Meer drinken.. Is dit de juiste oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:44

Vjestagirl schreef:
Rena100 schreef:
Ik drink ook wel veel te weinig, maar toch is water wel heel belangrijk! Ook al houdt je daar niet van. Water spoelt je lichaam namelijk door. Het lichaam doet verder niets met het water en spoelt je dus van binnenuit. Als je thee, frisdrank of ranja (of iets anders) drinkt, moet je lichaam daar altijd voedingstoffen uit filteren, je lichaam moet er dus mee bezig. Het heeft dus geen meerwaarde voor je vocht dat je tot je moet nemen.

Maar verder, ik weet hoe het is, ik houd me ook meestal niet aan de 1.5 liter water die je per dag moet drinken (dus naast al het andere vocht!). Als ik dorst heb dan drink ik wel water ipv iets anders, of koffie of thee. Ik kan je dus ook niet echt tips geven om meer te drinken, maar water is dus wel erg belangrijk!

Dat is echt niet waar. De dieëtiste heeft mij toen verteld: vocht is vocht. Je mag ook alleen melk drinken als je dat liever hebt. Het gaat om het doorspoelen van je nieren en het afvoeren van afvalstoffen, en bij je nieren zijn de voedingsstoffen er al lang en breed uit gefilterd. Water is hooguit 'gezonder' omdat er niets in zit, maar het is echt niet zo dat je naast je andere drinken nog 1,5 liter water moet drinken.

Overigens zou ik me niet gek laten maken door 'in aanmaak zit teveel suiker' 'van thee krijg je gele tanden' 'cafeine is slecht voor je' 'van aspartaam krijg je kanker'. Als jij geen liters en liters per dag wegwerkt van 1 van die dingen dan valt het reuze mee. Tegen de aanslag kun je altijd na het drinken je mond even spoelen, en de rest is echt zwaar overdreven.

Oftewel: je moet zorgen dat je 2 liter per dag drinkt, van wat dan ook. Helaas heb ik daar geen tips voor je hoe je meer moet drinken, ik drink uit mezelf al minimaal 3 liter per dag.

Dit klopt inderdaad, je moet gewoon 2 liter vocht per dag binnen krijgen, welk vocht maakt niet zoveel uit, 1,5liter is echt het minimale wat je nodig hebt.
Je hoeft verder niet op te bouwen, het is slecht voor oa je nieren om teweinig te drinken, hoef je nu niet direct last van te hebben. Verder kan teweinig drinken ook zorgen dat je sneller een blaasontsteking of een nierbekkenontsteking krijgt doordat je te weinig spoelt.
Onder vocht wordt trouwens zowel drinken ( alle dranken ) maar ook soep en pudding/yoghurt ed verstaan.

ThinkAgain

Re: Meer drinken.. Is dit de juiste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:54

wou net zeggen, 't lijkt me nogal onzin om 1,5 liter water te moeten drinken en ook nog andere dingen, teveel is ookweer niet goed ;) En in fruit zit volgens mij ook vocht toch? :) dus beetje gezond leven en je zit er zo aan

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:27

elke voeding zit vocht in, maar de omrekening wordt dan weer wat moelijker, hoe groot is de hoeveelheid, hoeveel vocht zit er net in dat product, je kunt bijvoorbeeld uit de ene sinasappel meer vocht halen als de ander. De voorbeelden die ik noemde staan gelijk aan elkaar en worden bij ons op het werk ook bij een vochtlijst bij elkaar opgeteld als vochtintake, de voeding wordt er wel op vermeld maar niet opgeteld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:57

Flesje water helpt voor mij ook heel erg. Zeker als je in college zit ofzo, dan zit je ermee te klooien in je handen en ga je vanzelf slokjes nemen.

Je kan ook mineraal of kraanwater mengen met sap :j dan drink je het makkelijker weg. Het is eigenlijk van dat roosvicee 50/50 maar dan goedkoper :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:03

Ik kan mij daar dus helemaal niks bij voorstellen he?
Hoe kun je nou vergeten te drinken?
Of aan 1 glas voldoende hebben?

Mijn broertje is net zo hoor.
Die moeten we ook altijd helpen herinneren dat hij eens iets moet inschenken voor hem zelf.

Ik kom met gemak aan de 2 liter per dag!

Voordat ik 's morgens naar mijn werk ga heb ik 2 mokken drinken op.
Op mijn werk drink ik ongeveer 10 kopjes thee/water/choco en net even vlug uitgerekend wat ik na mijn werk tot nu heb gedronken en dat is ongeveer 6 longdrinkglazen...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:40

Wow! Ja, ik weet het niet zo, ik 'mis' het niet. Behalve als ik bijvoorbeeld de dag op school gym heb gehad, dan merk ik wel dat ik wat dorst heb, maar dat is met 2 flinke glazen ranja oid ook weer over, maar dat is dus maar 1x per week.
Heb net al 2 hoge glazen jus gehad.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:31

ik heb het ook hoor, omdat ik niks te doen heb. Als je niet actief bent, merk je het denk ik minder snel. Ik heb nu altijd een flesje water naast m'n laptop staan maar de ene dag kan ik het drie keer leegdrinken en de andere dag word ik al misselijk van twee slokjes. Maar ik probeer het wel

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:47

ik dronk ook altijd te weinig, kwam ik thuis en vroeg mijn man wat ik had gedronken en dan zat ik echt te peinzen en kwam dan op 1 a 2glazen uit over de hele dag, niet goed dus!
Nu neem ik altijd een flesje mee en die gaat gemakkelijk leeg, drink bovendien op mijn werk veel thee dus nu zit ik wel aan de 1,5 liter denk ik. Ben ook sinds de zwangerschap bewuster hiermee bezig, dat scheelt ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:41

daantjuhhh schreef:
Ik kan mij daar dus helemaal niks bij voorstellen he?
Hoe kun je nou vergeten te drinken?
Of aan 1 glas voldoende hebben?

Mijn broertje is net zo hoor.
Die moeten we ook altijd helpen herinneren dat hij eens iets moet inschenken voor hem zelf.

Ik kom met gemak aan de 2 liter per dag!

Voordat ik 's morgens naar mijn werk ga heb ik 2 mokken drinken op.
Op mijn werk drink ik ongeveer 10 kopjes thee/water/choco en net even vlug uitgerekend wat ik na mijn werk tot nu heb gedronken en dat is ongeveer 6 longdrinkglazen...

Gewoon geen dorst hebben..? Ik dronk vroeger maar 1 glas per dag met moeite en had ook gewoon geen dorst. Toen heb ik mezelf heel erg lopen pushen en nu drink ik gemakkelijk 2-2.5 liter op een dag. MAAR, als ik 's ochtends niet gelijk een glas water en een kop thee drink, dan mis ik dat dorst gevoel gewoon en vergeet ik het gewoon.. Nu drink ik zo'n 5 glazen thee op een dag (0.2 liter per stuk, of m'n mok van blond van 0.3 ongeveer of m'n starbucks mok van 0.5 liter - daar drink ik er wel maar 2 van :P ) en op school nog 1 of 2 flesjes water en dan nog een glas water bij 't avondeten en nog iets van verse sinaasappelsap. En yoghurt eet ik nog EN ik eet nog havermout met sojamelk en veel fruit. Ik krijg nu dus echt veel vocht nodig want m'n lichaam vraagt er nu wel om.. mits ik het 's ochtends gewoon vergeet, dan krijg ik ook nauwelijks gevoelens van dorst oid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:46

Ga even naar deze site:
http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/flashapp/nonflash.shtml

Scroll naar beneden en open de video met de titel: Does drinking two litres of water a day improve your skin?

Ik dronk juist altijd erg veel. Dit programma heeft mij aan het denken gezet en ik ben juist iets minder gaan drinken.
Veel informatie over voedsel is op den duur achterhaald, zo ook de 'zgn' feiten over water.
Dit is sowieso een geweldig leuke/ goede docu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:47

Toch blijft veel drinken (als het niet teveel is) gewoon goed voor je. Ik moet wel, anders ga ik zo rustig 1.5 week niet naar de wc, dan raak ik echt gigantisch verstopt ook..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:52

Maar van weinig drinken wordt je huid toch juist heel droog en lelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:55

Merk ik ook ja.. of het persé je huid zuivert; nee daar geloof ik niet in. (Hoewel cola en energy drankjes e.d. wel ten slechte komen bij mijn huid) maar een te kort aan vocht dat merk ik wel echt aan m'n huid.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:57

het ligt er toch aan in welke combinatie je het doet, als je heel veel vet eet maar daarnaast wel netjes je water drinkt zal je huid denk ik niet zozeer mooier worden. Maar ik geloof best als je gezond leeft, dat je huid er dan ook gezond uit ziet. Maarja dan moet je ook nog het weer etc mee rekenen, mijn handen zijn namelijk helemaal kapot, droog en lelijk, maar dat komt niet omdat ik weinig drink, ik denk eerder omdat mijn handen de kou niet heel erg leuk vinden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:02

Ja, mijn handen vinden de kou ook niet fantastisch, maar smeer elke dag dove body spul, waardoor ze een stuk minder droog ogen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:04

moelly schreef:
Oké, maar val je niet af van veel drinken?
*vraagt iemand die niet af wil vallen* :')

Nee, niet alleen van water drinken, is combinaties met sport enzo. En als je veel frisdrank,fruitsapjes drinkt kan je juist kilo's aan komen.
Zou wel tof geweest zijn voor jockey's en andere mensen die met gewicht zitten.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:10

water vult natuurlijk wel. Ik doe dat altijd als ik weer zin heb in snacks, gewoon een glas water drinken. Is de honger zo weg :) en moelly, dat zat ik net inderdaad ook op m'n handen te smeren, maar dan gezichtscreme van dove. Vochtinbrengend :)*

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:17

Ik wil toch even reageren op het feit dat hier gezegd wordt dat het niet uitmaakt of het nu water of ander vocht is... Water is juist heel erg goed voor het lichaam. Er zijn hele boeken over geschreven. Mijn moeder heeft zich heel erg ingelezen in water en de kracht hiervan. Eigenlijk zou je geloof ik je 2 liter water met 3 gram grof zout moeten drinken. Dat is heel erg goed voor je lichaam. En bv voor je bloeddruk. Mijn vader heeft vroeger een hartinfarct gehad en moest altijd aan de medicijnen voor zijn bloeddruk. Nadat hij meer water en zout is gaan drinken hoeft hij deze medicijnen niet meer (natuurlijk overleg gehad en controle van de huisarts. Die zag ook duidelijk het verschil). :j

Daarnaast wil ik de TS nog de tip geven om gewoon warm water te drinken. Ik zelf vind dit, vooral met dit weer, veel fijner dan koud water. Drinkt veel gemakkelijker weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:29

moelly schreef:
Maar van weinig drinken wordt je huid toch juist heel droog en lelijk?

Dit wordt behandeld in deze docu.
Kijk het maar eens....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:30

Polivy schreef:
Ik wil toch even reageren op het feit dat hier gezegd wordt dat het niet uitmaakt of het nu water of ander vocht is... Water is juist heel erg goed voor het lichaam. Er zijn hele boeken over geschreven. Mijn moeder heeft zich heel erg ingelezen in water en de kracht hiervan. Eigenlijk zou je geloof ik je 2 liter water met 3 gram grof zout moeten drinken. Dat is heel erg goed voor je lichaam. En bv voor je bloeddruk. Mijn vader heeft vroeger een hartinfarct gehad en moest altijd aan de medicijnen voor zijn bloeddruk. Nadat hij meer water en zout is gaan drinken hoeft hij deze medicijnen niet meer (natuurlijk overleg gehad en controle van de huisarts. Die zag ook duidelijk het verschil). :j

Daarnaast wil ik de TS nog de tip geven om gewoon warm water te drinken. Ik zelf vind dit, vooral met dit weer, veel fijner dan koud water. Drinkt veel gemakkelijker weg.

De overheid en alle voedselproducenten zijn druk bezig regels te maken en aanpassingen te doen zodat we minder zout binnen krijgen, en jij zegt dat we aan 1 van de weinig dingen waar niet systematisch te veel zout in zit, zout moeten gaan toevoegen?

vocht is goed voor je lichaam, of dat nou water is of niet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:34

Tip voor als je water 'zo' snel zat ben: doe een mespuntje kurkuma (dat is een kruid, staat bij de kruidenpotjes) in een liter water, dan heb je toch een beetje een smaakje, en het is nog goedkoper ook dat crystal clear etc.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:40

Hoi Moelly- ik snap best dat je vergeet te drinken hoor, ik ben ook zo. Ik werd altijd flink gestraft, als ik te weinig at, dronk of slipe, kreeg ik migraine. Maar vooral door te weinig drinken. Een collega van mij had hetzelfde, die kreeg maagpijn door te weinig drinken. Dus gingen we samen water drinken. Allebei 2 flesjes mee (want hervullen gebeurt dan gerust niet) en dan moesten we flesje 1 voor 10 uur op hebben, flesje 2 voor 12 uur en dan hadden we de middag om te kijken hoe en/of wat...niet al teveel in d emiddag anders moest ik op stal te vaak plassen :) Als je dan nog es wat water drinkt, in de ochtend een glas melk en in de middag een keer thee of 's avonds frisdrank/sap, dan denk ik dat het prima gaat.
Dit hele verhaal is ooit 10 jaar geleden gestart en volgehouden en nog steeds drink ik die 2 flesjes die ik meeneem en voor m'n neus zet :) Anders neem ik ze zo weer mee naar huis. En het voordeel van flesjes is dat je (bij mij werkt dat in ieder geval) een flesje veel makkelijker opdrinkt dan een beker. Geen idee waarom, maar zo'n flesje is zo leeg, terwijl een glas/beker echt niet wil...da's denk ik gewoon persoonlijke voorkeur...haha.

Afvallen doe je niet van wat meer drinken, geen zorg. Bij mij helpt het ook geen greintje tegen honger, wel tegen de hoofdpijn enzo...erg fijn.

Hoe je het ook wil gaan doen, heel veel succes ermee....ik acht de kans aanweizg dat je je er echt lekkerder van gaat voelen, van meer drinken...

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:50

@Vjestagirl: Het zout wat je moet nemen is geen keukenzout, want dat is chemisch bewerkt. Je moet oerzout hebben. Ongeraffineerd zout. Dan bevat zout allemaal mineralen die de cellen nodig hebben. Want cellen hebben zout nodig. Heeft nodig met druk in de cel en buiten de cel. Hoeveelheid van het zout hangt ook af van je lichaamsgewicht.
Voor als je het interessant vindt: http://www.drbatman.nl/ en http://www.succesboeken.nl/?ISBN=9789079872053&PC=LPFB
Wil desnoods dat stukje over zout voor je inscannen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 15:07

Sorry maar dat filmpje kan ik niet bekijken, ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar mijn computer loopt dan vast. Is ook zo met bijna alle youtube filmpjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:11

Oerzout? Seriously? Sinds wanneer is zout niet meer gewoon zout?