Stoppen met roken deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Re: Stoppen met roken deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:30

Nou, dag 2 heb ik ook weer overleeft. Ik heb echt totaal geen moeite met stoppen. Mensen om mij heen roken, mijn vriend rookt terwijl hij naast me op de bank zit. Het maakt me echt niks uit.

Wel heb ik tussendoor die momenten dat ik naar achter wil gaan om te roken maar dan denk ik: Oja, ik ben gestopt :D
Nu merk ik pas wat een gewoonte roken eigenlijk is.

Ik snoep wel veel, daar moet ik mee stoppen. Want ook dat kost veel geld en is uiteindelijk slecht voor je gezondheid :P

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:46

Snoepen......breek me de bek niet open! ;)
Wilde gelijk met het stoppen ook net een kg of 3 - 4 afvallen. Maar eet elke avond wel een paar paaseitjes, gisteraaf met vriendlief een halve zak chips zitten snaaien! Denk eerder dat er 3kg bij is! :(

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:44

HorseTopShop, denk je dat dat komt door de champix? Wat een rommel is het eigenlijk (heb het gister nog even gegoogled). Wel goed dat het je nu makkelijk af gaat!

Cindyrella, stoppen met roken EN afvallen is wel een hele grote uitdaging. Respect als je dat lukt! :D

Pff ik heb het wel moeilijk. Vandaag beetje (lees: heel erg) een rotdag en gelijk heel veel zin om te roken. Stond bij de appie-to-go en wilde echt vragen om een pakje peuken, niet gedaan. Ben wel trots nu maar ook teleurgesteld dat dit gevoel na 2,5mnd dus nog steeds niet minder wordt *zucht*

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:15

Citaat:
Ben wel trots nu maar ook teleurgesteld dat dit gevoel na 2,5mnd dus nog steeds niet minder wordt *zucht*

Ik ben hard op weg naar de 10 maanden stop en ik heb vandaag nog verlekkerd staan kijken naar alle rookwaren in de winkel ,
maakt niet uit wat voor merk , als er maar rook uitkomt , dus geneer je niet na 2,5 maanden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:27

_Nelleke_ schreef:
HorseTopShop, denk je dat dat komt door de champix? Wat een rommel is het eigenlijk (heb het gister nog even gegoogled). Wel goed dat het je nu makkelijk af gaat!

Nee dat denk ik niet. Gisteren heb ik voor het laatst Champix ingenomen. En daarnaast.... Toen ik op de 10e dag van de Champix zat, lukte het me echt niet om te stoppen. Waarom nu dan wel?

Elke keer als ik wil roken denk ik: Ik wil er geen euro meer aan uitgeven. Ik vind het gewoon zonde van mijn geld.
Ik denk dat dat me heel erg helpt.

En daarnaast heb ik al tegen iedereen verteld dat ik niet meer rook. Dus ik moet wel stoppen, anders sta ik voor l*l :+ :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:48

Kaatje, heb je geen enkele peuk meer gerookt in die 10 maanden?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:39

Mogge
Citaat:
Kaatje, heb je geen enkele peuk meer gerookt in die 10 maanden?

Nee, want dan is het hek van de dam.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:06

Wauw wat goed. Ik hoop dat ik dat ooit haal...
Ik heb/had? gistermiddag 12u mijn laatste gerookt, maar nu komt vanavond mijn vriendinnetje en wij zijn eigenlijk de enigen die samen lekker paffen en wijntjes achterover slaan. Nu heb ik toch zo'n zin om dat nog eeeeeen keer te doen. En dan maandag stoppen. Het stomme is dat ik dan meteen NU wil gaan roken en niet wil wachten tot vanavond. Zou toch een mooie 'oefening' zijn?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:07

En zo is er iedere week wel een gelegenheid waarbij je nog één keertje lekker zou willen roken :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:37

Ik heb dit topic van een stipje voorzien om dagelijks de ervaringen van de stoppers mee te lezen in de hoop dat het mij ook ooit eens gaat lukken. Ik ben al meer dan een jaar aan het denken dat ik serieus moet gaan stoppen, al was het maar voor de centen.. maar het lijkt erop dat ik steeds méér ga roken en nu zomaar een pakje shag per dag wegpaf.. yak! Maar als ik serieus aan stoppen denk, slaat de schrik me om het hart.. datzelfde opgejaagde gevoel dat je hebt als je pakje bijna leeg is en je niks meer in huis hebt.. zo stom!
Heel lang geleden heb ik het boek van Carr gelezen - de man had groot gelijk maar zijn theorie werkte niet.. ik leende het boek uit aan iemand die vervolgens meteen overtuigd was en stopte! Maar ik liet meniet overtuigen. Zo ben ik ooit ook een keer bij een stop met roken bijeenkomst geweest en stond na een paar uur buiten.. met een peukje in de hand. Hoe krijg ik het ooit voor elkaar mezelf te overtuigen? Ik vind het vies, het stinkt, ik weet dat het ongezond is, als ik de trap oploop raak ik buiten adem.. en toch kan ik die nare gewoonte niet breken. Hoe ga ik het gevecht aan?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:24

Ninus, je hebt helemaal gelijk...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:55

EllenB schreef:
Ninus, je hebt helemaal gelijk...

Is héél makkelijk gezegd hoor en het heeft bij mij echt heel lang geduurd voordat ik er aan toe was (ben drie keer eerder gestopt en vrolijk weer begonnen :D ), maar ik rook nu gewoon niet meer. Klaar.

@ Jannepauli.....moeilijk... Het is voor iedereen zo verschillend, vind het lastig om je tips te geven. Denk dat je van alles kan gaan proberen, maar je moet het echt, echt willen en dat is makkelijker gezegd dan gedaan :j Dat je er al zo mee bezig bent is een stap in de goede richting toch? Heb je niet iemand die samen wil stoppen? Alleen had ik het echt niet gered :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:20

Ja, manlief zou kunnen meehelpen. Die rookt net zoveel als ik maar heeft een ijzeren wil en kan van het éne op het andere moment ermee stoppen. Een keer dat we het samen probeerden hadden we aan het eind van de dag slaande herrie vanwege mijn gezeur dat het zo moeilijk was en hij z'n schouders ophaalde als in 'fluitje van een cent'.... :D
Nou ja.. voorlopig hier maar even blijven meelezen om de motivatie wat verder op te krikken!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:38

Hihi, dat is wel herkenbaar, maar dat motiveerde mij juist enorm om ook door te zetten :j Ik had het juist andersom verwacht :o maar hij is echt veel sterker met het stoppen met roken, maar maakt uiteindelijk ook niet uit, we doen het lekker samen en zitten al bijna op vier weken *\o/*

Ga eens even kijken of mijn rondje 5 km. me vandaag al wat makkelijker af gaat :+

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:21

Mijn lief rookt niet... Maar mijn 'wijn-vriendinnetje' wel en die wil ook graag stoppen. Denk dat we nu echt maar samen een afspraak moeten maken en dan komt het wel goed. Geloof dat we er allebei wel klaar mee zijn.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:33

Ik meld me ook, 2,5 jaar gestopt geweest en gewoon weer kei hard begonnen. Combinatie van zwakte en stress. Nu heb ik mijn stopdatum vastgesteld (eerste week september als ik terug kom van vakantie) en begin ik weer aan de voorbereiding. Vorige keer is het met afbouwen gelukt, wil dat dit keer weer doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:43

Oh wat zonde lillytjuh. Maar wel goed dat je weer gaat stoppen.

Ik zit nu op dag 3. Nog steeds nergens last van en geen moeite ergens mee. Wederom zit vriendlief gewoon naast me te roken, zonder dat ik geneigd ben ook weer te gaan roken.
Nu op dag 3 heb ik € 4,50 uitgespaard :P Lol

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:14

Citaat:
Ik vind het vies, het stinkt, ik weet dat het ongezond is, als ik de trap oploop raak ik buiten adem.. en toch kan ik die nare gewoonte niet breken. Hoe ga ik het gevecht aan?

Waarschijnlijk ben je er net zoeen als ik was en stop je pas als je met akelige dingen in het ziekenhuis terechtkomt.
Ik kon ook niet stoppen, en werd al nerveus als ik er maar aan dacht of de peuken bijna op waren.
Je moet echt willen en de dringende noodzaak inzien ,anders lukt het niet.

Citaat:
Ja, manlief zou kunnen meehelpen. Die rookt net zoveel als ik maar heeft een ijzeren wil en kan van het éne op het andere moment ermee stoppen.

Dat lijkt maar zo ,want hij heeft kennelijk niet de kracht om vol te houden.
Mijn vriend kon ook zo makkelijk stoppen , maar hij staat nu stiekem in de schuur te roken of op zijn werk
want hij is voor de zoveelste keer weer voor de bijl gegaan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:27

HorseTopShop: goed bezig +:)+ Knap dat je er geen moeite mee hebt dat je vriend wel rookt waar je naast zit. Niet om je te ontmoedigen, maar misschien juist wel goed om te weten dat die momenten hoogstwaarschijnlijk gaan komen.

Soms kijk ik met jaloezie naar mensen die aan het roken zijn, maar als ik er dan goed over nadenken, zijn zij vaak degene die jaloers op mij zijn, omdat ik ben gestopt. Daar put ik dan weer een beetje extra motivatie uit :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:38

Oh Kaatje toch.. da's eng.. ik keek overigens wel meteen ter geruststelling naar je onderschrift!

Nee, mijn vent kan zo stoppen - als hij wil - ook op z'n werk werd niet meer gerookt maar hij ging niet naar de rookkamer en ook niet naar buiten.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:40

XoNo schreef:
HorseTopShop: goed bezig +:)+ Knap dat je er geen moeite mee hebt dat je vriend wel rookt waar je naast zit. Niet om je te ontmoedigen, maar misschien juist wel goed om te weten dat die momenten hoogstwaarschijnlijk gaan komen.

Soms kijk ik met jaloezie naar mensen die aan het roken zijn, maar als ik er dan goed over nadenken, zijn zij vaak degene die jaloers op mij zijn, omdat ik ben gestopt. Daar put ik dan weer een beetje extra motivatie uit :j

Dat heb ik ook als ik iemand zie roken. Eerst denk ik, mmmmm zij heeft lekker een peuk, maar dan denk ik ook meteen, meiske waar ben je mee bezig, stop ermee net als mij :D . Als ik zie hoe ze de rook inademen en weer een walm eruit gooien dan ben ik zoooooooo blij dat ik ben gestopt :j .
Bijna 6 weken alweer dat ik er vanaf ben *\o/*

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:51

Citaat:
Oh Kaatje toch.. da's eng.. ik keek overigens wel meteen ter geruststelling naar je onderschrift!

Ja , het is ook eng .......

Mijn onderschrift is ook geen opsteker hè :D
Het gedicht is een afscheid aan één van mijn honden ,die ik nog dagelijks mis.
De andere kreet is gewoon een keiharde waarheid ,en was een constatering van een topicvriendin.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:34

Jannepauli schreef:
Ik heb dit topic van een stipje voorzien om dagelijks de ervaringen van de stoppers mee te lezen in de hoop dat het mij ook ooit eens gaat lukken. Ik ben al meer dan een jaar aan het denken dat ik serieus moet gaan stoppen, al was het maar voor de centen.. maar het lijkt erop dat ik steeds méér ga roken en nu zomaar een pakje shag per dag wegpaf.. yak! Maar als ik serieus aan stoppen denk, slaat de schrik me om het hart.. datzelfde opgejaagde gevoel dat je hebt als je pakje bijna leeg is en je niks meer in huis hebt.. zo stom!

Ook ik heb er veel langer als 1 jaar over gedaan om te stoppen hoor... het begint met dezelfde gedachtes als jij nu hebt.
Het lijkt een soort proces waar je doorheen moet gaan. Het idee om te stoppen jaagt je angst aan, want de sigaret heeft je door veel moeilijke momenten heen geholpen. Was je vriendje immers? Je bent bang om dat 'vriendje' kwijt te raken daarom rook je nu meer....
Niet zo gek dat het sterk lijkt om een soort rouwproces. Het is ook waar dat het echt tussen je oren zit...
Ik ben nu zowat 11 maanden rookvrij, na meer dan 40 jaar stevig doorpaffen.... en nog steeds (!!!!!!!!) heb ik zo af en toe momenten dat ik denk: ff peukie... oh nee!! Fractie van 'n seconde, het wordt steeds minder, maar gebeurd nog wel. Kun je nagaan!
(Grapje van mezelf als je een stevige roker bent: eenmaal goed geasfalteert moet je het goed bijhouden! Stevig doorpaffen dus....)

Jannepauli schreef:
Heel lang geleden heb ik het boek van Carr gelezen - de man had groot gelijk maar zijn theorie werkte niet.. ik leende het boek uit aan iemand die vervolgens meteen overtuigd was en stopte! Maar ik liet meniet overtuigen. Zo ben ik ooit ook een keer bij een stop met roken bijeenkomst geweest en stond na een paar uur buiten.. met een peukje in de hand. Hoe krijg ik het ooit voor elkaar mezelf te overtuigen? Ik vind het vies, het stinkt, ik weet dat het ongezond is, als ik de trap oploop raak ik buiten adem.. en toch kan ik die nare gewoonte niet breken. Hoe ga ik het gevecht aan?

Jij bent de enigste die jezelf kunt overtuigen ;-)) Dat kan niemand anders voor je doen. Er moet een soort knop omgaan, althans, zo was het bij mij. Het is genoeg geweest, ik heb genoeg gerookt, m'n lijf verpest, anderen last bezorgd, het heeft al genoeg geld gekost, ik wil niet meer afhankelijk zijn van mijn verslaving... vul zelf maar in wat voor jou van toepassing is.

Misschien moet je het geen gevecht noemen..... misschien moet je zeggen: OK! Ik kan 1 uur niet roken.... als ik dát kan... kan ik ook 2 uur niet roken. Lukt dat?? OK. Gaan we verder. Als ik 2 uur niet kan roken... kan ik ook 3, 4, 5 uur... niet roken.
Totdat je op 1 dag zit. Je kunt ervoor kiezen om wel/niet als beloning een sigaret te nemen... maar mijn mening is dat er maar 1 manier is om te stoppen. En dat is radicaal, nooit meer roken. Voor de meeste mensen is het nl. zo: eenmaal rookverslaafd... blijf je altijd een verslaafde. Helemaal niet meer roken dus....
Opsteker voor je is dat je ook vrij snel merkt dat je niet meer rookt. Dát is je beloning! Niet meer benauwd, niet meer ochtendkuchen... je ruikt beter, je proeft weer veel meer.... etc.etc.

Nu, ik wens je sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:59

Citaat:
...........misschien moet je zeggen: OK! Ik kan 1 uur niet roken.... als ik dát kan... kan ik ook 2 uur niet roken. Lukt dat?? OK. Gaan we verder. Als ik 2 uur niet kan roken... kan ik ook 3, 4, 5 uur... niet roken

Weet je wat zo stom is? Ik vraag me nooit af hoe ik de nacht doorkom zonder een sigaret.. da's circa 8 uur slapen, zonder een pafke !! En het is inderdaad niet zo dat als ik in m'n bedje lig, dat ik denk "had ik nu maar een sigaret".. dus ja.. als ik die 8 uur door kan komen zonder sigaret, dan zou je zeggen waarom niet de uren nadat ik weer wakker ben??

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:54

Haha... nu, je hebt je gevoel voor humor niet verloren! Dat heb je ook nodig in de strijd hoor!
Maar weet je dat je eigenlijk veel sterker bent als je zelf beseft? Echt!! Je kunt veel meer dan je denkt.

Ik ken mezelf ook goed genoeg hoor. Als er nog iets te roken was geweest, had ik het zeker weten opgestoomd. Dus ik heb die laatste dag gewoon alles opgerookt. Peukjes weggegooid, asbakken schoongemaakt en ben toen ramen gaan zemen, gordijnen wassen, dat soort dingen. Soort witte tornado gespeeld.

Hot TIP: Als het nu écht niet lukt... huur dan b.v. 2 weken ons vakantiechalet of zo... ik zal je wel entertainen (beloofd!!), afleiden en ervoor zorgen dat je niet rookt. Trouwens, hier is het misschien gemakkelijker.
Wonen in the middle of nowhere... en je gaat gewoon niet een kwartier in de auto zitten voor een pakje peukjes! Ervoor zorgen dat er helemaal niets in je huis is... En het vakantiegeld.... heb je!!!! Het kost je weinig tot niets.... Want je rookt immers niet meer???? ;-))