hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:30

Daar begon het bij mij mee.
Nu gaan ze vaak half uit de kom, gelukkig NOG niet helemaal.
Alles boven schouderhoogte kan ik amper tillen en moet ik echt mee oppassen.
Ook met bepaalde bewegingen waarbij het krakt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:49

Het is idd boven schouderhoogte dat ze zijn gaan kraken....ik hoop dat ze niet half uit te kom gaan schieten over een tijdje.
De enige keer dat dat bij mij is gebeurd was met m'n knie, was heel raar om m'n bovenbeen ineens naast m'n kuit te zien hangen :') Die heb ik zelf teruggegooit, maar ik hoop echt niet ooit weer zoiets mee te maken :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:56

kyrkelover schreef:
Daar begon het bij mij mee.
Nu gaan ze vaak half uit de kom, gelukkig NOG niet helemaal.
Alles boven schouderhoogte kan ik amper tillen en moet ik echt mee oppassen.
Ook met bepaalde bewegingen waarbij het krakt.

Heb een hele nare knak (alsof er een botsplinter breekt) in periodes speelt die op. Ik kan inderdaad niet eens een zadel op een hoge steun hangen.

Moet zeggen dat het wel steeds slechter lijkt te worden. Ik herinner me van vroeger namelijk niet dat ik moeite had om een zadel op te hangen

Citaat:
ontzettend veel zeer wordt moe of ik een ontzettend sterk paard tegen moet houden maar er komt amper kracht uit mijn armen.
Wat mij wel helpt is mijn ellebogen gebogen houden maar voor de rest..

dat heb ik dus, het lijkt wel alsof ik een tank moet stoppen en dan staat er niet eens veel spanning op de teugels :(
Probeer inderdaad goed armen langs mn zij te houden, maar da's echt zo onnatuurlijk voor me

Overigens voel ik wel mn kop door de kom 'glijden' als ik in bed op mijn zij lig en vroeger met fitness had ik met bepaalde apperaten dat ik niet meer terug kon bewegen omdat mn schouder op slot zat. Of ik had niet genoeg trekkracht in beide armen

Kan het zijn dat het steeds slechter wordt? Ik merk anderzijds wel weer dat door weer meer met paarden bezig te zijn en meer te rijden, dat de schouderspieren an sich wel weer sterker worden? Wil straks gericht gaan trainen op de schouders in de sportschool, moet eerst langs de fysio

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:57

Heb wel een keer een weggeschoten meniscus gehad, maar dat kwam na een val van het paard (waarbij paardlief op mijn benen belandde :') )

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:05

ik ondervind ook het probleem van het 'vastzetten' van mijn schouders. Voornamelijk mijn linkerschouder. Ik kan dan ook niet loslaten, wat er in resuleert dat mijn paardje ook vasthoudt... Heeft iemand daar misschien nog tips voor?
Boven schouderhoogte dingen doen gaan vrijwel niet. Ik krijg dan overigens ook onwijze last van mn nek. Ik heb vorige jaar ook nog mn schouder gebroken en dat werkt ook niet meer.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:08

Bij mij wordt het igg steeds en steeds erger.
Gericht fysio heb ik ook geprobeerd, maar mijn spieren worden dan zo moe dat ik er meer extra last van krijd dan dat het beter gaat helaas..
En een pak suiker zijwaarts met mijn arm bewegen is dus net of ik 20 kilo in mijn hand heb.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:12

als je die oefeningen dagelijks doet ook?? spieren moeten dan toch langzaam wat sterker worden. ik merk dat ik daar wel wat baat bij heb. Alleen niet met mn nek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:13

Ik heb echt tot in den treure (maandenlang dagelijks) mijn schouders getraind, spieren werden (minimaal) sterker maar het gewricht ondervond daar geen voordelen van... Klachten zijn niet verminderd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:21

Ohhh dat klinkt niet als veel goeds....Hoop dat gerichte training bij mij nog wat gaat uithalen, ik dacht inderdaad dat frequent trainen met lage intensiteit en steeds opbouwend moesten helpen. Heb medisch fitness gedaan maar moest zulke gekke dingen doen waar ik nut niet van inzag, voelde me zo'n nerd daar...Moest ook steeds een bal tegen de muur zetten en dan met uitgestrekte arm vanuit mijn schoudergewricht die bal linksom ronddraaien en rechtsom...Maar ik kreeg het gewoon niet voor elkaar..alsof mijn hoofd niet weet hoe die schouder aangestuurd moet worden :+

Ik heb ook regelmatig een geirriteerde, bijna ontstoken pees in mijn hals/rug/schouder, vooral de aanhechting is dan overbelast...vervelend allemaal.

Citaat:
ik ondervind ook het probleem van het 'vastzetten' van mijn schouders. Voornamelijk mijn linkerschouder. Ik kan dan ook niet loslaten, wat er in resuleert dat mijn paardje ook vasthoudt... Heeft iemand daar misschien nog tips voor?
Boven schouderhoogte dingen doen gaan vrijwel niet. Ik krijg dan overigens ook onwijze last van mn nek. Ik heb vorige jaar ook nog mn schouder gebroken en dat werkt ook niet meer.

Hoe ik aan deze schouder(s) kom weet niemand, maar het vastzetten ken ik inderdaad ook, heel vervelend om op te lossen vooral ook omdat instructie denkt dat je je 'gewoon' vastzet en dus niet snappen dat daar een medisch probleem onder zit

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:23

Ik doe wel krachttraining om de boel wat minder heen en weer te laten schuiven, in principe merk ik wel verbetering :j daar moet ik wel bij zeggen dat mijn spierspanning voor iemand met hypermobiliteit altijd erg goed is geweest en vandaar dat ik ook weinig problemen heb ondervonden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:25

hmmm nou ja ik ga het gewoon proberen....

Mjaa bij mij zijn ze erachter gekomen toen ik met RSI klachten in nek/schouder/arm bij de fysio kwam, die trok aan mijn arm en toen zat er veel te veel speling in, en ik nog 'dat kan ik ook met mijn heup, moet je opletten' :+ Ik zwaaide ook vaak mijn armen heen en weer om de spanning eruit te zwaaien, maar daarmee rek je in feite de spieren dus mee uit (wist ik veel) dus ik heb al lang niet meer gezwaaid

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:27

Mensen gaan altijd zowat over hun nek als ik laat zien wat ik allemaal met m'n middelvinger kan :+ _O-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:32

Nu moet ik wel zeggen dat net als het paardrijden en mijn spieren wel in orde houden zeker helpt voor de pijn.
Zou ik helemaal niks doen of wordt je bijvoorbeeld ziek nou dan is het drama.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:10

ahahahha nee ik kan niets met handen/polsen/knieen vroeger wel weke enkels gehad, ik ben dus ook niet echt hypermobiel ofzo, maar meer instabiel :')

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:17

Ik ben hypermobiel en mijn vader, broertje en nichtje zijn het ook.
Mijn broertje en vader kunnen hun handen in allerlei verschillende standen doen, en mijn nichtje en ik hebben juist vaak dat alles knakt, vastzit of kramp heeft.
Ik heb ook last van krampen in mijn schouders en nek hierdoor.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:59

Ben ook hypermobiel, en een ontzettende koulijer. Snel witte handen/vingers (Raynaud) .
Intensief sporten heeft het bij mij zeker wel verbeterd, alleen doe ik dat niet meer ivm tijd/energiegebrek.

Subluxerende heup heb ik een paar keer gehad, schouder zit vaker niet dan wel goed, en verder heb ik me er gewoon bij neergelegd. Operatief is er weinig aan te doen, de schouder die het meeste problemen geeft kan worden vastgezet maar dan moet hij helemaal vast. Inkorten van banden oid is geen optie omdat het hele gewricht gammel is. Dus ook mijn schouderblad, sleutelbeen etc zitten niet goed vast.

Er zijn 2 gewrichtjes waarin ik niet hypermobiel ben: die van mijn duimen. Integendeel, die kunnen amper buigen :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:26

ik heb ook mega rechte duimen *lol*

Ik heb niet echt syndroom van Raynaud, althans niet vastgesteld, maar vanaf een graad of 8 zijn mijn vingers helemaal wit vanaf midden...heel naar, soms kleuren ze echt lijkbleek/groenig zeg maar :+ Swinters drama, skieeen was altijd janken omdat mijn handen bevroren

rook verder niet, dus mijn vaten zouden niet echt vernauwd moeten zijn

meer mensen hier die inderdaad zulke symptomen hebben?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:48

Ik niet, ik ben behoorlijk warmbloedig.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:37

Colway schreef:
Ohhh dat klinkt niet als veel goeds....Hoop dat gerichte training bij mij nog wat gaat uithalen, ik dacht inderdaad dat frequent trainen met lage intensiteit en steeds opbouwend moesten helpen. Heb medisch fitness gedaan maar moest zulke gekke dingen doen waar ik nut niet van inzag, voelde me zo'n nerd daar...Moest ook steeds een bal tegen de muur zetten en dan met uitgestrekte arm vanuit mijn schoudergewricht die bal linksom ronddraaien en rechtsom...Maar ik kreeg het gewoon niet voor elkaar..alsof mijn hoofd niet weet hoe die schouder aangestuurd moet worden :+

Ik heb ook regelmatig een geirriteerde, bijna ontstoken pees in mijn hals/rug/schouder, vooral de aanhechting is dan overbelast...vervelend allemaal.

Citaat:

Hoe ik aan deze schouder(s) kom weet niemand, maar het vastzetten ken ik inderdaad ook, heel vervelend om op te lossen vooral ook omdat instructie denkt dat je je 'gewoon' vastzet en dus niet snappen dat daar een medisch probleem onder zit

dat doe ik ook , en toevallig ook de linkerschouder, mijn instructrice hamert daar ook heel erg op , en dan zit ik me af te vregen waarom mijn paard spant en waarom hij niet lekker los door de kaak komt, en dan blijk ik daar zelf de oorzaak van te zijn.....hoezo is je paard een spiegel? ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:38

Colway schreef:
ik heb ook mega rechte duimen *lol*

Ik heb niet echt syndroom van Raynaud, althans niet vastgesteld, maar vanaf een graad of 8 zijn mijn vingers helemaal wit vanaf midden...heel naar, soms kleuren ze echt lijkbleek/groenig zeg maar :+ Swinters drama, skieeen was altijd janken omdat mijn handen bevroren

rook verder niet, dus mijn vaten zouden niet echt vernauwd moeten zijn

meer mensen hier die inderdaad zulke symptomen hebben?

heb ik ook, maar ook geen typisch beeld van raynaud , loop nu bij een reumatoloog , ben benieuwd of die duidelijkheid kan geven, ga volgende week met ieder botje in mn lijf door de rontgen , en moet ook bloed en urine afstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:21

Hey, subluxerende heupen... Eerst dacht ik "dat heb ik toch niet" maar toen ik vrijdag aan het paardrijden was viel ineens het kwartje dat ik dat met paardrijden volgens mij regelmatig heb... Vooral in draf, dat m'n heup even "verkeerd schiet" maar ook direct weer goed. Is dat subluxatie?

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:21

mn instructrice heeft er wel begrip voor, maar hamert er evengoed op. Het hangt bij mij erg vand e dag af. Als ik verkeerd heb gelegen in de nacht en ik wordt als een vaatdoek wakker, dan ga ik soms bij voorbaat al niet rijden, dan gooi ik hem aan de longe. Anders gaat het toch niets worden.
Ik heb juist vaak een te hoge spierspanning... dit komt omdat mijn spieren de klappen op moeten vangen die m'n banden eigenlijk op moeten vangen. Maar door die spierspanning krijg ik vaak weer last van (voornamelijk) mn wervels. Door de druk van de spieren gaan de wervels 'verkeerd' zitten.
Ik kan overigens ook niet heel lang paardrijden. Als we bv een buitenrit maken krijg ik na anderhalf a 2 uur echt last van mn heupen en onderrug... hebben jullie daar ook last van?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:02

mijn instructrice geeft ook geregeld aan dat ik bij het galopperen mn heupen/bekken vastzet , zelf heb ik dat pas na een paar rondjes in de gaten want dan gaat mn onderrug pijndoen.
bij mij is het ook constante spierspanning omdat mn banden het domweg niet aankunnen.
mn linkerschouder vastzetten en mn heupen/bekken vastzetten zijn de grootste hinder die ik ondervind bij het rijden , oh ja, ook het ontspannen bij het doorzitten is lastig ,daar moet ik dan echt bij nadenken.
als ik kan blijven lichtrijden of stappen dan hou ik het behoorlijk lang vol , maar dat moet dan wel relaxt zijn , want intensief dan komt mijn lijf op een bepaald moment ook in protest.

toen ik dit topic opende had ik er totaal geen benul van dat er eigenlijk best wat mensen zijn die er dus ook last van hebben , komt toch vaker voor dan menigeen denkt geloof ik.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:49

Ik zet ook altijd mijn schouder vast.
Ik merk ook vaak dat als ik een paard rijd dat zichzelf aan een kant vastzet dat ik dat dan automatisch ook doe, erg onhandig omdat we dan in een cirkel belanden waarbij we allebij niet los kunnen laten. Hij niet omdat ik me vast zet en ik niet omdat hij zich vast zet :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:15

Citaat:
mn instructrice heeft er wel begrip voor, maar hamert er evengoed op. Het hangt bij mij erg vand e dag af. Als ik verkeerd heb gelegen in de nacht en ik wordt als een vaatdoek wakker, dan ga ik soms bij voorbaat al niet rijden, dan gooi ik hem aan de longe. Anders gaat het toch niets worden.
Ik heb juist vaak een te hoge spierspanning... dit komt omdat mijn spieren de klappen op moeten vangen die m'n banden eigenlijk op moeten vangen. Maar door die spierspanning krijg ik vaak weer last van (voornamelijk) mn wervels. Door de druk van de spieren gaan de wervels 'verkeerd' zitten.

hoe ik de nacht doorkom is voor mij ook bepalend, als ik zoveel mogelijk op mijn rug lig, heb ik weinig last, maar als ik op mijn zij rol is het altijd drama

Ik denk dat ik hetzelfde als jou heb, banden te lang --> verkrampen/vastzetten van de spieren --> ik heb vaak last van mijn ribben (die de manueel therapeut dan knakte)

Ik kan ook als je je arm voor je uitstrekt en dan naar boven je hoofd doet (met gestrekte arm) ook niet achter mijn hoofd komen zeg maar omdat mijn schoudebladen helemaal vastzitten. Doe ik 2 armen gelijk dan zie je dat ik ene schouder meer vrijheid heb dan de ander