Discussie: Abortus, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:42

Citaat:
[quote="NatasjavE"

24 weken is nog steeds niet echt levensvatbaar. De kans op een geestelijk gehandicapt kind is zo onnoemelijk groot.

Op dit moment blijf ik de grens van 24 weken goed vinden....totdat de medische wetenschap meer voor kindjes van 24 weken kan betekenen.
[/quote]

De kans op een kindje met een handicap is inderdaad wel groter als een kindje zoveel te vroeg wordt geboren, maar er zijn ook kinderen die gewoon gezond zijn terwijl ze zo vroeg geboren zijn. Er zijn zelfs gevallen bekend van kindjes die met ruim 21/22 weken geboren zijn en gezond zijn (buitenland). Dat is natuurlijk wel zeldzaam. Bovendien kan iemand met een geestelijke handicap een heel gelukkig persoon worden.

Maar het is wel raar dat op de ene afdeling van het ziekenhuis gevochten wordt voor het leven van een kindje dat met 24 weken geboren is en op de andere afdeling een kindje (zonder medische noodzaak) met 24 weken wordt geaborteerd.

Melvern

Re: Discussie: Abortus, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:59

Ik ben absoluut tegen abortus. Elk kind heef het recht op leven. Ik ken 2 personen die door verkrachting een kind hebben gekregen en er zijn geen betere en liefhebbendere moeders te vinden dan deze vrouwen.

Zoals mijn moeder zegt, wie de sport beoefend moet ook de prijs in ontvangst nemen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:04

whaha verkeerde topic :+
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-04-12 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:06

Boras schreef:
Wat nu als de vader van het kindje het kindje wel graag wil hebben en voorstelt dat de vrouw het kindje baart en het daarna aan hem overdraagt en helemaal (ook juridisch) afstand neemt van haar rechten en plichten tov het kind en dus ook geen deel uitmaakt van zijn/haar leven. Dan vallen de argumenten van geen kind willen/kunnen hebben weg, maar het leven mag wel leven. En dan komen er vast allerlei andere argumenten boven waar ik benieuwd naar ben :D

Baas in eigen buik toch? Neemt de vader ook alle lichamelijke ongemakken mee? Ik kan me heel goed voorstellen dat een ongewenst zwangere vrouw al die veranderingen aan haar lichaam verschrikkelijk vindt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:08

JuliaMaria schreef:
Nell_ schreef:
Maar als je jong bent, geen stabiele relatie oid dan had je wel beter na kunnen denken tijdens 'de daad'.Bij een abortus is het kind de dupe imo.

Klopt absoluut. :j Maar er is altijd een kleine kans dat het mis gaat natuurlijk. Moet je door zo'n foutje dan het leven voor jezelf, paps en vooral voor het kind moeilijk maken? Of vind je dat mensen zonder oseks moeten hebben?

Condoom gescheurd oid is een ander verhaal. Maar dan heb je de MAP.
Daarbij is het bekend dat de pil niet 100% betrouwbaar is. Als je geen kinderen wil kan je ook kiezen voor pil EN condoom :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:19

Ojajoh schreef:
ik ben niet tegen abortus

maar ik ben wel tegen abortus van mensen die gewoon te stom en te onverantwoordelijk zijn geweest en daarom dus een abortus gepleegd moet worden.....

Maar dan wordt het kind toch de dupe?
Daar zou ik bang voor zijn; als een kind echt ongewenst is en moeder mag geen abortus plegen omdat ze te onverantwoord is geweest; wat schiet een kind ermee op dat het in die omgeving geboren word?
Ik zie abortus ook als een manier van verantwoordelijkheid nemen (of beter gezegd; voorkomen dat een kind terecht komt in een zeer ongunstige situatie waar moeder er nog lang niet klaar voor is en niet in staat is om een kind gezond en veilig te kunnen laten ontwikkelen)
(ik vind het ook stom dat mensen niet even na de seks een condoom controleren of die niet lek is gegaan, kleine moeite of onzorgvuldig met de pil omgaan; een MAP is immers zo gehaald... Kun je het hele circus mee voorkomen. )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-04-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:23

Ik vind het geen moord maar als ik nu zwanger zou raken (al ben ik pas 16) zou ik geen abortus plegen. Had ik zelf maar beter op moeten letten.
Enkel bij medische noodzaak of bij een zwaar gehandicapt kind, omdat ik van mijzelf weet dat ik dan geen goede moeder zou kunnen zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:42

Ik ben voor abortus, en zie het ook niet als moord. Moord is het pas wanneer een "iets" levensvatbaar is zonder hulpmiddelen.

Mensen hebben het recht gekregen, een zwaar bevochten recht! om zelf over hun eigen lichaam te mogen beschikken, en als een vrouw geen zin heeft een kind te dragen, daar maandenlang ziek van te zijn, haar lichaam voor de rest van haar leven vernacheld te zien en daarna tot overmaat van ramp ook nog eens de rest van haar leven verantwoordelijk moet zijn voor dat product dan heeft ze het volste recht om het weg te laten halen, of ze nou door gewoon stommigheid, ongeluk of wat dan ook zwanger is geworden. Haar lijf en haar geest. Niet iedere vrouw is automatisch een goede moeder door het simpele feit dat ze zwanger is.

Niemand mag voor een ander beslissen hoe zij met haar lichaam hoort om te gaan, en wanneer een vrouw geen kinderen wil dan mag ze op geen enkele manier onder druk gezet worden toch een kind te houden als er ergens iets fout is gegaan, ook niet om het af te staan. Net zoals niemand onder druk gezet mag worden een kind weg te halen, ook als de omstandigheden niet ideaal zijn maar de moeder het graag wil houden. Moeders lijf, moeders leven! En de moeder is in de praktijk meestal diegene die de grootste zorg voor het kind draagt, dan mag ze op z'n minst volledig achter haar keuze staan.

Een foutje is snel gemaakt. Of het nou stommigheid is of botte pech, dat hoeft een vrouw niet de rest van haar leven letterlijk mee te dragen.

En de mening van de vrouw is wat mij betreft doorslaggevend, wat de vader er ook van mag vinden.
De vader hoeft het niet 9 maanden te dragen, de vader wordt niet ziek van de zwangerschap en zijn lichaam verandert ook niet blijvend na de geboorte van het kind. Wel kan de vader ten allen tijden de benen nemen als een kind toch lastiger blijkt dan gedacht, en dat gebeurt al veel te vaak. Vaak genoeg in elk geval om de vader geen laatste woord te geven.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:52

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik ben absoluut tegen abortus. Elk kind heef het recht op leven. Ik ken 2 personen die door verkrachting een kind hebben gekregen en er zijn geen betere en liefhebbendere moeders te vinden dan deze vrouwen.

Zoals mijn moeder zegt, wie de sport beoefend moet ook de prijs in ontvangst nemen!

Hopelijk geldt dit bij jouw moeder dan niet voor vrouwen die door verkrachting zwanger geraakt zijn...

Vind het heel dapper van deze twee vrouwen hoe zij met deze situatie omgegaan zijn. Een heel mooi voorbeeld trouwens hoe het ook anders kan.

Ik ben meer voor: "voorkomen is altijd beter." Ik ben niet tegen abortus, maar ik vind wel dat er niet al te makkelijk over gedacht moet worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:08

En waarom zouden vrouwen er niet te makkelijk over mogen denken? Voor de ene vrouw IS een abortus een kleine, ongemakkelijke ingreep terwijl het voor de ander een voor het leven ingrijpende beslissing is, en weer een ander de stap niet kan/ wil/ durft te nemen. Ieder haar gevoelens en emoties, en ieder haar eigen beslissing!

Wie zijn jullie om te oordelen over andermans motieven om wel of geen abortus te plegen? Ik kan en wil er geen oordeel aan hangen, iedereen heeft haar eigen motieven en redenen, en als die voor haar goed genoeg zijn, dan ZIJN ze goed genoeg, of je het er nou mee eens bent of niet, of jij het nou anders aangepakt zou hebben of niet. Jullie kunnen niet in het hoofd van een ander kijken, doe dat dan ook niet!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:17

Adamootje schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

Hopelijk geldt dit bij jouw moeder dan niet voor vrouwen die door verkrachting zwanger geraakt zijn...

Vind het heel dapper van deze twee vrouwen hoe zij met deze situatie omgegaan zijn. Een heel mooi voorbeeld trouwens hoe het ook anders kan.

Ik ben meer voor: "voorkomen is altijd beter." Ik ben niet tegen abortus, maar ik vind wel dat er niet al te makkelijk over gedacht moet worden.

Mijn moeder is niet tegen abortus bij verkrachting... Ik daarin tegen zal geen abortus laten plegen bij eventuele verkrachting, daar kan het kind niets aan doen. Maar dat is mijn persoonlijke keuze. Wie ben ik om andere mensen te zeggen wat ze wel en niet moeten doen. Ik kan de keuze voor abortus bij verkrachting wel begrijpen.

Voor de vrouwen die hun kinderen hebben gehouden heb ik ook zeker respect.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:18

Het kind kan er ook niets aan doen, maar het kind is er dan nog niet. Een ongeborene heeft tot nog best laat in de zwangerschap geen enkel bewustzijn...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:19

@Mick75: Ik oordeel anders ook niet??? (of was deze post niet voor mij bedoeld? Dan sorry :o )

Nee ik vind inderdaad dat er niet al te makkelijk over gedacht moet worden, al doel ik met mijn vorige post meer op mezelf dan op vrouwen in het algemeen. Ja, ik zou er nog even over nadenken. Het is van mezelf, ik ben er mede "schuldig" aan. Ik zou zelf niet meteen zeggen: "Hoppa! Weg ermee joh." Dat de ander dat wel doet, is geheel niet mijn probleem. Ieder zijn eigen redenen, daar heb ik vrede mee en ik accepteer dat. Ga ik daaraan meteen een oordeel vellen? Nee niet echt sorry.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:35

Ik snap niet dat mensen hier denken dat je een abortus wel even doet... Ik heb een abortus gehad en daardoor uiteindelijk een burn-out en maandenlang trauma therapie. Het is een behoorlijke ingreep (en dan was ik nog maar 8 weken) die je echt niet moet onderschatten, zowel lichamelijk als geestelijk

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:37

Ojajoh schreef:

maar ik ben wel tegen abortus van mensen die gewoon te stom en te onverantwoordelijk zijn geweest en daarom dus een abortus gepleegd moet worden.....

Nou ja... Het is sowieso nogal onmogelijk om geboren mensen te aborteren.

Ik ben vóór abortus. Om wat voor reden dan ook, of dit nu als laatste redmiddel is of na een verkrachting :).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:38

Tja en ik heb er totaal geen problemen mee gehad.
Ook achteraf had ik geen andere keus gemaakt.
Tuurlijk is het niet iets wat je zo even doet maar als je er goed over nagedacht hebt maakt dat het misschien wel makkelijker.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:30

vuurneon schreef:
Ojajoh schreef:

Maar dan wordt het kind toch de dupe?
Daar zou ik bang voor zijn; als een kind echt ongewenst is en moeder mag geen abortus plegen omdat ze te onverantwoord is geweest; wat schiet een kind ermee op dat het in die omgeving geboren word?
Ik zie abortus ook als een manier van verantwoordelijkheid nemen (of beter gezegd; voorkomen dat een kind terecht komt in een zeer ongunstige situatie waar moeder er nog lang niet klaar voor is en niet in staat is om een kind gezond en veilig te kunnen laten ontwikkelen)
(ik vind het ook stom dat mensen niet even na de seks een condoom controleren of die niet lek is gegaan, kleine moeite of onzorgvuldig met de pil omgaan; een MAP is immers zo gehaald... Kun je het hele circus mee voorkomen. )

ik snap helemaal wat jij bedoeld hoor

maar een mensen leven eindigen als de normaalste zaak van de wereld omdat men niet de verantwoording wil nemen om veilig te vrijen
en dit gebeurd maar al te vaak.........
want na zo een abortus wil het rustig nog eens gebeuren

in het geval van bovenstaande mag ik ook altijd lijen dat ze er een flink schuld gevoel van krijgen
maar vaak is dat helaas niet zo......
dat zijn vaak de type's die makkelijk denken over een abortus en het als een simpele oplossing zien voor hun fouten en het daarom niet interesseert

ik denk dat als die abortus niet zo makkelijk zou zijn, ze misschien wel beter op hun tellen gingen passen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:43

Hoe dan ook, makkelijk over denken, of niet...
Beter geen kind dan een ongewenst kind. Er lijkt me niets zo erg als geboren worden maar niet gewenst te zijn. De start die je zo'n kind meegeeft. Uiteraard beter voorkomen dan genezen.

Absoluut voor abortus. Ik ben gelukkig moeder van een gezonde dochter.
Maar als bij de 20-weken echo was gebleken dat mijn ongeboren kindje niet gezond is/was, dan had ik voor abortus gekozen. Denk aan trisomie 13, 18 of zelfs 21 (al was 21 een twijfelgeval geweest).
Dat hadden wij voor de echo al overlegd. Hoe zwaar het ook zou zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:39

ik vind medisch wel wat anders dan mensen zonder verstand

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:49

En waarom is medisch iets anders dan een stomme fout maken? Moet een vrouw de rest van haar leven boeten voor 1 stomme fout ooit in haar jeugd? Ik dacht dat we die tijd wel voorbij waren.

Wat gaat het een ander aan waarom iemand besluit een kind weg te laten halen? Je mag iemand NOOIT onder druk zetten een kind te behouden of juist weg te laten halen. Dat is de beslissing van de vrouw, en de vrouw alleen. Haar lijf, haar leven.

Ik vind het nogal wat, anderen opleggen een kind te behouden omdat jij dat ook zou doen, of omdat jij vindt dat iemand stom en slordig is geweest en/ of er een keertje (of voor mijn part duizend keer) niet is opgelet. Newsflash: Niet iedereen is jij/ jullie!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:57

Een vrouw is baas over haar eigen buik! Zij beslist zelf of ze het kind kan en wil houden. En zal dan een beslissing moeten maken welke zoiezo haar leven veranderd. Want ook bij abortus ben je getekend voor de rest van je leven! Ongeacht wat de rede is waarom je abortus laat plegen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:01

mick75 schreef:
En waarom is medisch iets anders dan een stomme fout maken? Moet een vrouw de rest van haar leven boeten voor 1 stomme fout ooit in haar jeugd? Ik dacht dat we die tijd wel voorbij waren.

Wat gaat het een ander aan waarom iemand besluit een kind weg te laten halen? Je mag iemand NOOIT onder druk zetten een kind te behouden of juist weg te laten halen. Dat is de beslissing van de vrouw, en de vrouw alleen. Haar lijf, haar leven.

Ik vind het nogal wat, anderen opleggen een kind te behouden omdat jij dat ook zou doen, of omdat jij vindt dat iemand stom en slordig is geweest en/ of er een keertje (of voor mijn part duizend keer) niet is opgelet. Newsflash: Niet iedereen is jij/ jullie!

Eens :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:04

mick75 schreef:

zo zo rustig maar (beetje lange tenen? of ben je uit bed gestruikeld....)

ik leg niemand iets op, maar ik mag wel een mening hebben.....ik vind het dus zo ja....

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:04

Ik ben voor abortus en als ik nu zwanger zou zijn zou ik het zeker weten weglaten halen.

Ik slik erg zware medicatie voor mijn chronische ziekte en door die medicijnen is het bijna zeker dat ik een zeer zwaar gehandicapt kind op wereld zet, dat wil ik niet. Ik wil niet dat mijn kindje moet boeten omdat ik het niet wilde laten weghalen.

Mijn partner en ik doen er wel alles aan om niet zwanger te raken, want ik wil helemaal niet zwanger worden en die keuze moeten maken..Dus ik heb een spiraal en durex wordt goed gesponsord...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:22

Ik vind het een persoonlijke keuze. Persoonlijk in dat iedereen dat zelf moet bepalen, en ook dat niemand daarna een schuldgevoel hoeft te worden aangepraat. Het is nogal wat om mensen dom te noemen, zonder verstand, etc. Als je het belangrijk vindt om geen abortus te ondergaan: doe dan vooral wat je moet doen.

Ik snap echt niet dat mensen zwangerschap en kinderen als een soort 'straf' willen gebruiken voor seksueel contact. Wie schiet daar wat mee op? Wat wordt de wereld daar beter van? Dat is een hele ongezonde manier om om te gaan met seksuele contacten en ongeplande zwangerschappen. Het laat jongeren niet beter nadenken - in tegendeel. Hoe meer taboes je eromheen stapelt, hoe meer schuld en veroordeling, hoe meer met name de meiden in een hoek komen te zitten waar ze makkelijk gemanipuleerd, gechanteerd en misbruikt worden omdat alles in het geniep gebeurt omdat ze weten dat als ze naar buiten treden er allemaal kritiek en schuld volgt. Dat moeten we niet willen.

Ook verder veroorzaakt die houding van schuld veel leed en schade. Niemand wordt er sterker, verstandiger of gebalanceerder van, het heeft alleen maar nadelen.