Homo therapie in het ziekenfonds? nou vraag ik je.......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Homo therapie in het ziekenfonds? nou vraag ik je.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:32

Het klinkt idd als over 1 kam scherend. Maar zo bedoel ik het niet. Ik kan er alleen niet met mijn kop bij dat mensen geloven in zoiets onwezelijk! Er zijn geen bewijzen, en als die er zijn, is het wetenschap, wat ook maar een mening is doordat het uit wordt gevoerd op een bepaalde manier wat verstandig lijkt.

Als je Christen bent, geloof je, anders mag je het imo geen volger worden genoemd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:36

Ok, dan weet ik dat, dan zal ik die moeite niet meer nemen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:39

eenitraM schreef:
Het klinkt idd als over 1 kam scherend. Maar zo bedoel ik het niet. Ik kan er alleen niet met mijn kop bij dat mensen geloven in zoiets onwezelijk! Er zijn geen bewijzen, en als die er zijn, is het wetenschap, wat ook maar een mening is doordat het uit wordt gevoerd op een bepaalde manier wat verstandig lijkt.

Als je Christen bent, geloof je, anders mag je het imo geen volger worden genoemd.

Dat klinkt al anders dan wat je net zei :) Maar het feit dat je geloofd hoeft nog niet te zeggen dat je meteen tegen homoseksualiteit bent, of tegen voorbehoedsmiddelen om maar wat te noemen. Geloven gaat om het geloof, en zelfs niet altijd om de kerk of de Bijbel. Dat is iig wat ik er altijd van begrepen heb :)
Maar dat jij er niet bij kan dat anderen geloven, dat vind ik nog geen reden om ze allemaal maar over één kam te scheren ;) dan ben je zelf dus net zo zwartwit bezig.

Ik geloof ook niet, maar ik heb respect voor mensen die dat wel doen, dat moeten ze zelf weten. Het gaat tot op zekere hoogte (extreem gedrag etc) maar het geloof op zich heb ik geen problemen mee :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:40

ben gelukkig katholiek (al doe ik er bar weinig mee) en die tillen niet zo zwaar aan het hele homo-gedoe anders hadden al die kardinalen en geestelijken vroeger niet zoveel rotzooi uit gehaald met die misdienaars ;-)...

Maar wel vreemd dat men vooral na de homo's kijkt en over het lesbisch zijn maar weinig gesproken word. Alsof Eva vroeger ooit een fout heeft gemaakt (met die appel)en daarom alle vrouwen daarom fouten mogen maken (en lesbisch mogen zijn) .. Als adam nou ook een appeltje had gepakt, was het homo zijn wellicht helemaal niet zo'n punt geweest...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:43

Fiffill schreef:
Geloven gaat om het geloof, en zelfs niet altijd om de kerk of de Bijbel.

Geloven gaat zelfs over God en Jezus, over wie je kunt leren in de Bijbel. De kerk kan je daarbij helpen (maar dan bedoel ik vooral de kerk als 'groep mensen die in God geloven'). Zoveel mensen, zoveel meningen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:45

Blue_Eyes schreef:
Fiffill schreef:
Geloven gaat om het geloof, en zelfs niet altijd om de kerk of de Bijbel.

Geloven gaat zelfs over God en Jezus, over wie je kunt leren in de Bijbel. De kerk kan je daarbij helpen (maar dan bedoel ik vooral de kerk als 'groep mensen die in God geloven'). Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ja die bedoel ik ook met "het geloof", de kerk staat voor mij daar los van :j vandaar dat ik het met de kerk als zijnde instantie niet altijd eens ben (zacht uitgedrukt) maar dat ga ik niet verhalen op gelovigen want die hebben er vaak niet eens wat mee te maken. :n
Maar gezien je "(maar dan bedoel ik vooral de kerk als 'groep mensen die in God geloven')" zul je wel snappen wat ik bedoel. :P

Orchidee21 schreef:
ben gelukkig katholiek (al doe ik er bar weinig mee) en die tillen niet zo zwaar aan het hele homo-gedoe anders hadden al die kardinalen en geestelijken vroeger niet zoveel rotzooi uit gehaald met die misdienaars ;-)...

Maar wel vreemd dat men vooral na de homo's kijkt en over het lesbisch zijn maar weinig gesproken word. Alsof Eva vroeger ooit een fout heeft gemaakt (met die appel)en daarom alle vrouwen daarom fouten mogen maken (en lesbisch mogen zijn) .. Als adam nou ook een appeltje had gepakt, was het homo zijn wellicht helemaal niet zo'n punt geweest...

Wel nee joh, da's leuk voor de mannekes om naar te kijken toch, die vrouwen ;) :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:46

Fiffill schreef:
eenitraM schreef:

Dat klinkt al anders dan wat je net zei :) Maar het feit dat je geloofd hoeft nog niet te zeggen dat je meteen tegen homoseksualiteit bent, of tegen voorbehoedsmiddelen om maar wat te noemen. Geloven gaat om het geloof, en zelfs niet altijd om de kerk of de Bijbel. Dat is iig wat ik er altijd van begrepen heb :)
Maar dat jij er niet bij kan dat anderen geloven, dat vind ik nog geen reden om ze allemaal maar over één kam te scheren ;) dan ben je zelf dus net zo zwartwit bezig.

Ik geloof ook niet, maar ik heb respect voor mensen die dat wel doen, dat moeten ze zelf weten. Het gaat tot op zekere hoogte (extreem gedrag etc) maar het geloof op zich heb ik geen problemen mee :)

Hardstikke fijn die godsdiensten. Maar even ontopic: Je kunt niet als partijzijnde bepalen voor andere mensen! Deze maatschappij kent zoveel geloven, waarden en normen en voor elke bevolkingsgroep is dat anders. Vanzelfsprekend zijn er algemene regels, maar bepalen voor mensen die niet dit bepaalde geloof volgen wat er moet gebeuren met homo's gaat er bij mij niet in. Schipperen kennen ze blijkbaar niet maar wel regeltjes voorschrijven omdat zij dat "vinden" en het staat beschreven is van de zotte :n

Er moet een gulle middenweg zijn. En meteen roepen dat homo's een (geesten)ziekte is... Dit vind ik extreem :r

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:47

Ik vind ook niet dat je zoiets kunt bepalen, maar waar ik het over heb is dat deze groep mensen niet bestaat uit alle gelovigen ;) dat is het verschil.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:57

Ik kan me voorstellen dat er homo's (M/V ;) ) zijn die er voor kiezen om niet voor hun geaardheid uit te komen. Vanuit omgevingsdruk, omdat er al een gezin is, of wat je maar kunt verzinnen. In die zin kan ik me voorstellen dat zo iemand in de knoop raakt en daar psychologische hulp bij zoekt. Daar is niks mis mee. (behalve dat ik het tragisch vind dat je als persoon die keuze maakt)

Wat ik het enge aan deze organisatie vind is dat deze niet neutraal zijn en als organisatie al een bepaald standpunt innemen. Het is niet aan de hulpverlener om dat standpunt in te nemen, maar aan de persoon.

Ik vind dus net zo min dat een psycholoog de homo mag "dwingen" om wel voor zijn geaardheid uit te komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:15

Fiffill schreef:
Ja die bedoel ik ook met "het geloof", de kerk staat voor mij daar los van :j vandaar dat ik het met de kerk als zijnde instantie niet altijd eens ben (zacht uitgedrukt) maar dat ga ik niet verhalen op gelovigen want die hebben er vaak niet eens wat mee te maken. :n
Maar gezien je "(maar dan bedoel ik vooral de kerk als 'groep mensen die in God geloven')" zul je wel snappen wat ik bedoel. :P

Ja hoor, snap ik best :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:23

Equimotion schreef:
Ik kan me voorstellen dat er homo's (M/V ;) ) zijn die er voor kiezen om niet voor hun geaardheid uit te komen. Vanuit omgevingsdruk, omdat er al een gezin is, of wat je maar kunt verzinnen. In die zin kan ik me voorstellen dat zo iemand in de knoop raakt en daar psychologische hulp bij zoekt. Daar is niks mis mee. (behalve dat ik het tragisch vind dat je als persoon die keuze maakt)

Wat ik het enge aan deze organisatie vind is dat deze niet neutraal zijn en als organisatie al een bepaald standpunt innemen. Het is niet aan de hulpverlener om dat standpunt in te nemen, maar aan de persoon.

Ik vind dus net zo min dat een psycholoog de homo mag "dwingen" om wel voor zijn geaardheid uit te komen.

+:)+
Mooi verwoorde reactie.

Ik zou bijna zeggen: +1

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:28

Er wordt momenteel heel erg bezuinigd in de geestelijke gezondheidszorg, dus dit via de basisverzekering lijkt me niet haalbaar.
Ach, sommigen kunnen homo's nog wel accepteren, als zij maar niet praktiserend zijn, vind ik ook zo'n kromme opvatting. Wat is Nederland toch liberaal.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:30

Maar, en ik citeer van de site van different:

Je voelt je aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht of je twijfelt daarover, maar je wilt vanuit jouw christelijke overtuiging omgaan met die gevoelens. Dan kun je bij Different terecht. Ook partners en familie willen we ondersteunen en betrekken. Different werkt vanuit een christelijke visie en heeft ruim dertig jaar ervaring.

Werkwijze
Different biedt professionele hulpverlening en pastorale begeleiding. In een persoonlijk gesprek bespreken we, wat het beste bij je past. We hebben geen standaardoplossingen en richten ons op de unieke situatie van iedere nieuwe hulpvrager. Zowel individuele gesprekken, gesprekken samen met je partner als groepsbijeenkomsten behoren tot de mogelijkheden. Ook partners, ouders en andere familieleden kunnen behoefte hebben aan professionele begeleiding. Different heeft ook voor hen een passend hulpaanbod. Kerken en christenen vinden het belangrijk stil te staan bij het onderwerp homoseksualiteit. Omdat er verschillende visies over dit onderwerp bestaan, is dat niet altijd eenvoudig. In de praktijk blijkt vaak dat mensen met een homoseksuele gerichtheid een hoge drempel ervaren om met hun verhaal voor de dag te komen. Anderen verschillen met de kerkelijke gemeente waar ze lid van zijn in hun kijk op homoseksualiteit.

Als ik dit zo lees gaat het niet om een therapie om homoseksuelen te 'genezen' maar om ze te leren omgaan met hun gevoelens in combinatie met hun christelijke normen en waarden??

Misschien goed dat er eerst duidelijkheid komt over de exacte doelen en werkwijzen van deze instantie ipv het gelijk af te schieten..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:31

Er is geen enkele homo /lesbische die ervoor Kiest, het overkomt je gewoon.
Net als dat je niet kiest voor een ziekte ook dat overkomt je.
Ik heb liever met [ 'zieke mensen' ] te maken dan met niet zieke mensen.Ze zijn zoveel liever,makkelijker en beleefder.Dat is tenminste mijn ervaring.
Ze worden steeds gekker in dit land.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 17:34

de discussie gaat hier welliswaar over of dit kan of niet,,,,,maar wat ik me dan weer oprecht afvraag.....welke oprechte homo,gaat er in hemelsnaam in therapie.....dan heb je toch zowie zo psygiesche hulp nodig??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:36

papagroom schreef:
de discussie gaat hier welliswaar over of dit kan of niet,,,,,maar wat ik me dan weer oprecht afvraag.....welke oprechte homo,gaat er in hemelsnaam in therapie.....dan heb je toch zowie zo psygiesche hulp nodig??

Ik kan mij wel voorstellen dat homo's therapie overwegen. Als jij (streng) gelovig bent opgevoed en je ontdekt dan in je pubertijd dat je homo bent, dan kan ik mij voorstellen dat je moeite hebt met jezelf accepteren en misschien ook om te leren omgaan met de negatieve gevoelens van je familie/vrienden e.d.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:39

Lotskie schreef:
Als ik dit zo lees gaat het niet om een therapie om homoseksuelen te 'genezen' maar om ze te leren omgaan met hun gevoelens in combinatie met hun christelijke normen en waarden??

Misschien goed dat er eerst duidelijkheid komt over de exacte doelen en werkwijzen van deze instantie ipv het gelijk af te schieten..

Zo lees ik het inderdaad ook. En het kan best zijn dat je daar hulp bij nodig hebt, als je altijd hebt gehoord dat het niet goed is. Er zijn steeds meer christenen die homoseksualiteit niet zien als iets slechts, die er een andere kijk op hebben dan 'vroeger' en ook kerken genoeg die homoseksuelen gewoon accepteren, ook als ze een relatie hebben. Maar dat is wel wat moderner.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:40

Ik ben zelf christen, ik ga ook naar de kerk en ik vind deze therapie ( als die gaat om mensen te veranderen ) ongelovelijk discriminerend en belachelijk. Als het is om mensen te helpen er mee om te gaan, dan zeg ik oke. Het kan heel moeilijk zijn als je met je geloof en je geaardheid zit.

Even voor de duidelijkheid. Ik ( en de meeste mensen uit mijn omgeving die christen zijn) heb helemaal niets tegen homo's, ken er genoeg en zijn allemaal stuk voor stuk goede mensen. Ik ken mensen die heel erg streng met het geloof bezig zijn en ook die hebben niets tegen homo's. Het is niet zo dat alle christenen per definitie zo zijn als er altijd word voorgedaan door de wereld. Tuurlijk ken ik er ook die wel zo zijn ;)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:49

:r

meer heb ik niet te zeggen. :Y)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:02

Weet ik veel wat de bronnen zijn, kga die hele bijbe ltoch niet napluizen...? het staat er niet letterlijk zo in, maar tis wel een samenvatting van 1 of ander stukje uit de bijbel dat weet ik 100% zeker. Volgens mij kwam jezus bij hem eten of weet ik wat?
Maaar eeh vind jij het wel goed dan wat ze doen??

alsof ze toen wiste dat het besmettelijk was het is het jaar 0. come on wat voor medische kennis hadden ze toen :S
Je kunt igh niet ontkennen dat in de bijbel staat dat iedereen gelijk is , en mede door wat de paus zegt homoseksualiteit alsnog als zonde word gezien
dat is dubbel:
Iedereen is gelijk (dus ook homo's --> het is een zonde )??? Yeah right...

Hier het hele verhaal incl. bronnen
De Bijbel vertelt ons consequent dat homosexuele activiteit een zonde is (Genesis 19:1-13; Leviticus 18:22; Romeinen 1:26-27; 1 Korintiërs 6:9). Romeinen 1:26-27 onderwijst ons specifiek dat homosexualiteit het gevolg is van het ontkennen van God en het niet gehoorzamen aan God. Als iemand doorgaat met zondigen en niet geloven, dan vertelt de Bijbel ons dat God “hen overgeeft” aan nog slechtere en perverser zonden om hen de vruchteloosheid en hopeloosheid te tonen van een leven zonder God. 1 Korintiërs 6:9 verklaart dat homosexuele “knapenschenders” het koninkrijk van God niet zullen erven.

God schept mensen niet met homosexuele verlangens. De Bijbel vertelt ons dat iemand homosexueel wordt door zonde (Romeinen 1:24-27), en uiteindelijk door zijn eigen keuze. Iemand kan met een grotere ontvankelijkheid voor homosexualiteit worden geboren, net zoals sommige mensen geboren worden met een neiging tot geweld of andere zonden. Maar dat geeft hem of haar geen excuus om voor de zonde te kiezen door toe te geven aan hun zondige verlangens. Als iemand met een grotere neiging tot woede / boosheid wordt geboren, geeft dat hem dan het recht om aan die verlangens toe te geven? Natuurlijk niet! Hetzelfde geldt voor homosexualiteit.

Maar, de Bijbel beschrijft homosexualiteit niet als een “grotere” zonde dan andere zonden. Elke zonde is beledigend voor God. Homosexualiteit is slechts één van de vele dingen die in 1 Korintiërs 6:9-10 genoemd worden die iemand uit het koninkrijk van God buitensluiten. Volgens de Bijbel is God’s vergeving net zozeer beschikbaar voor een homosexueel persoon als voor iemand die overspel pleegt, iemand die afgoden aanbidt, een moordenaar, een dief, etcetera. God belooft ook aan allen die bereid zijn om op Jezus Christus te vertrouwen voor hun verlossing de kracht om zonden, inclusief homosexualiteit, te overwinnen (1 Korintiërs 6:11; 2 Korintiërs 5:17).

alstublieft.... en ik heb me igh verdiept op de basisschool, godsdienst, levensbeschouwing etc Maar goed als je alle posts had gelezen had je dat geweten..?

Nou bij deze mevrouw, zwart op wit incl bronnen :3

--- en ik heb het niet over alle christenen omdat duidelijk te maken, maar alleen over die idioten die zoiets bedenken? ---
Daarbij is die therapie al een oudere therapie en is er uit onderzoek gebleken dat het tot nu toe niet gewerkt heeft ( zie eerdere posts)
Dus why?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:07

Dat heb ik gelezen ja, dat je op de basisschool je 'verdiept hebt', maar je verhaal rammelt. Om te beginnen: dat cursief gedrukte verhaaltje is één mening, en niet die van alle christenen. Zelfs niet meer die van het christendom in het algemeen. Meer dan de helft van alle christenen accepteert de paus niet als geestelijk leider, dus zo zaligmakend is het nou ook weer niet wat die man zegt.
Het zou je sieren als je je bronnen nou eens wel zou napluizen voor je zomaar wat zou roepen. Even googelen kan iedereen. Maar ook google vertelt niet altijd de waarheid. Voor zover 'de waarheid' bestaat.

Oh ja, ze wisten in de tijd van de bijbel donders goed dat melaatsheid besmettelijk was. Ze waren niet achterlijk, ook al hadden ze wat minder medische kennis dan nu :') Als iedereen die met een melaatse in aanraking kwam ziek werd, begon dat na een poosje echt wel op te vallen, hoor :')

En als jij nou had gelezen, had je geweten wat ik ervan vind ;)

Dus, meisje, bind een beetje in. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:10

Gaat het nou over lepra? Hoe ze wisten dat dat besmettelijk was? Kom op, 1+1=2 dat snapten ze toen heus wel. :')

BE, argh je doet 't expres hè? :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:12

Dat zeg ik, misschien hadden ze nog geen medicijn maar ze waren toch niet helemaal achterlijk :D

Edit: ja, om jou te pesten ~~}>

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:12

Ja, je was me weer eens net voor :)) en iets zoals lepra of de pest, dat valt echt wel op hoor qua besmettelijkheid. :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:14

Tuurlijk valt dat op :j Dat kun je ook zien aan de pogingen om de pest te bestrijden (dat was wel iets later, maar soit).
Magoe, da´s wel een klein beetje off topic. Kun je heel verkeerd oppakken, van homoseksualiteit naar de pest :')
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 17-01-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt