wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:05

Huh? Dat berichtje kan ik even geen touw aan vast knopen :?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:06

Omdat mijn moeder zo negatief is denkt ze te weten dat anderen dat ook zo gaan ervaren en zegt dat dus ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:09

Oei, dat is ook niet handig als je iemand sterkte wilt wensen en diegene gooit er dan gelijk al de eigen ellende eruit...

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:09

Mijn tante had kanker en 't kon niet meer overgaan.
Toen werd ze ''Ingeslapen''.
Wij moesten mijn neefjes ergens mee naartoe nemen.
Kwamen we terug en daar lag ze toen dood.
Zegt mijn neefje van toen 6?: Nu hebben we een aankleed popje *D
Hij zij het gewoon blij. :j
Kleine kinderen weten soms niet wat ze zeggen en beseffen niet meteen wat er aan de hand is maar dit vond ik toch wel ver gaan :o

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:11

Toen mijn moeder overleed heb ik tijdens het condoleren zo ongeveer 300 handen geschud. Gefeliciteerd heb ik ook een aantal keer gehoord, mensen worden dan zo bloednerveus.. Gelukkig maar dat je vaker gefeliciteerd zegt als je iemand een hand geeft dan gecondoleerd heb ik toen gezegd.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:11

Toen mijn moeder voor 2 jaar terug net was overleden op 44 jarige leeftijd aan leverfalen, dat mijn (ex) vriend 2 dagen later zei, zo nu ga ik eerst mijn lever naar de klote zuipen... :x
Je kan je voorstellen dat onze relatie niet zo lang geduurd heeft..

En dat mijn tante op mijn moeders begrafenis zei dat mijn moeder nooit gelukkig is geweest met mijn vader, toen heb ik er ook bijna tegen de muur geflikkerd...
Mensen die zelf niet lekker in hun vel zitten en pshychies niet in orde zijn de begrafenis van een ander vernaggelen, ja mijn vader had niet vreemd moeten gaan maar toch zijn ze 22 jaar getrouwd geweest en hebben ze 2 kinderen samen gekregen.... zit me nog altijd dwars... (mijn moeder had niet eens contact meer met haar zus _O- )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:13

Ach gos, van kinderen kan ik dat wel hebben; aandoenlijk!

Mijn neefje wou destijds graag mijn oom opgebaard zien; hij wou graag een 'dooie' in het echt zien. Overigens heeft mijn zus hem maar thuis gelaten, ze zag het niet zitten om tijdens de uitvaart te zitten met een dolenthousiast kind :=

Mooist was mijn oma; oma was dement en haar man overleed. Oma kijkt in de kist en zegt; ach wat sneu, maar wie is die man eigenlijk? :')
Ze had genoten van de dienst, want het was natuurlijk 1 groot feest met zoveel mensen bij elkaar :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-04-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:13

brownhorse schreef:
Kleine kinderen weten soms niet wat ze zeggen en beseffen niet meteen wat er aan de hand is maar dit vond ik toch wel ver gaan :o

Toen mijn moeder overleed was mijn zoontje 5 en we zaten in een keukentje te wachten todat we de kist naar binnen konden dragen, en toen zei hij ook waar blijft oma nou het is toch haar feestje... Op dat moment deed ons dat even goed dat we even konden lachen na alle stress en verdriet....

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:25

brownhorse schreef:

Had ik ook ooit meegemaakt met mijn neefje, die toen 5 of 6 was. Mijn opa was overleden, mijn oom had aan mijn neefje uitgelegd dat hij gecremeerd werd en wat dat inhield.
Toen de crematiedienst was afgelopen liepen we allemaal voor de laatste keer langs de kist, kleinkinders hadden allemaal een klein kaarsje in de hand. Zegt mijn neefje: moet ik nu de kist in brand steken? :=

Zulke dingen zijn inderdaad niet gepast, maar wie kan het zo'n hummeltje nu kwalijk nemen? :')

Wat ik ook ongepast vond; de pastoor noemde tijdens de begrafenis van mijn oudtante, haar overleden echtgenoot 'Harrie' terwijl hij helemaal niet zo heette. Heel pijnlijk.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:29

"Maar mijn oma gaat ook bijna dood hoor"......

Mijn oma was echter net een paar uurtjes geleden overleden toen ik die opmerking kreeg, heb mezelf wel even moeten inhouden. :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:37

Ik vergeet nooit op de basisschool. Mijn kat was net overleden (de avond ervoor) en een klasgenootje zei ineens: ach, mijn kat is toch veel liever.

Dat is de enige keer in mijn leven dat ik direct erop sloeg ;)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:00

vuurneon schreef:
Dat vind ik juist wel lief :)
Die gedachte heb ik zelf ook wel eens gehad namelijk... (niet uitgesproken, maar wel als ik bij de kist stond dat ik ingedachte zei; doe je mijn familie daarboven ook de groetjes? Terwijl ik zelf eigenlijk niet in het hiernamaals geloof)

Nou, ik kon het eerlijk gezegd niet waarderen, zeker niet omdat die persoon door ziekte overleden was. Het klonk echt heel erg bot en ik vond het echt niet grappig := . Luchtig maken ben ik helemaal voor, maar niet op zo'n manier. Zo van: nou eh, je bent nou toch dood, doe dan ook even de groeten he en vergeet het vooral niet... Het is ook maar net de toon waarop iemand dat zegt. Als een klein meisje dat zou zeggen, of een volwassene die heel verdrietig is, dan snap ik het. Maar mijn tante gaf niet om deze persoon en zei het heel bot...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:01

Dan vraag ik me vooral af, waarom zulke mensen dan naar begrafenissen gaan.. :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:02

Dan denk ik ook wel; wat doe je op de uitvaart als je diegene niet eens mocht? :=

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:30

Wat een erge reacties komen voorbij zeg !

Bij mijn opa's begrafenis (was toen zelf nog niet geboren, dus mn opa nooit gekend):
De familie (mijn opa's kant dus) zei tegen mijn moeder dat het haar schuld was dat hij ongelukkig was en zo vroeg is overleden, ze moest maar beter voor hem zorgen... op de begrafenis dus, en ze was dus ook niet welkom op haar vaders begrafenis, terwijl ze die zelf deels had 'georganiseerd' ..
Ik was er zelf dus niet bij, maar weet wel dat ze dat niet uit haar duim zuigt en weet dat die kant van mijn familie soms wat mis is zeg maar ..

Heb m'n beide opa's nooit gekend. krijg dan ook wel regelmatig reacties van; dan hoef je de dood ook niet mee maken, dat is wel fijn. Ja misschien is dat waar, maar zo fijn is het niet hoor, om je opa's nooit gekend te hebben..

en ook; heb een 'stiefopa' en daar is een paar weken geleden ( 2 ofzo ) kanker ontdekt. vertel ik dat aan m'n vriendin zegt ze doodleuk: okeej. *begint een nieuw onderwerp over haar verzorgpaard*..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:42

Wat ik echt niet meer kon horen was toen bijna iedereen zei 'Het was het beste voor d'r'..
Nee, het beste was wakker worden uit haar coma, niets aan de hand laten zijn en haar nog jarenlang gezond laten leven.
Of "Sja, het leven gaat door hoor, je moet er niet te lang stil blijven staan. Het hoort er nu eenmaal bij".

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:58

verootjoo schreef:
Gelukkig heb je nog twee andere kinderen... Bij het overlijden van een kind...

Ja, of: 'Ach, je bent nog jong, je kunt nog een nieuwe krijgen...' :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:00

Net alsof je een rij reserve kinderen hebt klaar staan ter vervanging :?
Sommige mensen hebben een zeer bijzondere gedachtengang..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:05

Ik ben geen moeilijk mens maar toen ze me dat zeiden werd ik toch link... :') Dat was wel de ergste die ik ooit gehoord heb.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:12

Ik ken iemand die was ongepland zwanger, helaas werd kindje dood geboren.
"Ach, je wilde d'r toch niet". Wat een onzin! Dat het niet gepland was, wil nog niet zeggen dat je het niet wilde!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:17

Een reactie die op dit forum vaak voorbij komt is:
Veel sterkte voor de nabestaande (dit moet natuurlijk nabestaandeN zijn).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:20

Hoeft niet.... Als er maar 1 is...

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:22

toen mijn vader overleed, heb ik meer dan 400 mensen mij horen condoleren, felisiteren, en me voorbij zien lopen. het enige wat ik me nog goed kan herindeen van al die mensen zijn 2 dingen. de eerste was dat 3 jongens uit mijn klas, die ik amper kende, mij een roos,kus en knuffel gaven, en de tweede is dat mijn stiefbroer gewoon mijn hand pakte en mij aan keek(niet als in hand schudden, maar als in handinhand). al die dingen die al die mensen zeiden, eriteerde me alleen maar...
maar ik kan wel begrijpen dat mijn eritatie alleen maar groter was geweesd, als niemand ook maar iets gezecht had.......

ik weet niet wat je moet zeggen, dat verschild volgens mij per mens. maar ik weet wel, dat je soms gewoon niets hoeft te zeggen!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:26

connectant schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Naar de geloofsovertuiging van de overleden persoon vragen vind ik bijvoorbeeld niet kunnen... :\

waarom niet ? Geloof heeft ene grote invloed op het leven van iemand, en ook op de begrafenis.
Als iemand bijvoorbeeld katholiek is steek je een kaarsje aan in de kerk, dat vind ik juist respectvol!
Ik ben zelf niet gelovig, zelf atheíst, maar als ik in een kerk kom (bijvoorbeeld op vakantie) steek ik een kaars aan voor mijn oma, die deed dat zelf ook voor overleden dierbaren.

Je vraagt niet aan de nabestaanden 'goh, was hij trouwens Christen of niet?' Dat geloof een grote rol speelt snap ik heus wel, maar in dit soort situaties is het gewoon echt ongepast.

Davinia die is wel heel erg! :oo Die van Pascal gaat ook echt te ver, en die van vuurneon was stiekem wel grappig :o

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:26

Hartelijk gecondoleerd... Dat vind ik zo vreemd klinken. Ze bedoelden het vast goed. Maar mij klonk het raar in de oren.