Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:28

Zoiets ja. Mijn sterktes staan op de vorige bladzijde maar als ik op gewone afstand voor de spiegel sta zonder bril/lenzen, kan ik mijn eigen contouren en ogen niet zien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:12

pfoeh. ik weet het niet meer precies. Geloof dat ik -1.25 had, en ik vond het echt niet tof. Droeg mijn bril dus echt nooit. Op school zat ik altijd vooraan enzo, en dan nog zag ik het nog slecht. Maar ik gaf niet toe :)) . Uiteindelijk na 2 jaar ofzo maar weer een testje laten doen. En toen kwam er -2 uit :Y) (en ik reed gewoon scooter en alles :)) ) Toen ben ik wel echt iedere dag lenzen gaan dragen. In het kader van verkeersveiligheid en alles :') .

Moet zeggen dat mijn ogen er zo nu en dan weer op vooruit gaan, en ik nu op -1.75 zit. En ik moet er nu toch echt niet meer aan denken om zonder lenzen of bril te leven :)) ....

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:07

Mijn ogen waren altijd perfect, niks mis mee. Totdat ik ging werken op een kantoor en 40 uur per week naar een scherm zit te turen, toen ging het ineens heel snel. Binnen een jaar zat ik al op -0.75 en 1.25. Inmiddels 2 jaar later zit ik op -1.25 en -1.75. Ik hoop toch niet dat het nog meer achteruit gaat..

Draag altijd lenzen, wat in combinatie met beeldscherm werk niet heel fijn is maar een bril vind ik al helemaal niks!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:10

In groep 5/6 kreeg ik een bril, geen idee welke sterkte. Inmiddels heb ik iets in de -3

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:17

Ik kreeg een bril toen ik een jaar was. Ben begonnen met + 12 en nu zitten we op +4.25 en +3.75. Heb ooit ook lenzen geprobeerd, maar dat beviel niet echt. Daarbij "mis"ik m'n bril dan :o

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:18

Ik was 12, zat in de 1 en kon het bord niet meer lezen. Na metingen bleek ik bij beide ogen - 0.75. Hiervoor heb ik toen lenzen gekregen. De jaren daarna zijn mijn ogen hard achteruit gegaan, met mijn 18e zat ik op -4 en daar zit ik nu nog steeds op.
Wil mijn ogen laten laseren, maar ben een bange poeperd.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:56

Ik kreeg in groep 7 een bril, dus toen was ik een jaar of 9/10. En ik had toen de sterkte -1 en -2. Zelf wist ik wel dat mijn ogen niet goed waren, alleen verzweeg ik het altijd omdat ik geen bril wilde. Tot er een schoolarts kwam, toen was ik erbij. :+
En op mijn 14e kreeg ik lenzen. :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:09

Floortje2002 schreef:
Omdat ik niet ging lopen....ook niet toen ik al twee jaar oud was ging het balletje gaan rollen en daar liep ik al op mn tweede levensjaar met een bril op mn neus, kaliber jampotglazen.
Op mijn tiende kreeg ik lenzen. Dit viel helemaal niet mee maar hoe dan ook het zou me lukken. Dat is ook gelukt. Want als ik zoiets in mn hoofd heb....zit het niet in mijn tenen.

Op mijn 23e heb ik implantlenzen gekregen. Dit met de opzet dat ik me zonder mijn lenzen beter zou kunnen redden en uiteindelijk met extra contactlenzen beter zicht zou krijgen. Er is +10 sterkte ingezet wat inhoud dat ik nu nog +/-2.50 en een flinke cilincer overhoud aan beide ogen. Dit is nu vijf jaar geleden en inmiddels gaat het de goede kant op. Het is echt heel moeilijk om qua pasvorm en sterkte goede lenzen te vinden doordat de voorkant van mn oog niet glad is zeg maar. Beetje heuvelig. Dit heeft bij mij enorm veel pijn veroorzaakt, vergelijk het met marathon lopen op te krappe schoenen, maar doordat k nu zachte lenzen zonder sterkte (fungerend als soort kussentjes) met daarop de contactlenzen (die de pijn veroorzaken) krijgen nu alle oogspieren wat rust en gaat het de goede kant op.
Veel mensen zeggen jeetje dat je het volhoud....zet toch een bril op je neus! die begrijpen er dus echt niks van....
Maar dat is dus iets wat ik echt een verschrikkelijk iritant ding vind....en ik heb 13jr lenzen gehad wat goed ging....en me niet laten opereren om vervolgens de rest van mijn leven met een bril te moeten lopen terwijl ik weet dat het zicht met lenzen beter zal zijn en dus de kwaliteit van peven zal verbeteren.
Ik heb het laatste jaar veel afgezien en pijn gehad en ik ben er nog niet maar het gaat nu de goeie kant op gelukkig. Inmiddels zit ik bij het LUMC.....als ze het dáár niet meer zouden weten.....weet ik het ook niet meer. Maar voorlopig geloof ik erin dat ze daar me echt kunnen helpen.

Tja ogen..... Maar ach er zijn ergere dingen!

Grappig (nou ja, grappig...), maar je verhaal lijkt wel iets op dat van mij.

Kreeg op mijn 4e een bril, meteen -4 beide ogen. Mn ouders ontdekten dat een brilletje mss. wel handig was, omdat ik, als ik TV keek, steeds maar weer op mijn billen naar voren schoof om dichter bij de TV te zitten. Zetten zij me weer naar achteren, schoof ik weer naar voren...

Sterkte is gelijk opgegaan met mijn leeftijd, en op mijn 8ste kreeg ik (harde) lenzen, toen dus ca. -8. Vond het moeilijk om ze zelf in te doen, tegenwoordig schijnen ze dat kinderen op een makkelijke manier te leren, maar de eerste paar jaar deed mijn moeder het zelfs (was in 1985)! Jammer van zo vroeg lenzen krijgen is dat het je oog geen goed doet, na ruim 20 jaar lenzen raakt dat beschadigd. Idd. net als Floortje geen net 'vlak' oppervlak meer, maar 'ribbels'.

Op mn 17e, toen ik zo ongeveer stopte met groeien, eindigde ik met -17.50 en -17.75. Jaren mee gelopen, meeste tijd lezen, soms bril (JAMPOT!). Na mijn twintigste werd het ellende en wat puzzelen: ik raakte allergisch voor allerlei ingredienten van de lenzenvloeistof. Gewisseld naar andere typen lezen, zachte geprobeerd, tijdlang bril gedragen (waar ik echt niet goed genoeg mee zag, onhandig met autorijden).

Uiteindelijk na lang wikken en wegen en goed onderzoek ook implantaatlenzen gekregen, nu ruim 3 jaar geleden, op mijn 31ste. Nog wel een brilletje nodig voor cylinderafwijking, maar die heb ik vooral op met TV kijken, autorijden etc. Verder gaat het heel erg goed! Daar is mijn verhaal dus wel heel anders en duidelijk positiever dan dat van Floortje. Ben nog iedere dag gelukkig met die implantaatlenzen. Dat ik gewoon de wekker kan zien 's nachts, dat ik kan paardrijden zonder last van stof etc. Heerlijk!!! Ik zie geen 100%, maar goed, dat hebben veel meer mensen, maar met ruim 85% kan ik overal goed uit de voeten!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:56

In 2010 kreeg ik een bril. -0.75 en -1 als sterkte. Ik nam de bril omdat, zodra ik achterin een collegezaal zat, ik gewoon slecht kon lezen wat er stond. Dat resulteerde in vragen 'kun jij dat nou lezen?', aan medestudenten. Ik dacht nog dat de PowerPoint wellicht van slechte kwaliteit was. _O- Die bril maakte een wereld van verschil! Verder gebruik ik 'm eigenlijk nauwelijks - puur omdat ik een bril niet fijn vind. Heb 'm wel altijd mee, dus als ik 'm nodig heb is ie wel binnen handbereik. :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:01

ik weet eigenlijk niet meer waarom maar zo rond groep 6 kreeg ik mn eerste bril, weet nog dat ik ademloos zat te kijken naar de hele grote bomen voor ons huis en uitriep dat ik alle takjes en blaadjes kon zien :+

heb momenteel contactlenzen omdat ik gek wordt van een bril (zakt constant af en van 1 stofje op mn glazen wordt ik al gek, ik blijf poetsen) heb sterkte -7 en -8,5 geloof ik , en ook nog cilinder maar niet zo veel.

Zonder bril of lenzen ben ik gewoonweg blind, ik zie niets behalve vage vlekken. Ik kan dus niet zonder.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 02:55

Ik kreeg een bril rond m'n 7de omdat ik het schoolbord niet kon lezen.
Heb hem lang alleen maar op gehad voor school en tv te kijken. Ik gok dat ik toen
ongeveer -2.5 had.

Op m'n 12de nam ik zachte lenzen en er ging echt een wereld voor me open.
Momenteel zit ik aan -6.5 en het blijft nu wel ongeveer hetzelfde.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:17

Wist al een half jaar / jaar dat ik het bord echt niet kon lezen en anderen wel, nooit echt heel erg over nagedacht. Totdat ik bij een dokter liep vanwege enorme vermoeidheid, niets uit bloedonderzoek gekomen. Ondanks dat ik niet wou heeft mijn moeder mij meegesleurd naar een opticien en ik had -1.25 en -1.5 , ik heb mijn bril alleen op als ik het bord moet lezen of in het verkeerd ofzo maar er ging echt een wereld voor me open. Ik merk nu ook dat ik nergens last van heb totdat ik hem een dagje vergeet.

Btw waren we met een groepje van 7 mensen uit de jaarlaag die tegelijk een bril moesten op hun 16e.. Ik had daarvan de meeste klachten en toen ging de rest ook maar eens testen :+

Rosita719

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:15

Ik heb -1. Ik had het door omdat ik heel erg hoofdpijn had en slecht kon lezen. Nu ik mijn bril draag, zie ik zonder bril veel minder.

Desolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:45

Ik heb -1 en -0.75 beide ogen een prisma, links -1.75 en rechts geloof ik iets van -2.5.

Ik vraag me eigenlijk wel af of ik daar lenzen mee kan...

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:50

Ik heb toen ik net 15 was lenzen gekregen. Heb nooit een bril gehad, maar kon de ondertiteling op de televisie met mijn linker oog amper lezen, op school zag ik ook niet meer precies wat op het bord stond. Mijn linker oog is -1,25 en mijn rechter -0,75.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:07

Na mijn geboorte zei mijn moeder al tegen de arts dat ze bang was dat er iets met mijn ogen was omdat ze heel lang erg rood bleven.
Werd afgedaan als bezorgde moeder ,maar toen ik 4 jaar was en bijna onder een auto liep omdat ik die niet zag aankomen heb ik mijn eerste bril gekregen.
Die zal rond + 5 zijn geweest.
Op mijn 18e heb ik van mijn eerste salaris lenzen gekocht ,maar die moesten uit de VS komen omdat ze die ( toen die tijd,jaren 70) hier nog niet hadden in die sterkte met cilinder.
Eerst de harde en later de zachte.
Toen ik de pil ging slikken kreeg ik problemen en heb ik een paar jaar zonder lenzen of bril gelopen ( nog steeds +4) maar had zulke sterke accomodatie spieren dat ik redelijk kon zien ,alleen niet goed lezen en dan had ik een bril,waarmee ik me dus niet vertoonde buiten de deur.
Op eens ging het weer en heb ik tot 45 jr oud lenzen gedragen en langzaam liep mijn sterkte op.
Na veel stress en het komen in de overgang kreeg ik vaatdoorgroei in mijn ogen en mocht ik geen lenzen meer.
Maar...ondertussen hadden ze glazen die ze zo dun kunnen gieten als je wil en de grote ogen achter de glazen viel mee omdat mijn ogen zelf niet zo groot zijn :+
Inmiddels heb ik +6.5 om te zien en een leesgedeelte van +7.5.
Ik begin er moeite mee te krijgen en overweeg om te kijken of ik kan laten laseren als het nog hoger zal worden.Je ziet als je mij recht aankijkt niet dat mijn glazen zo sterk zijn maar vanaf de zijkant en op een foto zie je de diepte en sterkte en daar heb ik nog steeds moeite mee :o
Al weet ik heel goed dat ik blij mag zijn nog goed zicht te hebben :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:06

ik ben begonnen bij -1,75. Omdat ik niet eerder merkte dat ik slechter zag. Ik wist niet wat me overkwam toen ik mijn bril opzette; overal zaten randen aan! Vreselijk, wat een prikkels :') Ik ben een week lang beroerd geweest.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:44

Erg he, die randen! Ik had hiervoor een smaller montuur (zowel in de breedte als in de hoogte) en nu heb ik een grotere. Had laatst met haar verven mijn oude weer op, wat een drama :')

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:08

Ik kreeg een bril/lenzen toen ik 6 was of zoiets, weet niet welke sterkte ik toen had. Inmiddels heb ik -9.50.. :(

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:12

Ik heb een lui oog, opzich heb ik nooit ergens last van gehad tot ik naar hoger onderwijs ging. het bleek dat oog waarmee ik kijk een lichte afwijking heeft (0,50) wat opzich net genoeg is om net niet scherp het bord te kunnen zien als je achteraan ziet en dan probeerde mijn ogen samen te werken, met als gevolg: Dubbelzien. Daar ben ik toen aan de lens gegaan(maar 1 dus) waardoor ik niet meer ga dubbelzien. Dit heb ik nu zo'n 4 jaar, mijn oog is niet achteruit gegaan gelukkig.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:23

Ik heb ongeveer -2,5 en -5,5. Dit is de laatste jaren erger geworden, maar ik draag al een bril/lenzen (lenzen sinds 2 jaar) zolang ik me kan herinneren :P Wel een tijdje geen bril gehad omdat ik als eigenwijs kind dat ding weigerde, maar ik kon nooit iets lezen op het bord of aan ondertiteling, dus dat werd op den duur toch vrij lastig. :P

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:21

ik was ook vrij jong toen ik een bril kreeg. bij mij ging het steeds verder achteruit totdat ik lenzen pakte. toen ik lenzen kreeg zat ik rond de -5 aan beide ogen en is er verder niet veel veranderd. toen ik mijn bril had werden mijn ogen steeds slechter!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:29

Toen ik ong. 11 was kreeg ik een bril, nooit opgehad omdat ik dat ding verschrikkelijk vond :') , toen een poosje lenzen gehad, bevielen ook niet echt, de hele tijd geirriteerde ogen, in en uithalen lukte voor geen meter, dus sinds zaterdag weer een andere bril :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:30

Toen ik 3 was kreeg ik mijn 1e brilletje en mijn lenzen kreeg ik op mijn 17e. Nu hoop ik ooit mijn ogen te laten laseren.... wat zal dat fijn zijn.....
Ik heb -6 en -6,75 ofzo en in beide pogen een cilinder. Ik zie echt geen reet zonder dus!!

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:47

Sinds begin december 2011 heb ik alleen een lens voor mijn linkeroog (-1,50) verder geen bril gehad.