Een beugel na je 18e?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Re: Een beugel na je 18e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:09

Ik zou ook erg graag een beugel willen. Ben alleen al wel 30, en de kosten daar hik ik echt tegen aan. Mijn 2 bovenste hoektanden staan schuin naar vooren over mijn voortanden. Maar het lijkt wel of ze steeds schever gaan staan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:12

Wat toevallig dat ik dit tegen kom en zo te lezen zijn er toch nog veel die met deze gedachten spelen.
Ook ik zit er weer aan te denken om een beugel te nemen. Slotjes alleen boven.

Ze staan niet bijzonder scheef maar omdat ik twee scheve voortanden heb word dit wel extra benadrukt.
Ik ben boven een draadje gehad van de tandarts, niet de ortho maar toen kon ik mijn mond niet eens goed dichtdoen dus die eraf gebeten en nu staat het weer scheef...
Maar ook ik vind de kosten zo hoog

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:14

De grootste kostenpost is de eerste keer. Daarna is het alleen consult.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:41

moos24 schreef:
Ik zou ook erg graag een beugel willen. Ben alleen al wel 30, en de kosten daar hik ik echt tegen aan. Mijn 2 bovenste hoektanden staan schuin naar vooren over mijn voortanden. Maar het lijkt wel of ze steeds schever gaan staan.

Ach dan ben je nog een jonkie :Y)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:16

Nikka schreef:
moos24 schreef:

Ach dan ben je nog een jonkie :Y)

Ja toch ? :P

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:47

Hier ook iemand van 18+ die een beugel gaat krijgen :D

Ik ben begin 30 en ga boven slotjes krijgen. Ik heb een scheve hoektand en voortand.
Eigenlijk is bij mij het probleem dat mijn onderkaak iets teveel naar achter staat. Maar om dat op te lossen zou ik een half jhaar met een schroef in mijn verhemelte moeten lopen en daarna 1,5 jaar slotjes boven en onder -O- En een verstandskies laten verwijderen die nu nog in mijn kaak zit...Om van de kosten nog maar niet te spreken.

Dus ik ga voor het esthetische :)
Ben benieuwd, ik denk dta ik hem over een paar weken al heb!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 06:47

Spannend Marloes! Ik vond het in ieder geval wel spannend, maar het verbaasde me hoe snel ik er aan gewend was. Viel mij echt alles mee.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:35

Dank je Marleentje :)

Ik heb er ook echt zin in! Nu ik weet dat er iets aan gedaan kan worden, vind ik mijn gebit met de dag storender. Ik zit steeds in elke wc in de spiegel te kijken hoe het uitziet als ik lach :+ Terwijl het anderen helemaal niet zo opvalt.

Maandag ga ik bellen voor het plaatsen :)

TS, heb je nog iets uitgezocht qua verzekeringen of al besloten wat je gaat doen?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:54

Ik was 19 toen ik mijn beugel kreeg. Mijn overbite kreeg ik er niet mee weg, dus het was alleen voor het esthetische aspect. Maar het ziet er nu erg goed uit, dus ik ben blij dat ik het gedaan heb. Volgens mij heeft hij er 1,5 jaar in gezeten, omdat het toch alleen ging om het rechttrekken van mijn tanden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:42

Als het goed is wordt mijn diepe overbeet wel gecorrigeerd met de linguaalbeugel die ik nu heb. Mijn onder tanden raken het tandvlees achter mijn boventanden. Ik begreep wel dat dat met normale slotjes niet zou lukken.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:47

ik heb op mijn 32e ofzo een blokjes beugel genomen.
heb me jarenlang onzeker gevoeld over het speetje tussen mijn voortanden. Waarom ik als kind geen beugel heb gehad is me een raadsel.
Het was wel duur, 1700 euro. 700 ineens aanbetalen en de rest per x 50 euro. Ben erg gelukkiig met mijn gebit zoals het nu is dus het is me alles waard geweest.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:58

Ik ben 23 en krijg aankomende dinsdag voor het eerst een beugel.
Zelfde verhaal als hierboven erger ik me rot aan een spleetje tussen mn voortanden.
Helaas krijg ik niks vergoed. Maar ik vind het het waard! :D

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:00

Ik ben 28. Kreeg vier jaar geleden een beugel ivm overbeet, ben in april geopereerd en mijn beugel mag er wrs in september uit! Ik vond het uiteindelijk vreselijk, die beugel, maar ik ben heel blij met het resultaat!

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:41

Ik heb ook voor de tweede keer een beugel, mijn oude ortho had een fout gemaakt, ik heb geen hekel aan mijn slotjew beugel wel aan mijn elastiekjes en buitenboord beugel, maar zal vast blij zijn met het resultaat :-)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:18

Woensdag krijg ik mijn slotjesbeugel *\o/*
Ik vind het nu ook wel spannend worden := Net bij de boodschappen maar vast een pak vanille vla meegenomen :+ Ik begreep namelijk van een collega dat het de eerste dagen toch wel vervelend aanvoelt allemaal...

Tien, hoe is het jou verlopen? Valt het je mee?

Bloementje, wat balen van de fout van je oude ortho.. :\ Hoe lang moet je nog?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:52

Ja de eerste dagen zijn vaak wel vloeibaar. Niet alleen door pijn, maar ook omdat het raar aanvoelt.
Ik mag over anderhalve week weer. Het begint eindelijk een beetje te wennen. Nog wel een open tong door een draad die prikt en tanden die afwisselend zeer doen. Ben benieuwd wat ze gaan doen. In ieder geval het stopje beneden opschuiven om daar wat meer druk te zetten, maar of ik een nieuwe stuggere draad krijg en of de laatste kiezen ook vastgezet gaan worden? Door de vakanties staat het nu allemaal een beetje stil, maar dat was wel lekker. Was wel een beetje erg aan het afvallen en nu is er balans.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:02

Vervelend zeg van je tong :\
Als ze meer druk gaan zetten, zul je dat ook wel weer even gaan voelen lijkt me :(:)

Wat kilo's kwijt zou ik niet zo erg vinden eigenlijk :+ Moet je veel soorten voedsel laten staan?
Ik had al begrepen dat ik de chocola en dropjes beter kan laten staan. Dus ik ga mezelf dinsdag nog op een lekker stukje chocola tracteren en dat is dat voorlopig afgelopen. Cola drink ik eigenlijk nooit en kauwgom zal ik ook niet missen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:20

Je moet gewoon even kijken en je weg er in vinden. Dingen happen kan ik niet, bijvoorbeeld een hard broodje of een appel. Ik kan ze nu na een tijd wel in stukjes tussen mijn kiezen stoppen en kauwen. Pinda's/harde noten moet je mee uitkijken. Kauwgom/toffee eet ik niet. Dingen als sla kan ik nu wel eten, maar dan zit meteen mijn beugel vol zooi. Chocola eet ik wel, maar ik maak er kleine stukjes van en laat het smelten.
Wat ik wel erg handig vind is zo'n waterpik (http://eversmarterworld.files.wordpress ... 450_lg.jpg) daar spuit je allle zooi tussen je brackets mee weg.
Maar goed ik heb geen standaard beugel, die net wat vervelender is om aan te wennen. Dus het kan dat het bij jou een eitje is.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:16

Hier is het wel aardig verlopen.

De eerste dag na het slotjes zetten had ik nergens last van.., tot die avond en 3 a 4 dagen er na.. jeetje wat deed dat pijn! Echt een rot gevoel. Had het eerlijk gezegd veel minder verwacht, maargoed na een aantal dagen was het weg.

Ik merk er nu niks meer van. Volgende week moet ik alweer heen om een nieuwe draad te laten spannen zodat t weer wat strakker zit. Ben benieuwd.

Ik eet nu opzich wel gewoon alles alleen geen kauwgom. Dingen zoals stokbroodjes oid scheur of anijd ik af en eet het dan op. Gaat prima.!!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:35

Dat ziet er wel handig uit zo'n spuitding!

Tien, dat valt dan nog mee xoals het bij jou klinkt...Ik laat me maat verrassen.

Poetsen jullie trouwens electrisch of is dat niet handig met een beugel?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:07

Ja ik poets electrisch, hebben ze me ook aangeraden. Ik vind de sonicare wat prettiger dan mijn Oral. Die trilt meer en als je tanden/kiezen pijn doen is dat niet zo prettig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:10

Hier nog iemand, 30+, sinds 3 weken een bitje onderin. Mijn kaak heeft een afwijking naar links en wordt hierdoor gecorrigeerd. Na 2 dagen bitje dragen de pijn al weg, merk dat de afwijking ook al minder wordt! Kosten: 700 euro, zelf te betalen. Hier worden beugels, bitjes etc. na je 18e niet vergoed. Waarschijnlijk niet te vergelijken met Holland natuurlijk. Maar het is die 700 euro waard...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:34

Hier wordt het meestal ook niet vergoed en dan alleen tot een max. Je kan het wel van de belasting aftrekken heb ik gehoord, maar dat moet ik nog uitzoeken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:51

Dat hebben ze mij ook gezegd, ik moet dat even bij mijn accountant navragen hoe dat zit! Alle eurootjes die ik terug kan krijgen, zijn welkom...

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:51

Mijn beugel word helaas ook niet vergoed, maarja.. het is het waard!
@ marloes_r het eten valt mij echt alles mee idd hoor!! Ik heb de eerste dagen niet electrisch gepoetst want dat trillen deed echt teveel pijn, nu poets ik gewoon weer electrisch. Niks aan het handje!