Al dat gezeur over huisartsen ik wordt er gek van!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:50

gabiiy schreef:
geloof idd dat de HAP nog erger is,
eigenlijk ook iets waar ik me over kan opwinden (weet dat ik dat niet moet doen), maar mensen
die naar de HAP gaan/bellen voor de kleinste klachten als verkoudheid, hoesten of diarree
en dan niet snappen dat de HAP alleen voor spoed is!

sommige gaan daar mee na de eerste hulp!! nog erger...

maar om daar de hp voor te bellen is ook erg.

ik heb niks tegen huisartsen, als hij of zij me niet bevalt zoek ik wel een andere.. maar dat heb ik nog nooit gehad. kwaad worden doe je toch niet!

ik heb hierook van die gekke klanten (met paarden).. maar tjonge daar zitten ook mensen bij die direct geholpen willen worden zelfs als ze onverwachts langs komen op de dag dat de hoefsmid erbij voorbeeld is.. of na werktijd.. ook erg handig.. heb ik prive al afspraken

het toppunt.. mensen die de zelfde dag nog hun paard op haalden omdat je niet eerst even de veearts mag helpen.. (met 3 paarden wondbehandeling en 2 even inenten)
..
ze kunnen niet eventjes wachten ... andere mensen gaan dan even staan knuffelen met hun paard.. kijken mee bij de veearts..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:08

Mayflower_ schreef:
Het beroep zelf is hartstikke leuk, maar soms ben je gewoon een voetveeg voor de patiënten. Soms word ik ook gezien als de ''domme'' assistente, ''Aan een arts heb je meer''. Ja logisch, die heeft 6 jaar langer gestudeerd dan mij. :')
Ik weet wel dat ik door dit vak een brede rug krijg en niet zo snel meer over mij heen laat lopen als in het begin. Als ik vind dat iets niet spoedeisend is, dan kan het gerust wachten tot volgende dag. Dan kunnen patiënten hoog en laag springen, ik blijf bij mijn mening. :)

Dat bedoel ik dus met het toppunt van arrogantie en wanneer je zo'n attitude hebt ik vind het helemaal niet gek dat je een keer voor rotte vis uitgescholden wordt,en terecht!

TS:
Wat is een opleiding van 3jaar en 0 ervaring,iemand van 20jaar en net van school af moet niet denken dat die alle wijsheid in pacht heeft je komt net uit het ei en moet alle levenservaringen nog meekrijgen, en nu al burnout??!!

Een assistente hoort overleg te plegen met dienstdoende arts en niet zelf dingen gaan beslissen,dus je had gewoon even overleg kunnen plegen met de arts die voor de vaste arts invalt!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:09

Paddenpad schreef:
Mayflower_ schreef:
Het beroep zelf is hartstikke leuk, maar soms ben je gewoon een voetveeg voor de patiënten. Soms word ik ook gezien als de ''domme'' assistente, ''Aan een arts heb je meer''. Ja logisch, die heeft 6 jaar langer gestudeerd dan mij. :')
Ik weet wel dat ik door dit vak een brede rug krijg en niet zo snel meer over mij heen laat lopen als in het begin. Als ik vind dat iets niet spoedeisend is, dan kan het gerust wachten tot volgende dag. Dan kunnen patiënten hoog en laag springen, ik blijf bij mijn mening. :)

Dat bedoel ik dus met het toppunt van arrogantie en wanneer je zo'n attitude hebt ik vind het helemaal niet gek dat je een keer voor rotte vis uitgescholden wordt,en terecht!

TS:
Wat is een opleiding van 3jaar en 0 ervaring,iemand van 20jaar en net van school af moet niet denken dat die alle wijsheid in pacht heeft je komt net uit het ei en moet alle levenservaringen nog meekrijgen, en nu al burnout??!!

Een assistente hoort overleg te plegen met dienstdoende arts en niet zelf dingen gaan beslissen,dus je had gewoon even overleg kunnen plegen met de arts die voor de vaste arts invalt!

Neem dan ook even de moeite om mijn andere bericht te lezen die ik hier in het topic geplaatst heb.....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:17

Mayflower_ schreef:
Je kunt als snel bepalen of iets spoedeisend is door middel van uitvragen. Natuurlijk moet je altijd op je eigen gevoel afgaan en bij twijfel laten komen of overleggen. Maar iemand die eist dat hij dezelfde dag nog gezien wordt en die een gewone verkoudheid/griep heeft laat ik niet dezelfde dag komen, simpelweg omdat hij de ''alarmsymptomen'' niet heeft. Dat bedoel ik met spoedeisend bepalen. :)

Om deze gaan m'n haren nog verder omhoog staan!

36jaar geleden lag mijn vader ook met een "griepje" op bed zo zei men,de volgende dag lag hij dood want het was op zijn hartspier geslagen en dat krijg je dan te horen als een kind van 7 met een vader van 42jaar die dat "griepje" niet overleefd heeft,gewoon rust houden nou dat heeft hij nu al 36jaar!

Dus wanneer de arts het al niet ziet schat jij jezelf wel heel hoog in!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:23

Ik vind het rot voor je dat dat jou overkomen is, maar de toon die je in je berichten hebt staat leest voor mij niet zo prettig. Ieder zijn mening hierin en ik volg alleen maar de beleiden die ik geleerd heb en waar ik mij in de praktijk aan moet houden. :)
Voor de rest heb ik geen zin aan een discussie hierover.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:28

Mayflower_ schreef:
Ik vind het rot voor je dat dat jou overkomen is, maar de toon die je in je berichten hebt staat leest voor mij niet zo prettig. Ieder zijn mening hierin en ik volg alleen maar de beleiden die ik geleerd heb en waar ik mij in de praktijk aan moet houden. :)

Ik weet niet of je je eigen "toon" in je berichten gelezen hebt,maar die staan mijn ook niet aan en wanneer ik zo'n assistente zou hebben gingen er zeker klachten weg.
Het lijkt tegenwoordig wel of men mensen die iets mankeren alleen maar als vervelend zien en ze moeten niet zo zeuren,wacht maar tot er iets vervelends met jezelf of familielid gebeurt eens kijken hoe snel je geholpen wilt worden en dan heb je natuurlijk wel voorrang in de praktijk of het ziekenhuis want daar ken ik ook genoeg gevallen van!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:30

Paddenpad schreef:
Mayflower_ schreef:

Ik weet niet of je je eigen "toon" in je berichten gelezen hebt,maar die staan mijn ook niet aan en wanneer ik zo'n assistente zou hebben gingen er zeker klachten weg.
Het lijkt tegenwoordig wel of men mensen die iets mankeren alleen maar als vervelend zien en ze moeten niet zo zeuren,wacht maar tot er iets vervelends met jezelf of familielid gebeurt eens kijken hoe snel je geholpen wilt worden en dan heb je natuurlijk wel voorrang in de praktijk of het ziekenhuis want daar ken ik ook genoeg gevallen van!

Dat is dan jouw mening, ik ga hier verder geen discussie meer over voeren. :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:32

Mijn ha is een topvent! Luistert goed en neemt me serieus, erg fijn. De vorige ha was echt een domme doos. Gaf bij binnenkomst altijd slappe handjes, waar ik echt niet tegen kan en het enige wat ze overal op zei was ; uitzieken. &^#$%@%& Werd nooit zo blij van haar :+

Denk dat je bij elk beroep altijd wel een paar hebt die eigenlijk een ander beroep hadden moeten kiezen. Doe je niets aan, gelukkig kan je gewoon overstappen mocht het niet bevallen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:33

ik heb een DA maar mijn HA, ik ben jaren lang gekomen met chronische pijnklachten in de schouder en nooit heeft hij er iets aan gedaan, ja naar de fysio en die heeft tot 3 keer toe het verzoek gedaan tot verder onderzoek in het ziekenhuis aan de HA Ik ben uiteindelijk op eigen kosten een M, hier is nooit op gereageerd. ik heb uitendelijk op eigen kosten een MRI scan gaan laten maken en foto´s wat bleek was dat ik een ontsteking in mijn banden rond de schouder die afgescheurd waren door bot waar arthritis had gezorgd voor scherpe edges. deze arthritis was pntstaan nadat ik een ongeluk met de training had gehad en daar binnen in vanalles was gaan ontsteken. mijn HA zei dati k gewoon door kon trainen , zeg dat tegen iemand die 2 keer op de dag 2 uur traint en op nationaal medailles haalde. Ik heb altijd gevraagd om een onderzoek in het ziekenhuis maar het is me nooit gegeven.
dit had voorkomen kunnen worden als ik direct na het trainingsongeluk doorgestuurd was naar het ziekenhuis.

Een 8 maanden geleden ben ik geopereerd en het gaat nu stukken beter met men schouder maar er staat een half jaar recovery op. en deze had veel lager gelegen als ik eerder geopereerd was.

Ik ben direct na mijn scan bij mijn ha weggegaan en ik loop nu bij een prive kliniek en de orthopedisch chirurg is een studie genoot van mijn vader. toen ik mijn enkel brak in 4 plaatsen liet ik ook niemand anders erna kijken dan hem.

Door mijn HA ben ik het vertrouwen in de HAen kwijtgeraakt en ik betaal liever voor alles dan dat ik er nog naar toe moet

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:33

Silvia schreef:
Mayflower_ schreef:

Gevaarlijke uitspraak van jou: "als ik vind dat iets niet spoedeisend is...."
Je zegt zelf dat de dokter meer weet omdat hij/zij 6 jaar langer gestudeerd heeft, maar toch vind jij dat je mag beslissen of iets spoedeisend is of niet? :?

we vinden niet alleen dat wij dat mogen beslissen, maar daar is een assistente voor he.
wij hebben gestudeerd voor het uitvragen van de symptomen, alarmsymptomen te herkennen en te bepalen wat routine of spoedeisend is.
daarnaast moet altijd alles wat je adviseerd of doorgeeft of beslist besproken worden met de ha
Laatst bijgewerkt door Juuls_ op 14-01-12 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:35

Nee @Mayflower dat snap ik,omdat je niet weet wat je hierop nu weer je attitude moet goedpraten! :P

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:35

Lalidan schreef:
Wat me opvalt aan verschillende voorbeelden en sowieso ook aan voorbeelden in de praktijk, is dat veel onvrede ontstaat doordat dingen verkeerd/ anders begrepen worden. Het voorbeeld van de arts die vraagt wat jij zelf denkt dat het is, is daarvan een mooie. Dat vraagt zo'n arts niet omdat hij zelf geen idee heeft en wel van jou verwaht dat je wel even een diagnose stelt, maar zodat hij weet waar je aan denkt en waar je je misschien ongerust over maakt. Op die manier is het makkelijker om je gerust te stellen.
hetzelfde met de vraag over het bloedafnameformulier, waar wil je op geprikt hebben. In mijn ogen het toppunt van service, want in wezen bepaald de arts wat wel en niet getest moet worden. Veel mensen hebben echter al ideeën in hun hoofd en als dat dan niet meegenomen word, komen ze later met "Had daar en daar niet opg etest moeten worden?". Een arts die dat vraagt, wil liever meteen alles meetesten wat jij ook fijn vind om op getest te worden, zodat hij je kan geruststelen.

Fouten worden overal gemaakt, maar mensen lezen weleens wat te veel op internet en gaan daarbij voorbij aan het feit dat daar over het algemeen alleen de negatieve dingen terecht komen. Daardoor lijken er verhoudingsgewijs veel meer fouten gemaakt te worden dan inwerkelijkheid het geval is. Gevolg is wel dat mensen zich niet meer door profesionals laten geruststellen en steeds meer gaan eisen. Daarnaast hebben mensen, zoals Silvia hierboven, niet door dat wij als assistente wel degelijk zijn opgeleid om in te schatten of iets spoed is of niet. Die beslissing is dus wel degelijk aan ons assistenten.

Uiteraard zijn er ook artsen die er een potje van maken, net als assistentes. Maar over het algemeen word er echt wel goed werk geleverd.

vooral het eerste deel, niks meer aan toe te voegen, je hebt het perfect verwoord (kon zelf niet goed verzinnen hoe ik dit moest beschrijven)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:36

Paddenpad schreef:
Nee @Mayflower dat snap ik,omdat je niet weet wat je hierop nu weer je attitude moet goedpraten! :P

Ik weet prima hoe ik hierop moet antwoorden maar ik ben niemand verantwoording verschuldigd.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:39

Mayflower_ schreef:
Paddenpad schreef:

Ik weet prima hoe ik hierop moet antwoorden maar ik ben niemand verantwoording verschuldigd.

Ja de patienten die voor de dokter komen en niet voor jou om weggestuurd of niet verder geholpen te worden omdat madame van 23 met jawel een hele opleiding van 3jaar dat vind.!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:42

@Paddenpad & Mayflower_:
1) Jullie lijken allebei niet zo'n fijne toon aan te slaan (kan ook omdat je het getypt is en je het op een bepaalde manier leest)
2) Kunnen jullie erover ophouden, het is verder niet heel interessant voor het topic? Just agree to disagree? (Het enige wat het nu nog is is een goed voorbeeld van twee ruziemakende mensen >;) )

----

Feit is gewoon dat je over de goede huisartsen weinig zult horen en over degenen die het slecht doen veel meer.. maar dat is bij hoefsmeden, tandartsen, zadelmakers, schoenmakers, en de rest van de beroepen waar mensen vaak mee in aanraking komen sowieso het geval.

Nu moet ik trouwens ook zeggen dat ik bij degenen die aan de balie/telefoon zitten bij mijn huisartsenpraktijk ook niet meteen doorheb dat het niet gewoon secretaresses zijn hoor.. hoewel ik ergens wel weet dat ze een opleiding ervoor hebben gedaan.. dus dat kan er ook aan bijdragen dat mensen jouw oordeel niet accepteren?

Mayflower_

Re: Al dat gezeur over huisartsen ik wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:43

Ik vind het prima, ging alweer ontopic. :) Had ook verder geen zin in een discussie. :)

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:46

Paddenpad schreef:
Mayflower_ schreef:

TS:

niemand verdient het om voor rotte vis uitgemaakt te worden.
en wat weet jij nou van mij?
ik heb de bbl opleiding gedaan dus heb onderhand al 3 jaar ervaring, werk 3 jaar in deze praktijk, heb hirvoor een opleiding verpleegkunde gedaan, dus wil je je een beetje inhouden voordat je gaat oordelen?
alles wordt bij ons altijd overlegt met de artsen en gelukkig was die arts (die al 30jaar ervaring heeft) het wel helemaal met mij eens.
een wratje op de rug kan na het weekend wel langskomen en hoeft niet direct gezien te worden

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:48

Mayflower_ schreef:
Paddenpad schreef:

groot gelijk. je functie is gewoon om dat uitvragen te doen als d.a. als de huisarts iedereen aan de telefoon moet krijgen kon die denk ik veel minder patiënten helpen.

de andere kant zulen er vast wel assistentes tussen zitten die beter een andere beroep kunnen doen.. maar dat heb je overal.

ook ik lees soms met verbijstering soms die verhalen over zulke trieste gebeurtenissen zoals dat verhaal over iemand haar vader.. die overleed.. maar dat was een assistente .. en een arts.. meer dan 30 jaar geleden..

ik mag hopen dat het tegenwoordig wel steeds beter word.. zeker met 38 jaar geleden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:52

Christiene schreef:
groot gelijk. je functie is gewoon om dat uitvragen te doen als d.a. als de huisarts iedereen aan de telefoon moet krijgen kon die denk ik veel minder patiënten helpen.

de andere kant zulen er vast wel assistentes tussen zitten die beter een andere beroep kunnen doen.. maar dat heb je overal.

ook ik lees soms met verbijstering die verhalen zoals dat verhaal over haar iemand haar vader.. die overleed..

ik mag hopen dat het tegenwoordig wel steeds beter word.. zeker met 38 jaar geleden.

Jij snapt het. Natuurlijk vraag ik uit, zo filter je de dingen die nog wel even kunnen wachten (bijv. een soortgelijke situatie met dat wratje). En overleggen met de arts is wat ik dagelijks doe. Maar soms kun je dingen zelf ook wel regelen.
(Nu ga ik mij hier toch verantwoorden. :') )
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 14-01-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:53

Ik heb ook een hele fijne huisarts. altijd zekere voor onzekere en neemt me serieus.
enige nadeel is dat die vaak met vakantie is en je maar van 8 tot 12 kan komen. maar dat nemen we maar voor lief.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:55

wij hadden op de praktijk ook een oudere man met een bloedneus die niet wilde stoppen.
meneer eerst adviezen gegeven opnieuw dicht te knijpen en daarna bepaalde neusspray te gebruiken, dit mocht niet baten dus hij belde hierna naar ons terug.
meneer langs laten komen en ha heeft de neus getamponeerd (speciale neustampons van 8cm langs om de bloeding te stoppen)
meneer gebruikte ook bloedverdunners, bloedde stopte nog steeds niet dus volgende dag naar de KNO gestuurd om evt dicht te laten branden.
die meneer is uiteindelijk die dag nog overleden... :(
niemand had dit verwacht en we krijgen nog bericht van zkhs wat uiteindelijk de doodsoorzaak was.
dit soort dingen zijn echt heel erg, ook omdat je het niet verwacht of niet kunt zegen wat er aan de hand is.
maar soms kan je het gewoon niet weten, er zijn nog steeds veel onduidelijkheden over het menselijk lichaam, als je nadenkt is het al zo knap wat we tegenwoordig kunnen en weten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:56

Ik heb een súper huisarts, dus ze zijn er gelukkig nog wel :D
We gaan over een aantal maanden verhuizen, maar zitten dan gelukkig nog net binnen zijn regio *\o/*

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:57

nou soorry hoor ben het niet met je eens
mij heeft me arts laten lopen met me rug op 2 plaatsen gebroken .
en zij er is echt niets !!!!!
ik had verdomme verlamd kunnen zijn .
me kind heeft hij 7 maanden lang met een verkeerde nekwervel laten lopen
waardoor ze 7 maanden lang huilde dag en nacht
maar nee was heel normaal volgens hem dat een kind 24 uur per dag huilde
vervolgens met een hart afweiking niet willen luisteren was ook goed tot me consultatie bureau boos met me mee ging dat ik door verwezen moest worden .
en zo kan ik nog wel even door gaan ,

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:59

Mayflower_ schreef:
Als ik vind dat iets niet spoedeisend is, dan kan het gerust wachten tot volgende dag. Dan kunnen patiënten hoog en laag springen, ik blijf bij mijn mening. :)

...en dat gedrag heeft mijn vrouw dus bijna haar oog gekost :(
Als ik ergens een hekel aan heb is aan het assistenten die denken dat ze zelf arts zijn of huisartsen die denken het beter te weten dan de specialist.
Oogarts was ook echt woedend toen we daar 3 dagen later pas aan kwamen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:02

Iedereen heeft andere wensen, andere voorkeuren etc. En al deze mensen hebben een andere manier van benadering nodig. Maar hoe dan ook, je hoort je gewoon netjes te gedragen (zowel vanuit patient als assistent/arts oogpunt)

Mijn eigen HA, tja, daar kan ik weinig over zeggen := hij heeft (geschat) 10 jr geleden de praktijk van zijn voorganger overgenomen, en in die 10 jaar heb ik hem een keer of 3-4 gezien denk ik? en 1 keer de HAIO.

De huisarts van mn vriend is echt een topvent, zijn vervanger is alleen minder geschikt in onze ogen, zij heeft een manier van benaderen die ons niet ligt.
Prima, dan moeten we gewoon zorgen dat we niet bij haar zitten maar bij zijn eigen HA (ivm ziekte werkt hij niet heel veel en heeft deze vervanger hem grotendeels overgenomen).

Vriendlief was ziek geworden na onze vakantie (in malaria gebied). Ik ben super tewoord gestaan door de assistente. Ik belde buiten de "telefoon uren"(of hoe je het ook noemt) en heb toen maar gedrukt dat ik "spoed" had. Zij wist niet zo goed wat ik zou moeten doen en zou mij terug bellen nadat ze de arts had gesproken, ze zou binnen een half uur terug bellen.
Na 25 minuten ging mijn telefoon dat ze helaas de HA nog niet had gesproken maar dat ze me niet vergeten was en zodra het huidige consult voorbij was zou ze het direct overleggen, alleen zou het wel langer kunnen zijn dan de beloofde 30 minuten. Tuurlijk, langer wachten is niet prettig, maar ik wist wel waar ik aan toe was +:)+

Over de assistentes geen slecht woord :n ik ben netjes terug gebelt.