Reumatoïde Artritis, nog meer bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Reumatoïde Artritis, nog meer bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:26

Veel beweging en sporten is echt heel goed :) Dat RRR project is daar helemaal op gebaseerd; therapie in het water, wandelen, traplopen, gymnastiekoefeningen..

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:30

8nnemiek schreef:
Veel beweging en sporten is echt heel goed :) Dat RRR project is daar helemaal op gebaseerd; therapie in het water, wandelen, traplopen, gymnastiekoefeningen..

Ja dan vooral de wat lichtere sporten lijkt me zoals zwemmen en fietsen toch? Ik zie t namelijk op mn slechte dag niet zitten om flink paard te rijden haha

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:01

Ik meld me ook, hier met spondylarthropathie. Sinds ongeveer 4 jaar bekend en na jaren salazopyrine, neem ik nu methatrexate + ontstekingsremmers.
Paardrijden mag ik nog, en gaat goed (eigen houding gevonden waardoor het vrijwel pijnloos kan).
Springen + lopen gaat minder goed.
Ik heb vooral last van mijn rug en mijn knieën waardoor ik wekelijks meerdere malen naar de fysio ga.

Zwemmen en fietsen moet ik inderdaad zoveel mogelijk doen en doet eigenlijk meestal ook wel deugd.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:01

@Ibbel Rapit is een mooi onderzoek, staat ook veel nuttige informatie in, dankjewel voor het plaatsen :)

@TS Dat soort dingen (mms) verdienen een hele grote berg met geld aan goedgelovige mensen die hoop hebben dat zij van hun reuma afkomen.
Zoals eerder is gezegd, als de werking bewezen is gaf welke reumatoloog deze therapie en waren al die pijnstilling en ontstekingsremmers niet meer nodig.
Geloof alsjeblieft niet in dit soort kwakzalverij

En juist op slechte dagen is het ook goed om te bewegen, misschien niet zo intensief als normaal. Bijvoorbeeld normaal zwem je 2x per week een uur, je hebt een slechte dag op je 'zwemdag' dan ga je ipv een uur een half uurtje zodat je toch in beweging bent, maar niet zo intensief ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:29

En je kan beter elke dag een beetje doen, dan één dag te veel waardoor je de volgende twee dagen kapot bent.
Voor dat project bijvoorbeeld, moet je 4 weken daar blijven, en krijg je maandag tot en met zaterdag dagelijks een boel training voorgeschoteld.
http://www.stichting-rrr.nl/
Schijnt echt wonderen te doen.
In Duitsland zijn ze daar al een stuk verder mee. In Nederland is dat soort therapie nog helemaal nieuw.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 20:04

@nathalie_v ach die 8 euro voor 2 flesjes vond ik wel t proberen waard :o

Ga me even verdiepen in dat RRR, bedankt!

Vandaag overigens weer een nieuwe bult/ontsteking op mn handen ontdekt, werd vanochtend wakker en kon m'n rechter hand gewoon niet bewegen, echt heel vervelend.. Op school kon ik ook geen pen vast houden dus voelde ik me even flink voor joker staan en zat er ook even doorheen.. Gelukkig heeft mijn studiecoach wel veel begrip, er zit dan alleen wel een rot docent tussen die er even een schep boven op doet en mij t gevoel geeft dat ik me aanstel :n. Probeer me er zo min mogelijk van aan te trekken, merk alleen wel dat ik steeds meer frustratie erover heb, dat er eigenlijk vrij weinig aan me te zien valt vergeleken met de pijn die ik heb, en dat veel mensen dit ook niet begrijpen en zo reageren. Hoe gaan jullie hier mee om? Vind t namelijk zelf niet fijn om aan iedereen te vertellen wat ik heb, omdat ik ook door de frustratie soms best emotioneel kan reageren..
Laatst bijgewerkt door Eva1993 op 13-02-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:08

Het is nu nog gratis om er aan mee te doen, als je aan de eisen voldoet, dus zo ja; grijp je kans zou ik zeggen :D
Een kennis van me is de fysiotherapeut daar :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:27

Heel verhaal, weer weggehaald.

Zwemmen in een verwarmd bad voelt prettig voor pijnlijke spieren. Ik kan me goed voorstellen dat je het niet aan iedereen wilt vertellen. Ten eerste het is een persoonlijk iets, dat gaat ook niet iedereen aan. Aan de andere kant kan je wel begrip krijgen als je het wel vertelt.

Sterkte Eva1993 (en al de anderen). Ik denk dat het belangrijkste is dat je een juiste diagnose krijgt. Dat kan je ook helpen met de weg van acceptatie.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 13:42

@Sleeper: Gelukkig weten degene die het zouden moeten weten wel. Toch blijven de vragen vervelend.

Heb vandaag mijn medicatie gekregen. 10 mg methotrexaat wekelijks en 7,5 mg prednison per dag totdat de MTX gaat werken. Ben benieuwd, hoop dat ik niet te veel last ga krijgen van eventuele bijwerkingen. Ik ga er gewoon niet van uit en dan komt het vast goed, kan niet wachten totdat het gaat werken hahaha :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:48

Ik moet eerst naar de fysio voor mijn arm/elleboog.De H.A. heb geen idee wat het is,hij denkt dat de fysio meer weet.Nou ik hoop dat ze het gauw vinden,ik verga soms v.d. pijn.Vooral na het mesten,zó'n ongeloofelijke pijn.
De H.A. zei dat het geen RA kon zijn omdat het niet rood en gezwollen was op mijn elleboog/arm.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:28

@ Eva1993: moet je daags na de methatrexaat geen foliumzuur nemen? Ik neem dit ook en wanneer ik mijn foliumzuur neem heb ik nooit last. Helpt bij mij veel beter dan mijn vorige medicatie. Neem er wel blijvend ontstekingsremmers bij (dagelijks 2) + bij opstoot spierontspanner.
Maar denk dat je de verlichting duidelijk zal voelen binnen een aantal weken!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:32

Ik heb inderdaad ook foliumzuur erbij, 2x 5 mg. Ik krijg ook 15 mg mtx :j

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 10:38

epidaure schreef:
@ Eva1993: moet je daags na de methatrexaat geen foliumzuur nemen? Ik neem dit ook en wanneer ik mijn foliumzuur neem heb ik nooit last. Helpt bij mij veel beter dan mijn vorige medicatie. Neem er wel blijvend ontstekingsremmers bij (dagelijks 2) + bij opstoot spierontspanner.
Maar denk dat je de verlichting duidelijk zal voelen binnen een aantal weken!

Ja heb ik ook gekregen :j
Ik denk dat ik door de prednison al helemaal snel verschil zal gaan voelen!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:28

Ik zit even een beetje rond te neuzen op internet (en uiteraard ook op bokt ;) ), misschien kunnen jullie me wat meer vertellen.
Ik ben 6 weken geleden begonnen met medicijnen (medicijnen die een hoop bijwerkingen met zich mee kunnen brengen). De eerste 5 dagen was er niks aan de hand. De 6e dag stond ik 's ochtends op en had ik enorm last van m'n voeten, en ook m'n handen deden raar. Sindsdien is dit opgehoopt tot pijn overal: voeten, knieen, heupen, handen/vingers, polsen, ellebogen enz. Dit hebben we, in samenspraak met de huisarts, steeds op een bijwerking van de medicijnen gegooid. Dit hebben we een tijdje aangekeken, maar de pijn bleef.
Een week geleden ben ik overgestapt op andere medicijnen, die geen spier- of gewrichtspijn als bijwerking zouden moeten hebben. Nu ik een week bezig ben met die andere medicijnen is de pijn ook nog steeds niet weg. Naar mijn idee misschien heel licht verminderd, maar zeker niet weg. Nu hebben we van de week bloed laten prikken, en heb ik gister van de huisarts gehoord dat mijn bezinking (veel te) hoog is, wat duidt op ontsteking(en). Aangezien ik last heb van een hoop gewrichten begint de huisarts nu misschien toch aan reuma te denken, dus hier moet ik maandag meteen bloed voor laten prikken.
Misschien een stomme vraag, maar wat denken jullie als jullie dit verhaal lezen? Ik lees hier dat jullie allemaal stevige medicatie krijgen voor de pijn, ik trek het momenteel redelijk met een paar Advils. Als ik even gezeten heb is alles weer stijf, vooral voeten en knieen, en als ik eenmaal weer aan het lopen ben gaat het wel. 's Avonds en 's nachts is de pijn erger dan overdag (meestal).
Kan reuma 'zo ineens' ontstaan, en ook zo snel opbouwen naar pijn in heel veel gewrichten?
Zijn hier mensen met eigen paarden? Ik rijd vanwege de pijn mijn paard al 6 weken niet, maar kan ik hem wel houden met deze gewrichtpijnen? Rijden jullie wel paard?

Misschien een warrig verhaal, maar die onzekerheid nu is wel zo vervelend... ;)
Groetjes, Shaar

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:45

Hoi Shaar

Veel medecijnen werken wat langer door voordat ze geheel uit je lichaam zijn verdwenen.
Maar reuma kan je zomaar ktijgen,bij mij begon het met ontstekingen in de schouders,ellebogen,polsen en vingers.
Eerst een keertje maar op het laast elke dag wel ergens iets of op meerdere plekken.

Dokter dacht eerts aan overbelasting ,had op dat moment 7 paarden/pony's/ezel sleepte dat jaar veel met water want het vroor dat het kraakte hier.
Dat was zelf ook mijn eerste gedachten.
Maar het ging niet weg en heb me echt ontlast maar het bleef komen.

Toen kwam het uit een bloedmonster navoren dat de reuma waarden torenhoog waren.
Mijn dokter heeft toen een reumakliniek gebeld waar ik de volgende dag al terecht kon.

Maar met goede medicatie kun je gewoon blijven rijden.
Heb de kleine pony's en ezel helaas moeten verkopen.
Maar mijn gezondheid gaat voor.Heb nu nog 4 stuks
Die waren van de kinderen en die waren eruit gegroeid.

Ik merk wel dat je vooral bewegen moet blijven,slik af en toe een pijnstiller naast mijn reumatabletten.

Hoop voor je dat het geen reuma is maar toch een bijwerking van de oude medicatie

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:13

Bedankt voor je reactie ijspeert! :)
Nou, ben nu toch doorverwezen naar een reumatoloog. Benieuwd welke diagnose hier uit komt.
Kan ik nog spannende dingen verwachten bij zo'n eerste bezoek? ;) Weet niet zo goed wat ik moet verwachten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:15

Spannende dingen? Bloedprikken ongetwijfeld, en misschien Rö-foto's. Verder lichamelijk onderzoek, uitgebreid bespreken van de klachten, evt ook vragen naar familieleden met etv klachten (anamnese afnemen heet dat met een duur woord).

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:47

Ibbel schreef:
Spannende dingen? Bloedprikken ongetwijfeld, en misschien Rö-foto's. Verder lichamelijk onderzoek, uitgebreid bespreken van de klachten, evt ook vragen naar familieleden met etv klachten (anamnese afnemen heet dat met een duur woord).

Ook meestel nog urine afgeven

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:29

Succes @Shaar, ben benieuwd wat er uitkomt! Precies zoals Ibbel zegt kan je verwachten, geen gekkigheid verder.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:13

Ik ben gisteren weer naar de reumatoloog geweest. De methotrexaat werkt niet (genoeg), de dosis wordt verhoogd en ik ga het traject voor Humira beginnen... -O- Volgende week vrijdag heb ik een afspraak bij de reumaconsulent.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:31

Ik hoop voor jou dat de Humira bij jou net zo goed (gaat) werken als dat t bij mij doet. Ik heb het eigenlijk gekregen voor mijn ogen (uveitis,glaucoom) omdat ik het voor mijn reuma niet zou krijgen omdat ik de ""verkeerde"" vorm heb (reactieve artritis, al twijfel ik erg aan deze diagnose)
Ik gebruik het inmiddels al heel wat jaartjes. Heb eerst Remicade (infuus) gehad en dat werkte ook ontzettend goed maar moest daar mee stoppen omdat ik een kinderwens had, nadat de kids er waren weer begonnen met de Remicade maar ik kreeg een hele heftige allergische reactie en mag nooit meer Remicade gebruiken (nu kan dit gebeuren als je een keer gestopt bent met Remicade)
Verder gebruik ik ook nog o.a MTX (spuit) 25mg per week (heb ooit 30mg gespoten maar voelde me daar helemaal niet lekker bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:42

Vervelend Wendy. Hopelijk doet de Humira het wel bij jou.

Ik ga - heel flauw - even een link spammen. Volgende week is het weer collecteweek van het Reumafonds.
Als jullie ook vinden dat er nog meer resultaat uit onderzoek moet komen (en ik doe mijn uiterste best dat te stimuleren), verspreid dan deze link onder je kennissen om online te doneren:
Digitale collectebus

Iedere euro helpt, en een stuk of 60 onderzoekers in Nederland, geholpen door het Reumafonds, werken er keihard aan mee om reuma de wereld uit te helpen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:53

Ik ben gister door HA doorverwezen naar reumatoloog, ik heb last van handen, pols en knieën en mijn knokkels zwelt nu een beetje op.... Ook al is mijn knieën veel beter dan vorig jaar, mijn voeten heb ik al helemaal geen pijn meer want vorig jaar kwam ik nauwelijks van trap af en dat gebeurde alleen als ik een dag ervoor hard gewerkt had.

Ik was 3 weken geleden ziek geweest, ik had ibuproven genomen en ik kon toen heerlijk werken zonder pijn in mijn handen en knieën... Toen had ik het idee dat niet klopte.

Ik ben wel bang dat ik reuma heb :\

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:06

Merk nu na 3 weken de bijwerkingen van MTX. Op de dag zelf hoofdpijn en de dag erna misselijkheid en hoofdpijn. Het is nog te doen en ik hoop ook dat het zo blijft (het liefst natuurlijk helemaal weg). Hoe zit dat met jullie, hadden jullie meteen bijwerkingen van MTX of kwam dat ook met de tijd?

Th0mas schreef:
Ik ben gister door HA doorverwezen naar reumatoloog, ik heb last van handen, pols en knieën en mijn knokkels zwelt nu een beetje op.... Ook al is mijn knieën veel beter dan vorig jaar, mijn voeten heb ik al helemaal geen pijn meer want vorig jaar kwam ik nauwelijks van trap af en dat gebeurde alleen als ik een dag ervoor hard gewerkt had.

Ik was 3 weken geleden ziek geweest, ik had ibuproven genomen en ik kon toen heerlijk werken zonder pijn in mijn handen en knieën... Toen had ik het idee dat niet klopte.

Ik ben wel bang dat ik reuma heb :\

Heftig, succes! Wacht even af wat de reumatoloog zegt voor je je eigen conclusies trekt. Maak je jezelf alleen maar gek mee! Sterkte.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:08

Jij hebt het ook? Gelukkig, sorry :+ Maar is wel prettig om wat bevestiging te hebben. Ik heb dit keer geen last gehad, weet niet of het over is (duimduimduim) maar ik slikte op donderdag en had standaard zaterdag koppijn. Ik slik het daarom sinds deze week op woensdag, vond het zo zonde van mijn zaterdag :(