stoppen met de pil, uitwerking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:38

O.a na aanleiding van dit topic heb ik (in overleg met mijn man) besloten om de pil (microgynon 30) de deur uit te gooien.
Ik herken zó veel terug in de verhalen in dit topic, dat ik per direct er mee stop.
Het enigste wat me ontzettend tegen staat is het ongelooflijke bloedverlies die ik heb...
Ik slik nu de pil al 6 maanden onafgebroken door en daarvoor ook weer 6 maanden.
Ik wil me sowieso laten steriliseren binnen afzienbaare tijd, maar wil het voor nu even aankijken hoe mijn menstrustie verloopt, anders wil ik zeker met mijn HA overleggen wat ik verder voor een optie's heb...
Ik ben heel benieuwd hoe ik me ook al weer voel zonder de pil!

Iris__Bennie

Re: stoppen met de pil, uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:51

Hoi Dames,

Ook ik wilde eind vorig jaar stoppen met de pil, ik heb in plaats daarvan het spiraaltje laten zetten (die met de hormonen).
Helaas kreeg ik na een aantal maanden bijwerkingen, namelijk puistjes. Op mijn hoofd, hals en extreem (in mijn ogen) op mijn rug.
Verder bevalt het prima.
Nou ben ik bij de huisarts geweest voor een ander alternatief, maar die blijkt er niet echt te zijn. De HA heeft mij nu de pil voorgeschreven voor de puistjes. Dus eigenlijk heb ik nu dus dubbele hormonen.
Van de ene kant ben ik het hier niet mee eens, nog meer hormonen. Van de andere kant ben ik blij als ik van die puistjes af ben en van de zomer gewoon in een bikini kan rondlopen want ik voel me er erg rot over!

Maar nu vraag ik me af, zijn er nog andere opties?? Ik ben 23 jaar en wil over een paar jaar (2 a 3 jaar) zeker kinderen.

Alvast bedankt.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 06:01

Iris__Bennie schreef:
Nou ben ik bij de huisarts geweest voor een ander alternatief, maar die blijkt er niet echt te zijn. De HA heeft mij nu de pil voorgeschreven voor de puistjes. Dus eigenlijk heb ik nu dus dubbele hormonen.
Van de ene kant ben ik het hier niet mee eens, nog meer hormonen. Van de andere kant ben ik blij als ik van die puistjes af ben en van de zomer gewoon in een bikini kan rondlopen want ik voel me er erg rot over!

Maar nu vraag ik me af, zijn er nog andere opties?? Ik ben 23 jaar en wil over een paar jaar (2 a 3 jaar) zeker kinderen.

Alvast bedankt.

Precies mijn vraag Iris_Bennie, maar dat is lastig, behalve het condoom dan he. Ik merk dat er niet veel andere alternatieven zijn.

Een vriendin van mij gebruikte haar lichaamstemperatuur en zij voelde ook wanneer haar eisprong was. als dat zo was gebruikte ze een condoom en als dat niet zo was dan deden ze het zonder....tricky maar het werkte perfect bij haar. Drie jaar niet zwanger geworden, zonder pilgebruik!!

Ik voel het dus niet zo goed...dus deze optie is al niets voor mij... -O-

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:01

Waarom zijn jullie allemaal zo huiverig voor een spiraal? Ik heb inmiddels mijn tweede mirena en ik vind het de uitvinding van de eeuw. De hormoondosis is zo laag dat ik niets merk van alle ellende die ik met de pil wél had, en mijn cyclus is totaal verdwenen _/-\o_ De betrouwbaarheid is gelijk aan sterilisatie maar mocht ik me toch nog ooit bedenken dan kan hij er gewoon uit.

Die 20 minuten ongemak eens per 5 jaar om het ding te vervangen heb ik daar graag voor over.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:09

In februari van dit jaar ben ik ook na 8 jaar Diane35/Minerva gestopt met de pil, gewoon van de ene op de andere dag. Ben heel blij dat ik het gedaan heb!
Ik durfde aanvankelijk niet goed te stoppen omdat ik bang was voor heftige menstruaties (daarom was ik juist de pil gaan slikken destijds) en pukkels, maar mijn menstruaties zijn juist véél minder heftig dan voorheen. En heb gelukkig ook geen pukkels gekregen!
Enige jammere vind ik dat je de menstruatie niet meer kunt uitstellen, voorheen slikte ik tijdens mijn vakanties de pil door en dat gaat nu dus niet meer. Maar verder voel ik me zoveel beter, dat weegt daar echt wel tegenop!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:24

Ik ben nu precies een jaar geleden gestopt met de pil. Ik slikte Marvelon. Ik heb juist erg last gehad met het stoppen. Ik merkte aan alles dat de boel weer op gang kwam, en ik beleefde zo'n beetje mijn 2de jeugd. Alleen bij mijn eerste jeugd had ik geen puistjes :P
Mijn borsten zijn gevoelig op het beurse af, en ik heb steekjes telkens aan de rechterkant van mijn buik. Het is voor mij niet echt bepaald een feest. Ik slikte de pil al vanaf dat ik net 14 jaar was zonder stoppen tot mijn 29e.

Zijn er meer die daar last van hebben ? Juist klachten met het stoppen van de pil ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:55

Ikzelf ben nog niet gestopt dus kan daar geen zinnig antwoord op geven ;) Maar hebben jullie als alternatief wel eens de nuvaring overwogen? Dat is voor mij mogelijk een vervanger. Je kan 'doorringen' tijdens vakanties en het aantal hormonen schijnt aanzienlijk lager te zijn dan in de pil.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:59

Ik heb de pil 8 jaar geslikt, ben toen overgegaan naar de mirena spiraal en het voelde echt heerlijk! Eindelijk van die klote hormonen af die in die pil zitten! Hier zat maar 1 hormoon in! Viel meteen 10 kilo af... Helaas kreeg ik van de mirena haaruitval en ben toen overgestapt naar de koperspiraal... Heerlijk zonder die hormonen! En ben gewoon regelmatig ongesteld.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:59

O wat was ik blij dat ik gestopt was met de pil.

Anderhalf jaar lang slikte ik de pil, wegens menstruatie klachten, overigens werd de pijn erger en erger en zelfs erger.
Tot op een zeker moment ik constant pijn in mijn onderbuik had, ik kon niet meer lopen of iets. En sex? ik moest er niet aan denken. PIJN als ik er al aan dacht.
Hoop onderzoeken in het ziekenhuis en er kwam niets uit.. ik zelf maar gestopt met de pil en wat een opluchting.
Nog maar 3 of 4 dagen ongesteld ipv 2 weken. Niet meer overdreven last van mijn rug of been, maar 1 dag een hevige bloeding. Regelmatig ongesteld en gewoon een gezonder lijf.

Voor mij nooit meer de pil.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:13

Ik ben juist superblij met de pil. Als ik deze niet neem dan krijg ik heel veel puistjes in mijn gezicht, vette huid, vet haar. Haar wordt helemaal plat, geen slag meer in. Puistjes op mijn rug. Buikpijn tijdens menstruatie en veel meer bloedverlies.
Oftewel: ik ervaar juist allemaal negatieve dingen als ik stop.
Ben een tijdje gestopt omdat het niet nodig was om de pil te slikken maar ben na een paar maanden maar weer begonnen, ik vond het niks.
Mijn lichaam hoefde niet te ontpillen trouwens, ik werd gewoon keurig na 28-30 dagen ongesteld en heel regelmatig.

Maar ik blijf die pil slikken hoor, ik merk niks van de dingen die hier genoemd worden. Ik word echt niet blijer als ik stop.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:17

Ik ben op mijn veertiende begonnen met de Diana35. Dit omdat ik veel last had van puistjes, en een zware menstruatie. De puistjes werden gelukkig minder, en de menstruatie ook. Voor mijn gevoel heb ik ook een redelijk stabiele puberteit gehad.
Nu slik ik de microgynon 30, op zich bevalt het goed, maar ik herken me wel in jullie verhalen. Ik zou ook wel willen stoppen met de pil, maar ik wacht nog even tot mijn vriend en ik concrete plannen hebben voor gezinsuitbreiding. Ik ben nu 23 en wil over een jaar of vier toch wel proberen om zwanger te worden. Ben wel ontzettend benieuwd hoe het dan allemaal gaat. Ik kan niet meer herinneren wat mijn normale cyclus was.

edit: typefout

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:23

De pil werkt natuurlijk op iedereen anders. :)

Maar het is onzin dat als je lang de pil hebt geslikt, dat het dan ook lang duurt voor dat alles weer op gang komt. In principe moet je lichaam het direct weer overnemen en ben je na een maand weer ongesteld. Als dat niet zo is zijn er problemen met je cyclus die voorheen gemaskeerd werden door pilgebruik; en dus niet veroorzaakt worden door pilgebruik.

De hormonenspiegels in je eigen cyclus variëren veel meer dan tijdens pilgebruik (in elke pil zit de zelfde hoeveelheid oestrogeen en progesteron, tenzij je de 3-fase pil slikt). Door deze eigen variaties ervaar je de zogenoemde pre-ovulatoire ups (vlak voor je eisprong ben je happy en een hoog libido) en de post-ovulatoire downs (vlak voor/tijdens je menstruatie). Je bent dus tijdens pilgebruik inderdaad wat vlakker qua emoties. Voor de een is dit prettig, voor de ander juist niet.

Over de lokale anticonceptiva, NuVaring en Mirena spiraal: omdat deze lokaal werken stijgen de hormoonspiegels in het bloed minder (het passeert niet het bloed via het maag-darm kanaal). Daarom hebben sommigen hiervan minder negatieve bijwerkingen dan dat ze bij de pil wel hadden.
De koperspiraal bevat geen hormonen, maar zorgt voor een constante chemische ontsteking in je baarmoeder. Hierdoor is het baarmoederslijmvlies niet geschikt voor innesteling. Ook de Mirena spiraal doet dit, want deze houdt lang niet alle eisprongen tegen (en er is dus ook soms wel een bevruchting).

Ik heb net mijn toets gynaecologie en obstetrie gehaald met een 8, dus zit er nog wel lekker in, dus meer vragen kom maar op! :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:24

Ik herken de ongemakken van de pil wel, helaas. Spiraaltje heb ik geprobeerd, maar daar was ik helaas helemaal niet zo tevreden over als bijv Rietepetiet. Ik heb 5 dagen ontzettende pijn gehad, kon niks (niet eten, slapen, bewegen, stilzitten, etc). Het laten zetten ging prima, maar na 24 uur gaf mijn lijf duidelijk aan dat dat kreng er niet thuis hoorde en dat het eruit moest. Na 5 dagen huilend thuis gezeten te hebben terug gegaan naar de huisarts. Van hem kreeg ik te horen dat dat een normale reactie was, maar dat het pas alarmerend was na 4 maanden!!! Ik heb op internet gespeurd en kwam daar zo veel horror verhalen tegen dat ik toch besloot het spiraaltje na 5 dagen eruit te laten halen. En wat een opluchting was dat zeg!

Een ander alternatief ben ik zeker in geïnteresseerd, maar weet niet zo goed wat dan een mooie tussenweg is (geen pijn maar wel minder hormonen)...

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:26

Doubtless schreef:
Ik herken de ongemakken van de pil wel, helaas. Spiraaltje heb ik geprobeerd, maar daar was ik helaas helemaal niet zo tevreden over als bijv Rietepetiet. Ik heb 5 dagen ontzettende pijn gehad, kon niks (niet eten, slapen, bewegen, stilzitten, etc). Het laten zetten ging prima, maar na 24 uur gaf mijn lijf duidelijk aan dat dat kreng er niet thuis hoorde en dat het eruit moest. Na 5 dagen huilend thuis gezeten te hebben terug gegaan naar de huisarts. Van hem kreeg ik te horen dat dat een normale reactie was, maar dat het pas alarmerend was na 4 maanden!!! Ik heb op internet gespeurd en kwam daar zo veel horror verhalen tegen dat ik toch besloot het spiraaltje na 5 dagen eruit te laten halen. En wat een opluchting was dat zeg!

Een ander alternatief ben ik zeker in geïnteresseerd, maar weet niet zo goed wat dan een mooie tussenweg is (geen pijn maar wel minder hormonen)...

De NuVaring of de minipil :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:27

Kan je daar een korte samenvatting van geven? Ik snap dat Google dat antwoord ook kan geven, maar ik zit op stage & hoef die zoekopdracht dan weer net niet in mijn browsergeschiedenis te hebben :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:28

Talisa, voor mij is een spiraal om die reden geen alternatief. Heb je meer te vertellen wellicht over de nuvaring?
En wellicht is dat voor jou, doubtless, ook een optie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:28

Kijk Talisa, dat is een mooi verhaal! Top.

Ik merk dus zoals eerder aangegeven niks van mijn emoties als ik stop. Ik word niet blijer, vrolijker ofzo. De verhalen over het afvlakken van de emoties herken ik dan ook niet. Ik heb heel lang de pil geslikt, ruim 10 jaar. Toen een half jaar gestopt maar werd er dus niet vrolijk van. Ik ervaarde het als negatief en ben weer begonnen. Terwijl er geen noodzaak toe is. Maar ik doe het vanwege de positieve bijwerkingen, mooiere huid en haar, minder klachten bij menstruatie etc.

Toch hoor ik overal bijna allemaal negatieve verhalen over de pil en vrouwen die willen stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:32

Suzanne F. schreef:
Kijk Talisa, dat is een mooi verhaal! Top.

Ik merk dus zoals eerder aangegeven niks van mijn emoties als ik stop. Ik word niet blijer, vrolijker ofzo. De verhalen over het afvlakken van de emoties herken ik dan ook niet. Ik heb heel lang de pil geslikt, ruim 10 jaar. Toen een half jaar gestopt maar werd er dus niet vrolijk van. Ik ervaarde het als negatief en ben weer begonnen. Terwijl er geen noodzaak toe is. Maar ik doe het vanwege de positieve bijwerkingen, mooiere huid en haar, minder klachten bij menstruatie etc.

Toch hoor ik overal bijna allemaal negatieve verhalen over de pil en vrouwen die willen stoppen.

Mijn gevoelens en mn menstruatie zijn ook prima met de pil, nergens last van. Maar mn libido is gewoon echt -1.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:36

Doubtless schreef:
Kan je daar een korte samenvatting van geven? Ik snap dat Google dat antwoord ook kan geven, maar ik zit op stage & hoef die zoekopdracht dan weer net niet in mijn browsergeschiedenis te hebben :))

Minipil is maar 1 van de 2 hormonen, namelijk progesteron. De minipil slik je constant en je hebt dus geen stopweek.
Nuvaring heeft lage concentraties van beide, namelijk oestrogeen en progesteron (dus zelfde als in de pil), maar dan in lagere concentraties, het wordt geleidelijk en lokaal afgegeven. Je kunt na 3 weken direct een nieuwe ring inbrengen, of een stopweek inlassen.

Weet niet wat je er verder over wilt weten? :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:39

Vind dat wel een goede uitleg thanks ;) . Het is gewoon een kwestie van uitproberen denk ik? Zou fijn zijn als de huisarts kan testen wat het beste per persoon past haha. Voel je die ring zitten?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:40

De spiraal is voor mij geen optie omdat deze niet blijft zitten en er na plaatsen direct weer uitzakt...

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:40

Ik heb ook de mirogynon gehad, voor een paar jaar...

Ik ben gestopt in de stopweek, en was eigenlijk gelijk zwanger.
Bij alle 3 (nu zwanger van de 3de), dus geen uitwerking gehad van de pil.

Na deze zwangerschap ga ik een mirena zetten.
Want ben zelf gezegend met (straks) 3 gezonde kinderen, en vinden het zo wel genoeg ;).

De pil heeft echter bij mijn zusje een negatoef effect gehad..
Is nu de vraag (nu 2 jaar gestopt met de pil) of ze überhaupt wel zwanger kan worden.
Ze heeft vorig jaar een operatie gehad (ivm. extreme verklevingen), waar bij haar eierstokken wel bespaard konden worden, alleen de vraag of ze wel weer gaan werken.
Ze heeft een jaar! zware med. gehad, en is daardoor in de overgang geraakt (bewust, om de hormoonhuishouden stil te leggen). Dus nu is de vraag of ze tzt wel weer ongesteld wordt, en de grote vraag of ze zwanger kan worden..
Zij heeft ook gezegd: de pil, NOOIT!! meer!!
En gelijk geef ik haar! Zoveel zij voor de kiezen gehad heeft, gun ik echt niemand!
Denk dan echt wel: verdorie, waarom zij niet op de manier het bij mij wel wil! Ik gun het ze het zo hard dat ze ook ouders worden.
Echter, ben ik wel bereid, mocht het niet willen bij haar, om hun kind(eren) te dragen, dus als draagmoeder.
Dit is het minste wat ik voor haar kan doen!
Maar we hopen dat ze het zelf mee mogen gaan maken natuurlijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:43

Talisa schreef:
Doubtless schreef:

Minipil is maar 1 van de 2 hormonen, namelijk progesteron. De minipil slik je constant en je hebt dus geen stopweek.
Nuvaring heeft lage concentraties van beide, namelijk oestrogeen en progesteron (dus zelfde als in de pil), maar dan in lagere concentraties, het wordt geleidelijk en lokaal afgegeven. Je kunt na 3 weken direct een nieuwe ring inbrengen, of een stopweek inlassen.

Weet niet wat je er verder over wilt weten? :)

Wat is volgens jou 'gezonder'? En wat is het effect van of alleen progesteron of progesteron en oestrogeen? En hoe zit het met een stopweek bij de minipil?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:43

Rowdine schreef:
Mijn gevoelens en mn menstruatie zijn ook prima met de pil, nergens last van. Maar mn libido is gewoon echt -1.

Ja oke, dat is inderdaad wel waar. Maar voor mij totaal geen probleem. Ben al jaren alleen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:48

Suzanne F. schreef:
Rowdine schreef:

Ja oke, dat is inderdaad wel waar. Maar voor mij totaal geen probleem. Ben al jaren alleen. :)

Dan zou ik dat idd ook geen probleem vinden... Mijn vriend is er echter wat minder blij mee, en ik ook, omdat ik hem steeds teleur moet stellen.