De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:19

Electra63 schreef:
Lovely schreef:
Voor alle mensen die nu al zeker weten dat ze misschien ooit voor euthanasie willen kiezen: vul een euthanasieverklaring in en bespaar jezelf, de arts en je nabestaanden een hoop onzekerheid.
Meer informatie hierover: http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=72063

Let op: euthanasie is geen makkelijkere manier om zelfmoord te plegen.

Mijn vader is weduwnaar en heeft zo'n verklaring ingevuld en deze verklaring ligt bij mij in de la. Mocht hij zelf niet meer in staat zijn om een beslissing te kunnen maken, dan ben ik de gemachtigde en voer ik uit wat zijn wens is/was.

Kan je vergeten, gaat niet werken. Tenzij je het over niet reanimeren of terminale sedatie hebt, maar daar heb je de verklaring niet voor nodig.

Electra63

Re: De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:23

Mijn vader heeft het helemaal uitgezocht. Is lid geworden van de Euthanasiestichting en hij heeft zo'n ingevulde en ondertekende verklaring. Al 10 jaar en hij heeft mij gemachtigd om de verklaring "ten uitvoer" te brengen als hij zelf niet meer in staat is om dit te kunnen regelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:27

ship schreef:
Lovely schreef:
Voor alle mensen die nu al zeker weten dat ze misschien ooit voor euthanasie willen kiezen: vul een euthanasieverklaring in en bespaar jezelf, de arts en je nabestaanden een hoop onzekerheid.
Meer informatie hierover: http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=72063

Let op: euthanasie is geen makkelijkere manier om zelfmoord te plegen.

ja leuk die verklaring ik werk in de zorg en kom vaak tegen mensen hebben de verklaring en zijn dementerend vervolgens heb je familie dit dit niet willen daar gaat je verklaring hierdoor zie ik regelmatig mensen al wel 10 jaar op bed liggen niks meer kunnen en vol gestopt worden met eten en drinken..verklaring of niet het gebeurt..

wel zeg ik top dat de kliniek er komt in mijn omgeving ervaring gehad met dit soort zaken en er komt veel bij kijken..

Helemaal waar, ik werk ook met demente mensen. Ook mensen die aangegeven hebben toen ze nog bij hun verstand waren, dat ze niet als een kasplantje op bed willen liggen.
Maar als je dement wordt, telt helemaal niks meer, wat je vroeger hebt gezegd of ondertekend.
Dan neemt de familie/waarnemer het van je over, en heb je zelf niks meer in te brengen als lege briefjes.
En soms eindigen ze dan alsnog als een kasplantje, helemaal in de foeteshouding gegroeid.
Niemand wil zo eindigen, ik ook niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:30

@ Electra63 :Is niet waar, dat geven ze wel aan bij het NVVG. Maar gaat niet door in de praktijk. Hij moet compos mentis zijn, dus goed van geest zijn om het nog aan te kunnen geven anders gaat het niet door.

Bron Wikipedia

Toekomstgerichte euthanasieverzoeken worden gedaan door mensen met een toekomstgerichte euthanasiewens. Zij willen voorkomen dat zij moeten voortleven in een situatie die ze als ondraaglijk en uitzichtloos bestempelen. Bijvoorbeeld verlamd en van hun spraak beroofd na een hersenbloeding. Omdat ze dan niet meer in de gelegenheid zijn daar bewust om te vragen, praten ze er alvast met hun huisarts over of zetten ze hun euthanasieverzoek op schrift. Zo'n schriftelijke wilsverklaring, ook wel euthanasieverklaring genoemd, wordt in de wet erkend als legitiem verzoek om euthanasie. Dat is met name van belang in die situaties waarin patiënten hun verzoek niet meer mondeling kenbaar kunnen maken. De huisarts moet, mocht de situatie zich voordoen, zich ervan op de hoogte stellen dat deze schriftelijke wens nog steeds geldt. Ook is hij, net als bij een mondeling verzoek, verplicht zich te houden aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen. Bovenstaande is niet van toepassing wanneer de patiënt volledig niet meer kenbaar kan maken dat het verzoek nog steeds geldig is, de patiënt heet dan wilsonbekwaam te zijn, ingevulde wilsverklaringen hebben in deze situatie geen enkele wettelijke waarde meer.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 07-02-12 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:31

Maar ook voor dementie kan je een (bijgevoegde ) verklaring afleggen. En de volmacht voor de gemachtigde gaat boven de wil van de familie, heb ik begrepen. Ik ben de gemachtigde van mijn vader en ik voer gewoon straks uit wat mijn vader had gewild, als hij zelf niet meer in staat is, om die keuze te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:33

Nikka schreef:
@ Electra63 :Is niet waar, dat geven ze wel aan bij het NVVG. Maar dat kan niet volgens de wet. Hij moet compos mentis zijn, dus goed van geest zijn om het nog aan te kunnen geven anders gaat het niet door.

Bron Wikipedia

Toekomstgerichte euthanasieverzoeken worden gedaan door mensen met een toekomstgerichte euthanasiewens. Zij willen voorkomen dat zij moeten voortleven in een situatie die ze als ondraaglijk en uitzichtloos bestempelen. Bijvoorbeeld verlamd en van hun spraak beroofd na een hersenbloeding. Omdat ze dan niet meer in de gelegenheid zijn daar bewust om te vragen, praten ze er alvast met hun huisarts over of zetten ze hun euthanasieverzoek op schrift. Zo'n schriftelijke wilsverklaring, ook wel euthanasieverklaring genoemd, wordt in de wet erkend als legitiem verzoek om euthanasie. Dat is met name van belang in die situaties waarin patiënten hun verzoek niet meer mondeling kenbaar kunnen maken. De huisarts moet, mocht de situatie zich voordoen, zich ervan op de hoogte stellen dat deze schriftelijke wens nog steeds geldt. Ook is hij, net als bij een mondeling verzoek, verplicht zich te houden aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen. Bovenstaande is niet van toepassing wanneer de patiënt volledig niet meer kenbaar kan maken dat het verzoek nog steeds geldig is, de patiënt heet dan wilsonbekwaam te zijn, ingevulde wilsverklaringen hebben in deze situatie geen enkele wettelijke waarde meer.

Maar ik heb toch een volmacht, door beide ondertekend, kopie bij de huisarts, waarin staat aangegeven dat de wil van mijn vader (op de euthanasieverklaring) moet uitgevoerd worden door de gemachtigde?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:47

Het is nog maar een keer gedaan bij een zwaar dementerende en dat is na een heel lang en moeilijk traject geweest. Misschien dat het op termijn makkelijker gaat, maar ik zou me er nog maar niet te veel van voorstellen.

@ Electra: die wordt uitgegeven door het NVVG en wetstechnisch mag het in principe ook wel met een wilsbeschikking. In de praktijk is dat een groot probleem. Ik schreef eerder al dat dat bijvoorbeeld bij dementie een groot probleem is. Op het moment dat je het goed kan beslissen ben je te goed, ben je te verward wordt het niet meer gehonoreerd. Maar als de goede man zich er veilig bij voelt zou ik het persoonlijk maar zo laten, grote kans dat je de wilsbeschikking toch niet nodig hebt op termijn.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:49

In Zwitserland zit een echte zelfdodings kliniek waar je ook super gezond een einde van je leven kunt maken. Kost een flinke duit. Veel engelsen gaan daar heen, omdat in Groot brittainie euthansie verboden en strafbaar is.
Maarrr..... je moet volledig bij geest zijn, ben je dement dan doen ze het niet. Ook niet met een wilsbeschikking o.i.d.

En dat maakt voor ons heel lastig. Bij mijn vriend komt Alzheimer voor in de familie en ook hij wil niet dat hij als een kasplantje komt te leven. Zou hij euthansie willen plegen in nederland dan gebeurd dat dus niet!! Hij kan voor als het zover komt nog wel (als hij nog goed is) naar Zwitserland. Maar ja, wanneer ga je????

Toch heb ik tegen hem gezegd dat hij zich daar niet zo druk om moet maken. Als hij in de laatste fase van Alzheimer terecht komt weet hij immers niets meer ook niet dat hij nog leeft.
Het zal voor mij wel heel zwaar zijn en wanneer ik de keuze moeten maken wanneer ik afscheid van hem neem en hem achter laat in het verzorgingstehuis......
Dat is onze grootste angst.......

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:50

wouterpaard schreef:
Ook voor mensen met psychise problemen kan het helpen ipv zelfmoord. (na een hele goede screening!)

Dit vind ik dus absoluut weer geen optie!

Voor mensen met terminale kanker o.i.d. is het misschien een oplossing.. (eutenasie) maar om het als een soort van zelfmoord te gebruiken om te 'ontvluchten' van psygische problemen lijkt me precies NIET de bedoeling! ;(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:01

Euthanasie bij psychische klachten gebeurt maar heel zelden en pas na uitgebreid onderzoek. Zijn ze (gelukkig) heel terughoudend in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:11

Nikka schreef:
Het is nog maar een keer gedaan bij een zwaar dementerende en dat is na een heel lang en moeilijk traject geweest. Misschien dat het op termijn makkelijker gaat, maar ik zou me er nog maar niet te veel van voorstellen.

@ Electra: die wordt uitgegeven door het NVVG en wetstechnisch mag het in principe ook wel met een wilsbeschikking. In de praktijk is dat een groot probleem. Ik schreef eerder al dat dat bijvoorbeeld bij dementie een groot probleem is. Op het moment dat je het goed kan beslissen ben je te goed, ben je te verward wordt het niet meer gehonoreerd. Maar als de goede man zich er veilig bij voelt zou ik het persoonlijk maar zo laten, grote kans dat je de wilsbeschikking toch niet nodig hebt op termijn.

Ik hoop hem ook niet nodig te hebben ;) . En het geeft mijn vader inderdaad rust, omdat mijn moeder een zware lijdensweg heeft ondergaan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:23

ChantalD schreef:
Ik denk dat dit wel zeker een goede ontwikkeling kan zijn. Deze mensen zullen precies weten wat de wettelijke mogelijkheden en grenzen zijn, beter dan een 'gewone' arts, die hier maar één of enkele keren in zijn loopbaan mee te maken krijgt. Daardoor kunnen bepaalde processen misschien eerder in gang gezet worden, of sneller verlopen, wat mensen veel (lichamelijke of geestelijke) pijn kan besparen. Ook de nabestaanden, want een verhaal zoals hierboven van Nikka moet toch gewoon niet mogen :n

Marlis schreef:
Mijn dokter doet het niet ivm zijn geloof

Hier val ik dus wel over persoonlijk. Ik ben van mening dat je als arts zodra je je dienst begint gewoon arts bent. Persoonlijke overtuigingen, op welk vlak dan ook, zijn persoonlijk en zouden wat mij betreft thuis moeten blijven. Onder diensttijd is een arts gewoon arts, en geen Christen, Moslim, Jood, Hindoestaan of wat dan ook, gewoon arts. Hij is daar voor zijn patienten en zou die gewoon zo goed mogelijk moeten helpen. Daar is hij voor opgeleid en wordt hij voor betaald. Als een patient iets wil, en het is medisch en juridisch gezien toegestaan, dan heeft in mijn ogen de patient het laatste woordt. Het is tenslotte zijn/haar eigen lichaam. Als arts zou je dan alleen het belang van de patient voor ogen mogen hebben, en niets anders.

Heel mooi geschreven, en helemaal mee eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:27

Diaz schreef:
wouterpaard schreef:
Ook voor mensen met psychise problemen kan het helpen ipv zelfmoord. (na een hele goede screening!)

Voor mensen met terminale kanker o.i.d. is het misschien een oplossing.. (eutenasie) maar om het als een soort van zelfmoord te gebruiken om te 'ontvluchten' van psygische problemen lijkt me precies NIET de bedoeling! ;(

En waarom lijkt je dat niet niet de bedoeling en absoluut geen optie?
(ik mis de motivatie van je stelling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:59

ChantalD schreef:
Marlis schreef:
Mijn dokter doet het niet ivm zijn geloof

Hier val ik dus wel over persoonlijk. Ik ben van mening dat je als arts zodra je je dienst begint gewoon arts bent. Persoonlijke overtuigingen, op welk vlak dan ook, zijn persoonlijk en zouden wat mij betreft thuis moeten blijven. Onder diensttijd is een arts gewoon arts, en geen Christen, Moslim, Jood, Hindoestaan of wat dan ook, gewoon arts. Hij is daar voor zijn patienten en zou die gewoon zo goed mogelijk moeten helpen. Daar is hij voor opgeleid en wordt hij voor betaald. Als een patient iets wil, en het is medisch en juridisch gezien toegestaan, dan heeft in mijn ogen de patient het laatste woordt. Het is tenslotte zijn/haar eigen lichaam. Als arts zou je dan alleen het belang van de patient voor ogen mogen hebben, en niets anders.

Een arts is ook maar eens mens, en geen computer. Bij elke beslissing zullen overtuigingen/geloof/religie/opleiding dus meespelen. Artsen leggen bovendien een eed af waar onder andere het volgende in staat:
Ik zal aan de patiënt geen schade doen.

Op basis hiervan zou een arts euthanasie dus mogen weigeren.

Er staat echter ook het volgende in:
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen.

En op basis hiervan zou het dus wel weer mogelijk moeten zijn.

Voor beide keuzes is wat te zeggen, en het is aan de arts te beslissen waar hij voor kiest. Ongeacht de mening van de patiënt.

Bovendien ben ik het niet met je eens dat de patient het laatste woord heeft. De gemiddelde persoon weet niets van geneeskunde en kan dus geen goed gefundeerde mening hebben over zijn eigen ziektebeeld. Vraag maar eens aan de gemiddelde arts hoeveel mensen hij per dag wel niet ziet die precies denken te weten wat er aan de hand is en eigenlijk alleen maar een handtekening komen halen om de zwaarste medicijnen bij de apotheek te mogen gaan ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:07

Ik vind het een goed initiatief :j
Heb het altijd vreemd gevonden dat we onze dieren het lijden besparen als ze niet meer beter worden en veel pijn hebben maar dat hetzelfde doen bij mensen vaak onmogelijk lijkt te zijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:08

IK vind het een goed concept.
als ik kijk naar mijn overbuurvrouw nog geen 50 hele erge parkinson kan hele maal niks maar werkelijk niks meer , heefd er voor gekozen!! en deze week gaat het gebeuren ook de familie staat er achter vele dokterbezoeken geweest enz .

Heel grof en cru gezegt maar een paar weken geleden zat ze nog een keer op de bank en ik zag haar zitten , echt dat wens ik niemand toe hoe verschrikkelijk die vrouw erbij zat leek bijna horror , ik kon het niet aanzien heb mn rolluiken omlaag gedaan (savonds zie je dat goed!! ) hun dochter komt vaker hier ik probeer haar te steunen waar ik kan , soms vraag ze mag ik even komen, en dan zit gewoon 2 uur hier op de bank tv te kijken!! en dan gaat ze weer , zo verschrikkelijk

ik had nooit verwacht dat zo'n ziekte zoveel kon aanrichten!!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:12

_Ella_ schreef:
het lijkt me nogal een rotbaan in zo'n kliniek...

Ik ben verpleegkundige en ik zou er wel willen werken.

Euthanasie is niet iets wat van op de ene of op de andere dag gaat. Er is een heel traject vantevoren wat begint bij een mens die ziek wordt, waar behandelingen bij geprobeerd worden, maar wat allemaal geen baat mag hebben.... Patiënt en vaak familie praten over de hele situatie en ook met het behandelteam.

Op het moment dat je aangeeft dat j e euthanasie wilt, dan berust je dus in het feit dat dat j ehet gaat verliezen, dat op zich is al een hele stap.

Dan kom je bij de wet en regelgeving terecht en als het dan allemaal goedgekeurd wordt, dan pas kan er euthanasie plaatsvinden..

Om dan naar mezelf als verpleegkundige terug te keren: ik sta mensen bij die het zwaar hebben. Die mensen hebben die terminale ziekte ook als ik er niet bij ben. Als ik er echter wel bij ben, kan ik ze verzorgen, ondersteunen, meedenken om het comfortabel te maken.
De dood is onlosmakelijk met het leven verbonden en ik vind het iets moois, een eer om daar bij mogen te zijn.

Het moeilijkste heb ik het gehad met het verzorgen van een patiënt die bleef ontkennen dat hij ging overlijden en er maar tegen bleef vechten en vechten. Dat was erg zwaar, ook voor zijn vrouw en kinderen, omdat het afscheid voor hen een heuse strijd is geweest. Ik respecteer en bewonder zijn levenslust, maar het was ook iets wat het mi.i extra zwaar maakte.

Een arts die het niet wil doen, dat vind ik prima. Ik ken zo'n arts en hij heeft daar heel open over gepraat met desbetreffende patiënt. Hij heeft het in mijn ogen keurig opgelost door contact te leggen met een collega en de patiënt zo over te dragen en contact te houden met de patiënt. Patiënt was overigens ook erg tevreden en had er begrip voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:13

Raket,
Jij lijkt mij, een hele fijne verpleegkundige.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:15

Wat ik zo raar vind, we mogen wel voor onze dieren beslissen wanneer het leven ophoud als het leven voor onze dieren niet meer dragelijk is. Maar voor ons zelf hebben we toestemming van Jan en alleman nodig en dan nog wordt het vaak afgewezen.
Waarom mag ieder mens niet voor zichzelf beslissen wanneer het leven voor die persoon ophoud? (en hierbij heb ik het dus over mensen die ziek zijn zonder kans op genezing, mensen die door een ongeluk alleen nog maar door een rietje kunnen eten ect)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 12:20

enzino schreef:
Goed dat de kliniek er is, en hopelijk is dit een eerste stap naar veel meer vrijheden op dit gebied. Wat mij betreft mogen mensen zelf kiezen wanneer ze willen sterven, ook als je niet terminaal ziek bent of veel pijn hebt.

Nou dat lijkt me dan weer geen optie eigenlijk. Dat zou mooi zijn zeg... Dan zou elke tiener die gepest wordt en het even niet meer ziet zitten euthanasie mogen plegen? Fijn voor de ouders..
Of dan zou iemand met een mental breakdown er ook een einde aan mogen maken, terwijl hij met goede therapie misschien wel na een half jaar er weer helemaal bovenop? Stel dat hij vader is van 3 kinderen, en het even niet ziet zitten, mag hij dan zijn leven nemen en die 3 kinderen zo achterlaten met mama?

Ik denk toch wel dat hier hele specifieke regels voor moeten komen. Als je nou al jaren depressief bent en het écht niet meer ziet zitten, ja dan zou het wat mij betreft kunnen.. Afhankelijk van de omstandigheden..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:21

raket schreef:
Ik ben verpleegkundige en ik zou er wel willen werken.

Euthanasie is niet iets wat van op de ene of op de andere dag gaat. Er is een heel traject vantevoren wat begint bij een mens die ziek wordt, waar behandelingen bij geprobeerd worden, maar wat allemaal geen baat mag hebben.... Patiënt en vaak familie praten over de hele situatie en ook met het behandelteam.

Op het moment dat je aangeeft dat j e euthanasie wilt, dan berust je dus in het feit dat dat j ehet gaat verliezen, dat op zich is al een hele stap.

Dan kom je bij de wet en regelgeving terecht en als het dan allemaal goedgekeurd wordt, dan pas kan er euthanasie plaatsvinden..

Om dan naar mezelf als verpleegkundige terug te keren: ik sta mensen bij die het zwaar hebben. Die mensen hebben die terminale ziekte ook als ik er niet bij ben. Als ik er echter wel bij ben, kan ik ze verzorgen, ondersteunen, meedenken om het comfortabel te maken.
De dood is onlosmakelijk met het leven verbonden en ik vind het iets moois, een eer om daar bij mogen te zijn.

Het moeilijkste heb ik het gehad met het verzorgen van een patiënt die bleef ontkennen dat hij ging overlijden en er maar tegen bleef vechten en vechten. Dat was erg zwaar, ook voor zijn vrouw en kinderen, omdat het afscheid voor hen een heuse strijd is geweest. Ik respecteer en bewonder zijn levenslust, maar het was ook iets wat het mi.i extra zwaar maakte.

Een arts die het niet wil doen, dat vind ik prima. Ik ken zo'n arts en hij heeft daar heel open over gepraat met desbetreffende patiënt. Hij heeft het in mijn ogen keurig opgelost door contact te leggen met een collega en de patiënt zo over te dragen en contact te houden met de patiënt. Patiënt was overigens ook erg tevreden en had er begrip voor.

Inderdaad, het gaat nog niet allemaal zo 'makkelijk' als nog gedacht wordt. Ik vind dat een arts het ten alle tijden mag weigeren. Er gaat veel tijd overheen, tussen het eerste kenbaar maken en de daadwerkelijke euthanasie. Als je huidige arts het om welke reden niet wil doen dan is er altijd tijd om een andere oplossing te zoeken. (andere arts dus of straks deze kliniek) Het is ieders goed recht om hier een mening over te hebben, dus ook die van een arts.

Ik hoop wel dat men eerder euthanasie mag plegen. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat er een patient nog veel moet lijden voordat het toegepast wordt. Hopelijk wordt het allemaal wat makkelijker nu er een kliniek komt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:26

Het blijft allemaal heel ingewikelt terwijl het niet nodig is
Als iemand niet meer waardig kan leven dan moet het stoppen
Het is onmenselijk om iemand te laten lijden als je die persoon kan helpen
Helaas zelf al 2 keer mee moeten maken
En dat wil je gewoon niet als je zielsveel van iemand houd
Als je echt zoveel van iemand houd dan moet je die ook los laten als het zo erg is
Anders hou je iemand in leven voor jezelf en dat is dan weer egoistisch
Als er een verklaring is dan moet die gerespecteerd worden op het moment dat er echt geen verbetering meer is en als die er ook niet meer komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:30

Miracle_ schreef:
enzino schreef:
Goed dat de kliniek er is, en hopelijk is dit een eerste stap naar veel meer vrijheden op dit gebied. Wat mij betreft mogen mensen zelf kiezen wanneer ze willen sterven, ook als je niet terminaal ziek bent of veel pijn hebt.

Nou dat lijkt me dan weer geen optie eigenlijk. Dat zou mooi zijn zeg... Dan zou elke tiener die gepest wordt en het even niet meer ziet zitten euthanasie mogen plegen? Fijn voor de ouders..
Of dan zou iemand met een mental breakdown er ook een einde aan mogen maken, terwijl hij met goede therapie misschien wel na een half jaar er weer helemaal bovenop? Stel dat hij vader is van 3 kinderen, en het even niet ziet zitten, mag hij dan zijn leven nemen en die 3 kinderen zo achterlaten met mama?

Ik denk toch wel dat hier hele specifieke regels voor moeten komen. Als je nou al jaren depressief bent en het écht niet meer ziet zitten, ja dan zou het wat mij betreft kunnen.. Afhankelijk van de omstandigheden..

Je quote ook wel heel selectief, want onderaan mijn bericht stond het volgende:

enzino schreef:
p.s. er moet voor dit soort zaken dan natuurlijk wel een screening zijn, en je prikt een genoemde datum natuurlijk niet een week vantevoren

Een simpele depressie zou in de screening dus naar voren moeten komen, evenals een tiener die gepest wordt.

Maar ik denk dat we het eens zijn. Als iemand euthanasie wil plegen en dit een flinke tijd van tevoren aangeeft, bij het volle verstand, dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:31

enzino schreef:

En waarom lijkt je dat niet niet de bedoeling en absoluut geen optie?
(ik mis de motivatie van je stelling)[/quote]

Psygische klachten zijn niet dodelijk.. daarmee bedoel ik: Niet zoals met bijv. laatste stadium van kanker, het is dan 100% zeker dat je toch al overlijd.. en er kan dan een lijdensweg bespaard blijven.

Bij psygische klachten zijn er veel methoden en medicijnen die het gevoel van zelfmoord weg nemen. Er is wel een kans en zicht op leven.

Ik zou alleen achter eutenasie staan als de kans op sterven van een patient echt op 100% is binnen een vrij korte termijn. Niet als 'dan hoeven ze tenminste zelf geen zelfmoord te plegen' methode..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:32

Ik zie helaas te vaak dat mensen wel een euthanasie verklaring hebben maar er geen gebruik van kunnen maken.
Heb onlangs een nare ervaring gehad, en dame met euthanasie verklaring ondertekend en wel. Die vrouw bloede van binnen door een tumor. Dan praat in in kwestie van uren/dag i.p.v dagen, dan kunnen de personen nog zulke mooie ondertekende formulieren hebben alvorens er actie op ondernomen kan worden ben je 4 dagen verder. Tegen die tijd was deze mw al doodgebloed.
Jij als verpleegkundige staat dan voor de keuze (samen met de arts) wat te doen. Heel vaak word er gekozen voor passieve euthanasie. Vaak is het dan al te laat om actieve euthanasie te ondernemen.
Ondertussen word je 100 keer gezegd en gevraagd door de familie waarom doen jullie niks, ze heeft een verklaring. je wil wel schreeuwen en roepen ik wil het wel maar ik mag het niet. Je stelt je proffesioneel op en legt het uit maar het voelt verkeerd. In dit geval heeft de mw een hoge dosis dormicum gehad zodat ze niet meer bij bewustzijn was en is enkele uren later overleden.

Maar voor de mensen die euthanasie willen om dat lijden te voorkomen is het nu heel moeilijk om euthanasie te "plegen" Ik ben daarom van mening dat het wel goed is dat er een euthanasie kliniek is gekomen en ook al is het zwaar lijkt het mij een eervol deel van je beroep.

Daarbij wil ik wel zeggen dat het niet "de oplossing" is voor de TS'ers die een poging doen voor een schreeuw van aandacht. Hierbij word lijkt mij ook wel goed volledig gescreend, alleen ook daar zijn gevallen dat ik denk laat de mensen alsjeblieft gaan.