Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:35

Geen trek na een slapeloze nacht? Ik ken het.. Heb vandaag amper gegeten door het slechte slapen, ik heb gewoon echt geen trek als ik zo brak ben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:40

ik ben echt veel moe, en dan krijg ik hier poedersuiker opmerkingen als "waarvan ben je moe? de hele dag op je gat zitten?" echt... alsof ik het leuk vind dat ik geen baan heb.,.. Ik ben gewoon echt doodop van de nachten... tis niet leuk meer, uit bed komen is ook zwaar en vervelend

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:43

Naar bed gaan vind ik ook zo erg.. Slapen is gewoon niet leuk meer.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:17

Slapeloosheid is ook gewoon rot... Omgeving die niet begrijpt hoe belabberd je je voelt, die zegt 'ga dan wat vroeger naar bed', continue moeite moeten doen om op te letten.. :=

Doordeweeks ga ik meestal naar bed rond 11 uur/half 12, en dan gaat om 7 uur de wekker. Helaas lig ik standaard nog een paar uur wakker... Het gaat nu al wel beter dan vorig jaar, moet ik zeggen. :)

Overigens is niet het inslapen waar ik problemen mee heb.. wel het opstaan. Kom nu, in de vakantie, gewoon niét voor 3 uur m'n bed uit, hoe ik ook m'n best doe :=

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:00

hoi meiden

Ik meld mij ook maar even ;) Zo te zien ben ik niet de enige en ik heb het met jullie te doen, wat is het toch een verschrikking als je lekker wilt slapen en het wilt niet lukken.

Vanaf jongs af aan heb ik al moeite om in slaap te komen, een oorzaak daarvan is nooit onderzocht.
Helaas heb ik sinds een paar maanden weer problemen met slapen, soms ben ik 30 uur per dag achter elkaar wakker. Ik werk ook nog in wisseldiensten en dat maakt het niet makkelijker op. Alleen deze keer weet ik wel wat mijn oorzaak van mijn slapeloosheid is.

Sinds 2008 tot nu heb ik een aantal traumatische dingen meegemaakt. Zo ben ik bijna mijn beste vriendin verloren bij de bevalling van haar dochter, hebben ik en mijn partner na jaren vechten te horen gekregen dat we geen kinderen kunnen krijgen en als laatste misschien wel de moeilijkste van allemaal, ik heb mijn vader betrapt op pedofilie.

Met mijn vriendin gaat het inmiddels goed en mijn partner en ik zijn druk bezig met het verwerken van onze ongewenste kinderloosheid.

Maar de gebeurtenis van mijn vader dat kan ik geen plek geven omdat ik het niet kan accepteren
( ook omdat: heb zoveel bewijs op papier en er wordt niets gedaan omdat ik er tussen ben gesprongen en heb voorkomen dat er iets is gebeurd met het meisje van 14 jaar. Plus ik hoor verhalen dat hij gewoon doodleuk verder gaat met zn praktijken en we kunnen er geen vinger opleggen. Iets dus wat ik nooit kan accepteren en het ook heel moeilijk vind om het een plek te geven).

Vandaag bij de dokter geweest, tegenwoordig is het nog moeilijk ook om hulp te krijgen, de wachttijden van maatschappelijk werk zijn lang en naar de psycholoog zitten extra kosten aan verbonden wat het erg duur maakt. Ik heb nu temazepam gekregen voor 10 dagen om in slaap te komen maar voor de rest wordt je weer aan je lot over gelaten.

De verwerking van mijn vader zal ik dus zelf moeten doen, ik heb geen idee hoe maar hulp krijg je niet meer zo snel tegenwoordig.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:30

Sylke schreef:
En mensen hier met een relatie of samenwonen, hoe doen jullie dat? Ik heb (gelukkig :') ) geen relatie meer, maar mijn ex sliep altijd heel vroeg, en stond ook vroeg op. Totaal het omgekeerde van mij dus... En het is toch wel leuk dat als je samen bent, je ook samen slaapt...

Ik slaap nu in de logeerkamer (wat echt een rotmatras is) en als mijn vriend om 5 uur opstaat verhuis ik naar het kingsize boxspringbed :o .
Hij vindt het niet leuk, maar ik word nog opgefokter als hij naast me ligt te ronken of tegen mijn nek aan loopt te ademen in zijn slaap.

Had niet gedacht dat er zoveel bokkers zouden zijn met slaapproblemen...Gelukkig zijn we niet alleen er in en misschien hebben we wat aan elkaar qua tips.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:02

Ik kom ook altijd heel slecht in slaap, maar voor school moet ik er ook altijd vroeg uit. Dus een tijd was ik 's ochtends altijd heel misselijk door slaap tekort. Nu lig ik doordeweeks tussen 9 en half 10 op bed (ja echt waar) en als ik geluk heb slaap ik rond een uur of elf. Ik heb een tijdje slaappillen geslikt, die hielpen wel goed. Maar gegevenmoment mocht ik die niet meer slikken omdat je er dan 'verslaafd' aan kan raken. En nu, in de vakantie ga ik tussen 11 en 12 naar bed, lig ik een paar uur wakker en kom er 12 uur 's middags weer uit. Wel zonde van m'n dag, maar ik kan d'r ook niks aan doen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:16

Ik heb juist heel veel 'honger' tijdens een slapeloze periode.
Ik wil dan heel veel eten, veel zoet, veel brood.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:23

YankeeBoy schreef:
Ik heb juist heel veel 'honger' tijdens een slapeloze periode.
Ik wil dan heel veel eten, veel zoet, veel brood.

Ik wil juist hartige dingen, sta gerust om 04.30 pizza te bakken..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:31

Oh, dat zou ik ook kunnen doen dan hoor. Ik eet tijdens zo'n periode alles, in de meest belachelijke combinaties, haha. Maar vooral veel brood & chocolade!

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:15

laetitia schreef:
Sylke schreef:
En mensen hier met een relatie of samenwonen, hoe doen jullie dat? Ik heb (gelukkig :') ) geen relatie meer, maar mijn ex sliep altijd heel vroeg, en stond ook vroeg op. Totaal het omgekeerde van mij dus... En het is toch wel leuk dat als je samen bent, je ook samen slaapt...

Hij vindt het niet leuk, maar ik word nog opgefokter als hij naast me ligt te ronken of tegen mijn nek aan loopt te ademen in zijn slaap.

_O- Heel herkenbaar!! Snurken, vreselijk!! In Spanje moest ik met mijn vader op een kamer slapen, ben een aantal keer naar de bank verhuisd waar de vering in mijn rug prikte, en ik wakker werd met pijn aan al mijn gewrichten.. Alles beter dan in dat loeiharde gesnurk te liggen.... Op dat moment is dat in mijn irritatie dan de reden dat ik niet kan slapen...

Kan je ook niet slapen als zijn 'ademstrook' door jouw 'ademstrook' loopt? Dat heb ik ook heel erg, niet leuk als je met je hoofd op zijn borst ligt...

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:41

hier nog iemand die er last van heeft sinds een paar weken.

Ik kan gewoon echt niet meer slapen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 09:49

@ sylke: nee kan echt niet slapen als hij naar mij toegedraaid ligt, hij komt dan in mijn persoonlijke ruimte denk ik. Vanacht tot 3 uur geslapen en daarna niet meer, echt werd gek van hem!

@lovely: je hebt heel wat meegemaakt, jeetje wat een verhaal van je vader. Ben je aanvullend verzekerd? Dan wordt de psycholoog vaak wel vergoed (al blijft er een eigen bijdrage).

Melden jullie je weleens ziek op het werk of op school naar aanleiding van je slapeloosheid? Ik heb het vroeger weleens gedaan, nu kan ik het niet meer over mijn hart verkrijgen. Dus ik ga gewoon werken, hoe verrot ik ook ben.

Moet wel iets opbiechten waar ik me heel erg voor schaam: Ben in 2008 een tijdje opgenomen geweest wegens een ernstige depressie. Ze dachten toen dat ik kans had op een psychose en ik kreeg daar toen medicatie voor: seroquel. Nou daar sliep ik wel op! En nu, 3,5 jaar later slik ik het nog steeds...Er is geen controle op vanuit de huisarts, ik bestel gewoon elke maand weer :=
Ik heb er altijd goed op geslapen, heb zelfs geminderd (half tabletje) maar nu slik ik sinds deze week weer hele tabletjes en ik slaap nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:52

Nadeel van slaaptabletten is dat ze maar hooguit 2 weken werken... als je psychofarmaca gaat slikken, dan ga je iets in je hersenen veranderen waardoor je dus ook niet meer slaapt.

je moet zorgen dat je in een normaal bioritme gaat komen....licht/donker is bv iets wat je hersenen nodig hebben, dan is voeding ook belangrijk. Als je behoefte hebt eens een andere fiets te gaan rijden, ga eens naar een chinese arts, in de kliniek in Amsterdam of Utrecht en laat je door hem eens adviseren, zij hebben een andere filosofie, dat is een lichaam gezond maken, die gaan niet uit van ziektes genezen, maar een lichaam weer in balans brengen.

Slaaptabletten bv bevatten een stof die op je slaapcentrum werken, maar het lichaam gaat een stof aanmaken waardoor die tabletten niet meer werken. Dan heb je om in slaap te komen en om door te slapen..deze medicatie is slecht voor je hersenen...ga daar niet te lang mee door.

Dan heb ik ook een bed dat breed is, een twijfelaar kan ik niet slapen..als iemand tegen mij aan draait dan wordt ik wakker, dan kan ik niet tegen zware ademhalingen, snurken...dus ik heb een bed van 180 breed, dus beiden een enkelbed, dus 90 breed en dat is fijn..dus bed veranderen, matras veranderen, dus nieuw bedje, mooi boxspringetje in de uitverkoop....goed kamer verduisteren...en ga eens in zee met een TAO arts, je zult verbaast zijn.....

Ik kan je verzekeren dat ik ook verslaafd was aan slaaptabletten....slikte...bloos 3 tabletten met een glaasje sterke drank en sliep mijn roes uit en die duurt idd maar 2 tot 3 uur!!! maar dat is geen slaap maar een roes....ik ben afgekickt in de vakantie en heb 1 maand!!!!! niet geslapen...maar toen ging het lukken...
Nu slaap ik gewoon met soms een nacht na 3 uur wakker...neem die voor lief.

Als je niet kan slapen, ga er uit, ga beneden even zitten in het donker, naar wc, drink thee en ga weer naar bed, blijf niet in bed, dan kan je helemaal niet meer slapen..

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:11

Serequel is sowieso een raar medicijn, en moet je nooit zonder controle van de huisarts op/afbouwen! Het kan namelijk dat als je het elke dag slikt, en dan 1x niet, dat je dan in een psychose komt, ook als je deze nog nooit heb gehad. Ook is er heel lang een document verborgen gehouden, dat je een hele grote kans hebt op diabetes, dus mocht er iets mis zijn met je suiker, dan kan het daaraan liggen. Ik heb ooit een keer een serequel van 100 geslikt om te slapen, mijn god wat een ramp! Ik had gigantisch last van restless legs, ik moest ze gewoon aanspannen, dit gevoel in mijn benen kende ik alleen van xtc...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:28

Hier nog een slechte slaper. Heb heel veel moeite met inslapen. Als ik eenmaal slaap, gaat het goed en slaap ik wel door gelukkig.
Lig helaas wel vaak tot 3 of 4 uur 's nachts wakker.
Wat me overigens wel helpt is melatonine. Niet die van de drogist wat die is niet zwaar genoeg maar op recept. Als ik 10 mg inneem, lijkt het meestal na 1 tot 1,5 uur wel om in te slapen.
Trouwens al heel mijn leven last van slecht slapen hoor. Erg frustrerend.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:51

Nou de afgelopen 4 nachten verschrikkelijk geslapen en gisteren dan toch een slaaptabletje genomen en hierop wel goed kunnen slapen.
helaas staan morgen en overmorgen een belangrijk onderzoek op de planning waarvoor ik nu echt zenuwen heb :\

@ lovely: jee wat een verhaal! hoop dat je er toch uit kan komen! stress doet enorm veel met je!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:25

Ook ik heb last van slapeloosheid. Ik kan erg goed slapen, maar lig wel nachtenlang wakker (zoals nu). Dat compenseer ik dan vaak wel, zoals nu in de vakantie tot laat slapen, of als ik op tijd thuis ben even bij te slapen.. Maar het hangt me echt de keel uit nu, vooral omdat ik ook begin te piekeren als ik wakker lig. Dat helpt voor geen meter.
Heb trouwens wel melatonine van de drogist en dat werkt vaak wel, maar meestal lig ik al in bed als ik denk 'oja, melatonine. Nu is het toch te laat om het in te nemen.'
Gisteren kwam ik om half 4 thuis van het stappen, hoopte dat ik moe was maar nee.. Half 5 sliep ik en om 10 uur klaarwakker.

Als vriendje hier slaapt heb ik er weinig last van, pas 1x een paar uur wakker gelegen.

Ik ben het nu flink zat, ik wil slapen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:23

Roosch na het stappen lijkt mij het duidelijk, dan ben je al over je slaap heen om 04.00 uur, dan kan je niet anders verwachten en dan nog na een half uur inslapen is rap, je slaapt dan alleen je alcolhol roes uit...

Sommige mensen hebben behoefte aan regelmaat, dat dwingt hun bioritme hun te doen en die negeren dat en dan raakt je bioritme van slag...waardoor ze nog onregelmatiger gaan leven..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:28

Ik heb vannacht ong 2 uur geslapen :\ Ik kon gewoon niet moe worden, het was alsof er allemaal stress door mijn lichaam woeide, ik kon niet stil liggen, draaide om de paar secondes etc... nee geen goeie nacht :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:33

Als je adrenaline en cortisol gehalte in je bloed te hoog is, slaap je niet, dat zijn stress hormonen die je juist wakker en waakzaam maken...de kunst is het om het te doorbreken.

Probeer ademhalingsoefeningen te doen, dus diepe buikademhalingen, inademen is buik naar buiten en hou dat 5 tellen aan, dan adem uit en doe dat langer dan een inademing, dan concentreer je op een langzame hartslag, dus wordt heel stil van binnen en maak je leeg en adem in een rustig constant tempo zoals ik net zei, en denk een langzame hartslag...dan overdag ook al ben je nog zo futloos, maar ga een uur wandelen,want je moet je lichaam beweging geven om te kunnen ontspannen en om te zorgen dat je je afvalstoffen kwijt raakt.

Ga op Yoga zodat je ontspanningsoefeningen aanleert, alles is nodig om zelf te leren je lichaam te ontspannen zodat je adrenaline gehalte gaat dalen...je moet je voorstellen dat je lichaam hormonaal op tilt is geslagen en in de alarmfase blijft hangen. Jouw geest moet nu zorgen dat je het omslagpunt gaat bereiken...veel vis en rijst eten dat bevat weer triptizol, een natuurlijke rustmaker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:45

Ik heb inderdaad een te hoog aan cortisol, is in elk geval een keer uit zo'n bloedtest gekomen :j

Ik ga je tips even aandachtig lezen en kijken of het me lukt om het vanavond toe te passen :j bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:49

Een chronisch te hoog cortisolgehalte leidt ten slotte tot uitputting van de bijnierschors en uiteindelijk dus tot schade en tijd om er aan te gaan werken.

Doe de oefeningen elke dag minimaal 30 minuten en op het moment dat je voelt dat je gejaagd wordt, neem je tijd, als je ergens bent en je wilt alleen zijn, ga op wc zitten en neem minimaal 5 minuten voor je zelf....

Doe ze voor je naar bed gaat, ga in het donker zitten....doe ze in bed als je niet kunt slapen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:02

ik heb geen idee of het chronisch is, moet me eigenlijk nog een keer laten testen hierop :j die test was ongeveer 2 jaar geleden.

Die ademhalingsoefenen zouden dus moeten helpen? Ik merk dat ik van mezelf heel kort adem, erg gespannen ben... Soms heb ik opeens dat ik enorm begin te trillen (handen vooral) en dat ik me heel licht voel, soort van misselijk, maar linkte dat altijd met het rebound effect van de medicinet die ik slik(te)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:14

Een verhoogd cortisolproduktie zonder aanleiding is chronisch, je lichaam is in een staat van constante alertheid....Als je gespannen bent, heb je altijd een hoge ademhaling, maar de meeste mensen ademen omgekeerd, dus met een borstademhaling, ik ook hoor. ;) Ik doe het zodra ik spanning voel om mij zelf rustig te maken of als ik moe ben....

Ga maar eens je zelf aanleren en dat is moeilijk om altijd een buikademhaling te doen...dat doe je ook als je paard gespannen is, want dan voelt hij dat jij spanning hebt door die borstademhaling....ga je langzaam diep buikademhalen en door je mond uitblazen, dan wordt jij en hij rustig. probeer maar eens. Op dat moment zit je ook weer in het zadel en niet een klein beetje net even niet...