Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Citroentje1 schreef:afram schreef:Bij de eerste behandeling gaan de zenuwen (restjes) eruit. Wordt gespoeld met een chlooroplossing, en de kanalen geruimd met vijltjes en daarna gedroogd.
Daarna komt er medicament ( ultracal ) in met daarboven op een watje met een noodvulling. Dit kan een aantal weken blijven zitten, Daarna weer opengemaakt en wordt hetzelfde gedaan. Zijn de kanalen rustig en komt en geen viezigheid meer uit dan wordt de kies verder afbehandeld. Komt er nog wel viezigheid mee met het ruimen dan komt er weer een medicament in met een noodvulling. Dan na 2 weken kijken of alles rustig is.
Je hoeft je geen zorgen te maken voor pijn want de zenuw is dood. Dus voel je ook niks. Als je nog vragen hebt mag je me evt. PBen.
Succes! Komt goed!
Dit hoeft niet perse hoor. Ik heb twee behandelingen gehad, waarbij de zenuw alleen doorgeknipt word, en vervolgens gebrand word. Ik heb ook nog nooit een watje gehad. Bij mij was het altijd een noodvulling, die ze er als waren insmolten. (Zetten ze er een pinnetje in, en nog een, en nog een, dat knippen ze af, en smelten ze naar binnen).
Citroentje1 schreef:Is een soort plastic inderdaad![]()
Vroeger kreeg je die in het rozeHeb ik er twee van. Tegenwoordig zijn het witte staafjes. Die smelten ze inderdaad in je kies
annebe schreef:Mijn zoon heeft een wortelkanaal benahdeling gehad terwijl hij dit niet wist, was enorm trots op zich zelf toen hij dit hoorde.
JunkDeLuxe schreef:Ze halen dus eerst de zenuw uit je tand, en vullen je tand dan tijdelijk op met een vulling en medicatie.
Ik heb er dezelfde dag en de dag erna wel pijn aan over gehouden, maar niet om te zeggen dat je dood gaat hoor.
Gisteren hebben ze dus de medicatie en de tijdelijke vulling verwijderd, en vervangen door de 'echte' vulling.
Ik geef grif toe dat ik wel pijn heb gehad, maar dat lag eerder aan het frame (tandarts spant een frame met ijzer en plastic rond de tand zodat er niets van bacteriëen kan in komen, en de bout op m'n tand stond de hard aangedraaid, maar denk niet dat elke tandarts zo'n frame gebruikt..)
gabyfedde schreef:JunkDeLuxe schreef:Ze halen dus eerst de zenuw uit je tand, en vullen je tand dan tijdelijk op met een vulling en medicatie.
Ik heb er dezelfde dag en de dag erna wel pijn aan over gehouden, maar niet om te zeggen dat je dood gaat hoor.
Gisteren hebben ze dus de medicatie en de tijdelijke vulling verwijderd, en vervangen door de 'echte' vulling.
Ik geef grif toe dat ik wel pijn heb gehad, maar dat lag eerder aan het frame (tandarts spant een frame met ijzer en plastic rond de tand zodat er niets van bacteriëen kan in komen, en de bout op m'n tand stond de hard aangedraaid, maar denk niet dat elke tandarts zo'n frame gebruikt..)
Medicatie wordt niet door alle tandartsen gebruikt, is ook lang niet altijd nodig.
Een goede tandarts gebruikt wel zo'n frame (cofferdam), als de tandarts het niet gebruikt is de slagingskans van de behandeling veel lager.

gabyfedde schreef:annebe schreef:Mijn zoon heeft een wortelkanaal benahdeling gehad terwijl hij dit niet wist, was enorm trots op zich zelf toen hij dit hoorde.
Slechte zaak. Een gemiddelde wkb duurt zeker een uur, vreemd dat de tandarts dan niet vertelt waar hij mee bezig is. Dan heeft hij waarschijnlijk ook niet verteld dat de tand/kies nu verzwakt is (wordt broos) en binnen niet al te lange tijd een kroon nodig heeft.
)
géén 2e WKB, maar wel op de plaats waar de eerste gebeurd is een kroon.