Knie operatie en ruggeprik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:01

Ik heb op een afdeling stage gelopen waar "aan de lopende band" knie operaties werden gedaan. Daar was het grootste verschil tussen bijde, dat meestal de mensen met algehele narcose eerder "goed" waren, dus eerder uit bed mogen, eerder kunnen plassen en dus eigenlijk eerder naar huis mochten. Maar op deze afdeling kwam de arts pas aan het einde van de dag, dus mocht iedereen tegelijk naar huis :P

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:31

purple schreef:
Ik heb op een afdeling stage gelopen waar "aan de lopende band" knie operaties werden gedaan. Daar was het grootste verschil tussen bijde, dat meestal de mensen met algehele narcose eerder "goed" waren, dus eerder uit bed mogen, eerder kunnen plassen en dus eigenlijk eerder naar huis mochten. Maar op deze afdeling kwam de arts pas aan het einde van de dag, dus mocht iedereen tegelijk naar huis :P

Is dat zo? Volgens mij is het juist anders om omdat je van een ruggeprik veel minder last hebt als van een algehele narcose. Ik stond na een halve dag weer op straat. Even plassen en op je benen kunnen staan en je mocht weer gaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:19

Hier een mindere ervaring.
Ik heb 4x een ruggeprik gehad en de laatste was misgeprikt. Om een lang verhaal kort te maken:
Hierdoor heb ik 3 dagen rondgelopen met KNALLENDE koppijn die wegging zodra ik ging liggen. Uiteindelijk ZH gebeld en ik moest acuut plat voor 4 dagen. Het werd minder, echter heb ik, omdat ze in het ZH dingen over het hoofd hebben gezien mbt de misprik (die ik ook niet meegekregen heb omdat ik een pretprik van tevoren had gekregen) mag ik nu mijn leven lang verder genieten van een fijne migraine die minstens 2x per maand opzet.
Doe mij dus maar geen ruggeprik meer.... :(

Kaspar

Re: Knie operatie en ruggeprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:27

Ik waardeer jullie open reacties enorm. Fijn om alle ervaringen te lezen om zo enig idee te krijgen wat te verwachten.
@ Pieteritus, das wel echt vervelend hoe het bij jou gegaan is. Dit is dus ook 1 van de dingen die mij beangstigen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:17

Dat soort dingen kunnen ook gebeuren met narcose. Risico's blijf je altijd houden, risico's aan een ruggeprik zijn echter vele malen lager dan bij narcose. Dus als dát je afweging is, zou je keuze snel gemaakt moeten zijn.

Ik heb meerdere malen een ruggeprik gehad, twee keer voor een kijkoperatie aan mijn knie. Was echt geen probleem. De operatie erna duurde langer: bijna 4 uur op de OK. Toen heb ik dus een catheter gehad, de andere keren niet. Had ook te maken met het feit dat ik 5 dagen mijn bed niet uit kon, dan is een catheter fijner dan elke keer op de po.
Eerlijk gezegd, die 4 uur waren zo voorbij. Er blijft iemand bij je hoofd staan die je goed in de gaten houdt, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Eerlijk gezegd hebben we behoorlijk gelachen tijdens de operatie :D
De vierde keer heb ik een beenblok gekregen, zo'n prik in de lies. Dat was naarder dan de ruggeprik: Allereerst omdat hij véél langer blijft zitten, maar ook omdat ze met stroom gaan testen of ze de juiste zenuw te pakken hebben. Niet fijn, volgende keer gewoon maar een ruggeprik.

Wat gaan ze precies doen Kaspar en wat zijn de keuzes die je eventueel moet maken? Overigens valt daarmee een roesje af, dan ben je namelijk nog niet genoeg bij kennis om verstandige keuzes te maken.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:30

Vorig jaar heb ik ook een operatie gehad waarbij ik mocht kiezen tussen narcose en een ruggenprik. Ik heb gekozen voor de ruggenprik omdat mij een narcose juist heel naar lijkt. Ik had via mijn opleiding al een paar keer gezien dat een ruggenprik gezet werd en dit leek mij ook prettiger.
Ik vond het zelf niet zo'n prettig gevoel toen de prik gezet werd, maar pijnlijk was het zeker niet. Een kathether heb ik ook niet gekregen. Voor de operatie moest ik plassen, en na de operatie hebben ze met een bladderscan gekeken hoeveel urine er nog in mijn blaas zat.
Uiteindelijk heb ik anderhalf uur op de uitslaapkamer gelegen, toen was de ruggenprik redelijk uitgewerkt en mocht ik terug naar de afdeling. Ik werd om ongeveer 20.30 's avonds geopereerd dus ik ben gelijk gaan slapen toen ik terug kwam op de afdeling. Volgende ochtend kon ik gewoon opstaan en ben ik lekker gaan douchen. Ik heb verder nergens last van gehad (behalve de operatiewond dan).

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:40

Ik heb 4 weken stage gelopen op orthopedie, en daar kreeg in principe iedereen een ruggenprik.. De mensen die er heel erg tegen opzagen kregen er een roesje bij, dus misschien kun jij dit ook aanvragen.
De katheter is inderdaad omdat je de eerste dag van de OK nog niet mag lopen en dus niet kan plassen en met de po ed is dan nog te veel inspanning.. Gaat deze katheter eruit moet je in principe binnen 6 uur plassen anders krijg je inderdaad een scan om te kijken en moet evt de katheter er weer terug in (is in die 4 weken nog niet voorgekomen)

Ik weet niet waar je geopereerd word, maar in principe werkt het zo: (waar ik stage liep dan)
dag 0 = OK dag dus hier kun je nog alles zelf --> douchen voor de ok ed.
Kom je terug van de OK heb je dus verplichte bedrust, krijg je evt het bloed van je drain teruggegeven en heb je een epiduraal catheter voor de pijn. Doordat je dus die ruggenprik eb gehad, heb je geen gevoel in je blaas dus vandaar ook de katheter.

dag 1 = 1e dag na de OK
dan mag je je eigen kleding weer aan,
onder begeleiding van de fysio uit bed, naar een speciale stoel. ongeveer 5 - 10 m lopen
Meestal mag de drain er dan uit, epiduraal en katheter blijven.

dag 2= 2e dag na OK
dan gaat in principe alles eruit, dus ook verband eraf.
en mag je 30 meter lopen

dag 4 = ontslag

Mocht je nog vragen hebben, mijn inbox staat open!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:48

Bij wat voor operatie was dat Barbabientje? Want daar zit echt verschil in. Meerendeel van de mensen word dezelfde dag nog uit het ziekenhuis ontslagen, krijgen geen catheter, ook geen epiduraal catheter en hebben ook geen bedrust. De informatie die je geeft is slechts voor een kleine groep geldig.

De rest gaat naar de dagbehandeling en die zie je dus niet op orthopedie.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:50

Ik liep op orthopedie, dus dat waren echt (deels) nieuwe knieën of thp (totale nieuwe heup)

edit: dit is zo in het Jeroen Bosch ziekenhuis *dat grote nieuwe := * kan dus zijn dat het overal anders is hoor!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:08

Barbabientje schreef:
Ik liep op orthopedie, dus dat waren echt (deels) nieuwe knieën of thp (totale nieuwe heup)

edit: dit is zo in het Jeroen Bosch ziekenhuis *dat grote nieuwe := * kan dus zijn dat het overal anders is hoor!

Dat verschilt toch echt per operatie, dit zijn inderdaad nogal zware operaties die je noemt (nieuwe knie of heup).

Ik had mijn been gebroken, kreeg een plaat en schroeven, maar was toch echt binnen 5 uur weer uit het ziekenhuis. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:20

Debski schreef:
purple schreef:

Is dat zo? Volgens mij is het juist anders om omdat je van een ruggeprik veel minder last hebt als van een algehele narcose. Ik stond na een halve dag weer op straat. Even plassen en op je benen kunnen staan en je mocht weer gaan.

Vergeet ook niet dat er verschillende ruggenprikken zijn, om het zo maar even te noemen. Je hebt langwerkende en kortwerkende.

Ik lees hier trouwens verhalen van mensen die niet perse hoeven te kloppen. Hoe lang je moet blijven, catheter ja of nee, wel of geen drain, dat hangt allemaal af van wat voor operatie en in welk ziekenhuis. Ik werk in een ziekenhuis waarbij een drain vrij weinig word gegeven op afdeling orthopedie (daar ben ik momenteel werkzaam)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:57

TS, hier een lotgenoot.

Ik moet ook geopereerd worden aan mijn knie, loop er al 2 jaar mee en zie er zó tegenop.. Toen ik jonger was heb ik heel veel in het ziekenhuis gelegen, catheter, 7 !! van die superfijne (not) polsprikken, operatie e.d. en kan mij niet herrinneren dat ik toen zo bang was als dat ik nu ben ( ben bijna 19 ).

Het liefst wil ik echt narcose. Ik wil absoluut niet horen/zien wat ze allemaal aan het doen zijn. Bij het idee alleen al word ik al licht in mijn hoofd. Daarnaast hoef ik ook echt niet te ervaren hoe het is om geen gevoel in je benen te hebben. Kan wel huilen bij dat idee, ook al is het maar tijdelijk. Ook ben ik idd bang dat een ruggenprik bijvoorbeeld te hoog gezet wordt. Ook chirurgen zijn mensen en kunnen fouten maken!

Ik weet natuurlijk ook dat een narcose risico's met zich mee brengt. TS, wanneer moet jij er aan geloven?

En het zal wel per ziekenhuis verschillen, maar als je aangeeft dat je echt geen ruggenprik wil krijg je dan wel gewoon narcose?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:38

@ sundral, jij verwoord precies hoe ik het voel.
Vandaag ben ik op voorgesprek voor de OK geweest en ik ben nu dus nog banger als eerst. Helaas kom ik niet onder de ruggeprik uit.
In de zomervakantie zou ik geopereerd moeten worden, dat is qua revalidatie het handigst (man is dan thuis om de zorg van dieren over te nemen en mij te verplegen, en ik kan lekker in de zon zitten). Maar grote kans dat ik de afspraak toch nog een paar keer voor me uitschuif, puur om het feit dat ik echt niet durf.
Ik heb nu wel steunzolen aangemeten gekregen, deze zouden mijn beenstand moeten corrigeren en tijdelijke pijnverlichting moeten geven.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:30

Kaspar, wil je misschien vertellen waarom je bij moet zijn tijdens de operatie? Een jongen uit mijn klas heeft ook een knie operatie gehad en wil nooit meer een ruggeprik. Bij hem was hij te hoog gezet waardoor zijn hartslag ontzettend daalde en hij vond dat echt dood eng.

Hoe lang is jouw revalidatieperiode ongeveer?

Ik word vanavond of morgen gebelt door de chirurg zelf om eea te bespreken, dat vind ik wel netjes van 'm! Ik heb het liefst zo snel mogelijk een operatie, ik heb ontzettend veel pijn en kan vrijwel niks.