Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:40

O, je hoeft ze dus niet iedere keer te halen? Dat wist ik niet hahahaha Jullie hebben gelijk hoor, je hebt een bakje waarin duidelijk op staat geschreven waar de rechter lens in moet en waar de linker lens in moet. Op een of andere manier is dat bij mij een keer fout gegaan. net als het dubbelklappen, het was niet zo dat ze met de randen tegen elkaar aan zaten... ze waren helemaal omgebogen. Wat van normaal gesproken de holle kant is van een lens, was bij mij een keer de bolle kant geworden. Het was gewoon 1 groot drama bij mij en sindsdien heb ik een bril waar ik heel blij mee ben.
Maar als ik ga zwemmen is het misschien wel een goed idee om daglenzen te proberen. Ik herken echt helemaal niemand van een afstand zonder bril, en dat is echt vervelend.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:53

Dat omklappen is echt vervelend idd!! Opzich is het best makkijker te zien, en als je hem probeert dubbel te maken tussen je vingers kan dat niet als hij zo omgeklapt is, zo test ik het! Plus op mijn lenzen staat "123" en als dat omgekeerd staat weet ik dat hij binnenste buiten zit! :p

Ik vind lenzen met zwemmen heel fijn! Ik moet wel met bril of lenzen, met m'n -9 kan ik al niet eens t trappetje vinden in t zwembad :+

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:06

Ik vind zwemmen met lenzen juist niet fijn, als er wat water in komt ben ik ze zo kwijt. Nog een nadeel vind ik dat ze snel droog zijn. Na een jankfilm kan ik 's avonds soms echt last krijgen en ben er altijd heel zuinig en voorzichtig mee. Met paardrijden vind ik het wel ideaal.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:09

Zwem al jaren en ben nog nooit een lens kwijt geraakt! Mijn opticien zegt altijd: wat doe je als je een spat water in je gezicht krijgt? Juist, je ogen dicht!

En sindsdien ben ik er gewoon mee gaan zwemmen en voor mij werkt t prima! Ook met snorkelen kan t aanraden, maar goed dan heb je wel een duikbril op natuurlijk!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:11

In principe doe ik ook mijn ogen dicht, maar als er iemand enthousiast naast je een bommetje maakt is mijn reactie nog wel eens te laat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:39

Ik heb al een tijdje een bril en hoewel het een fijne bril is ben ik wel aan het twijfelen over lenzen. Zie prima zonder bril, alleen iets minder scherp dan met. En met werken, autorijden etc ga ik knijpen met mijn ogen. Ik merk dat zelf niet meer, collega's viel het wel heel erg op. En had vaak hoofdpijn door het ingespannen turen de hele tijd.
Lenzen lijkt me vooral een kwestie van wennen, dat is het probleem niet. Ik heb alleen een cilinder in m'n bril (linkerglas). Kun je ook lenzen met een cilinder erin krijgen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:53

Ja bijna alle merken hebben torische lenzen (voor cilinders).

Weet je ook de sterkte van je cilinders? Bij hoge cilinders adviseren ze harde lenzen, zachte draaien meer rond in het oog waardoor de extra sterkte in de lens op de verkeerde plek zit.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:01

Ik heb harde lenzen en dat gaat prima. De eerste keer lenzen in doen ging goed (ogen bleven makkelijk open om de lenzen er op te leggen), m'n ogen traanden een beetje maar geen irritatie of iets. Ik heb bijna nooit last van stof bij de lenzen waardoor ik ze weer schoon moet maken en opnieuw in moet zetten dus dat is fijn met paardrijden :) Ik heb wel een tijdje gehad dat m'n ogen wat droog waren dus dan zaten de lenzen wat minder fijn, maar ik heb ze nu in een iets andere vorm en het gaat weer goed nu. Als ik toch voel dat m'n ogen een beetje droog zijn, dan maak ik m'n lenzen weer schoon en doe ik ze weer opnieuw in. Ik vind lenzen in ieder geval heel goed te dragen dus voor mij zitten er vrijwel geen nadelen aan :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:15

Cilinder in zachte lenzen kan prima! Ik heb zelf in beide ogen een cilinder van -2.25, bij een sterkte van -3 en -4, en zachte lenzen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:20

Ik heb vele soorten zachte lenzen geprobeerd. Tijdens vakanties draag ik nog steeds lenzen, maar het merendeel van het jaar toch maar die bril.
Dat problemen met de ogen door het niet goed schoonmaken van je lenzen komt, ben ik het niet mee eens. Sommige mensen hebben te droge ogen en kunnen eerder een ontsteking krijgen. Ook is er eens een fabrikant geweest die zijn lenzen moest terug halen , omdat vele mensen klaagden over ontstoken ogen, specifiek na het dragen van dat merk. Ik heb lenzen geprobeerd met een leesgedeelte....beviel niet. Maandlenzen van verschillende merken...gaan bij mij 14 dagen of 3 weken mee, dan scheuren ze. De laatste keer heb ik tijdens mijn vakantie 2 merken daglenzen geprobeerd. Het 1e merk beviel wel, het andere merk gaf geïrriteerde ogen. Nu kan ik het merk wel de schuld geven, maar ik denk dat het per persoon verschillend is. Met lenzen kan je beter door een verrekijker kijken,ik had geen problemen met het dragen van een helm, bij temperatuursverandering beslaan lenzen niet, wat met een bril wel gebeurd. Er zijn vele voordelen van lenzen en als je ze verdraagt, zou ik er zeker voor kiezen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:01

Uhm... geen idee? := :o Moet ik nog wel ergens hebben staan en anders weet m'n opticien het wel.

Heb zelf op beide ogen -1, niet heel spannend dus. Met in één oog een cilinder.

Voorlopig bevalt m'n bril nog wel, afgezien van het feit dat ik hem nog wel eens van m'n hoofd af wil slaan. Iets met coördinatie enzo :') Maar wil in de toekomst denk ik toch richting de lenzen, dat lijkt me net wat makkelijker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:03

Oke, dan zou ik even overleggen met de opticien! Mijn moeder heeft bijvoorbeeld -1 met -4 cilinder, en dat gaat moeilijk samen in een zachte lens en adviseren ze eigenlijk alleen maar harde lenzen.
Maar tot -2 zal het sowieso aardig gaan verwacht ik :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:02

Ik heb ook rechts een sterkte met cilinder maar dat hebben ze niet in de lenzen gedaan omdat hij wel eens wil draaien of zo. Ik heb ook verschillende verhalen gehoord over zachte lenzen met cilinder waar ze niets door konden zien doordat het niet goed werkte. Ik zal volgende week eens navragen bij de opticien. Moet dan weer voor controle omdat ik ze niet langer dan 3/4 uren in kan. Dan zijn ze zo droog dat het vervelent is en ze mee gaan als ik knipper met me ogen. Als het deze week niet beter gaat dan moet ik andere lenzen proberen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:39

Klopt als een bus, zachte draaien idd en dan klopt de as van de cilinder niet meer. Hoort hij bijv op 180 graden, zit ie opeens op 3 bijv :+

Vraag je opticien eens naar siliconen hydrogel lenzen. Deze bootsen het natuurlijke traanvochtgehalte na in het oog. Gewone daglenzen hebben een vochtgehalte van 25% en siliconen hydrogel 80%. Dit zal wel ongeveer gelijk zijn bij maandlenzen.
Er zit wel een ander prijskaartje aan, maar precieze prijzen weet ik niet!

Ik heb weeklenzen van siliconen hydrogel en deze houden m'n ogen zo vochtig dat ik er zelfs mee kan slapen. Maar die zijn helemaal duur, 2 pakjes kosten 60.- en daar kan ik dus ca 1,5 maand mee doen.. (t scheelt dat ik ze tegen inkoopsprijs kan krijgen..)Het scheelt wel dat je bij die geen vloeistof hoeft te hebben, na een week doe je ze uit en gooi je ze weg en haal je weer een paar nieuwe uit de verpakking.

Veranderen van vloeistof wil ook heel vaak helpen bij droge ogen!
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 22-01-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:41

Focussed schreef:
Ik heb het nog nooit gehad en weet wel dat het voornamelijk eigen schuld van mensen is...

Als je je harde lenzen niet goed genoeg schoonmaakt verhoogt je de kans aannemelijk op een oogonstekeing. Hetzelfde geldt voor het te lang dragen van zachte lenzen.
Sommige mensen dragen daglenzen 2 dagen, of doen 1,5 maand met maandlenzen om zo er langer mee te doen en de kosten te drukken. Dan is het bijna niet meer dan logisch dat je een keer een oogonsteking krijgt.

Sabine_Duco:
Je kunt wel slapen met lenzen, alleen moet je dan wel weeklenzen hebben :) Die kun je 7 dagen en 6 nachten achtereen dragen.

heb je dan niet ontzettende droge ogen als je wakker word ? dit lijkt mij ook wel wat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:44

Nee totaal niet, zie mijn stukje hierboven over siliconen hydrogel lenzen! Vochtgehalte is dan ca 80% tov 25% bij gewone (meest simpele) lenzen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:43

Focussed schreef:
Oke, dan zou ik even overleggen met de opticien! Mijn moeder heeft bijvoorbeeld -1 met -4 cilinder, en dat gaat moeilijk samen in een zachte lens en adviseren ze eigenlijk alleen maar harde lenzen.
Maar tot -2 zal het sowieso aardig gaan verwacht ik :)

dochter heeft ook cilinders en heeft sinds een half jaar ook maandlenzen. Daar zitten gewoon "gewichtjes" in die ervoor zorgen dat de lenzen altijd goed zitten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:52

Gewichtjes ?? Nog nooit van gehoord.. En ik werk notabene bij een opticien?
Zal eens vragen of m'n baas er van gehoord heeft, geen idee wat ik me erbij moet voorstellen..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:55

Het ene deel van de lens is iets zwaarder, dus dat zakt automatisch naar beneden zodat je cylindrische afwijking ook op de juiste manier gecorrigeerd wordt. Echte gewichtjes zitten er dus niet in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:57

Ja dat kon ik me nog wel indenken haha, alleen ben ik benieuwd hoe het eruit ziet? Is die kans van de lens iets dikker oid? En zit er dan een markering zodat je weet hoe hij in moet of draait hij zelf goed?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:59

Op je oogvocht drijft de lens en dan zakt 'ie vanzelf goed. De onderkant zal wat zwaarder en dus dikker zijn, maar ik denk dat dit vrijwel onzichtbaar is met het blote oog.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:01

Zal mn baas eens vragen of wij ze ook verkopen. M'n moeder is aan t experimenteren met zachte lenzen maar door haar cilindrische afwijking kan ze eigenlijk niks dragen, vandaar :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:04

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Bril is wel cylindrisch, maar voor m'n lenzen is het niet nodig. Dus mijn harde lenzen zitten altijd goed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:34

Ik heb idd ook geen torische lenzen, wel -0,75 cilinder in m'n rechter oog maar met lenzen geen probleem

Schijnt ook te komen omdat het oogvocht een deel van de cilinder wegneemt. Bij sommige krijg je dan wel weer een cilinder precies op de andere as, maar soms heb je er helemaal geen last van.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:55

Focussed schreef:
Schijnt ook te komen omdat het oogvocht een deel van de cilinder wegneemt. Bij sommige krijg je dan wel weer een cilinder precies op de andere as, maar soms heb je er helemaal geen last van.

Klopt, en zo heb je ook een (klassieke) manier van aanmeten van lenzen die gebruik maakt van een filmpje oogvocht wat in een bepaalde vorm wordt gedrukt, waardoor je minder sterke lenzen nodig hebt. Ik zie daardoor ook beter dan met bril, maar deze manier van aanmeten van lenzen is helaas niet geschikt voor de eeuwigheid. Ik moet dus op den duur lenzen die anders zijn aangemeten.