Meer mensen met selectief mutisme? Of herken jij het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen met selectief mutisme? Of herken jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:35

Oke, dankjewel.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:39

Ze had ook echt een eigen taaltje met haar zusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:05

Oke. Nou nee dat heb ik niet hoor haha. En ik hinnik ook niet tegen mn paard. Maar tegen hem vertel ik wel heel veel, hij zegt immers toch niks terug.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:33

In mijn vroegere werk als klassenassistent, begeleidde ik een meisje met selectief mutisme..Zij sprak helemaal niet, maar ook thuis niet. Het enige wat zij kon uiten was ja en nee en dan het liefste nog met het hoofdschudden erbij.
Dat meisje kwam uit een groot gezin en hier speelde ook nog mee dat zij van Marokkaanse afkomst is, waardoor er echte cultuurverschillen vanuit thuis en op school aanwezig waren. Dit maakt ehet niet makkelijker voor haar.
Nu bleek het bij haar ontstaan wegens traumatische gebeurtenissen..ze leek als het ware opgesloten in zichzelf. Gelukkig was zij een kleutertje en haar moeder wilde het echt graag goed doen en stond gelukkig ook open voor verschillende therapieen.
Ik heb haar 2 jaar in mijn klas gehad en aan het end van het eerste jaar zag je haar veranderen en noemde ze haar vriendinnen bij de naam en mij en de lerares bij de naam. Ze was erg leergierig en scoorde hoog, waardoor de 'lesstof' zover je dat zo kunt noemen in de kleuterklas erg saai voor haar was.
1 op 1 ontwikkelde zij zich veel sneller, raakte erg trots op zichzelf en haar therapie buiten school om, zorgde ervoor dat toen zij naar de 'grote school' ging, grotendeels sprak. De spanningen die het bracht door naar groep 3 te gaan, brachten haar kortdurend weer terug bij af, stilte..maar geestelijk volgde zij alles erg goed en binnen no time voelde zij zich weer veilig en sprak weer.

Nu ik opmaak uit jouw verhaal speelt er dus ook meer..en eerlijk is eerlijk, hulp is dan erg belangrijk..of je diagnose nou echt is vastgesteld of een loze uitspraak van een docent is, dat maakt niet uit..als er problemen zijn die je ervaart als een belemmering, is het gewoon waardevol die problemen aan te pakken. Dat het een 1e keer niet bij een psycholoog werkt, hoeft niet te betekenen dat het een 2e keer niet werkt.
Het kan zijn dat je de juiste niet had, het kan een combinatie zijn van jezelf niet open durven te stellen om de problemen ook echt aan te pakken of alleen het laatste..als het alleen het laatste is, kan niemand je helpen..je moet nl wel zelf willen.

Succes met alles..ennuh, laat je niet zomaar diagnoses aansmeren..ook al kan je symptomen herkennen, van welke stoornis dan ook, dan hoeft het nog niet te betekenen dat dit daadwerkelijk ook zo is. Met juiste diagnose, kan je ook juiste begeleiding krijgen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:54

marleen_usar schreef:
Ik vind het van die leraar gewaagd om het uit te spreken.Hij had het ook anders kunnen zeggen.

helemaal mee eens.. alleen weet je natuurlijk nooit wat de leraar precies gezegd heeft, als je een dag later iets opschrijft is het zelden een letterlijke weergave he.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:59

Klopt, maar over mijn dochter werd ook eens iets gezegd.Was echt heftig,ik ben gelukkig eigenwijs geweest en heb mijn eigen zin gedaan.Zo lang het niet uit de mond van een echte deskundige komt, neem ik het met een korrel zout.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:03

marleen_usar schreef:
Klopt, maar over mijn dochter werd ook eens iets gezegd.Was echt heftig,ik ben gelukkig eigenwijs geweest en heb mijn eigen zin gedaan.Zo lang het niet uit de mond van een echte deskundige komt, neem ik het met een korrel zout.

dat is denk ik altijd een goed idee. :j
Helaas heb ik ook al heel wat echte deskundigen onzin horen vertellen.