Huisarts is dit normaal ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Huisarts is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:26

Flinke keelontsteking misschien of een reactie op de prednison (voor mij een onbekende dan overigens).
Heb je koorts? Opgezette klieren?
Anders toch nog even bellen met de praktijk als je het niet vertrouwt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:34

(Ik zal nu vast wel half bokt over me heen krijgen, maar toch, kan ik het niet nalaten te reageren ;) )
Buiten het feit dat ik de functie van een doktersassistente té belachelijk voor woorden vind, vind ik het nog eens levensgevaarlijk.
Een huisarts ( let op, ik kom van België) studeert tenminste 7 jaar voor zijn vak en een doktersassistente véél minder. Dan gaan zij bepalen of het dringende klachten zijn of niet, nou sorry hoor maar dit werkt niet bij me ;-) Als ik de huisarts wil spreken (en als verpleegkundige kan ik het zelf best inschatten ;-) ) dan hoef ik niet zo'n assistent aan de telefoon dat gaat bepalen wat wél en niet belangrijk is.

Ik ben het er roerend mee eens dat huisartsen het razend druk hebben, in België spreken we zelfs van grote tekorten ;) maar toch, werken ze alleen of in groep maar zeker niet met een assistente erbij. Sterker nog, als ik vind dat mijn klacht reden genoeg is om vandaag nog te komen kan dit gewoon als hij tijd heeft. zo niet, vraagt hij naar de klacht en wordt door hemzelf bepaald of dit belangrijk genoeg is om zo snel mogelijk te behandelen. De huisarts is ook de belangrijkste schakel tussen de verschillende zorgverleners, dus ook met de geestelijke gezondheidszorg.
Je kan altijd een briefje vragen voor een psycholoog/psychiater maar je kan ook zelf op zoek gaan maar dan beland je op de wachtlijst.

Hoe de situatie dan bij ons weer zit qua aantal vragen is ook anders als ik het zo lees. Als je graag een luisterend oor wilt (dus niet puur medisch maar echt als het gaat om psychische klachten/lijden) boekt ie gerust een dubbele afspraak. Heb je meerdere vragen? Dan kan dat ook.
Ik ga zelf vaak samen met mijn moeder (hebben dezelfde huisarts) en als zij een afspraak heeft, heeft hij eveneens tijd voor mijn vragen en andersom. En dan weet ie niet eens op voorhand of we met twee zijn of alleen :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:39

Tja Armaris daar heb je ook wel een beetje gelijk in, maar er zijn genoeg mensen zonder medische kennis die ook allemaal dezelfde dag terecht willen, de dokter heeft helaas geen tijd om zelf de telefoon te beantwoorden en zijn agenda moet ook werkbaar blijven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:52

Charaz schreef:
Tja Armaris daar heb je ook wel een beetje gelijk in, maar er zijn genoeg mensen zonder medische kennis die ook allemaal dezelfde dag terecht willen, de dokter heeft helaas geen tijd om zelf de telefoon te beantwoorden en zijn agenda moet ook werkbaar blijven.

Dat zie ik ook wel vaak (ik heb 2 weken SEH gedaan) terug komen en dan moet je nagaan, dit was alleen op de SEH. Hoeveel 'onzin'vragen moet een huisarts dan wel niet krijgen? Hier beantwoordt de HA zelf de telefoon, daar zit ook een groot verschil in met NL.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:06

Tja Armaris, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De assistentes zijn hier echt wel voor opgeleid hoor, dat wordt vaak een beetje onderschat. Daarnaast volgen ze constant nascholing (triageren etc). Zie bij ons eigenlijk nooit inschattingsfouten die door de ass. gemaakt zijn.
Maar goed, de ene assistente is de andere niet.

Als de artsen hier ook nog de tel zou moeten opnemen komt hij niet meer aan spreekuur toe. De telefoon gaat hier tussen 8 en 11 uur vrijwel non-stop. Daarna gaat ie ook nog aardig door. Het assistente-vak is wel een dagtaak hoor!

Ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat dan in Belgie gaat. Heeft een arts mogelijk minder patienten dan hier in NL?

edit: Oh zie het al op i-net. In 2005 had de gemiddelde Belgische huisarts 500 patiënten.. de NL arts >2000 (en inmiddels 2500)..
Dat maakt het verschil wrs ;-)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:53

Dat zou dus betekenen dat ik mijn opleiding voor niets zit te doen en dat ik niets zou leren. Ik snap jouw punt zeker Amaris, maar wat ik dan niet helemaal snap is dat je zegt 'ik ben verpleegkundige dus ik kan dat best inschatten' en een Doktersassistente (en begrijp mij ook niet verkeerd, maar ik leer meer over de ziekte- en geneesmiddelenleer dan op de Nederlandse verpleegkundige (Mbo) opleiding) zou niet in kunnen schatten hoe snel een patiënt gezien moet worden? Vind ik ergens toch wel krom dat je die vergelijking maakt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:58

Daarom zeg ik Jorinda, het wordt echt behoorlijk onderschat. Men denkt dat je slechts de tel wat aanneemt en wat post invoert.
Hier wel is wat verpleegkundigen aangenomen die doktersassistente wilden worden (geen diensten meer draaien etc). Dat viel ze flink tegen en doen wij dus ook liever niet meer. Uitsluitend gediplomeerd DA's.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:30

Jorinda__ schreef:
Dat zou dus betekenen dat ik mijn opleiding voor niets zit te doen en dat ik niets zou leren. Ik snap jouw punt zeker Amaris, maar wat ik dan niet helemaal snap is dat je zegt 'ik ben verpleegkundige dus ik kan dat best inschatten' en een Doktersassistente (en begrijp mij ook niet verkeerd, maar ik leer meer over de ziekte- en geneesmiddelenleer dan op de Nederlandse verpleegkundige (Mbo) opleiding) zou niet in kunnen schatten hoe snel een patiënt gezien moet worden? Vind ik ergens toch wel krom dat je die vergelijking maakt.

Volgens mij zie je het verkeerd, ik doel op mijn toestand en niet op die van iemand anders. Ik ga als verpleegkundige niet inschatten of iemand wel of niet naar de HA moet en zeker niet aan de telefoon. Kom op zeg, je ziet de patiënt niet eens? Hoe weet je hoe die zijn vitale parameters zijn?
Om even een voorbeeld te nemen: een persoon belt en zegt dat hij zijn evenwicht verloor tijdens het fietsen. Hij valt opzij en met zijn buik op zijn stuur. Hij zegt een beetje last te hebben. Als DA kan je dan zeggen dat het een beetje gekneusd is. Terwijl dat als je hem ziet, je duidelijk merkt dat hij aan het leegbloeden is dankzij een miltscheur.

Dit is nu even heel extreem maar KAN gebeuren ;)
En, wat je zegt over de gemiddelde NLse verpleegkundige; dat kan misschien wel zijn maar je kan een NLse verpleegkundige niet vergelijken met een Belgische verpleegkundige :) Bovendien blijf ik bij mijn mening over hoe ik zelf zou reageren als verpleegkundige zijnde (wat ik hierboven schreef dus :) )

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:35

Armaris schreef:
(Ik zal nu vast wel half bokt over me heen krijgen, maar toch, kan ik het niet nalaten te reageren ;) )
Buiten het feit dat ik de functie van een doktersassistente té belachelijk voor woorden vind, vind ik het nog eens levensgevaarlijk.
Een huisarts ( let op, ik kom van België) studeert tenminste 7 jaar voor zijn vak en een doktersassistente véél minder. Dan gaan zij bepalen of het dringende klachten zijn of niet, nou sorry hoor maar dit werkt niet bij me ;-) Als ik de huisarts wil spreken (en als verpleegkundige kan ik het zelf best inschatten ;-) ) dan hoef ik niet zo'n assistent aan de telefoon dat gaat bepalen wat wél en niet belangrijk is.

Ik ben het er roerend mee eens dat huisartsen het razend druk hebben, in België spreken we zelfs van grote tekorten ;) maar toch, werken ze alleen of in groep maar zeker niet met een assistente erbij. Sterker nog, als ik vind dat mijn klacht reden genoeg is om vandaag nog te komen kan dit gewoon als hij tijd heeft. zo niet, vraagt hij naar de klacht en wordt door hemzelf bepaald of dit belangrijk genoeg is om zo snel mogelijk te behandelen. De huisarts is ook de belangrijkste schakel tussen de verschillende zorgverleners, dus ook met de geestelijke gezondheidszorg.
Je kan altijd een briefje vragen voor een psycholoog/psychiater maar je kan ook zelf op zoek gaan maar dan beland je op de wachtlijst.

Hoe de situatie dan bij ons weer zit qua aantal vragen is ook anders als ik het zo lees. Als je graag een luisterend oor wilt (dus niet puur medisch maar echt als het gaat om psychische klachten/lijden) boekt ie gerust een dubbele afspraak. Heb je meerdere vragen? Dan kan dat ook.
Ik ga zelf vaak samen met mijn moeder (hebben dezelfde huisarts) en als zij een afspraak heeft, heeft hij eveneens tijd voor mijn vragen en andersom. En dan weet ie niet eens op voorhand of we met twee zijn of alleen :)

Nou ik ben het ook grotendeels wel met je eens :) . Maar heb toch al zeker twee keer een afspraak gemaakt waarbij ik de reden van bezoek niet wilde geven en dat vonden ze verder ook niet erg. Dat ligt er misschien wel een beetje aan dat mijn vader huisarts is op die huisartsenpraktijk en ze mij kennen, dus dan wil ik niet dat hij mijn persoonlijke problemen tegenkomt. Ben het er zeker mee eens dat een assistent niet altijd kan bepalen of een probleem dusdanig ernstig genoeg is om het nog even op de lange baan te schuiven.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:45

Ben ik even blij met mijn huisarts in boerendorp.

Ten eerste vertel ik mijn vragen niet aan de assistente: daar heb ik een huisarts voor. Ze plant maar
gewoon een consult in. Ik kom er zelden dus ALS ik wil komen, is dat nodig. Is ook altijd prima.
Verder stel ik mogelijk al mijn vragen dan. Al zijn dat er 10! Knappe huisarts die me naar buiten krijgt omdat
mijn tijd op is. Godzijdank is dat hier niet aan de orde.

Ik snap verder wel dat het in grotere steden wat drukker is maar jeetje zeg: als dit de gang van zaken is, dat is toch gewoon triest!!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:53

Als mensen hun klachten niet willen vertellen is dat bij ons ook geen probleem hoor.

Overigens vergelijk ik een Nederlandse verpleegkundige ook helemaal niet met een Belgische, anders had ik het er ook niet specifiek bij gezet dat ik het over de Nederlandse opleiding had ;)

Oh en dan nog iets. Doktersassistenten (bij ons dan) mogen geen diagnoses stellen. Alles gebeurt altijd (achteraf) in overleg met een huisarts, en alles wordt bij ons in het werkblad gezet (wat doktersassistent en huisarts beide kunnen zien, daar staan klachten, plan en diagnoses e.d.). Dus in het geval van jouw voorbeeld, Armaris, wordt er sowieso doorgevraagd naar de buikpijn, bijvoorbeeld om een pijnladder vragen (vragen of de patiënt aan kan geven of hij de pijn een 1 of een 10 zou geven, of er tussenin een cijfer) en mocht de assistent denken dat het een kneuzing is, wordt het alsnog altijd overlegd met de huisarts. Anders kan je ook eens Googlen op NHG Triagewijzer, deze wordt ook erg veel gebruikt, vooral op de doktersdienst ('s avonds en weekenden) maar ook gewoon in praktijken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:59

Ik moest eens bij een vervangende huisarts mijn opstartdosis B12 laten prikken, door de internist voorgeschreven. Brult de assistente naar achteren, naar de huisarts, die net aan kwam lopen: Hier is de mevrouw met de overdosis B12! En dat voor een volle wachtkamer. Werkelijk, ik kon het mens wel schieten! Voelde me net zo'n junk.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:09

Maar Jorinda, (om dan even verder te gaan op het voorbeeld) een pijnladder vragen is ook maar subjectief :) Ik beweer ook niet dat een DA geen kennis van zaken heeft, maar ik vind het zelf gevaarlijk als je de patiënt in kwestie niet ziet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:16

Wiesje schreef:
Ben ik even blij met mijn huisarts in boerendorp.

Ten eerste vertel ik mijn vragen niet aan de assistente: daar heb ik een huisarts voor. Ze plant maar
gewoon een consult in. Ik kom er zelden dus ALS ik wil komen, is dat nodig. Is ook altijd prima.
Verder stel ik mogelijk al mijn vragen dan. Al zijn dat er 10! Knappe huisarts die me naar buiten krijgt omdat
mijn tijd op is. Godzijdank is dat hier niet aan de orde.

Ik snap verder wel dat het in grotere steden wat drukker is maar jeetje zeg: als dit de gang van zaken is, dat is toch gewoon triest!!

Nou dat vind ik dan behoorlijk asociaal, de mensen na jou hebben ook een afspraak en die gaan wij geen uur laten wachten omdat jij misschien wel 10 vragen hebt, dan maak je maar een nieuwe afspraak. Daarbij kick ik (en ik gok andere doktersassistentes ook niet) om te weten wat jouw klachten zijn hoor, maar ook prettig voor de arts om te weten wat je kan verwachten vóór een patient in de spreekkamer is.
Als mensen bij ons aangeven de klacht niet te willen vermelden is dat prima, maar soms bespaard het ze ook een consult, omdat wij een machtiging bijvoorbeeld klaar kunnen leggen, een verwijzing voor fysiotherapie niet meer nodig is, of omdat ze voor een urine controle zo binnen mogen lopen zonder afspraak.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:19

Armaris schreef:
Maar Jorinda, (om dan even verder te gaan op het voorbeeld) een pijnladder vragen is ook maar subjectief :) Ik beweer ook niet dat een DA geen kennis van zaken heeft, maar ik vind het zelf gevaarlijk als je de patiënt in kwestie niet ziet.

Ja maar als ik dan naar mijn broertje kijk bijvoorbeeld. Die kan enorme pijn hebben zonder dat je wat aan hem ziet.... Dus iemand zien zegt ook niet altijd iets :n

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:20

Armaris, aan de andere kant, stel de patient met buikpijn die op zijn stuur is geklapt belt op en wil een afspraak maken voor morgen, DA vermoedt dat het weleens een inwendige bloeding kan zijn en laat de patient nú langs komen dan lijkt dat uitvragen niet eens zo stom meer toch?
Sommige patienten zijn écht niet flauw met zichzelf en denken met een drukkende pijn op de borst, uitstraling naar de arm wel zelf even naar het ziekenhuis te rijden, die heb je er ook bij zitten.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:21

Ik kick inderdaad ook niet op klachten van andere mensen := Wij vragen klachten uit om spoed uit te sluiten, juist om de reden die Charaz hierboven geeft...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:29

Dus een doktersassistent weet meer van ziekten en geneesmiddelen dan een verpleegkundige. Jaja, daarom verdienen ze zeker ook minder?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:31

Oja, want het gaat er natuurlijk allemaal om wat je verdient met je beroep. Niet wat je doet. :j Dat was ik even vergeten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:32

Vala schreef:
Dus een doktersassistent weet meer van ziekten en geneesmiddelen dan een verpleegkundige. Jaja, daarom verdienen ze zeker ook minder?

Dat denk ik wel ja dat een doktersassistente er meer van weet, een verpleegkundige doet lichamelijk zwaarder werk en hebben (denk ik dan) vaak onregelmatige uren en krijgen daarom meer betaald. Hier als stagiaires ook mensen gehad die járen verpleegkundige zijn geweest, maar die hebben minder kennis van ziektes en geneesmiddelen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:32

Nou ja, als het werkelijk zo zou zijn wordt een doktersassistent flink ondergewaardeerd qua salaris lijkt mij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:40

Het wordt tijd dat een huisarts een automatisch antwoord systeem krijgt.
Scheelt weer een assistent.

Druk 1 voor keel pijn
druk 2 voor borst pijn
druk 3 voor buik pijn.
druk 4 voor been pijn
druk 5 voor ben bijna dood.
druk 6 voor de pil.
druk 7 voor wat anders.

Enz, enz , enz.

Dus, waarom is de gezondheid zorg zo duur geworden ??
Dat komt door al die zogenaamde "experts" die de dokter afschermen.

Een 1 op 1 gesprekje met de dokter scheelt vaak een bezoek.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 12-06-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:47

Charaz schreef:
Armaris, aan de andere kant, stel de patient met buikpijn die op zijn stuur is geklapt belt op en wil een afspraak maken voor morgen, DA vermoedt dat het weleens een inwendige bloeding kan zijn en laat de patient nú langs komen dan lijkt dat uitvragen niet eens zo stom meer toch?
Sommige patienten zijn écht niet flauw met zichzelf en denken met een drukkende pijn op de borst, uitstraling naar de arm wel zelf even naar het ziekenhuis te rijden, die heb je er ook bij zitten.

Hoe kan de DA dan nog wat doen? Dan kan de HA het toch ook wel overnemen?
Er zijn niet voor niets opleidingen voor DA en voor HA. Als een DA beslist dat een patiënt kan langskomen adhv wat ié aan de telefoon vertelt, wat voor nut heeft een DA dan? Of anders gezegd...waarom is er dan verschil qua opleiding?

Ik blijf erbij, een HA heeft meer en langer gestudeerd dan een DA, hou het daar dan ook bij en laat dat bepalen aan de HA over.
Edit: een urinestaal of een voorschrift afhalen kan hier ook zo hoor, hoef je geen DA voor te hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:28

@amaris, en wie legt dat klaar, neemt de telefoon op en plant afspraken in?
Een dokters assistente is er om de ha te ontlasten wat bepaalde werkzaamheden betreft. anders zou zorg bij een ha onbetaalbaar zijn. Een ha zelf alles laten doen is gewoon weg niet haalbaar!
Wees blij dat er da's zijn!

Ik ben de da hier iig dankbaar, zij kan mij info geven die bij haar direct paraat is en bij de ha niet.
Zij kon mij direct vertellen naar welke prik locaties ik kon en hoe lang het zou duren voir de uitslag er was. Bewerk handig, aangezien de ha dit niet direct wist en het na zou moeten vragen aan (je raad het al ;) ) de da!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:31

Mijn HA heeft geen tijd om de telefoon aan te nemen, hij doet onderzoek bij de patient ik niet, ik kan vermoeden dat een patient iets ernstigs heeft adhv dingen die een patient zelf vast kan stellen, temperatuur, duur van de ziekte, hoe is het ontstaan, maar een diagnose stelt de HA.
Ik bepaal ook niet óf een patient langs mag komen, maar wanneer, bij ons in de praktijk wordt niemand geweigerd om langs te komen, helaas kan dat ook weleens de volgende dag zijn.
Een doktersassistente is heel wat meer dan een telefoniste, daar heb ik een 3-jarige opleiding voor moeten doen.

In de praktijk waar ik werk zijn we in de luxe positie om een parallel te houden, dat houdt in de assistente roept de patient binnen noteert de klachten, doet vooronderzoek (bloeddruk meten, hb prikken, in sommige gevallen direct een ECG maken) de arts komt binnen onderzoekt de patient en stelt het behandelplan op waar ik alles in de computer invoer, het recept maak, eventueel een verwijsbrief, brieven voor werkgevers/school etc. etc. uityp, lab formulieren in orde breng, mensen meet en weeg. Dat was voor sommige patienten in het begin erg wennen en dat begrijp ik ook wel, inmiddels kennen ze mij en vinden ze het erg prettig dat ze 9 vd 10 keer hierdoor dezelfde dag terecht kunnen, hun bloeddruk meten kunnen laten meten en ik de tijd heb om ze alles duidelijk uit te leggen, ook is het ideaal met kinderen die bang zijn, mij zien ze toch als een minder 'dreigend' persoon dan een dokter waar ze tegenop kijken en zenuwachtig voor zijn. Daarbij zijn er ook mensen die voor sommige dingen specifiek om mij vragen, bijvoorbeeld als ze komen voor de uitslag van een soa test of vaginale jeuk, dit zullen veel van jullie belachelijk vinden maar in onze praktijk werkt het super.

Ik merk hierdoor wel dat omdat ik altijd overal met mijn neus bovenop zit ik echt heel veel zie en leer, elke dag weer, bij het halen van je diploma ben je niet uitgeleerd, het is ook de ervaring die je op doet.

Een huisarts weet ook niet alles, wij weten vaak veel beter bij wie mensen terecht kunnen voor fysiotherapie, psychologische zorg, logopedie, CIZ indicatie's, verpleeghuizen, op welke tijden de prikposten open zijn.