Beelddenkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:47

Ik zie ook altijd alles voor me, wat een hoop binnenpretjes oplevert.
Die mop van die drie homo's is inderdaad erg fout.
Maar kunnen we er ook iets mee? ik bedoel dit aanwenden tot sneller leren of zo?

Murthul

Re: Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:48

Hier nog eentje, ik heb heeele leuke fimpjes in mn hoofd zo af en toe :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:49

Hehe sommige schunnige verhalen over mensen die ik gewoon echt niet aantrekkelijk vind schieten bij mij erg vaak in het verkeerde keelgat, en gebeurt dat dan een keertje niet dan vragen omstanders wel waarom ik niet vol afschuw reageer. Dan moet ik dus uitleggen dat ik, for once in a lifetime is een keer geen beelden voor me zag, en ze bij deze ook mag bedanken voor het verlate ontvangen beeld omdat ze me er zo nodig aan moesten herinneren dat ik een beelddenker ben. *Rolls eyes*

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:50

Wat een leuk topic :D ik ben ook een echte beelddenker :))

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:05

Meld zich, ik ben ook een beelddenker :D

Ook leuk als iemand een grappig (of ander) verhaal verteld, zie ik het vaak in geuren en kleuren voor me. Soms wel leuk, maar als het een minder leuk verhaal is, niet zo.. Zo heb ik een heel lief zusje (nouja, soms dan) die het leuk vind om onder het eten over de meest smakeloze dingen te beginnen en tja, dan zie ik het zo voor me en dan heb ik ineens geen honger meer :+

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:17

Hier meld zich nog een beelddenker :D
En laat mij nou ook nog eens een fotografisch geheugen hebben (plaatjes leren met biologie wordt zo wel lekker makkelijk) één nadeel: nu weet ik nog steeds hoe de behaarde kont van mijn wiskundeleraar eruit ziet ... (bukte met een afzakkende broek ): )

Oja en vieze verhalen tijdens het eten, hahah die ken ik wel...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:09

EskeGirl schreef:
Heel herkenbaar :j, daardoor wist ik wel een vraag voor geschiedenis, ik had een stuk tekst niet gelezen, maar zag de bladzijde nog voor me, en kon zo de vraag beantwoorden :D.

Idd erg herkenbaar en vooral met plaatjes was het op school erg handig. Hoe Europa verdeelt was na WOII bv., die bladzijde met snaarinstrumenten of die kaart bij aardrijkskunde (het natekenen van de wereldkaart is een stukje taart voor me - ziet de beelddenkers al vastlopen op taartvormige kaarten :D -, heb dat al zo vaak gezien).

Sowieso is veel erg herkenbaar. Dat met boeken bv. daar maak ik ook films van in mijn hoofd, zo erg zelfs dat toen eens een boek verfilmd was en ik zo'n voorstukje zag ik helemaal in de war was, want die film had ik al lang gezien?!?
Cijfers zijn een ramp, ik draai alles om (is af en toe wel eens hilarisch als je mensen bv een verkeerd huisadres geeft := ) en met grote getallen kan ik gewoon niets omdat dat een rommeltje wordt, op de één of andere manier weigeren ze op de juiste plekken te blijven staan.
En als mensen iets vertellen dan zie ik het ook direct voor me (al zag ik bij dat mopje drie mannen in een groot rond bad waarvan er eentje kirrend 'Jacuzzi!' riep :') ). Voor de dingen die ik liever zo snel mogelijk vergeet heb ik mijn nijlpaarden in roze tutu's (had ik al gezegd dat ik een goeie fantasie heb? :P ), die denderen dan over het beeld heen dat ik wil vergeten en zo wordt dat dan gewist.

Dingen die gezegd worden vergeet ik erg makkelijk, tenzij er een beeld bij is gemaakt, plaatjes, maar ook geuren of geluid, dat onthoud ik dan weer wel makkelijk. Kan ook net zo makkelijk naast een plaatje het bijbehorende geluid, smaak of geur tevoorschijn halen. Maar idd het uitleggen is soms rampzalig omdat ik dan wel het plaatje of de film heb maar niet de woorden. Vertalen ook, ik weet wat het betekend maar vraag het me niet letterlijk te vertalen...

Overigens, als je een goede beelddenker bent is zoiets als ruimtelijk inzicht een vanzelfsprekendheid. Iets waar ik bij testen altijd belachelijk hoog scoorde. Dit soort vragen *KLIK* zijn natuurlijk bloedsimpel als je zo'n kubus gewoon in je hoofd in elkaar kunt vouwen en omdraaien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:55

Pluizebolpum schreef:
Overigens, als je een goede beelddenker bent is zoiets als ruimtelijk inzicht een vanzelfsprekendheid. Iets waar ik bij testen altijd belachelijk hoog scoorde. Dit soort vragen *KLIK* zijn natuurlijk bloedsimpel als je zo'n kubus gewoon in je hoofd in elkaar kunt vouwen en omdraaien.

Maar als ik dan een ruimtelijk inzicht heb (die kubusvragen kan ik wel bij wiskunde :')), waarom ben ik dan zo slecht in wiskunde :')

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:14

Ik denk dat iedereen wel een beelddenker is. Eigenlijk alle mensen die ik ken hebben wel eens een opmerking gemaakt over dat ze altijd zo in beelden denken. Kan me niemand herinneren die tijdens zo'n gesprek verbaast opkijkt en zegt: "huh, alles in beelden zien? Dát is gek, heb ik nou helemaal niet/veel minder!"

Maar t is wel grappig ja.. :)

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:44

Ik meld me ! Ook ik zie dingen letterlijk voor me, meestal erg lollig :+
Maar nu ga ik even een stapje verder- kunnen jullie ook jullie beelden doorgeven ?
Mij lukt het regelmatig om bv met mijn paard contact te maken via die plaatjes- ik zie bv iets voor me wat ik graag van haar wil en dan doet ze het ook. En ook als zij iets heeft krijg ik dat door zeg maar.
Ik heb het niet alleen met mijn paard maar met de meeste paarden/andere dieren wel.
Het lijkt soms of een paard je een heel verhaal vertelt in plaatjes.
Ik vraag me af of er hier meer mensen zijn die dat hebben ?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:27

Dat is iig geen telepathie :+

Het is waarschijnlijker dat jij met dat plaatje in je hoofd daar automatisch naar gaat handelen en dat je paard, gevoelig dier als het is, dat prima oppikt. Andersom werkt dat omk: zij verteld jou vanalles door haar lichaamstaal en omdat jij een beelddenker bent krijg je daar plaatjes bij :)

mooi toch :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:42

Ben inderdaad een beelddenker. En denk dat ik als gevolg daarvan erg slecht ben in vakken zoals scheikunde, omdat ik die formules niet kan visualiseren.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:42

gummie schreef:
Ben inderdaad een beelddenker. En denk dat ik als gevolg daarvan erg slecht ben in vakken zoals scheikunde, omdat ik die formules niet kan visualiseren.

Beelddenken is toch juist visualiseren? Vanuit die redenatie zou je juist goed moeten zijn in scheikunde.. :P Alhoewel dat niet zo werkt natuurlijk

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:45

Ik zie bij scheikunde gewoon mijn boek voor me _O-

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:34

Ik was juist goed in scheikunde! Natuurkunde ging bij mij helemaal niet, ik weet niet meer wat we precies moesten doen maar iets met energie uitrekenen. Ja hoe moet energie er nou weer uitzien? Ik kreeg het gewoon niet voor me.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:37

hihi ik zie bij dat mopje dus eerst een bad met 3 mannen erin met de benen die uit het bad hangen (want anders past het natuurlijk niet) en zodra ik de uitslag las zag ik ineens die drie mannen achter elkaar zitten (treintje..).
Jup, duidelijk beelddenker.

Nooit geweten dat het verwisselen van cijfers in relatie staat met beelddenken. Ik heb dat ook, mijn vriend plaagt me regelmatig met het feit dat ik geen cijfers kan onthouden. Ik plak soms zomaar ergens een nulletje aan of achter... Handig als je afgesproken hebt om voor een bepaalde prijs kado'tjes voor elkaar te kopen... voor hem dan :P

Daarentegen hoef ik idd ook maar 1 keer ergens heen te lopen/rijden en die route kan ik dan jaren later nog terugvinden. Maar... als ik de eerste keer ergens fout ben gereden, dan rij ik de tweede keer ook gewoon weer exact dezelfde route, incl. verkeerde afslag haha.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:38

elektriciteit bij natuurkunde heb ik ook mooite mee, omdat ik het mij niet kan voorstellen en dan snap ik het gewoon echt niet _O-
Laatst bijgewerkt door Gianti op 23-04-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:38

Beelddenken of visualiseren doe ik op de lopende band, is echt leuk.Ik loop dat in de bergen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:44

Ik kan trouwens ook geen telefoonnummers opschrijven als mensen bijv. zeggen achthonderzestien in plaats van acht één zes. :+ Heel lastig want als mensen het op die manier vertellen moet ik altijd erg lang nadenken..

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:49

Haha ik ook niet. Dan denk ik: zeg gewoon 06-1-2-3-4-5-6-7-8 dat is toch veel makkelijker als twaalf vierendertig zesenvijftig achtenzeventig

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:57

Amyyy schreef:
Haha ik ook niet. Dan denk ik: zeg gewoon 06-1-2-3-4-5-6-7-8 dat is toch veel makkelijker als twaalf vierendertig zesenvijftig achtenzeventig

Herkenbaar :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:05

Ik denk dat veel mensen denken een beelddenker te zijn, zonder echt te weten wat het nu is en daar de mist in gaan. Beelddenken is natuurlijk niet alleen "zien in plaatjes", want natuurlijk ziet iedereen wel in plaatjes. Ik bedoel maar, als iemand iets zegt kan ik het ook voor me zien, hetzelfde als ik een boek lees. Wil niet zeggen dat ik dan een beelddenker ben. Ik ben nl. ook zeer auditief en talig ingesteld en hoewel ik veel dingen herken in het beelddenken, denk ik niet dat ik een beelddenker ben - en ik denk dat een hoop mensen denken dat ze het zijn, terwijl het niet zo is. Beelddenkers hebben namelijk vaak helemaal niet door dat ze in beelden denken, dat gaat allemaal zo snel - het zijn echt flitsen, niet per se hele scenes die iedereen wel in zijn hoofd af kan spelen. Associatie > beeld. Volgende beeld. Etc. Dit in het onbewuste, het kan dan ook vooral heel nadelig zijn in het huidige schoolsysteem dat er (nog?) niet goed op aan is gepast. Dat is namelijk veel meer auditief, en veel beelddenkers vinden het moeilijk om die overgang van beeld naar taal en andersom snel genoeg te maken en krijgen dan problemen - je ziet ook veel beelddenkers met dyslexie.

Persoonlijk zou ik het niet raar vinden dat met de hoeveelheid aan beeld die we dagelijks te verwerken hebben (wat veel meer dan vroeger is door de komst van fotografie en video bijv) er steeds meer beelddenkers bij gaan komen.
Verder leer ik extreem makkelijk, even in het boek kijken en ik onthoud het. Vaak ook aan de hand van waar dingen op de pagina staan. Ik scoor zeer goed op ruimtelijk inzicht en cijfers wil ik ook nog wel eens omdraaien.
Beelddenken hangt ook vaker samen met hoogbegaafdheid (wel met meer dingen denken ze zoals dyslexie of ADHD), in mijn gezin is iedereen hoogbegaafd (of iig bovengemiddeld) en mijn broertje bijv is duidelijk een beelddenker, dat merk je aan heel veel dingen. Mijn vader juist weer niet (wel hoogbegaafd) en inderdaad, je merkt ook dat de communicatie tussen iemand die zo'n sterke beelddenker is als mijn broertje en iemand die dat niet is, soms wat moeilijk gaat. Ook op school zie je dat terug. Mijn moeder heeft er ooit een scriptie over geschreven, erg interessant onderwerp.
Ik zelf zal iig niet direct zo stellig zeggen dat ik een beelddenker ben, ik denk van niet namelijk. Ik denk zelf dat het bij mij een kwestie van beide is, zowel beeld als taal. Ik kan heel gemakkelijk switchen tussen die twee (van creatief naar logisch denken), waardoor ik dus gemakkelijker in het huidige schoolsysteem pas en daar tegen minder problemen aanloop (nu maakt dat met mijn huidige creatieve studie niet zoveel meer uit. Ik denk dat er wel een aantal beelddenkers in mijn klas zitten). Dat testje zou ik overigens niet te sterk vertrouwen, dat zijn wel erg algemene (en ietwat sturende) vragen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:15

Dat laatste is heel herkenbaar, Fiffill, mooi verwoord :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:26

Joyce_ schreef:
gummie schreef:

Beelddenken is toch juist visualiseren? Vanuit die redenatie zou je juist goed moeten zijn in scheikunde.. :P Alhoewel dat niet zo werkt natuurlijk

En hoe visualiseer je dat twee stoffen samen een andere stof met een andere formule worden?
Of een ander voorbeeld: ik kan niet zien, ondanks dat ik de theorie ken, hoe het mogelijk is dat we tv kunnen kijken, kunnen bellen, etc. Een ander zegt dan: ja simpel, dat gaat gewoon met 0-en en 1-en. Maar wat is dat dan? 0 en 1? Hoe wordt dat dan een beeld of geluid? Hoe verplaatst het zich? Hoe ziet een 0 er uit? en een 1? Hoe kan geluid vanuit Australie op hetzelfde moment hier gehoord worden?

Ik zie niet hoe twee gassen samen veranderen in iets anders. Ik kan het wel (aan)leren, theoretisch. Maar het me niet voorstellen. En op die manier geen logica erin vinden. Hoe ziet die stof er uit? Ik weet hoe water er uit zie. Ik kan water visualiseren. Maar wat is stikstof?
Bij wiskunde lukt het weer wel. 1+1 zie ik groter worden = 2. Ik zie een fiets en een fiets. Ik begrijp dat als je een stuk taart op eet, dat er een kleiner stuk over blijft. Ik zie echter niet hoe zuurstof oxideert. Omdat ik zuurstof niet zie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:29