Hardlopen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak loop jij gemiddeld hard?

minder dan 1x per week
37 (11%)
1x per week
35 (11%)
2x per week
97 (30%)
3x per week
106 (33%)
meer dan 3x per week
41 (12%)

Totaal aantal stemmen: 316

Jessicauvita

Re: Hardlopen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:09

Misschien een beetje een domme vraag, maar welke spieren train je nou precies allemaal met hardlopen?

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:11

de spier van je voet naar je scheen. dat is de enigste spier waar ik steeds spierpijn had. zal niet weten welke nog meer. weet wel dat als je daar spierpijn heb je je sporenbandje niet te strak moet doen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:41

Op deze site is een mooi plaatje te zien over de spieren.
http://www.personalfysio.nl/artikelen/p ... ardlopers/

Volgens mijn vriend (trainer/fysio) hangt het onder meer af van welke snelheid je loopt.
Voornaamste bij een flinke snelheid wat je gebruikt zijn je kuitspieren, je hamstrings, gedeelte bilspier en onderrug.
Als je er meer over wilt weten kun je googlen op de BK-methode (hier wordt uitgelegd wat je precies gebruikt en hoe je technisch moet lopen).

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:22

Het enige probleem bij mij is dat mijn linkerbeen niet evenveel kracht zet als mijn rechterbeen, waardoor mijn rechterbeen dat dus probeert te compenseren en ik daardoor soms last krijg van mijn rechterbeen.
Lopen doe ik verder correct, maar dit is gewoon iets wat verkeerd zit in mijn lichaam. Ben allang weer blij dat ik kan sporten.

Gisteren ben ik weer geweest nadat ik een week niet meer was geweest omdat ik veel moest werken en mijn spullen niet bij had, maar wat viel dat tegen zeg! Had enorm veel last van mijn luchtwegen, en ben ook nog steeds verkouden dus dat ging niet top.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:43

Ik loop ook af en toe hard :) Na een ellenlange blessure eindelijk weer een beetje aan het opbouwen! Wil in september de 8km singelloop van Enschede gaan lopen, er mag nog wel het een en ander getraind worden! :+ Heb net even 5 km gelopen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:05

JessicaChico, ja zijsteek heeft met ademhaling te maken, loop je boven je tempo? Omdat je aangeeft dat je vriend zo fanatiek is.
@Tessie, shint splint?
@Unoo... ja als je verkouden bent dan valt het zwaar zeker als je het niet bijgehouden hebt... even stapje terug dan.
@dressagelady, succes met opbouwen... en even 5 km... jemig... al goede conditie dus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:06

Komt vanzelf, naja vanzelf.. Na veel kilometers. :D
Ik heb gisteren 7 km gelopen, ben aan het trainen voor de Dam tot Dam dus moet nog effe.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:15

Tesssie14 schreef:
de spier van je voet naar je scheen. dat is de enigste spier waar ik steeds spierpijn had. zal niet weten welke nog meer. weet wel dat als je daar spierpijn heb je je sporenbandje niet te strak moet doen

Pas daarmee op hoor, zoals Evelijn zegt kun je daarmee shin splints ontwikkelen, ik heb 3 maand niet kunnen/mogen sporten! Was bij mij een kwestie van overbelasting, doorlopen met pijn e.d. Je kunt het ook ontwikkelen als je verkeerde schoenen hebt of op een slechte ondergrond loopt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:21

Ik heb het ook, sinds een maand ofzo heb ik aangepaste hardloopschoenen en het lijkt minder te worden. Maar ze vertelden mij dat het zeker een jaar kan duren voor ik er af ben!

Advies wat ik gekregen heb is goed opbouwen, en niet overal dwars doorheen denderen.
Pijn ''mag'', maar het moet niet te erg worden. Maargoed, eigenlijk is een paar maanden rust altijd beter dan doorgaan!
Ik heb dat geduld alleen niet, ik gebruik nu wel spiroflor en ik neem Ruta Graveolens in.
Dat is homeopatisch voor o.a. botvlies ontsteking, wat shin splints dus o.a. is.

Bij mij lijkt het minder te worden nu.. Ik heb echt onwijs scheve poten dus achteraf vind ik het niet gek shin splints ontwikkeld te heb zonder goede schoenen.

70% van de lopers heeft er last van las ik.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:27

Evelijn: Nee loop niet boven me tempo, ik heb voorheen hyperventilatie gehad en nu heel soms nog, dus misschien dat het daaraan kan liggen ofzo. Meestal als ik heel erg op mijn ademhaling let, gaat het wel wat beter.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:28

Oh tof, dat ga ik eens even opzoeken! Loop er nog steeds een beetje tegenaan te hikken namelijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:34

dressagelady schreef:
Oh tof, dat ga ik eens even opzoeken! Loop er nog steeds een beetje tegenaan te hikken namelijk.

Voornamelijk het branderige gevoel op mijn scheenbeen is eigenlijk echt weg.
Ik heb de D4 variant, hogere kan niet omdat ik een intolerantie heb voor melksuiker v/d granules.
Gebruik het ook maar 2 van de 3 keer per dag. :o
Ik ben ook niet minder gaan lopen, eerder flink meer.

De bewuste spier gaat ook beter, zal er ook wel mee te maken hebben verwacht ik.
Botvlies duurt nl 6 tot 8 weken voor het geneest dus een beetje hulp kan geen kwaad.

In Spiroflor zit ook iets, weet effe de naam niet meer wat goed is voor shin splints.

Edit: symphytum. bij verwonding van pezen, banden en het omringende botweefsel.

Ruta Graveolens: Overbelasting van pezen, pees(schede) ontsteking, gescheurde pezen en gewrichtsbanden, verstuikingen, beenvlieskneuzing, vermoeide ogen. Tenniselleboog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:48

Na maandenlang uitstellen, heb ik besloten om vandaag te gaan hardlopen.
Dus hup hond aan de riem en gaan.

En het ging best goed :D Ik doe het via start to run. En ben begonnen met les 2. Omdat ik les 1 wel vaker heb gedaan, maar dat is gewoon een makkie voor mij

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:24

Net ook een créme gemaakt voor de spier zelf trouwens, met bach bloesem druppels.
Dat ga ik ook eens een tijd smeren.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:38

Vandaag les 15 gelopen van start to run, het ging goed dus maandag les 16 :) Wat bij mij wel helpt om motivatie te houden is om jezelf een doel te stellen. In juni of juli bijvoorbeeld meedoen aan een hardloopwedstrijd. Dan schrijf je je nu al in en dan moet je wel trainen natuurlijk.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:43

Ik ben een paar weken geleden ook begonnen met start to run en vandaag les 23 gelopen :D Het gaat me steeds beter af moet ik zeggen, aan het begin was ik aan het hijgen bij 2 minuten, nu kan ik er met een tussenpauze van 1 minuut met gemak 30 lopen.
Over een weekje ga ik wel 4 weken naar IJsland, dus dan moet ik er even mee stoppen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:29

Eleandra schreef:
Ik ben een paar weken geleden ook begonnen met start to run en vandaag les 23 gelopen :D Het gaat me steeds beter af moet ik zeggen, aan het begin was ik aan het hijgen bij 2 minuten, nu kan ik er met een tussenpauze van 1 minuut met gemak 30 lopen.
Over een weekje ga ik wel 4 weken naar IJsland, dus dan moet ik er even mee stoppen.

Loop je dan de 0-5 km van start to run? Ik vraag me namelijk af of ik wel 5km kan lopen als ik bij les 30 ben....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:37

Hangt er van af of je rustig genoeg loopt.
Ik kon met mijn 13 km/h ook geen 5 km lopen, maar met 10-11 km/h wel. :Y)

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:45

Ik loop ook 1 à 2x per week hard. Het plan is altijd 2x, maar door tijdsgebrek is het vaak maar 1x :+ . Ik loop dan tussen 7 en 11km. Twee weken geleden heb ik de Antwerp 10 Miles (16km) gelopen op 1u33min. Ook wil ik ooit nog een halve marathon lopen, een volledige is mij toch net iets te hoog gegrepen :=

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:53

Ik zou graag willen beginnen met hardlopen, mijn conditie is echt 0,0. Voor een paar jaar terug heb ik een paar keer les 1 gedaan van Start to Run Evy gebeuren, dan was ik al kapot hehe :')

Alleen, waar moet ik op letten als ik voor schoenen ga kijken? Ik wil paar goede schoenen aanschaffen namelijk :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:19

Als je naar bv een Runnersworld gaat dan word je daar helemaal mee geholpen :) Enige advies wat ik je kan geven is, let niet op de kleur. Het gaat om hoe de schoen zit, niet om hoe 'ie eruit ziet.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:33

@Rapido
De 0 tot 5 km inderdaad. :j Ik betwijfelde het aan het begin ook, maar op een gegeven moment gaat ze heel snel opbouwen en merk je ineens dat je er helemaal geen moeite mee had. Bij mij ging er iig een knop om en sindsdien ren ik heel makkelijk.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:02

JessicaChico schreef:
Ik loop sinds een paar weken ook hard, alleen vind het erg zwaar. Misschien komt dat wel omdat mijn vriend een fanatiekeling is :P
Waar ik vaak last van heb is steken in mijn zij, heel vervelend. Denk dat het bij mij komt door mijn ademhaling.

Kan idd van ademhaling komen.
maar het kan ook dat je lichaam zegt: 'ja halloo hier heb ik geen zin in'. Als het heel erg in het begin is kun je het beste doorlopen, en dan trekt het als het goed is na een meter of 30 weg. Zo niet, dan moet je wat langzamer gaan lopen. Als je al een tijdje loopt en je krijgt dan steek is meteen wat langzamer gaan lopen de beste optie.
Pas wel op met als het je lever is, want dan moet je echt langzamer gaan lopen. (Hoeft niet meteen gewoon te gaan lopen. Een fractie verschil in tempo doet al wonderen). :)

Mijn lichaam is erg 'sportief gebouwd', en ik heb daarom ook weinig moeite met rennen. Wel heb ik sinds november maar halve dagen school gedaan, heb veel met de bus en de brommer gereist, en heb ook helemaal níet gesport...
Daarom moet ik wel echt bij af beginnen.
Ik ben benieuwd of het morgen al weer wat beter gaat.

@ adOreyOu,, er bestaan zaken die speciale hardloopschoenen verkopen. Ze maken een heel filmpje van hoe je loopt, en zorgen voor een schoen die helemaal past bij jouw manier van lopen, en de vorm van jouw voet. (is echt een aanrader). Mijn schoenen heb ik gekocht bij Runnersworld.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:18

Gister les 9 gelopen van start to run, ging echt appeltje eitje :D Heb steeds minder last van mijn rechterbeen die verkrampt, merk echt dat dat been weer sterker wordt nu :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:23

Er is een HK topic voor alle (beginnende) hardlopers ;)
[HK] Hardlopers sprinten naar deel 2!

Zelf loop ik al een tijdje hard.
Ben er vorig jaar helaas een flinke tijd uitgeweest met een longontsteking, maar vanaf februari weer fanatiek bezig.
Snel loop ik nog niet, zo rond de 9km/uur en ik loop afstanden rond de 10km.

Het allerbelangrijkste is inderdaad een goed paar schoenen!
Als je verkeerd loopt, kun je echt alle spieren in lichaam verrekken en daar wordt je niet blij van :')