onder het paard gekomen, externe fixateur..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:26

deruijter schreef:
git, heftig zeg!! Kun je nu ook niet meer paardrijden? of heb je nooit paardgereden? Wat erg dat het nooit helemaal goed is gekomen :| Ja ik ben ook echt dankbaar dat mijn been er niet af is, maar de kans was sowieso maar klein dat dat zou gebeuren, alleen ik denk daar niet bij na. Ik ben heel eigenwijs en ik denk de heletijd dat ik over een paar maanden wel weer kan rijden. Maar nee dit is er flink in gestampt: paardrijden moet je uit je hoofd zetten dit jaar. Elke keer als ze dat zeggen komt het nog net zo hard aan. En de knop omdraaien bij mij, dat gaat volgensmij niet, ik heb die knop volgensmij nooit gehad ):

Ik heb een hele tijd niet kunnen rijden, maar heb het wel weer op kunnen pakken. Mijn hak uitdrukken aan die kant gaat niet meer, maar mijn tenen wijzen ook niet echt naar beneden.

Heel veel beterschap overigens!!

deruijter

Re: onder het paard gekomen, externe fixateur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 21:38

Aieshja ja ik was hem maar 1x in de maand, maar hij is nog net zo mooi als toen ik hem kocht. Het is echt topkwaliteit en hij zit echt heerlijk.

Git dat is dan wel heel fijn nieuws! Heb je het paardrijden voor een gedeelte verleerd, of heb je nooit meer kunnen rijden zoals het niveau wat je eerst had? Want ik zit hier heel erg over te piekeren! ):
Dankjewel! :)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:12

Ik heb echt weer heel langzaam op moeten bouwen, het rijden zelf is net als fietsen, verleer je niet zo snel. Misschien dat je in de toekomst wel je been ander aan gaat leggen omdat bepaalde houdingen niet meer werken. Bij mij was het een probleem als ik druk kreeg op mijn buiten enkel. Je gaat dan manieren zoeken om dit anders te doen, en toch hetzelfde te bereiken. In het begin moet je zelf uitvogelen wat voor je werkt en wat niet, daarna moet je paard leren wat jij met dat veranderde "commando" nu eigenlijk bedoeld. Ik denk niet dat je mag verwachten dat je er de eerste keer op gaat, je meteen weer een strakke dressuur proef neerzet, je moet als het ware weer opnieuw aan elkaar wennen. Als je dit eenmaal voor elkaar hebt, kun je weer op gaan bouwen. Vraag hierbij is natuurlijk wel hoe jouw been zich gaat houden als alles achter de rug is. Je zult zelf op zoek moeten gaan of er pijn optreed, en hoe je dit zou kunnen omzeilen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:38

klopt git, mijn ene been was ook wiebelig de eerste weken dat ik terug ging rijden en ik kon die enkel minder makkelijk uitdrukken. Met mijn westernzadel met fenders kreeg ik ook snel het gevoel dat mijn voet verdraaid zat en dat ging dan ook pijn doen na een tijdje. bij mijn engels zadel had ik daar minder last van uiteraard omdat een beugelriem wat minder tegenwerkt dan een fender natuurlijk.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:39

moet er misschien wel bij vertellen dat mijn ligamenten ook uitgerokken waren en dat het voornamelijk dat was dat ik voelde :+

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:45

Ik rijd nu ook met western fenders, als ik mijn zadel in de kast ophang, steek in een bezemsteel door de beugel, draai die zo dat de fender in de juiste richting draait. Zo blijft mijn linker fender in de juiste "houding" staan, en geeft het als ik weer ga rijden ( en er dan dus de bezemsteel niet in laat zitten)minder tegendruk om het zo maar te zeggen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:58

Maar ik heb verder niks met mijn enkel. En ik rijd meerdere paarden, dus het is niet zo dat ik maar met een paard dat hele proces afleg. Ik spring ook ipv dressuur, dus er komt dan wel meer druk op het been te staan. Maar ik neem aan dat na meer dan een half jaar trainen, op het sportvlak dat het dan al minder pijnlijk is. Of heb ik het helemaal mis daarin?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:07

deruijter schreef:
Maar ik heb verder niks met mijn enkel. En ik rijd meerdere paarden, dus het is niet zo dat ik maar met een paard dat hele proces afleg. Ik spring ook ipv dressuur, dus er komt dan wel meer druk op het been te staan. Maar ik neem aan dat na meer dan een half jaar trainen, op het sportvlak dat het dan al minder pijnlijk is. Of heb ik het helemaal mis daarin?

Als je goeie begeleiding krijgt in een sportschool dan kunnen je spieren sterk worden gemaakt rond dat gebied zodat die de klappen op kan vangen.
Moest ik ook doen met mijn rug.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:09

oke, ja ik ben echt zo doodsbang dat ik niet meer kan rijden als op het niveau dat ik eerst deed. Want ja ik rijd toch voor een bedrijf en ik wil de paarden absoluut niet slechter maken!!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:36

Bij mij is het vooral draaing in het gewricht dat problemen opleverd, maar als je dingen echt wil, zoals weer op niveau rijden, vind je wel een manier waarop dat lukt.
Nu is dat nog iets waar je jezelf niet druk om moet maken, misschien heb je wel helemaal geen last als je weer op een paard stapt, en heb je je al die tijd druk gemaakt om niets. Nu kun je toch nog niet zeggen hoe het uit gaat vallen. Focus jezelf nu op genezing, wat de toekomst breng...jah we zien wel.....toch?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:37

ja weet ik, maar ik weet niet hoe mensen dat doen. Ik kan niet stoppen met er over te gaan piekeren. Ook al probeer ik mezelf af te leiden. Maarja eerst maar eens wachten wanneer de externe fixateur eruit mag en dan hebben we die periode weer afgesloten!

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:56

Als je je hart wil luchten staat mijn PB-box voor je open. Gelukkig heb ik geen ervaring met traliewerken rondom mijn been, maar heb ook mijn been een keer op drie plekken gebroken. Scheenbeen op 2 plekken en kuitbeen op 1 plek, nadat ik door een auto was geschept. Revalidatie heeft meer dan een jaar geduurd. Gedurende dat jaar nooit pijnvrij geweest, doordat de pen op een pees drukte bij het lopen (weet niet precies hoe het zat, maar wel heel vervelend akelig gevoel). Heb toen ook niet kunnen paardrijden. Na jaar geopereerd waarbij pen en schroeven zijn verwijderd, toen 2 maanden moeten revalideren. Houd maar rekening met meer dan een jaar revalideren, zeker als je zo'n zware breuk als jou hebt gehad, wat een verhaal zeg :(:)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:44

@Roozzy, ik heb nu precies het zelfde als jou.. de moed zakt me dus wel ff in de schoenen na het lezen van jou verhaal ;( -O- Ik heb op 10 feb. waarschijnlijk met mijn schaats vastgezeten in een scheur en heb 2 spiraalbreuken in mijn scheenbeen en 1 schuine breuk in mijn kuitbeen opgelopen.

Lig nu al sinds 10 feb. dag en nacht op bed met mijn been omhoog en ga over 10 min. terug naar de orthopeed voor controle, ik ben erg benieuwd maar als ik dit zo lees hoef ik dus voorlopig nog niet op goed nieuws te rekenen (as in: het ziet er goed uit, je mag gaan beginnen te lopen..)?

Nou, ik ga naar de orthopeed, ik zal straks wel laten weten wat hij zei!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:25

mja aan de foto te zien zitten de breuken midden in je onderbeen. dat kan nog wel eens het geluk opleveren dat je alvast geen problemen hebt met de beweging in het gewricht.

bij mij zit het ijzerwerk er trouwens nog in. hoeft er niet uit ook niet en ik heb er eigenlijk geen last van. je voelt wel de schroefjes onderhuids zitten als je er over wrijft, maar pijn doet het niet.
het enige wat ik wel eens heb, is dat mijn enkel pijn doet bij plotse weersverandering, maar dat schijnt niet abnormaal te zijn :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:13

Nou ik ben terug van controle, er zijn geen foto's gemaakt dus dat viel tegen. Wel heeft hij gevoeld en de hechtingen eruit gehaald en gezegt dat ik (yesss!) met fysio mag beginnen en mag beginnen met afrollen van de voet op de grond. Dus dat is een opluchting. Over nog eens 3 weken zou ik er volledig op mogen staan.
De pin mag -als hij lief is en zich gedraagt ;) - voor altijd blijven zitten, de schroeven kunnen er nog uitgehaald worden als ze vervelend gaan doen. Tot nu toe nog niks van gevoeld dus hopelijk blijft het zo.

Over 4 weken eindelijk controlefoto's.

Goed nieuws dus, dat pept me weer een beetje op.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:19

Roozzy wat erg zeg :( bij mij gaat het ijzerwerk er wel uit, dus last krijgen van schroefjes etc zal ik geen last van krijgen (al heb ik in mijn bovenbeen wel schroeven en een pin)
Maar wat erg dat je het hele jaar met de pijn hebt moeten zitten!
Door jou verhaal word ik ook een beetje onzeker (een jaar revalideren) Mijn arts is heel erg realistisch
en zegt dat het een jaar tot 1.5 jaar gaat duren voordat ik kan paardrijden.
Maar wat mij betreft zit ik er in december weer op. En als het in december niet gaat dan maak
ik me er dan wel druk over. Ik heb geen zin om van het negatieve uit te gaan eerlijk gezegd..

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:22

Ashley super goed nieuws meid!! super fijn dat je voet weer een beetje mag gaan gebruiken!
Hoop ook voor jou dat de pin zich gedraagt haha. 3 weken zijn zo voorbij! Dat komt dus vast helemaal goed! :D

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:38

Ik ben gister trouwens naar het ziekenhuis geweest.
Ik heb goed en slecht nieuws meegekregen.
Het slechte nieuws is dat de externe fixateur nog 6 weken moet blijven zitten.
Maar het goede nieuws is dat ik het mag gaan belasten tot 50%!!!! en dat ik mag
stoppen met trombose spuiten! Ben echt super blij dat ik het mag gaan belasten
(dan kan ik teminste iets doen).
10 april word de externe fixateur eruit gehaald, dan krijg ik meteen gips tot aan mijn lies,
na één week gaan ze dat gips eraf halen en gaan ze kijken tot welke hoogte ik
6 weken met gips moet lopen (ofja niet lopen, krukken haha)
En hij denkt dat ik dan 6 weken gips krijg van mijn voet tot onder mijn knie.
Ben echt super blij, eindelijk goed nieuws!! :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:57

Gefeliciteerd met het goede nieuws! *\o/*

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:12

dankjewel tessa, hoe gaat het nu met je rug? :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:22

Goed :D Fysio zei dat de spieren minder verslechterd waren dan ze hadden verwacht, dus dat is goed nieuws ^^ Merk ook wel dat ik nu alweer langer rechtop kan zitten en dat dat makkelijker gaat.

& Misschien (waarschijnlijk) ga ik vrijdag een paard uitstappen nadat een vriendin van me m heeft gereden :D (Kijken of ik er nog opkom, t zijn allemaal grote paarden :Y) ) (Spannend! :+ )

(Mogelijk zelfs hetzelfde paard als waar ik op buitenrit toen vanaf ben gevallen, maar wel lekker veilig in de bak nu :P (Tis ook wel een schat van een paard, alleen een watje bij rendac bakken :+))
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 29-02-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:23

Wow TS, wat fijn dat je al aan de slag mag! Klinkt als een goed vooruitzicht zo (behalve dan nóg 6wkn met dat frame lopen..) met het belasten en alles :j *\o/*

Ik ga morgen gelijk een fysio bellen om een afspraak te maken om aan de slag te gaan.
Ik moet op een 3-mnd tot half jaar rekenen dus ik ben er nog niet, maar goed, we zijn onderweg he ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:33

Tessa, wauw goed nieuws dus. En super tof dat je weer op het paard gaat zitten (super goed van je dat
je weer op datzelfde paard gaat zitten, veel mensen zouden dat niet durven volgens mij)

Ashley, Ja super goed nieuws, alleen ik heb erg last van een wondje rondom de pennen (mindurr) :(
Ja en elke dag ben je een stukje verder he! :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:02

Dominque, ik vind je heel erg dapper, en bewonder je doorzettings vermogen, het valt niet mee voor een meisje op jou leeftijd, om dit allemaal mee te moeten maken. En alsnog weer zo gedreven om toch weer te willen rijden ! Top +:)+ hoor!

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:57

Dominique, laat je niet onzeker maken door mijn verhaal. Ik had de pech dat de pen op een pees drukte, schijnt gelukkig niet veel voor te komen, vandaar dat ook het ijzerwerk weer uit mijn been is gehaald. Bewonder je doorzettingsvermogen, in december zit jij gewoon weer op je paard. Heel veel succes en sterkte met de revalidatie!