Cupmaat D

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Cupmaat D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:25

De potloodtest is een soort testje om te zien of je 'hangtieten' hebt.
Je steekt een potlood (oid) onder je borst.
Blijft hij zitten, dan heb je last van de zwaartekracht ;-)

Maar je moet hem ook relativeren, een D of E-cup zal sneller falen dan een AA'tje.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:31

Aha, maar das toch ook heel lastig om te meten, want een A of zelfs B zal niet echt hangen toch? Mijn D hing ook echt niet, waren goed gevuld dat ze wel bleven staan.. Tot ik drie kids kreeg, en toch wat theezakjes overhield.. (serieus, was weer naar B gegaan, en 2 weken geleden merkte ik dat ze weer voller werden en zit mijn C weer als gegoten..)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:40

Optiwolk schreef:

Maar je moet hem ook relativeren, een D of E-cup zal sneller falen dan een AA'tje.

Iemand met een E,F of hoger zal altijd falen voor de potloodtest natuurlijk.

Zoals eerder gezegd ga naar een goede lingeriewinkel. Je moet nog je hele leven met je borsten doen en uitgezakte borsten op je 30ste kan je voorkomen door nu al met goede beha's te lopen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:47

Optiwolk schreef:

Met mijn 17-jarige leeftijd en dubbel cup H blijft zo'n potlood echt wel zitten. En dat komt niet door de verkeerde BH's. Borsten kunnen ook gewoon te zwaar zijn om rechtop te staan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:58

Ik dacht vroegah altijd dat de potloodtest verticaal moest, dus tussen je borsten ipv onder je borsten :')

Oh en Joyce, wat zijn nog meer merken a la Freya? Freya past me namelijk tot nu toe het beste, Prima Donna Twist zat me niet helemaal goed
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 15-01-12 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:01

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:09

Heino schreef:
Ik dacht vroegah altijd dat de potloodtest verticaal moest, dus tussen je borsten ipv onder je borsten :')

Oh en Joyce, wat zijn nog meer merken a la Freya? Freya past me namelijk tot nu toe het beste, Prima Donna Twist zat me niet helemaal goed

Freya vind ik erg fijn, curvy kate ook, en wonderbra zit bij mij ook super.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:14

Mijn borsten falen absoluut niet bij de potloodtest, 70FF ;)

Ik draag zelf ook Freya! heel fijn merk. Ik heb altijd marlies dekkers gedragen (uitverkoop gekocht of 2ehands). Dat was nog beter maar helaas gaan die maar tot F, wat ik nu niet meer goed pas.
Als je nou slim bent dan ga je in een winkel waar ze freya hebben kijken welke maat je moet hebben (bv van de plunge bra, die zijn echt fijn en geven mooi steun!) Freya heeft ook halve maten (dus bv ook DD etc, DD zit tussen D en E in, wat met zulke moeilijke maten wel fijn kan zijn.
En als je weet van welk model je welke maat van Freya moet hebben ga je naar Ebay en bestel je de nieuwste collectie gewoon voor de helft van de prijs! (meeste zijn rond de 20 a 25 euro per bh, heel soms een keer een van 30) maar het scheelt een hoop geld! Is echt zooooo leuk, voel me net een kind ine en snoepwinkel!

Verder zijn er nog merken zoals prima donna, dan betaal je wel gewoon het volle pond (ook op ebay) zo'n 80 euro per bh.
Marie-Jo is ook erg fijn merk! Droeg ik in de tijd dat ik 70D had.

http://www.bhmaat.nl is wel een redelijk goede site die ook rekening houdt met smalle omvang, voor als je eens wilt meten wat je cupmaat is.

Verder heb ik altijd geleerd (en dit is ook waar volgens mij de meeste vrouwen de fout in gaan!!)
60 - 64 cm = 60
65 - 69 cm = 65
70 - 74 cm = 70
75 - 79 cm = 75
80 - 84 cm = 80
Etc... dus niet bij 81 cm onderomvang al 85 pakken, dat veel mensen doen. Dat wordt heel snel veel te wijd! Met passen kan je dus ook het beste kijken dat hij strak genoeg zit op het meest losse gaatje, kan je hem met de tijd nog strakker doen.

Met UK maten opletten.. soms met er een letter af, soms ook niet. Bij freya is 70FF gewoon 32FF, maar dat is dus niet bij elk merk zo, altijd even navragen!

@marocje: met omvang 68 heb je omvang 65 nodig, niet 70...

@odetteke: ik wil curvy kate graag proberen! Draag jij van freya en Curvy Kate dezeflde maat? Of zit er verschil in? Dan weet ik dat even met bestellen...CK vind ik namelijk erg leuk en lijkt me ook wel fijn! Zit verder nog een verschil tussen, kwaliteit etc?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:18

Thanks Odetteke :D Ga ik ook eens naar die merken uitkijken :)
IlseMarie, dat vind ik idd ook het fijne van Freya, de halve maten. Ik heb 65FF, de F is echt te klein en de G te groot. Dus dit is ideaal :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:10

Curvy kate heb ik nooit verkocht, maar wel eens gezien, was een leuk en betaalbaar merk! Zou dat idd eens proberen Heino

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:48

Hhilde schreef:
Optiwolk schreef:

Met mijn 17-jarige leeftijd en dubbel cup H blijft zo'n potlood echt wel zitten. En dat komt niet door de verkeerde BH's. Borsten kunnen ook gewoon te zwaar zijn om rechtop te staan.

Zoals ik al zei, je moet hem ook relativeren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:54

Handig topic, ik lees even mee (70E). Ik slaag ook bijna nooit, kan maar weinig BH's vinden die ik ook nog mooi vind... dus heb nu een paar simpele zwarte maar ik wil ook wel eens wat leuks eigenlijk. :+

Potloodtest kende ik niet, nooit van gehoord := maar het potlood blijft niet hangen iig :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:25

Ilsemarie: ik heb juist gehoord dat je het cijfer moet hebben, dat er het dichtst bij ligt. En 68 ligt dichter bij de 70 dan 65.. Maar ik kan echt geen 75 en dan een kleinere cup, wat sommigen beweren..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:31

@Marocje: het ligt ook helemaal aan het merk, het model en aan jou model borsten welke omvang en welke cupmaat je nodig hebt. Daarom pas je de ene keer wel in zo'n "compensatie maat" en de ander keer niet. Overigens is het geen bewering hoor, het is de keiharde waarheid ;)

@fiffill: Ik weet niet van wat voor soort bh's je houdt, maar ik vind de softcups van Aubade in 70E vaak erg mooi!

En wat ik iedereen mee kan geven, als je een goede BH te duur vind voor de volle mep, hou dan de sale in de gaten! Het voordeel van de duurdere merken, is dat ze vaak ook heel erg met de laatste trends mee gaan en het hele jaar door nieuwe modellen uitbrengen, waardoor de dingen die uit de mode raken, vanzelf aan de opruimingsrekken komen te hangen. Overigens gaan er veel bedrijven failliet in deze periode, zoals ook mijn werkgever en dan kan je mooi je slag slaan! -70% korting scheelt een hoop geld...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:38

Even op hun site gekeken (Aubade), zitten idd mooie dingen tussen. Punt is alleen dat ik liever niet via internet bestel, omdat niet alles goed zit... dan koop ik het liever in de winkel (of iig even passen). Merk dat veel bh's heel... "hoog" zitten (de cups), dat vind ik niet mooi. En daarbij vind ik zelf een beetje push-up het lekkerste zitten, maar dat is er dan weer niet altijd in mijn maat - vaak zijn het van die "lege" harde dingen. Heb geloof ik vrij ronde borsten en dan sluit dat eerste net wat beter aan ofzo - en het zit wat zachter.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:40

Marocje schreef:
Ilsemarie: ik heb juist gehoord dat je het cijfer moet hebben, dat er het dichtst bij ligt. En 68 ligt dichter bij de 70 dan 65.. Maar ik kan echt geen 75 en dan een kleinere cup, wat sommigen beweren..

Maar als jou omvang 68 cm is. waarom zou je dan iets kopen wat vanaf het begin af aan al 2 cm te groot is? Over het algemeen worden bh's met dragen alleen maar wijder. Dus dat is dan toch helemala niet handig?
Het rugstuk zal sneller omhoog kruipen (merk je dat?) De sluiting hoort namelijk op je rug net iets onder de hoogte van je borsten te zitten. Op den duur zul je merken dat hij sneller omhoog kruipt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:44

Balconnet zou je kunnen proberen, dat is een zachte, halve cup en die brengt de borsten omhoog (ipv naar elkaar toe wat een Push Up bh doet). Dan heb je dus een mooie ronding van boven, met een mooi decolleté en heb heb je geen gigantisch hoge BH. Het zit alleen wel wat minder stevig, omdat je borsten met zo'n model natuurlijk niet helemaal ingepakt zitten.

Aubade kan je trouwens bij heel veel winkels krijgen. Het is een luxe merk, maar zit qua prijs op de grens van midden en hoogsegment. Je kan het o.a. bij de Bijenkorf krijgen en verder bij bijna elke andere wat luxere lingeriezaak (dus niet bij de Hunkemoller en Livera, maar weer wel bij de LinCherie).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:45

Mag ik het topic even een korte, kleine twist geven, omdat ik lees dat hier bh-deskundigen schrijven?

Mijn moeder is 75 en heeft altijd een d-cup gehad. Na 4 kinderen en zoveel levensjaren zijn haar borsten nog heel behoorlijk vol en stevig (wat me verbaasde), maar het is moeilijk om een goedpassende, fijn zittende en betaalbare bh voor haar te kopen. Het probleem is dat, zoals dat gaat als de jaren gaan tellen, de bovenkant van haar borsten niet meer goed gevuld is. Het is wat "verzakt". Waardoor de gangbare bh's niet goed meer zitten aan vooral de bovenkant, sluiten niet aan. Iemand een tip? Zijn er merken speciaal voor oudere dames bijvoorbeeld? Waar te koop?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:47

joyce2 schreef:
Balconnet zou je kunnen proberen, dat is een zachte, halve cup en die brengt de borsten omhoog (ipv naar elkaar toe wat een Push Up bh doet). Dan heb je dus een mooie ronding van boven, met een mooi decolleté en heb heb je geen gigantisch hoge BH. Het zit alleen wel wat minder stevig, omdat je borsten met zo'n model natuurlijk niet helemaal ingepakt zitten.

Aubade kan je trouwens bij heel veel winkels krijgen. Het is een luxe merk, maar zit qua prijs op de grens van midden en hoogsegment. Je kan het o.a. bij de Bijenkorf krijgen en verder bij bijna elke andere wat luxere lingeriezaak (dus niet bij de Hunkemoller en Livera, maar weer wel bij de LinCherie).

Die ken ik wel ja, vind ik alleen niet zo lekker zitten :n het beste zit voor mij nog een push-up (beetje) of een "gewone", maar bij grotere cups zie je dus vaak dat ze heel hoog zitten en dat vind ik gewoon niet mooi :+

Wij hebben hier lingeriezaken, V&D en Bijenkorf, dus ik zal een keer kijken. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:47

Nee, dat heb ik dus echt niet. Heb dat wel gehoord van die vrouw in de lingerie winkel idd, dat je daaraan kan zien dat je omvang te groot is. Maar ik had hem zelfs altijd op zijn lost, en na het een tijd op het middelste haakje. Maargoed, het is ondertussen ook 12 jaar geleden ofzo, dus kan best dat na 3 zwangerschappen, mijn omvang toch iets groter is geworden?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:58

Je borsten veranderen je hele leven en al helemaal rond de zwangerschap (voor, tijdens en na!!). Veel dames komen na de zwangerschap, als ze gestopt zijn met de borstvoeding, weer even langs in de winkel om opnieuw te bekijken welke bh's geschikt voor ze zijn en welke maat ze uiteindelijk over hebben gehouden na de zwangerschap (soms is het kleiner, soms is het groter, is echt geen pijl op te trekken)!

@Boras: Borsten van oudere dames, jeetje, die zijn echt het moeilijkste van allemaal! Voor zover ik weet zijn er geen speciale "oude dames bh's". Het is echt heel erg afhankelijk van de vorm en de maat, sommige dames pasten heel mooi in een licht voorgevormde Marie Jo BH (zoals de Ines of de Avero, op het plaatje hieronder staat de Ines) omdat die bh's niet al te diepe cups hebben en de cups ook goed met de borsten mee vormen.
Afbeelding
Nadeel van dit model is alleen, dat als iemand wat grotere slappere borsten heeft, de binnenste randen van de bh soms in de borst gaan drukken, omdat de beugels van deze bh niet zo ver doorlopen en de borsten dan een beetje naar elkaar toe zakken in het midden. Vaak zitten bij dat soort borsten de softcup bh's mooier, omdat het middenstuk hoger door loopt, waardoor de borsten ook vanuit het midden goed ondersteund worden.
Afbeelding
Maar zijn de borsten van boven echt heel slap, dan gaat de cup rimpelen. Vaak is het dus een kwestie van veel verschillende merken en modellen passen, om te zien wat het allermooiste aansluit.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:16

Fiffill schreef:
Handig topic, ik lees even mee (70E). Ik slaag ook bijna nooit, kan maar weinig BH's vinden die ik ook nog mooi vind... dus heb nu een paar simpele zwarte maar ik wil ook wel eens wat leuks eigenlijk. :+

Potloodtest kende ik niet, nooit van gehoord := maar het potlood blijft niet hangen iig :+

Heb ook 70E, maar de bh's van Sapph zitten bij mij altijd perfect, en hebben nog in verschillende leuke kleurtjes en patroontjes.
Niks voor jou?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:29

Hhilde schreef:
120 euro voor 3 BH's? Was 't maar zo'n feest, ik krijg er net anderhalve BH van of zo...

zoals ik al eerder zei kopen vriendinnen van mij die een cup A AA of B hebben er hier 6 voor!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:30

Ja, en iedereen die bij omtrek 70 begint waarschijnlijk ook, en een AA-cupje kan het misschien wat langer aan dan een D-cup...
Maar uiteindelijk is het toch beter voor je borsten om een goede stevige te nemen. En in een goede BH komen je borsten, en dus je figuur, ook veel mooier uit.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:33

Klopt, maar ik wil wel perse goede bh's en ik laat ook altijd iemand van een winkel mee kijken,
maar toch vind ik het wel veel geld, het kan niet goedkoper, en als dat zou kunnen zijn het ook geen goede maargoed.