zo flauw van dat ik maar niets kan vinden waarop ik NIET reageer.
Einde pissed-off modus. -O-

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:31

Hier wisselt het enorm wat ik kan eten. Er zijn bepaalde dingen die ik nooit kan eten, maar het gaat heel erg om het 'stapeleffect'. Heb ik een pizza gegeten en dan ga ik savonds nog chips eten dan weet ik zeker dat ik er last van krijg. Ik eet bijna nooit pizza trouwens.
Ik ga heel erg af op waar ik 'zin in' heb.
En dan een beetje logisch nadenken en kennis van voedingsmiddelen hebben.
Ik kan zo 1x in het jaar friet eten. Dan heb ik er ook enorme zin in. Als ik mij de verdere week dan heel rustig houd qua eten lukt het prima. In sommige weken weet ik dat ik echt geen 1 frietje hoef te eten en dan is het mis.
Er is hier ook groot verschil tussen wat ik kan eten in periodes van opgeblazenheid en obstipatie en wat ik kan eten bij diarree.
Met uitgaan weten mijn vriendinnen het al precies :D... als ik bier drink ben ik opgeblazen en als ik wijn drink ben ik aan de diarree. Van bier krijg ik nl. nog meer diarree.
Maar als ik mij redelijk voel kan ik rustig de hele avond bier drinken zonder gevolgen..
Kortom goed naar je lichaam luisteren en door de jaren heen ervaren wat wel en niet kan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:08

F_Orumster, ging jij niet ook weer koolhydraatarm eten of was dat iemand anders? Helpt dat ook niet dan?

Je leert inderdaad goed naar je lichaam te luisteren. In het begin was ik dan nog wel eens eigenwijs en negeerde ik dat, maar dat werd dan dubbel terug betaald :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:25

Maartje_M: precies.. dit weekend hadden wij een festival naast ons huis. hartstikke leuk, maar ik kreeg ontzettende honger. Bak yoghurt met fruit gekocht daar. Toen ik het kocht wist ik al, dit heeft vast niet gekoeld gestaan vandaag hier. Maar toch op gegeten. Ja hoor, snachts ziek.. had ik kunnen weten..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:42

@ Maartje, ik heb 3kwart jaar koolhydraatarm gegeten, maar mijn darmen willen geen ei en geen zuivel, en dan wordt koolhydraatarm wel erg moeilijk. Voor ik khdarm ging eten, had ik zo nu en dan wat zeurend gevoel onderin de buik, maar nooit zo bij stilgestaan. De eerste maanden khdarm gingen goed, maar loop nu al meer dan een half jaar met opgeblazen krampbuiken (lijk zwanger), winden, afwisselend diarree maar nu vooral verstopt. Sinds eind maart heb ik het opgegeven en weet ik niet meer wat ik nou moet doen, maar ben nu wel 5kg aangekomen.

Erg jammer, want khd arm is heel erg fijn (geen honger, stabiele suikerspiegel, gewoon een tussendoortje 's avonds zonder dat op de weegschaal terug te zien)...

Naar je lichaam luisteren... ik vind het erg moeilijk, heb elke dag deze buiken, wat ik ook uitsluit of eet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:45

F-orumster,... ik heb ook 24/7 buikpijn, maar het kan wel erger of minder zijn.
Waardoor wordt het erger bij jou? Of blijft het hetzelfde?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:52

Ik kom er dus maar niet achter welke producten safe zijn.
Heb een tijdje zuivel uitgesloten, een tijd granen uitgesloten, een tijdje fruit uitgesloten.
Wel kan zuivel voor hevigere krampen zorgen. Maar soms gaat het wel eens goed. Zuivel zie ik niet als heel belangrijk, maar het vult zo ontzettend lang, en daarom dat ik daar toch veel mee heb geexperimenteerd (uitlekken, zelf fermenteren). De buikpijn varieert, maar een opgeblazen buik met het gevoel alsof je net 3kerstmaaltijden hebt gegeten is nu al een half jaar onafgebroken.

Vezels zoals die van de huisarts (met aspartaam) en physillumvezels ook geprobeerd. Eerstgenoemde ging niet fijn, laatstgenoemde geeft goede ontlasting maar wel krampen en ook opgeblazen buik.

Wat ik nu wel zeker weet is dat 400gr gebakken champignons een garantie is voor buikkrampen.

Was er maar een makkelijke lijst, en was het altijd maar hetzelfde. Ik vind het zo lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:33

Maar 400 gram gebakken champignons is toch ook wel logisch dat je daar last van krijgt? Net als ui en paprika en prei en dat soort dingen, zeker als ze gebakken zijn.. daar krijgen heel veel mensen al last van, laat staan met gevoelige darmen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:34

Dat was mijn avondeten, ik ben nogal gek op champies en nee, had geen idee dat dat heftig was :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:37

Oh hahaha, nouja in mijn omgeving krijgen daarvan echt heel erg veel mensen opstandige darmen :))

Het ergste vind ik trouwens toch de opgezette buiken.. ik vind de buikpijn niet eens zo erg maar ik ben van mezelf best slank, maar met die opgezette buiken lijk ik zo 10 kilo dikker en ik vind dat zo erg. Durf dan niet eens een t-shirtje aan, trek dan altijd oversized truien aan en dat soort dingen want ik voel me dan zo lelijk. Was laatst in italië op het strand en daar heb ik dus ook echt niet m'n shirt uitgedaan want ik leek wel zwanger. Waardeloos. De pijn daar bijt ik wel doorheen maar die opgezette harde buiken vind ik echt heel erg lelijk. -O- Of als je na het sporten moet douchen met z'n allen en dan kan ik al helemaal wel door de grond heen zakken. Lijkt dan ook gewoon echt alsof ik spontaan heel veel dikker ben geworden en dat vind ik echt heel erg. :')