Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:17

Jildau schreef:
Ik kan eigenlijk niet geloven dat je niet af zou vallen van cardio. Bedoel je bent toch flink aan het bewegen? Snap het niet. :+

Dit staat in de JAN:
Het lichaam past zich snel aan. Omdat je na een tijdje steeds dezelfde afstand in hetzelfde tempo loopt, went je lichaam aan die verbranding en verbrandt het verhoudingsgewijs steeds minder calorieën. Als je doel is er slanker uit te zien, vet te verliezen en fit te worden, dan is er geen enkele noodzaak om hard te lopen.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:23

Dit ook:

Hardlopen maakt oud, krachttrainen maakt jong
Na je dertigste neemt de hoeveelheid groeihormoon in je lichaam steeds verder af. Dit hormoon speelt een belangrijke rol in het verouderingsproces. Door krachttraining neemt de hoeveelheid groeihormoon in je lichaam juist toe, waardoor je er jonger uit blijft zien. Hardlopen maakt dus sneller oud, aldus personal trainer Sander Beenders: 'Cardiotraining zorgt voor een enorme toename van vrije radicalen en dat versnelt het verouderingsproces. Kijk maar eens naar het gezicht van de gemiddelde aerobiclerares.'

(Geen aerobicleraressen hier? :+)

Jildau

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:27

Toch vind ik het raar.. Waarom zou je niet fit worden van cardio dan? Ik bedoel je bouwt toch conditie op..

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:42

klopt maar wil je afvallen met cardioaparatuur werk dan op hartslag en ga niet doelloos op een apaaraat staan beste is in combinatie met krachttraining maar krachttraining hoeft niet perse met fitnesstoestelen of met gewichten ,neem bv 550reps dat is krachttraining zonder toestellen je doet losse oefeningen met zoveel mogelijk herhalingen in een minuut.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:46

Ik loop hard met zo'n vrouwtje op mp3 die zegt wat ik moet doen. :P Bouw je op totdat je 5 km kan hardlopen en vervolgens heb je nog eentje die doorgaat tot de 10 km. Maar goed als het echt totaal nergens goed voor is waarom doe ik het dan nog?

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:56

hoi jildau cardio heeft wel nut maar dan conditioneel dus hart longfunctie vraag evt je trainer van de sportschool om advies en evt trainingsschema om je doel te behalen,vraag om een fittest

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:56

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:57

Ja maar ik vind dat artikel erg subjectief over komen. ;)

De spinning leraren op onze sportschool zijn echt niet dik en de fanatieke hardlopers die ik ken hebben ook een prima figuur.

Ik ga zelf echt geen krachttraining doen want ik vind het het saaiste wat er is. Zou wel erg balen als blijkt dat hardlopen nergens goed voor is. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:18

Jildau schreef:
Toch vind ik het raar.. Waarom zou je niet fit worden van cardio dan? Ik bedoel je bouwt toch conditie op..

Je word zeker wel fit van cardio en je bouwt ook conditie op.
Het ligt eraan wat je doel is van je training.
Als je doel plezier in sporten, conditie trainen, fit worden/blijven is, is cardio prima hoor :j

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:09

Cardio is nuttig voor verschillende doelen. Conditie is 1, maar ook om vet% te verlagen (het lichaamsvet aan te spreken als energiebron).

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:41

Sorry heb hem met me foon geplaatst. Ik ga hem even op zoeken op de laptop

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:47

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:50

ik las net iemand die krachttraining saai vond.
Met de juiste begeleiding zie je echt resultaat, dit resultaat motiveert en dan is het echt niet saai.
Iedere zwaarder, iedere keer net een stapje vooruit, lekkere muziek op de achtergrond, beetje rondkijken, ik vind het niet vervelend.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:11

Knakker schreef:
ik las net iemand die krachttraining saai vond.
Met de juiste begeleiding zie je echt resultaat, dit resultaat motiveert en dan is het echt niet saai.
Iedere zwaarder, iedere keer net een stapje vooruit, lekkere muziek op de achtergrond, beetje rondkijken, ik vind het niet vervelend.

Het is idd heerlijk om je uit te leven op de sportschool! De meeste mensen haken af omdat het te langzaam gaat, ze zien niet snel genoeg resultaat en zeggen dan dat het niet werkt. Neem de tijd, neem begeleiding en je zal resultaat gaan zien het is gewoon zo! Het is juist zo mooi dat je je lichaam kan vormen en dat is zo motiverend!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:01

Wat is er aan de hand?

Het lichaam ervaart langdurige cardiovasculaire training als stress waardoor de bijnieren cortisol (stresshormoon) gaan produceren. Kort door de bocht: Cortisol parkeert vet op de plek waar je het niet wil hebben; op de buik. Dan hebben we het nog niet eens over de ‘helderziende’ capaciteit van het lichaam. Bij langdurige cardio-inspanningen gaat het lichaam er maar vanuit dat het daar in de toekomst opnieuw aan bloot wordt gesteld. Het gaat efficienter met vet om (de verbranding wordt trager) en als bonus slaat het lichaam vet op op plaatsen waar het dat het meeste nodig denkt te hebben. De dijen en billen.

Hoe kan dit?

Het heet E.P.O.C (Excess Postexercise Oxygen Consumption), wat we vrij vertalen als afterburn. Je lichaam heeft voor het herstel van de training en de opgelopen spierschade zoveel energie nodig dat het 48-72 uur later nog doorverbrandt.
Begrijp me niet verkeerd. Hardlopen en fietsen op een mooie zondagmiddag is geweldig. Doe vooral wat je leuk vindt. Zo ben ik ’s winters met geen leger naar de gym te krijgen. Liever schaats ik urenlang. Maar als instrument om af te vallen..

Dat je jaren voor nop hebt getraind komt welllicht banketstaaf over. Misschien geloof je het zelfs niet. Om ons standpunt te onderstrepen is het verhaal van Fitness-ster Rachel Cosgroove -hoe triatlontraining mijn lichaam verneukte- bijgevoegd. En als je dan nog niet overtuigd bent wens ik je veel plezier met onderstaande wetenschappelijke onderzoeken. Ga ik ondertussen met Beppie naar de overkant van de Van Hallstraat. Even lekker aan de ijzers sleuren.

Referenties:

1. Tremblay A, et al. Impact of exercise intensity on body fatness and skeletal muscle metabolism Metabolism 1994 July;43(7):814-8.
2. Yoshioka M. et al. Impact of high-intensity exercise on energy expenditure, lipid oxidation and body fatness Int. Journal of Obesity Related Metabolic Disorders 2001 Mar;25
(3):332-9
3. Geliebter A. et al. Effects of strength or aerobic training on body composition, resting metabolic rate, and peak oxygen consumption in obese dieting subjects American Journal of Clinical Nutrition 1997, Sept. 66(3):557-63.
4. Bryner RW et al. Effects of resistance vs. aerobic training combined with an 800 calorie liquid diet on lean body mass and resting metabolic rate Journal of
5. American Coll. Nutrition 1999, Apr. 18(2):115-21.
6. Pratley R. et al. Strength training increases resting metabolic rate and norepinephrine levels in healthy 50-to-65-yr-old men Journal Applied Physiology 1994 Jan; 76(1):133-7.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:58

ik denk ook dat ieder lichaam anders reageert.
Ook stopt ieder persoon andere dingen (=ander eten) in zijn lichaam.
Er zal nooit 1 regel voor ieder gelden

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:26

Klopt maar dat is met alles :)

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:29

Klopt helemaal! Het heeft met vele factoren te maken hoe je lichaam reageert. Dit heeft tijd nodig.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:33

Wie doet er hier eigenlijk serieus aan krachttraining om spieren te kweken?

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:36

IK!

Doe ookal een jaar of 5 inmiddels kracht training
gewoon thuis, smorgens en in de avonduren als ik klaar ben met mn paardenboel.
Het is echt even Q-time mijn momentje, en kan er mijn frustratie's goed in kwijt.
Bij mij zie je het vooral aan mijn armen,en benen.
Vind het daarbij ook nog een voordeel dat je aardig tegen de kerel's op kan boksen! :')

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:48

eigenlijk is dat ook wel het doel van mijn training, om de boel strak te houden = spieren blijven prikkelen!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:40

Ik heb begrepen dat je beenspieren trainen het meest effectief is omdat die het grootst zijn. Klopt dat nog steeds?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:00

Maar hoe komt het dan dat als je naar het lopen op tv kijkt dat die vrouwelijke loopsters/ hoogspringers/... toch ook een six pack hebben en strak en gestroomlijnd zijn?
Is het omdat deze atleten ook aan krachttraining doen? Of zijn dit andere reden?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:49

Ze doen wel degelijk krachttraining, houden zich aan bepaalde voeding en door hun sport verbranden ze ook veel (cardio). Door deze combinatie worden spieren zichtbaarder maar ook sterker. Omdat ze vaak hun hele leven al sporten hebben ze ook weinig vet gehad. En door de vele verbranding krijgt het vet ook geen kans om zich te verzamelen. Buikspieren worden alleen maar sterker en daardoor ook blijvend zichtbaar, de six-pack.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:07

Ik heb al vaker contact gehad met jouw missfitness en kreeg toen goede tips mee :j

Alleen dat voeding aanpassen,, pfffffff.. Ik weet echt niet waar ik moet beginnen :+