Wortelkanaalbehandeling...Help?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:08

Mijn zoon heeft een wortelkanaal benahdeling gehad terwijl hij dit niet wist, was enorm trots op zich zelf toen hij dit hoorde.
Zelf heb ik ook een wortelkanaalbehandeling gehad en het viel 100% mee!

Sterkte meis, ik zag er ook echt tegen op.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:47

Citroentje1 schreef:
afram schreef:
Bij de eerste behandeling gaan de zenuwen (restjes) eruit. Wordt gespoeld met een chlooroplossing, en de kanalen geruimd met vijltjes en daarna gedroogd.
Daarna komt er medicament ( ultracal ) in met daarboven op een watje met een noodvulling. Dit kan een aantal weken blijven zitten, Daarna weer opengemaakt en wordt hetzelfde gedaan. Zijn de kanalen rustig en komt en geen viezigheid meer uit dan wordt de kies verder afbehandeld. Komt er nog wel viezigheid mee met het ruimen dan komt er weer een medicament in met een noodvulling. Dan na 2 weken kijken of alles rustig is.
Je hoeft je geen zorgen te maken voor pijn want de zenuw is dood. Dus voel je ook niks. Als je nog vragen hebt mag je me evt. PBen.

Succes! Komt goed!

Dit hoeft niet perse hoor. Ik heb twee behandelingen gehad, waarbij de zenuw alleen doorgeknipt word, en vervolgens gebrand word. Ik heb ook nog nooit een watje gehad. Bij mij was het altijd een noodvulling, die ze er als waren insmolten. (Zetten ze er een pinnetje in, en nog een, en nog een, dat knippen ze af, en smelten ze naar binnen).

Verhaal van afram is goed mogelijk, verhaal van Citroentje1 is echt complete nonsens.

Citroentje1 schreef:
Is een soort plastic inderdaad :j

Vroeger kreeg je die in het roze :') Heb ik er twee van. Tegenwoordig zijn het witte staafjes. Die smelten ze inderdaad in je kies :j

Het zijn rubber staafjes en misschien gebruikt jouw tandarts witte, maar verreweg de meeste tandartsen gebruiken gewone roze gutta percha staafjes.

annebe schreef:
Mijn zoon heeft een wortelkanaal benahdeling gehad terwijl hij dit niet wist, was enorm trots op zich zelf toen hij dit hoorde.

Slechte zaak. Een gemiddelde wkb duurt zeker een uur, vreemd dat de tandarts dan niet vertelt waar hij mee bezig is. Dan heeft hij waarschijnlijk ook niet verteld dat de tand/kies nu verzwakt is (wordt broos) en binnen niet al te lange tijd een kroon nodig heeft.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:00

Ik heb 2 weken geleden nog een wortelkanaalbehandeling gehad. En gisteren is de klus afgemaakt.

Ze halen dus eerst de zenuw uit je tand, en vullen je tand dan tijdelijk op met een vulling en medicatie.
Ik heb er dezelfde dag en de dag erna wel pijn aan over gehouden, maar niet om te zeggen dat je dood gaat hoor.

Gisteren hebben ze dus de medicatie en de tijdelijke vulling verwijderd, en vervangen door de 'echte' vulling.
Ik geef grif toe dat ik wel pijn heb gehad, maar dat lag eerder aan het frame (tandarts spant een frame met ijzer en plastic rond de tand zodat er niets van bacteriëen kan in komen, en de bout op m'n tand stond de hard aangedraaid, maar denk niet dat elke tandarts zo'n frame gebruikt..)
En ja, ook vandaag nog een beetje pijn. Al is 'een lastig gevoel' misschien beter omschreven. De dag zelf doet het meer zeer vind ik, nu voel ik gewoon druk op de tand.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:58

JunkDeLuxe schreef:
Ze halen dus eerst de zenuw uit je tand, en vullen je tand dan tijdelijk op met een vulling en medicatie.
Ik heb er dezelfde dag en de dag erna wel pijn aan over gehouden, maar niet om te zeggen dat je dood gaat hoor.

Gisteren hebben ze dus de medicatie en de tijdelijke vulling verwijderd, en vervangen door de 'echte' vulling.
Ik geef grif toe dat ik wel pijn heb gehad, maar dat lag eerder aan het frame (tandarts spant een frame met ijzer en plastic rond de tand zodat er niets van bacteriëen kan in komen, en de bout op m'n tand stond de hard aangedraaid, maar denk niet dat elke tandarts zo'n frame gebruikt..)

Medicatie wordt niet door alle tandartsen gebruikt, is ook lang niet altijd nodig.
Een goede tandarts gebruikt wel zo'n frame (cofferdam), als de tandarts het niet gebruikt is de slagingskans van de behandeling veel lager.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:36

gabyfedde schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Medicatie wordt niet door alle tandartsen gebruikt, is ook lang niet altijd nodig.
Een goede tandarts gebruikt wel zo'n frame (cofferdam), als de tandarts het niet gebruikt is de slagingskans van de behandeling veel lager.

Ik ging vroeger altijd bij een andere tandarts, en heb daar nooit zo'n frame gezien. Maar heb ook nooit een wkb laten doen daar :D
Waarom in de medicatie niet altijd nodig dan? Zat bij mij ook een pijnstiller en verdoving in. Wel handig, want heb het wel even gevoeld.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:59

bij mij viel de wortelkanaalbehandeling wel mee, maar man wat een pijn daarna, mijn kies was voor de helft afgebroken en weer opgebouwd, enige wat ik pijn vond is dat ze een soort staafje erin doen.

heb de 2 nachten na de behandeling niet geslapen donderdag behandel en zaterdag nog pijn, naar andere tandarts, stuk eraf gehaald en daarna flink aan de antibiotica en hevige pijnstilling gegaan, na een week was de pijn weg.

maartje_h

Re: Wortelkanaalbehandeling...Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:00

Nou, ik had volgens mij gister niet in dit topic moeten reageren. Want ik werd vannacht wakker en toen was gewoon mijn noodvulling afgebroken... Hoe ik dat nu weer voor elkaar krijg in mijn slaap.

Morgen dus de uitgestelde afspraak bij de invaltandarts ;(

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:32

zo'n cofferdam, wat werkt dat fijn zeg.
geen vieze smaak in mijn mond. gewoon kunnen
slikken zonder dat ik mijn tandarts lastig val. en geen droge
lippen aan het einde van de reis.
van de drie wk behandelingen. had ik er eentje die gelijk
dicht kon, de eerste had een dikke vette ontsteking. dus die moest
3 weken later definitief gevuld worden. en de tweede kies was uit eindelijk
gespleten en dus inmiddels verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:14

Mijn noodvulling begint al goed af te slijten vrees ik...
Ik voelde een scherp puntje dus ging even kijken en er steekt gewoon een ijzere pinnetje uit m'n kies :')
Ik hoop dus dat ik het red tot volgende week donderdag...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:19

Ik heb 5 maanden rondgelopen met een noodvulling, in principe moeten die dingen het wel houden :+

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:01

De eerste behandeling is inderdaad pijnlijk. Je zenuw is dood en er zit dan ontstekingsweefsel in de wortelkanalen en dit zoekt een uitgang en die zit aan de onderkant van de wortel want hier komen de bloedvaten en ze zenuw binnen in de kies. Als de ontsteking zijn uitweg heeft gevonden naar "buiten" zit het in je bot. De ontsteking drukt het bot weg en dat bot verdwijnt dat. de ontsteking is dan wel chronisch. een chronische ontsteking kan ineen keer accuut worden wat de TS dus heeft gehad. dit gaat met veel pijn gepaard. Voornamelijk kloppende pijn en pijn bij warm en koud. Ook is de kies gevoelig bij aanraking. als er een foto wordt gemaakt dan is er een zwarting te zien aan de wortelpunt(en). als de ontsteking chronisch blijft sleumerd het langzaam door en op een gegeven moment kan dit tegen je botvlies aan drukken en dit doet nog meer pijn!! de ontsteking kan ook een uitweg zoeken door middel van een kanaaltje te vormen door het bot en tandvlees naar de mondholte. dit is te zien door middel van een bultje (fistel). ook dit heeft de zelfde klachten als een accute ontsteking.

bij de eerste behandeling (start) boort de tandarts een klein gaatje in de kies richting de wortelkanalen. zodra deze bereikt zijn gaat de tandarts opzoek naar de kanalen (in tanden zit standaard 1 kanaal in de hoektanden ook. de eerste kleine kiezen boven hebben 2 kanalen en de andere kleine kiezen Boven zijn dat nog 2 en onder 4 zit ook 1 kanaal. in de grote kiezen zitten er 3 of meer) als de kanalen gevonden zijn (dit gaat doormiddel van een zogenoemde Endosonde of door middel van een vijltje) begint de tandarts te vijlen. hiermee haalt hij de zenuw eruit en zorgt hij ervoor dat het kanaal steeds een beetje wijder wordt. De tandarts pak steeds een dikker vijltje. na het vijlen word er gespoeld met een chlooroplossing. Hierna komt er een medicijn in de kanalen en komt er een tijdelijke vulling in de kies. het medicijn stopt de tandarts erin zodat de ontsteking dood gaat en de kies tot rust kan komen. de tijdelijke vulling komt erop omdat er geen bacterien in de kanalen mogen komen want dan kunnen deze in het kaakbot komen en in de bloedvaten en het zenuwstelsel.

bij de tweede afspraak haalt de tandarts de tijdelijke vulling eruit en vijlt hij het medicijn uit de kanalen en worden de kanalen nog breder gevijlt. de lengte wordt gemeten en wordt weer gespoelt met de chlooroplodding. (dit is trouwens om de bacterienen te doden) wanneer de lengte is gemeten kan het zijn dat er een foto wordt gemaakt met de vijltjes in de kanalen om te zien of de tandarts helemaal tot aan te wortelpunt heeft schoongemaakt en gemeten. wanneer dit klaar is kunnen de kanalen dicht gemaakt worden. dit gebeurt door middel van een desinfecterende pasta en één of meerdere rubberen stiftjes. (hangt van de werk methode af van de tandarts) ook het "branden" gebeurt niet altijd. Als het losse stiftjes zijn word het vast gebrand. met 1 stift met een harde kern is het zo dat deze af word "geslepen" met de boor. als dit allemaal gedaan is komt de "echte" vulling erop en wordt er een controle foto gemaakt. Bij de tweede afspraak kan het zijn dat je nog wat last hebt maar dit is meestal niet zo.

Succes!!
Een Tandartsassistente ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:18

Maar een ontsteking hoef je geen last van te hebben. Zo heb ik wss zeker een jaar rondgelopen met een botontsteking en heeft het nog eens 5 maanden geduurd (toen ze erachter kwamen ging ik een paar dagen later naar het buitenland, dus ze hebben maar gauw een noodvulling erin gestopt - die het gelukkig 5 maanden heeft uitgehouden). In die 5 maanden ontstond er een bult.
Al die tijd heb ik nooit wat gevoeld. Terwijl ik zeer gevoelige tanden heb (kaasmolaren). Ik heb dus kennelijk erg veel geluk gehad!

En deze laatste behandeling (ik heb de volledige wkbehandeling in één dag gehad, aangezien ik zoveel maanden weg was geweest moesten ze overnieuw beginnen, ze hadden ook niet alle zenuwen eruit kunnen halen) was, door de ontsteking, zo goed als pijnloos omdat de zenuwen dood waren (kon onverdoofd behandeld worden). M'n eerste wkbehandeling aan een andere kies was een stuk pijnlijker, want die zenuwen waren niet dood.

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:09

Nou ik heb net de kanaalbehandeling gehad...

Prettig was het niet, maar het viel me wel mee.

Alleen nu begint de verdoving uit te werken en heb ik echt veel (na)pijn. Maar snel een ibuprofen genomen... Hopelijk helpt het een beetje.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:10

heb dr ook een gehad, na 6 verdovingen en ik voelde hellemaal niks van het hele gebeuren enkel wat trillingen van de boor

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:11

gabyfedde schreef:
annebe schreef:

Slechte zaak. Een gemiddelde wkb duurt zeker een uur, vreemd dat de tandarts dan niet vertelt waar hij mee bezig is. Dan heeft hij waarschijnlijk ook niet verteld dat de tand/kies nu verzwakt is (wordt broos) en binnen niet al te lange tijd een kroon nodig heeft.

Hmmm, dat ik een WKB kreeg was mij wel verteld, mar dat de kies nu broos word en ik binnen niet al te lange tijd een kroon nodig zou hebben, heeft hij het niet over gehad :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:13

Dat broze heb ik ook niet eerder gehoord (maar goed, mijn kiezen vallen toch vanzelf uit elkaar, dus zoveel zal het niet uitmaken voor mij. :') )

Ceent ik hoop dat je niet al te lang last ervan hebt!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:00

Ik hoef *\o/* *\o/* *\o/* géén 2e WKB, maar wel op de plaats waar de eerste gebeurd is een kroon.
Volgens de tandarts gaat dat geen pijn doen en stelt het weinig voor, behalve dan dat het een lange zit is 2x.
Maar ik ben wel dusdanig bokt-minded dat ik jullie ervaringen toch ook wel heel fijn vind om te horen (hoop ik). Dus, een kroon. Wat kan ik verwachten? Hij komt redelijk ver naar voren, voorste kies boven.