raket schreef:Ik ben verpleegkundige en ik zou er wel willen werken.
Euthanasie is niet iets wat van op de ene of op de andere dag gaat. Er is een heel traject vantevoren wat begint bij een mens die ziek wordt, waar behandelingen bij geprobeerd worden, maar wat allemaal geen baat mag hebben.... Patiënt en vaak familie praten over de hele situatie en ook met het behandelteam.
Op het moment dat je aangeeft dat j e euthanasie wilt, dan berust je dus in het feit dat dat j ehet gaat verliezen, dat op zich is al een hele stap.
Dan kom je bij de wet en regelgeving terecht en als het dan allemaal goedgekeurd wordt, dan pas kan er euthanasie plaatsvinden..
Om dan naar mezelf als verpleegkundige terug te keren: ik sta mensen bij die het zwaar hebben. Die mensen hebben die terminale ziekte ook als ik er niet bij ben. Als ik er echter wel bij ben, kan ik ze verzorgen, ondersteunen, meedenken om het comfortabel te maken.
De dood is onlosmakelijk met het leven verbonden en ik vind het iets moois, een eer om daar bij mogen te zijn.
Het moeilijkste heb ik het gehad met het verzorgen van een patiënt die bleef ontkennen dat hij ging overlijden en er maar tegen bleef vechten en vechten. Dat was erg zwaar, ook voor zijn vrouw en kinderen, omdat het afscheid voor hen een heuse strijd is geweest. Ik respecteer en bewonder zijn levenslust, maar het was ook iets wat het mi.i extra zwaar maakte.
Een arts die het niet wil doen, dat vind ik prima. Ik ken zo'n arts en hij heeft daar heel open over gepraat met desbetreffende patiënt. Hij heeft het in mijn ogen keurig opgelost door contact te leggen met een collega en de patiënt zo over te dragen en contact te houden met de patiënt. Patiënt was overigens ook erg tevreden en had er begrip voor.
Inderdaad, het gaat nog niet allemaal zo 'makkelijk' als nog gedacht wordt. Ik vind dat een arts het ten alle tijden mag weigeren. Er gaat veel tijd overheen, tussen het eerste kenbaar maken en de daadwerkelijke euthanasie. Als je huidige arts het om welke reden niet wil doen dan is er altijd tijd om een andere oplossing te zoeken. (andere arts dus of straks deze kliniek) Het is ieders goed recht om hier een mening over te hebben, dus ook die van een arts.
Ik hoop wel dat men eerder euthanasie mag plegen. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat er een patient nog veel moet lijden voordat het toegepast wordt. Hopelijk wordt het allemaal wat makkelijker nu er een kliniek komt.