Ik kan maar niet slapen, wie kan me helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Re: Ik kan maar niet slapen, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:50

Ja, maar dan zie ik jullie tips niet!

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:56

tellen schijnt ook te helpen, bv van 300 steeds 4 aftrekken, 296 292 288 284 280
zo moet je nadenken bij tellen en niet over andere dingen waar je wakker van ligt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:56

geen chocolade s avonds eten dan lig ik hele nacht wakker
geen tv meer kijken uur voor slapen gaan
muziekje aan.. hielp mij altijd vroeger..
wat gaan opruimen ofzo even wat aan rommelen (ik doe bijv afwas of ff stofzuigen maar goed je bent 12 las ik)

proberen nergens aan te denken lastig maar werkt wel bij mij.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:19

Ik ga zo eens proberen te slapen.. Wens me succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:03

nynke1122 schreef:
_Apple_ schreef:
mag niet

Maar waarom mag het niet dan?

Kom op, wat denk je zelf? Meisje is 12, ze heeft waarschijnlijk ouders die dat niks vinden omdat er enorm veel mensen aan verslaafd zijn, lijkt me niet al te moeilijk te bedenken.

Ik heb ook altijd al 'problemen' ermee gehad, weet nog dat ik tijden gewoon af en toe een nacht oversloeg, ook niet geheel gezond. Ik ga eigenlijk altijd douchen, dan nog wat computeren, daarna zet ik muziek op en die ben ik dan na een tijdje zo schijtzat dat ik het kwaad aan de kant smijt en dan slaap ik zo.. :') Iedereen kan wel zeggen niet meer computeren/tv kijken, maar ik ken onwijs veel mensen die juist alleen met tv in slaap vallen, probeer het eens uit zou ik zeggen.. Momenteel werk ik super onregelmatig, dus dan is het slapen al helemaal een drama. Jezelf dwingen om te gaan slapen gaat je ook echt niet helpen. Als je te weinig geslapen hebt, geef daar overdag dan niet aan toe, maar ga gewoon lekker actief je dag door, dan val je 's avonds zo in slaap. Meestal dan.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:29

Nies_ schreef:
Kom op, wat denk je zelf? Meisje is 12, ze heeft waarschijnlijk ouders die dat niks vinden omdat er enorm veel mensen aan verslaafd zijn, lijkt me niet al te moeilijk te bedenken.

Verslaafd :+ Volgens mij weet jij niet wat melatonine is?
Hoe kan je nou verslaafd raken aan een lichaamseigen stof. Sommigen mensen maken nou eenmaal weinig
melatonine aan dus kan je dat zelf aanvullen net als bijv. vitamine d en b12.
Melatonine is gewoon vrij verkrijgbaar bij een drogist.
Nee ik heb geen aandelen :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:56

Die opmerking ging in slaappillen over het algemeen.. Overigens hoef ik die troep ook niet, zou me toch een behoorlijke junk voelen als ik elke dag zo'n pilletje nodig heb.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:30

Mijn opmerking ging over melaronine .. Niet over slaappillen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:59

MyLittleLove schreef:
Bij mij helpt het ook als ik even nergens aan denk. Het kan zijn dat jij nog denkt aan wat je morgen moet doen, maar probeer eens nergens aan te denken. :)

Dat is niet zo makkelijk hoor, dat is net zoiets als "denk NIET aan een witte ijsbeer"... :+ Een keer raden waar je nu aan denkt! :D

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:45

Maakt het uit? Je hebt kunnen lezen dat het niet mag dus dan zijn we daar toch over klaar?!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:16

nynke1122 schreef:
Mijn opmerking ging over melaronine .. Niet over slaappillen

Ohja, je had het over een pil waarvan je gaat slapen, maar wat geen slaappil is. Ik snap m :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:24

Inderdaad warme melk heb ik ook goede ervaringen mee. Zorg dat je het als je in bed ligt niet te koud hebt (of te warm). Mp3 luisteren, lezen, vooral niet op de klok gaan kijken hoe laat het is en je niet druk maken over dat je MOET slapen. Hoe meer druk erop komt hoe moeilijker het wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:28

_Apple_ schreef:
Maakt het uit? Je hebt kunnen lezen dat het niet mag dus dan zijn we daar toch over klaar?!

Probleem is dat melatonine echt goed kan helpen om een goed ritme op te bouwen, waarna je de melatonine kan afbouwen. Daarom is het handig om te kijken of het niet mogelijk is om alsnog voor melatonine te kiezen.

Verder the usual: niks in bed doen behalve slapen (dus niet lezen, niet tv kijken, bed = slapen), ruim voor het slapen gaan niks meer eten (enkele uren), warme thee proberen, eventueel douche voor slapengaan, sokken aanhouden tijdens het slapen. En inderdaad zoals saskiakefie zegt, niet denken aan slapen :+ Ook niet denken dat je aan niks moet denken, gewoon niks denken (makkelijker gezegd dan gedaan).

XXsmokeyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:40

Met melatonine is het probleem dat je 'spiegel' 'moet' opbouwen het werkt echt niet en jah als je het lange tijd gebruik heeft je lichaam er meer van nodig om zelfde effect te bereiken...
Werk in verpleeging en alleen 's nacht... Op de afdeling waar ik werk gebruiken veel ouderen het zelfs naast hun gewone slaapmedicatie...

Neem je rust voor het slapen gaan...
Een lekkere douche of lezen kan helpen ma gewoon lekker gaan liggen.. Ws is het een periode waar je door heen 'moet'.. Komt vanzelf weer...
Succes

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:49

Alles wat eindigt op -ine kan je lichaam gewend aan raken.. (caffeine, cocaine etc)
Ook melatonine dus. Dit is echter wel een stuk minder dan bij andere narcotica of rustgevende middelen (temazepam etc)

Melatonine kan je probleemloos een aantal weken slikken (HA raadt max 2 weken aan) om een ritme te krijgen. Na die periode maakt je lichaam zelf op het tijdstip waarop je het altijd innam melatonine aan zodat je slaperig wordt. Ik snap overigens wel dat de ouders niet willen dat een meisje van 12 al aan de melatonine gaat, alhoewel veel huisartsen het tegenwoordig ook voor kinderen voorschrijven (omdat het lichaamseigen stof is).

Wat je melatonine spiegel beinvloedt is licht en geluid. Zolang jij in een lichte omgeving bent of er nog teveel geluid is zal je melatonine altijd minder goed opgenomen worden (er wordt dan nog teveel cortisol aangemaakt waardoor de melatonine gedempt wordt). Dus probeer zo min mogelijk licht en geluid te hebben. Vooral het licht van laptops, tv en telefoon doet het lichaam denken aan zonlicht, waardoor er extra cortisol wordt aangemaakt en dus word je nog minder moe.

Verder gewoon je ritme blijven volgen, dan komt het vanzelf goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 00:00

Waar ik gelijk van in slaap val is als iemand mijn voeten masseerd :')
Helaas kan ik niet altijd slachtoffers vinden hahaha, maar als ik niet kan slapen is dat voor mij dé manier om als een blok in slaap te vallen :j

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:49

@vuurneon: Wat heb je nog laat gereageerd! Haha

Jongens, klaar over melatonine: HET MAG GEWOON NIET.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:51

Haha maar t voordeel was wel dat ik vandaag pas laat hoefde te beginnen :P

(anders lag ik wel eerder hihi)

Ik moet zelf ook een beter ritme krijgen, iets eerder op bed, iets vroeger van bed :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:52

Ik heb: Morgen, Zaterdag, Zondag en Maandag vrij. Zaterdag naar een pretpark in het dorp met vriendinnetje van 10 tot 6 en Maandag naar een hondenshow in Leeuwarden, we doen zelf mee. Morgen gaat mam even van die tabletjes tegen misselijkheid in de auto halen want dat heb ik altijd als ik vroeg moet opstaan en dan in de auto. Hebben nog meer dat trouwens?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:54

Licht ontbijten voordat je weggaat :)
Ik ben ook altijd misselijk in de auto, maar goed; ik geval van nood kan ik zelf het stuur overnemen :') en dan is de misselijkheid zo weg!
Maar goed, daar heb jij nog niets aan nu,

Voorin zitten helpt wel :)

Probeer op je vrije dag wel ritme erin te houden, dat je niet té lang gaat uitslapen maar gewoon ook de wekker zet. Anders slaap je alleen maar later die avond.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:57

Ik heb dat ook wel.. Maargoed, ik doe het ook wel zo idioot dat tussen het -letterlijk- uit bed springen en in de auto stappen nog geen kwartier zit. Ook niet helemaal normaal denk ik zo.

Mijn ritme is ook een drama trouwens hoor.. Gister was het weer half 4. Had gewerkt tot 10 en dan is het voor mijn gevoel dus pas een uur of 6, niet zo handig :') Ik zorg er trouwens voor dat ik altijd voor 10 uur op sta, moe of niet.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:17

_Apple_ schreef:
Ik heb: Morgen, Zaterdag, Zondag en Maandag vrij. Zaterdag naar een pretpark in het dorp met vriendinnetje van 10 tot 6 en Maandag naar een hondenshow in Leeuwarden, we doen zelf mee. Morgen gaat mam even van die tabletjes tegen misselijkheid in de auto halen want dat heb ik altijd als ik vroeg moet opstaan en dan in de auto. Hebben nog meer dat trouwens?

Je hebt ook wel slaappoli's in het ziekenhuis, het lijkt me niet gezond voor een jonge meid om al zulke slaapproblemen te hebben.
Wat leuk dat jullie naar een hondenshow gaan, wat voor hond heb je?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:23

Het zijn niet echt slaapproblemen, maar meer dat ik soms eventjes niet goed in slaap kan komen.

Wij hebben 2 standaard Black & Tan Teckels.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:25

Ik heb een tijdje last gehad van slecht in slaap kunnen vallen. Wat bij mij goed werkte was:
- een aantal valeriaandruppels in een glaasje water
- braintrain spelletjes spelen op mijn ipod, werkte errug vermoeiend!
- een boek lezen
- en de goude oude van mijn moeder, aan leuke dingen denken!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:28

Hoeveel sport je per week? Sporten beinvloed je slaapgedrag positief!
9 uur is idd niet zon erg slechte tijd voor jou leeftijd. Ik weet van mezelf dat ik dan
ook wel eens stiekem tot 10 uur door las en dan de dag erna moe was :+
Maar joun probleem is ernstiger natuurlijk! Probeer na het avond eten niet meer
te gaan computeren. Tv kijken kan in princiepe dan nog beter omdat je niet zo staart
naar een licht gevend scherm. Ik kom ook altijd moeilijk in slaap.
Wat bij mij werkt in mijn bed omdraaien :+ zeg maar dan leg ik mijn kussen waar mij
voeten eind is, en draai ik mijn deken ook om. Dan slaap ik in een keer wel goed :o