Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:37

Het lijkt me echt een ontzettend leuke sport, zeker om later op het paard te doen, maar ik vroeg me toch af; is het mogelijk om het zonder les jezelf aan te leren?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:54

waarom zou je? Je moet nl wel ruimte hebben om het te doen, het is niet geheel ongevaarlijk. Bijna elke grotere stad/dorp heeft een vereniging. In zuiden des lands wemelt het er helemaal van!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:54

Wat hulp in het begin is wel heel handig. Vooral bij het vinden van de juiste houding. Maar iedere week les of zo is echt niet nodig. Zelf heb ik een paar keer iemand laten komen van wie ik mijn ruiterboog heb gekocht, die geeft dan wat aanwijzingen en dan ga ik daarmee aan de slag. Verder is het vooral heel veel oefenen. Lajos Kassai heeft een boek, Horse Archery, dat wel wat handige aanwijzingen heeft.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:57

Wendeltje schreef:
Haha, dat was bij ons ook wel hoor, maar het zat hem in kleine dingetjes.
CF is Castlefest. Hét evenement voor iedere zwaardvechter/fantasyliefhebber/geschiedenisfan.
Veel fantasy en reanactment EN goede zwaardsmeden :D

Ohhhh daar mag ik echt niet heen. Moet nog steeds m'n hooivoorraad afbetalen en heb me vorige week toch laten verleiden tot de aankoop van een kunststof enkelhanderszwaard. Het was heel gemeen, mijn sparpartner belde voordat hij naar mij toe kwam helemaal blij op dat de winkel open was (wat niet vaak het geval is) en dat hij zo een zwaard voor mij mee kon nemen... Als ik daar zwaardsmeden bezig zie ga ik failliet :D

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:01

Arabesk schreef:
waarom zou je? Je moet nl wel ruimte hebben om het te doen, het is niet geheel ongevaarlijk. Bijna elke grotere stad/dorp heeft een vereniging. In zuiden des lands wemelt het er helemaal van!

Ruimte hebben we sowieso, woon op een boerderij, de eerste buren zitten een halve kilometer verderop :D

We hebben volgens mij geen vereniging in de buurt, woon niet in de buurt van een groot dorp ofzo, misschien bij de survivelbaan, daar zag ik wel zoiets staan...
Ik woon ook in het oosten van het land :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:04

Ah ok, want je moet ook rekening houden met afdwalende pijlen en die wil je niet bij de buren in de tuin :+

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:06

Haha, nee dat snap ik :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:42

Ik heb nog steeds een kassai magyar sport 30 ponds boog staan. Moet er weer eens mee aan de slag, maar dan moet ik even een nieuwe rol steenwol halen om als doel te gebruiken. En ducktape om de gaatjes te repareren. Ruimte genoeg op de wei, wel de pony's even opsluiten.

Voornaamste met boogschieten (afgezien van een veilige richting om in te schieten ook achter je doel) is dat je je middelste rugspieren gebruikt om de boog te spannen ipv je armen. Ook goed voor mijn (ex) rsi klachten.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:09

Ik ben op CF!!!
Tegenover het hoofdpodium, bij het terras.
De soeptent..... :j :9

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:39

Citaat:
Ik ben op CF!!!
De soeptent.....
Ik ben op CF!!!
De soeptent..... :j :9

Kom ik naar je zwaaien :j

En arno8, Cf is idd heel slecht voor de inhoud van je portemonnee :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:00

Ik had ook wel naar CF gewild maar ik zit dan in Griekenland (heel vervelend :D ).

De veren zitten gelijmd Arno, de wikkelingen zijn voornamelijk voor de sier. Al bieden ze wel wat stevigheid als je bijvoorbeeld eens een pijl onder de grasmat schiet. M'n handen jeuken om ze te gaan proberen, maar ze zijn echt wat te zwaar voor mijn huidige boog en m'n nieuwe hangt nog ergens tussen Hongarije en Nl in. Duurt lang. :P

In elk geval een paar lessen nemen is zeker aan te raden als je een beetje serieus wilt gaan boogschieten AnneJa.

Ik zag nog een (flink afgeprijsde) niet te zware ruiterboog staan op de website van Grózer, mocht iemand toevallig op zoek zijn: http://nomadbows.com/stock/index.php?main_page=product_info&cPath=78_84_22&products_id=649

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:01

*Kruipt uit de meeleesmodus*
Heb het hele topic even doorgelezen :) Ben zelf al jaren geïnterreseerd in de Middeleeuwen en Middeleeuwse krijgskunsten. Heb ooit eens een workshop handboogschieten gedaan, maar dat is alweer jáááren geleden. Zwaardvechten trekt mij ook ontzettend aan, maar heb geen idee wáár ik dat zou kunnen doen hier in de buurt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:00

Na jaren niet kunnen schieten (door handicap aan rechter hand/pols) heb ik een bedrijf gevonden die met mij om tafel wil om te kijken of er een aangepaste handschoen/armbeschermer gemaakt kan worden zodat ik weer een boog vast kan houden. *\o/* Word dan een ruiterboog met het oog op van knol schieten. Ik heb trouwens een vreemde houding schijnt met schieten. Ik hou mij boog diagonaal/horizontaal dan raak ik het doel wel. Verticaal kan ik niks raken. Zelf het doel niet :o Is dit iets wat meer voorkomt?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:49

Voor Handboogschieten moet daar voor naar een Schietvereniging?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:01

aikon schreef:
Na jaren niet kunnen schieten (door handicap aan rechter hand/pols) heb ik een bedrijf gevonden die met mij om tafel wil om te kijken of er een aangepaste handschoen/armbeschermer gemaakt kan worden zodat ik weer een boog vast kan houden. *\o/* Word dan een ruiterboog met het oog op van knol schieten. Ik heb trouwens een vreemde houding schijnt met schieten. Ik hou mij boog diagonaal/horizontaal dan raak ik het doel wel. Verticaal kan ik niks raken. Zelf het doel niet :o Is dit iets wat meer voorkomt?

De man van wie ik mijn boog heb gekocht houdt zijn boog ook diagonaal. Ik leer vooral uit het boekje en daar wordt hij recht gehouden. Maar vooral met rijden kan diagonaal handig zijn, omdat de rijwind anders de pijl uit je boog kan blazen. Spannend dat je een speciaal voor jou gemaakte boog krijgt!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:01

Ik ben even aan het googlen geweest, en blijkbaar zit er een vereniging bij mij naast de deur! Heb contact gezocht via de mail, dus ben benieuwd :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:09

Hey een topic over handboogschieten :D
Ik vind dat toch al heel lang wel zó gaaf! En toch nooit actief opgepakt. Alleen bij teamuitjes waar dit 1 van de activiteiten was kon je mij daar fanatiek schietend aantreffen :P

Vandaag ook gekeken naar de OS, de finale van de dames (Korea goud, Mexico zilver), wat een gave bogen zeg :oo Dat is even andere koek!
Misschien toch eens kijken of er hier in de buurt ook wat mee te doen is...

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:37

Djilna, de dames op de OS schieten met een zogenaamd Recurve boog. Je kunt ook kiezen om compound te schieten, de moderne compoundbogen zien er helemaal futuristisch uit met de mega grote katrollen en een pees die 3x op en neer gaat. Niet alle verenigingen verwelkomen compoundschutters, helaas.

Wij gaan vandeweek eens kijken bij de Rozenjagers in Stein. De verenigingen hier in de buurt hebben helaas geen plek en materiaal voor compoundschutters. Erg jammer, maarja..

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:30

Ik kom mij ook even hier melden!

Afgelopen vakantie heb ik twee keer een uurtje kunnen boogschieten wat mij redelijk goed af ging en waar ik erg van genoot! Dus ik dacht bij thuiskomst dat er vast wel iets in mijn buurt zou zijn waar ik af en toe eens een uurtje zou kunnen schieten (samen met mijn vriend en nog een paar andere vrienden), maar het viel mij nog wel tegen om zoiets te vinden. Ik kwam voornamelijk uit op cursussen enzo of alleen voor grote groepen.

Ik had al een topic gestart erover, maar werd ook hier naartoe verwezen. Dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen!
Het gaat om de omgeving van Haarlem :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:33

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:46

Heel erg bedankt!
Ik was al op die site langs geweest, maar ook hier staan alleen maar cursussen waaraan je mee kan doen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:18

Het leek me al heel vreemd, een handboogvereniging waar je alleen cursussen kunt volgen, maar je kunt gewoon lid worden van deze vereniging en altijd gebruik maken van de buitenbaan:

http://www.hbsvbrederode.nl/contact

Citaat:
De openingstijden voor volwassenen:

maandagavond 19:00 - 21:30
donderdagavond 19:00 - 21:30
zondagochtend 10:30 - 12:00
De openingstijden voor jeugd:

woensdagavond 19:00 - 20:30
Naast de gebruikelijke openingstijden kunnen leden altijd gebruik maken van de buitenbaan, mits minimaal 2 personen aanwezig. Hiervoor is op aanvraag een sleutel te verkrijgen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:24

Bedankt voor de informatie! :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:41

Ik heb inmiddels via de mail contact gehad met de boogschietvereniging :) Denk dat ik woensdag avond even ga kijken. Er heeft zich nu ook iemand aangemeld die samen met een groepje geïnterreseerden een traditionele houten boog gaat maken, misschien dat ik daaraan mee ga doen :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:06

Hier iemand ervaring met Robin Hood in Steenwijk? Dat is de dichtstbijzijnde voor mij. Mits het lukt om een aangepaste handschoen te maken waar een boog in geklikt kan worden. Anders kan ik niet schieten.