Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:52

Ik wil nog even nuanceren,dat het me goed lijkt om in overleg met je psych of andere behandelaar af te bouwen..niet zo ineens zelf gaan doen.Maar wat hierboven staat vindt ik dus ook, en van daaruit het advies.

Maar Arabelle, hebben ze je ook onderzocht op geestelijke ziekten bijv. borderline?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:00

Arabelle schreef:
Net weer een meningsverschil gehad met iemand, bij wie ik op visite was. Zij wil altijd haar zin doordrijven, met wat dan ook, en dat is dan voor mij vervelend om mee te praten. Vooral als je daar dan alleen bent, als je samen bent of met andere mensen, is er nog afleiding. Alleen alleen is ook maar alleen.

Wat ik me afvroeg bij het lezen van bovenstaande
Waarom is het zo belangrijk voor je dat jij jouw zin krijgt? Wat kost het jou om de persoon waar je op visite was haar zin te geven?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:02

TS je hebt dus medicijnen tegen psychose? is dat de diagnose,dat je psychotisch bent?
Deze diagnose word al snel gegeven vind ik,volgens de psychologen zou ik ook psychotisch zijn,wat ik totaal niet ben.Ook begonnen ze bij mij over medicijnen,heb ze duidelijk gemaakt dat ik die nooit zal slikken.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:19

Antipsychotica worden niet alleen voorgeschreven voor psychoses, maar ook voor angstklachten (paniekaanvallen/herbelevingen etc etc) omdat ze angstremmend werken.

Ik ben het wel eens met de mensen die zeggend dat dit soort medicijnen symptoombestrijding is, hoewel het soms wel echt veel kan helpen om ze wel te slikken. Als dat je net even die ondersteuning geeft om de oorzaak van je klachten aan te pakken, waarom dan niet?
Het is inderdaad rotzooi, maar als je het zonder die rotzooi niet red is het toch fijn dat het er is. Persoonlijk word ik dan liever wat minder oud, maar wel gelukkig mét rotzooi, dan misschien wel 100 en diep ongelukkig zonder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:31

Maar "sica" je kan ook denken:ik moet hier uit zien te komen zónder die medicijnen.
Als je eenmaal medicijnen slikt,kom je er bijna niet meer vanaf.Natuurlijk voel je je gelukkiger,maar das dan toch alleen maar schijn? daar schiet je toch niets mee op?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 08:42

Wat ik me afvroeg bij het lezen van bovenstaande
Waarom is het zo belangrijk voor je dat jij jouw zin krijgt? Wat kost het jou om de persoon waar je op visite was haar zin te geven?[/quote]
Wat het me kost, is mijn geduld. En irritatie om naar haar te luisteren. Maar dat kost het haar waarschijnlijk ook, omdat ze ook niet naar mij wil luisteren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:45

TS tegen zo iemand zeg je gewoon:ja hoor je hebt gelijk.
Heb jij geen irritatie en zij heb der zin,maar jij weet zelf wel dat je gelijk had.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:46

Lovely schreef:
Sleeper, het lijkt mij evident dat niemand hier kan bepalen wat TS wel of niet moet doen of waar TS wel of niet aan toe is. Uit de informatie blijkt alleen dat TS vindt dat ze donkere gedachten heeft en dat ze niet van discussieren houdt. Beiden lijken mij niet al te ingewikkeld.

Ik mag hopen dat iedereen weet waarvoor de medicatie die TS gebruikt in het algemeen gegeven kan worden. Anders heeft reageren hier sowieso geen zin.

Goyha, jij weet dat er bij jou iets anders aan de hand is dan psychotisch zijn (tenminste ik lees mee in een topic waar je regelmatig post) Je kan toch niet tegen een ander zeggen dat er snel geroepen wordt dat iemand psychotisch is. Dat is geen diagnose die zomaar even geroepen wordt. En meestal kan je hier niet zonder medicijnen simpelweg niet uitkomen. Acceptatie daarvan helpt ook al om weer op het goede pad te komen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:53

Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb hoor..maar je schrijft ergens dat de 'uitbehandeld' bent bij de psychiater. Die zijn er meestal voor om medicatie voor te schrijven, aan te passen op jouw klachten en je daarin te begeleiden..dus voor de 'scherpe kantjes' ..een psycholoog en andere therapeuten helpen je verder op weg.
Ik zie hier teksten van een 'jong iemand' die toch 31 is volgens haar profiel..lijkt te komen doordat je hoofd zo vol zit?

Een goede therapeut kan ook erg effectief werken..mits je degene hebt waar je een klik mee hebt, zelf ervoor durft te gaan. soms moet er een patroon in gedachten en handelen voor jezelf veranderen, zodat je merkt dat je omgeving er niet zoveel toe doet qua gevoel, het aantrekken van situaties etc. Zoiets veranderd helaas niet 1,2,3 en er zal flink wat inzet en openheid voor nodig zijn..
Je wordt zo te horen continue met jezelf geconfronteerd, is het niet linksom dan wel rechtsom en je wordt er verdrietig van en moedeloos..jijzelf ben de enige die wat aan jezelf kunt veranderen, zodat jij een prettiger leven krijgt..want echt hoor, hoe zwart en moedeloos het er nu uitziet, het kan beter worden..maar niemand krijgt het aangewaaid, soms gaan er met hulp wel deuren open, maar de rest zul je zelf moeten doen.

Dus ik zou zeggen, you go girl, ga ervoor, zoek hulp, werkt het bij persoon a niet, ga dan naar persoon b..en klinkt gek, schrijf elke dag wat positive dingen op die er die dag zijn gebeurd, of waar je trots op bent bij jezelf! Het helpt!
Sterkte en succes..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:01

@Sleeper
In de psychische wereld is iets n.l. nogal gauw een psychose.
Een psychotisch persoon is/kan gevaarlijk zijn voor zichzelf en anderen.Zo zie ik iemand die psychotisch is.
Als je in de paranormale wereld zit ben je voor de psychische wereld een psychoot,en dat vind ik raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:25

Sica schreef:
Antipsychotica worden niet alleen voorgeschreven voor psychoses, maar ook voor angstklachten (paniekaanvallen/herbelevingen etc etc) omdat ze angstremmend werken.

Ik ben het wel eens met de mensen die zeggend dat dit soort medicijnen symptoombestrijding is, hoewel het soms wel echt veel kan helpen om ze wel te slikken. Als dat je net even die ondersteuning geeft om de oorzaak van je klachten aan te pakken, waarom dan niet?
Het is inderdaad rotzooi, maar als je het zonder die rotzooi niet red is het toch fijn dat het er is. Persoonlijk word ik dan liever wat minder oud, maar wel gelukkig mét rotzooi, dan misschien wel 100 en diep ongelukkig zonder.

Deze medicijnen hebben alleen zin als er ook tegelijkertijd iets met de oorzaak gedaan wordt door concreet aan de problemen te werken. Die problemen gaan niet weg door je te onttrekken aan therapie en je dagelijkse portie pillen. TS zegt dat de kern van haar problemen ligt bij de gedachten die ze heeft en dat is mooi omdat er heel erg veel aan te doen is. Het sleutelwoord is hier: DOEN.

Irritatie over andermans mening is geen ziektebeeld, maar gewoon een slechte manier van inleven en aanpassen en daar is gelukkig heel makkelijk wat aan te doen. Is hij weer: DOEN.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:47

Het kan het leven flink ongemakkelijk maken, als je de ander steeds weer gelijk moet geven omdat je er zelf geen zin in hebt. Andere doen dat zelfde bij mij.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:49

Waarom ga je met die mensen om als ze zoveel energie van je vragen Arabelle?

Ik begrijp dat het allemaal moeilijk is, maar geloof me dat als je het slachtoffer wordt, de dingen moeilijker worden en moeilijker op te lossen zijn.
Jij controleert deze situatie, jij hebt alles in de hand.
Niet de reactie van anderen, maar wel je eigen reactie op hen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:55

Heb je het er wel eens met je vriendinnen over gehad, dat je moeite hebt met sommige discussies? misschien een idee om af te spreken dat zodra zoiets je te veel wordt, dat het gesprek erover dan gewoon op kan houden wanneer je dat aangeeft. Want als men niet door heeft hoeveel moeite het je kost, zullen ze zich ook niet realiseren dat ze soms beter even gas terug kunnen nemen.

Desnoods kun je altijd nog later terugkomen op zo'n gesprek, wanneer je je wel sterk genoeg voelt om er tegenin te gaan, áls je dat al wilt :) die keuze heb je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:59

Hoe je met discussies omgaat, ligt bij jezelf en niet bij anderen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:01

Lovely schreef:

Zo is dat.
En als jij anderen verantwoordelijk gaat stellen, dan word je een slachtoffer.
En als je slachtoffer bent, wordt het leven enorm moeilijk...
Want de allerenigste persoon die je uit deze situatie kan halen, ben jijzelf.
Jij hebt jezelf er tenslotte ook middenin geplaatst, door jezelf als slachtoffer te gaan zien en anderen verantwoordelijk te stellen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:02

Was het leven maar zo simpel dat er iemand gelijk heeft en de ander niet, maar helaas, zo is het niet.Vaak hebben beide een beetje gelijk en een beetje ongelijk. En elk persoon heeft zijn eigen kennis en ervaring en komt zo tot een mening. Ik denk dat je discussies uit de weg moet gaan. Ook als je heel sterk in je schoenen staat, valt het niet mee om een redelijke en onderbouwde discussie te voeren. k heb het idee dat je heel negatief denkt en de mensen om je heen ook, dat is een vicieuze cirkel die je moet doorbreken, anders blijf je in het negatieve hangen.
Ik zit nu zelf, sinds kort, in een werkkring, met negatieve mensen, geroddel, kwaadsprekerij en groepen die elkaar dwars zitten. Eerst heb je heel erg de neiging om mensen daar op aan te spreken, dan kies je mensen die jou het meest liggen en dan trek je je terug van iedereen en gaat je eigen gang. Maar de negatieve sfeer blijft en ik heb daar helemaal geen zin in. Ik denk er dus hard over om er mee te stoppen.
Wat ik hiermee zeggen wil, is dat je mensen moet zoeken, die positief in het leven staan, de negatievelingen hebben een hele slechte invloed op jou.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:08

nynke55 schreef:
Wat ik hiermee zeggen wil, is dat je mensen moet zoeken, die positief in het leven staan, de negatievelingen hebben een hele slechte invloed op jou.

Het is wel zo dat als jij zelf negatief ingesteld bent, jij automatisch mensen aantrekt die dezelfde instelling hebben.
Jij kan als negatieveling wel postieve mensen gaan zoeken, maar als jij je negatieve manier van denken niet gaat aanpassen zullen die positieve mensen niet in je omgeving blijven. Dus ik denk je vooral allereerst positiever moet gaan denken, en dan positieve mensen zoeken, en dan positief blijven :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:55

Sorry maar ik zie helemaal geen probleem in wie heeft er nu gelijk?
Als je er wél een probleem van maakt,ja dan is je leven minder leuk.
TS laat ze lekker hun gelijk hebben,jij weet zelf wel beter.Houd de eer aan jezelf en probeer te genieten van je leven.
Je moet maar zo denken: er zijn mensen op de wereld die het véél slechter en moeilijker hebben dan jij.
Kijk niet naar wat je niet hebt,maar kijk naar wat je wél allemaal hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:02

Geestelijke problemen zijn op te lossen door A: accepteren, B : loslaten, C: uithuilen en op nieuw beginnen en D: grote spiegel voor jezelf zetten en vragen aan jezelf, " wat heb jij gedaan waardoor het escaleert, ben je trouw aan je zelf gebleven". , leren van ervaringen en daardoor de juiste mensen in je omgeving toelaten, dus wederom trouw aan je zelf blijven, wat inhoudt dat je soms een tijdje alleen bent, dus niemand hebt om je heen....neem die tijd dan om te ontspannen, het best in een aktieve bezigheid, sport.

Zeuren, jammeren, piekeren, oude koeien uit sloot, boos blijven, mokken, negatieve gedachten die negatieve gevoelens opwekken, zullen je steeds dieper in die put zetten, met uiteindelijk ZIEK worden..

Life is simpel, als je maar niet tegen de stroom in zwemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:44

cooper schreef:
Lovely schreef:

Zo is dat.
En als jij anderen verantwoordelijk gaat stellen, dan word je een slachtoffer.
En als je slachtoffer bent, wordt het leven enorm moeilijk...
Want de allerenigste persoon die je uit deze situatie kan halen, ben jijzelf.
Jij hebt jezelf er tenslotte ook middenin geplaatst, door jezelf als slachtoffer te gaan zien en anderen verantwoordelijk te stellen.

Juist. Je hebt op dit moment gedachten over jezelf waar je in gelooft en deze gedachten zijn negatief, vermoeiend, onverkomelijk en je vindt zelf dat ze waar zijn. Wat je nu moet gaan doen is om andere gedachten over jezelf te gaan hebben en daarin gaan geloven. Dat moeten dan gedachten zijn die positief zijn geladen, makkelijk zijn om te hebben en bovendien waar zijn. Het is absoluut mogelijk om goede, constructieve dingen over jezelf en de wereld te denken, maar je moet wel beginnen. De manier om goede dingen te denken is exact hetzelfde als de manier om slecht te denken, alleen de insteek is anders. Als het je jaren is gelukt om negatief en naar in het leven te staan, dan moet het ook lukken om positief te zijn over jezelf. Alle begin is moeilijk en daarom kan het helpen om iemand erbij te hebben die er verstand van heeft en je helpt, een therapeut oid.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:26

gohya schreef:
Maar "sica" je kan ook denken:ik moet hier uit zien te komen zónder die medicijnen.
Als je eenmaal medicijnen slikt,kom je er bijna niet meer vanaf.Natuurlijk voel je je gelukkiger,maar das dan toch alleen maar schijn? daar schiet je toch niets mee op?

Sommige mensen hebben daadwerkelijk een afwijkende stofwisseling van die belangrijke stofjes in je hersenen, die kunnen vechten wat ze willen, maar ze zullen de strijd nooit winnen...
En waarom schijn? Het zijn menseigen stofjes, maar dan van buitenaf toegediend.

Let wel, ik ben absoluut voorstander van op eigen kracht je problemen oplossen, maar sommige mensen zijn dat station allang gepasseerd en komen er zonder biologische hulp niet meer uit.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 13:37

Ja, dat is bij mij ook het geval. Ik kom erzelf niet bovenop. Vandaar dat ik nu aan de medicijnen zit. Vroeger heb ik ook wel een periode gekend, dat ik in groepstherapie zat en individuele therapie en toen heb ik geweigerd om medicijnen te slikken en toen kwam ik er met eigen kracht wel weer bovenop. En met deze medicijnen mocht ik het ook een keer afbouwen, en toen na een half jaar begon het weer. Het duurt zeker lang, voordat die medicijnen zijn uitgewerkt in je lichaam. Maar ik heb me ook een paar dagen goed gevoeld, en toen heb ik een luchtweginfectie gekregen, en toen begonnen de klachten weer precies, zoals ik ze nu heb. En het is niet weggegaan. Ik moet zeggen, dat ik door mijn neus, niet meer hetzelfde adem zoals ik gewend ben geweest. Ik ben ook wel een neuspeuteraar geweest, en toen zijn de klachten ontstaan, dus waarschijnlijk heb ik wat beschadigd in mijn neus. Waardoor ik nu met deze klachten rondloop. Heel erg dom van mij, om dat te doen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:09

Heino schreef:
gohya schreef:

Sommige mensen hebben daadwerkelijk een afwijkende stofwisseling van die belangrijke stofjes in je hersenen, die kunnen vechten wat ze willen, maar ze zullen de strijd nooit winnen...
En waarom schijn? Het zijn menseigen stofjes, maar dan van buitenaf toegediend.

Let wel, ik ben absoluut voorstander van op eigen kracht je problemen oplossen, maar sommige mensen zijn dat station allang gepasseerd en komen er zonder biologische hulp niet meer uit.

Maar, dan worden er hersenscans en onderzoeken gedaan. Die mensen zitten ook al meer dan 5-10 jaar in de hulpverlening en zijn zodanig een gevaar voor zichzelf en de maatschappij.
Ik denk niet dat dat bij 8/10 van de personen het geval is, toch?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:10

Arabelle schreef:
Ja, dat is bij mij ook het geval. Ik kom erzelf niet bovenop. Vandaar dat ik nu aan de medicijnen zit. Vroeger heb ik ook wel een periode gekend, dat ik in groepstherapie zat en individuele therapie en toen heb ik geweigerd om medicijnen te slikken en toen kwam ik er met eigen kracht wel weer bovenop. En met deze medicijnen mocht ik het ook een keer afbouwen, en toen na een half jaar begon het weer. Het duurt zeker lang, voordat die medicijnen zijn uitgewerkt in je lichaam. Maar ik heb me ook een paar dagen goed gevoeld, en toen heb ik een luchtweginfectie gekregen, en toen begonnen de klachten weer precies, zoals ik ze nu heb. En het is niet weggegaan. Ik moet zeggen, dat ik door mijn neus, niet meer hetzelfde adem zoals ik gewend ben geweest. Ik ben ook wel een neuspeuteraar geweest, en toen zijn de klachten ontstaan, dus waarschijnlijk heb ik wat beschadigd in mijn neus. Waardoor ik nu met deze klachten rondloop. Heel erg dom van mij, om dat te doen.

Lees ik het nou goed dat jij je psychische klachten hebt gekregen door neuspeuteren?

Als je zonder kon, kan je dat nu ook. Je hebt daar alleen fatsoenlijke begeleiding bij nodig. Iemand die je weer kan helpen positief uit de put te klauteren in plaats van je zomaar te laten vallen omdat het wat moeilijker word.