verjaardag kindje met waterpokken, afzeggen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:53

Waterpokken zijn besmettelijk VOOR je ze ziet ;) Als het kindje dus al zichtbare waterpokken heeft maakt het dus niet uit ;)
Maar toch als er baby's zijn even voorzichtig!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:57

AlexandraM schreef:
mireilledons schreef:
Hallo Lynn_Nikita Wat ik mij eigenlijk als eerste afvraag is waarom die ouders een ziek kind mee willen nemen naar een verjaardag? Vaak zijn die kindjes toch een beetje hangerig. Zit je daar op je verjaardag op te wachten?
Bijna alle kinderen krijgen waterpokken en bij gezonde kinderen is het veelal hooguit lastig. Maar als kinderen waterpokken oplopen voor ze 2 zijn, krijgen ze het later nog een keer.
Als er ook zwangere vrouwen naar jullie verjaardag komen, is het een ander verhaal! Hoogzwangere vrouwen moeten echt uit de buurt blijven van kinderen met waterpokken.
Fijn weekeind!

ja dat vroeg ik me ook af, toen ik t had was de verjaardag van mn 2 beste vriendinnetjes (tweeling zusjes) en hoe erg ik t ook vond dat ik niet kon gaan, ik wou ook niet gaan want prettig voelde ik me niet...

Ik begrijp het dus wel!
Mijn middelste heeft 4 weken geleden de waterpokken gekregen.
Maandagmiddag nog naar de psz geweest en 's avonds met bad zag ik dat ze vlekjes>waterpokken had.
Zij had er dinsdagochtend nog helmaal geen last van en voelde zich dan ook gewoon helemaal goed.
Na onderzoek op internet gevonden dat kindjes gewoon naar school/psz mogen als ze de waterpokken hadden, dus niet verwacht dat mijn psz zou bekrompen zou zijn dat ze dus niet zou mogen komen. Nou bleken ze dat helaas wel te zijn, dus had ik een hele verdrietige dochter die niet snapte dat ze niet naar 'school' mocht.
Zelf van de school van mijn oudste hoorde ik dat ze daar zelfs liever niet hadden dat ze haar oudste zus naar school zou komen brengen!
Ik heb de meester van mijn oudste aangesproken en gevraagd wat de gang van zaken zou zijn, als mijn oudste dus waterpokken zou krijgen. Hij is ook gaan speuren op i-net en heeft uitgeprint waar stond dat kindjes met waterpokken dus gewoon naar school mogen en heeft dit aan de schoolhoofd gegeven met de mededeling dat ze haar dus niet mochten weigeren als ze zelf naar school zou willen.
Nu is ze, te gelijker tijd met haar jongste zusje in de vakantie ziek geworden en hadden ze er beide enorm last van, maar toch.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:58

Dit kindje krijgt dus toevallig geen borstvoeding, maar gewoon flessenmelk, dus dat dit kindje beschermd is, klopt dus niet

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:27

Diaz schreef:
Waterpokken zijn besmettelijk VOOR je ze ziet ;) Als het kindje dus al zichtbare waterpokken heeft maakt het dus niet uit ;)

Ook niet waar, ze zijn pas niet meer besmettelijk als de pokjes zijn ingedroogd.

marleen_88

Re: verjaardag kindje met waterpokken, afzeggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:33

Er wordt niet voor niks op basisscholen 'gewaarschuwd' als de waterpokken heersen. Al is vaak het 'kwaad' dan al geschied. De waterpokken zijn niet meer besmettelijk als deze ingedroogd zijn, dit kan bij elk kind variëren. Ik zal het zekere voor het onzekere nemen en vragen of zij een andere keer willen komen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:39

AdnerB schreef:
op het kinderdagverblijf mogen kindjes ook niet komen die een besmettelijke ziete bij zich dragen

op ons dagverblijf mogen ze gewoon komen mits ze niet ziek zijn ervan. (hangerig, koorts enz).
de ziekte heerst dan namelijk al dus heeft het geen nut meer om deze kindjes te weren.
de meeste kindjes die waterpokken hebben, zijn er niet ziek van.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 02-03-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:44

Diaz schreef:

niet helemaal waar. besmetting gaat via de vocht (bijv. speeksel) en via de lucht. inderdaad besmettelijk voordat je de plekjes ziet. 2 dagen voordat iemand ziek zelf ziek wordt, kan hij een ander ermee besmetten.
maar, je bent besmettelijk totdat ALLE blaasjes dicht zijn en een korstje erop hebben. in die blaasjes zit namelijk vocht wat ook weer besmettelijk is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:54

Tanya schreef:
. Maar ik vind ze ook wel erg opdringerig voorkomen..

Inderdaad.
Wat ik ook niet zo goed snap is waarom ze niet simpelweg zonder kind komen? Regel oppas, of 1 van de ouders blijft thuis, je hoeft toch niet altijd je kind mee te zeulen, zeker als het ziek is. Volgende keer beter.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:08

Bij ons dochtertje is er kraamvisite geweest (ons dochtertje was toen..+/- 9wkn oud, geen borstvoeding meer) waarvan het kindje de volgende dag ook onder de waterpokken zat... kan gebeuren. Ik dacht "achja, dan krijgt ze 't nu maar, ze moet het toch ooit krijgen" alleen moest zij de volgende dag wel naar het ziekenhuis voor een controle die al gepland stond.
Ik heb nog naar het ziekenhuis gebeld of dat geen probleem was, nee geen probleem, kom maar.

(Van Zeeland naar Rotterdam, dus 1,5uur). Ben ik vervolgens bijna bij het ziekenhuis, wordt ik gebeld door het ziekenhuis "we hebben gehoord dat uw kindje besmet is met waterpokken, dan mag ze niet komen. Zelf kan ze er nog geen krijgen maar ze is al wel drager".

Dit is dus verteld door het Erasmus MC, Sophia Kinderziekenhuis. Ze was dus al wel drager en kon anderen ook aansteken maar ze kon er zelf nog geen last van krijgen. Ze heeft ze dus later (met 2 jaar) alsnog een keer 'echt' gehad.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:13

Tieme schreef:
AdnerB schreef:
op het kinderdagverblijf mogen kindjes ook niet komen die een besmettelijke ziete bij zich dragen

op ons dagverblijf mogen ze gewoon komen mits ze niet ziek zijn ervan. (hangerig, koorts enz).
de ziekte heerst dan namelijk al dus heeft het geen nut meer om deze kindjes te weren.
de meeste kindjes die waterpokken hebben, zijn er niet ziek van.

:j Bij ons op het kdv mogen de kindjes met waterpokken ook gewoon komen. Ze krijgen het toch wel en omdat het al besmettelijk is voordat je het ziet, heeft kindjes met waterpokken weigeren toch weinig zin.
Wel moeten ze inderdaad thuisblijven als ze er echt slecht van zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:48

Ik vind het heel asociaal van de ouders om te kiezen dat andere kindjes wel ziek mogen worden. Waterpokken geven ook hun beperkingen, ik weet bijv. ook nog dat een kindje wat bij ons En op de prematuren lag niet naar huis mocht omdat een kindje bij de bovenburen waterpokken had, die mensen hebben nog eens drie weken langer kunnen wachten.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:00

:j Dat was ook de reden dat ze mijn dochtertje toen niet in het ziekenhuis wilden hebben voor controle, omdat er zoveel zieke en zwakke kindjes lagen die echt niet ook nog eens de waterpokken erbij konden hebben. (nadat ik aankondigde al bijna op de parkeerplaats te zijn en niet van plan om voor jan l*l weer 1,5uur naar huis te rijden hebben ze mooi wel een aparte isolatiekamer voor me geregeld en zijn we alsnog geholpen ~~}> )
Toen mijn dochtertje een paar weken daarvoor er zelf ook nog lag, was er ook een broertje van een ander kindje mee op bezoek geweest, die een paar dagen later ook de waterpokken bleek te hebben, gevolg: de hele afdeling ging in quarantaine. Was ook wat zeg.

Maar bij een gezond kindje is het natuurlijk geen probleem maarja, waterpokken op de verjaardag is nooit leuk als ze er slecht van zijn, en zeker ook niet aan te raden met een zwangere erbij...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:37

Bij ons hebben veel kinderen op het KDV de waterpokken gehad. Bijna allemaal tegelijk.
Omdat ze twee weken voordat je de blaasjes al krijgt al waterpokken kunnen overbrengen, mochten alle kinden gewoon komen. Tenzij de kinderen natuurlijk ziek waren.

Een tip van mijn schoonzusje was, om je kind twee keer per dag in een badje met lauwwarm water met een washandje gevuld met havermout te stoppen. Lekker het washandje over je kind sponsen.
In hun haren, oren, oksels, overal sponzen. Daarna arde pen met een handdoek.
Deze havermout droogt de blaasjes uit. En mijn kinderen waren inderdaad zo over de jeuk heen.
Andere ouders hebben het toen ook gedaan, en die waren ook heel tevreden zo oed als dat werkt.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:04

hier in duitsland enten ze tegenwoordig wel tegen de waterpokken
we noemen het hier windpocken omdat de besmetting over de lucht gaat
als een kind hier waterpokken heeft dan mag die niet naar school /kiga
en hangt er een waarschuwingsbriefje aan de deur

2 van de kinderen hebben het echt waar 3 keer gehad :+ ,steeds een lichte vorm
mijn jongste heb ik maar laten enten :+

volwassene die geen waterpokken hebben gehad ,krijgen niet de" kinder waterpokken" maar gordelroos ervan!

mijn moeder had in haar jeugd geen waterpokken gehad maar kreeg door een van mijn kinderen die waterpokjes had dus gordelroos

gordelroos en waterpokken zijn dezelfde virus

ik zou kindje persoonlijk weigeren hoe sneu het ook is voor de ouders
volgende keer maar beter

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:02

Ben blij dat we hier niet allemaal zo moeilijk doen over waterpokken op school. Bij mijn dochter heerst het momenteel en dan hangt er gewoon een briefje op de deur of we krijgen een brief mee naar huis. En that's it. Kinderen gaan gewoon naar school en de kindjes die de waterpokken hebben, zieken thuis uit. Maar de besmetting is dan allang aan de gang door de school heen. En daar doe je niets aan. Mijn dochter heeft het al gehad, twee jaar terug, dus...... Dan heb je het maar gehad en het viel allemaal enorm mee. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:34

Ik heb zowel waterpokken als gordelroos gehad.. ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:34

Waterpokken en gordelroos zijn twee verschillende aandoeningen, al hoewel ze door hetzelfde virus veroorzaakt worden ;) . Waterpokken is een kinderziekte en aangezien de meeste kinderen hier (in NL) waterpokken krijgen, blijft het virus dus wel voor altijd in je zenuwstelsel zitten (dat geldt bv ook voor het herpes virus, die o.a. koortsuitslag veroorzaakt bij bv verminderde weerstand). Doordat je het virus dus altijd bij je draagt, zou je bij bv verminderde weerstand weer gordelroos kunnen krijgen. Wat een heel vervelende aandoening is, maar relatief onschuldig over het algemeen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:46

tina schreef:
volwassene die geen waterpokken hebben gehad ,krijgen niet de" kinder waterpokken" maar gordelroos ervan!

mijn moeder had in haar jeugd geen waterpokken gehad maar kreeg door een van mijn kinderen die waterpokjes had dus gordelroos

waarschijnlijk heeft je moeder in haar jeugd WEL waterpokken gehad of is in ieder geval besmet geraakt met het virus maar heeft ze er gewoon geen last van gehad. het virus blijft dan in het lichaam zitten in een soort slaaptoestand en wordt actief bij een lagere weerstand.

volwassen mensen die echt nooit waterpokken hebben gehad kunnen trouwens alsnog de "kinder waterpokken" krijgen. ze kunnen dit krijgen van kinderen die waterpokken hebben maar ook van mensen die gordelroos hebben. het is dus niet zo dat volwassenen (altijd) gordelroos ervan krijgen. en als volwassenen het krijgen dan zijn ze er vaak ook ontzettend ziek van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:45

Ja,dat klopt, ik heb ze op m'n 35e gehad en dat was echt niet leuk. Oudste was 2 en was er niet erg ziek van, jongste van 3 mnd was wel beroerd, maar niet zo hoge koorts als ik..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 09:38

De verjaardag is achter de rug en ze zijn niet gekomen
Het is wel jammer want het is een vriendinnetje van mijn zoon, maar ze kunnen volgende week komen spelen. Toen ik het in de groep besprak bleken de andere ouders idd blij te zijn dat ze niet gekomen was, en er bleken ook 2 volwassenen te zijn die nog geen pokken gehad hebben en dus ook blij waren dat ze niks konden krijgen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:18

Lynn_Nikita schreef:
De verjaardag is achter de rug en ze zijn niet gekomen
Het is wel jammer want het is een vriendinnetje van mijn zoon, maar ze kunnen volgende week komen spelen. Toen ik het in de groep besprak bleken de andere ouders idd blij te zijn dat ze niet gekomen was, en er bleken ook 2 volwassenen te zijn die nog geen pokken gehad hebben en dus ook blij waren dat ze niks konden krijgen.

Gelukkig dan maar dat ze niet zijn gekomen :j . Waren ze erg beledigd dat ze niet 'mochten' komen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 16:21

Ik heb er verder niks meer van gehoord, maar ik denk het van wel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:47

Dat is dan maar hun probleem. Ik vind het erg kortzichtig van die mensen :=

Maarreh... tip voor een volgende keer. Bel gewoon ipv sms. Dat staat gewoon wat netter. Ik vind afzeggingen of soortgelijke dingen via een sms eigenlijk niet netjes. Kan ook één van de redenen zijn dat ze 'boos' overkomen.