Nog meer stamceldonoren hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Nog meer stamceldonoren hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:16

Wat een mooi verhaal!
Zag deze middag nog de stamcelcontainer in het labo en toen dacht ik! Hoop dat die leven met zich meebrengt!

Weet je wat ik graag zou doen! als ik een baby heb de navelstreng stamcellen doneren. Maar heb daar wel theoretisch over geleerd dat het momenteel alleen kinderen red vanwegen het grote aantal dat ze nodig hebben. Maar geen idee over de oogstprocedure. Iemand een idee? Zou het eens moeten opzoeken of vragen maar ben nog lang niet zwanger.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:21

Mooi verhaal inderdaad. Maar wel herkenbaar. Ik kan m'n broertje over het algemeen niet uit staan, we zijn al 22 jaar water en vuur. Heb verder ook geen band met hem. Maar mocht hij ziek staan, dan peins ik er niet over en lig ik zo op de tafel om een bosje stamcellen te doneren :j

Heb er over gepiekerd en gepeinsd, mijn nachtrust er aan gespendeerd en het er met collega's over gehad.
En ik ga het gewoon doen. Morgen gaat de brief terug naar Sanquin, dan sta ik beschikbaar als stamceldonor en als Trombocytendonor.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:24

_/-\o_
Goed hoor Berdien :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:03

Wizewo, mooi verhaal inderdaad.

Berdien, knap hoor, ik snap je insteek ook wel. Eigenlijk is het: waarom niet. Ja, waarom niet eigenlijk.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:17

Ik lees dit topic nu net en wil even zeggen; EEN HELE DIKKE DUIM VOOR DE MENSEN DIE DIT DOEN!

In 2007 heeft mijn moeder CML (leukemie) gekregen. In 2009 zijn ze begonnen met het zoeken naar een stamceldonor voor mijn moeder. Een ontzettend lange en moeilijke zoektocht, maar het is gelukt. Zelf kan ik het niet heel goed omschrijven maar hier staat een artikel over mijn moeder (op pagina 6): http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=betsie%20engels&source=web&cd=3&ved=0CCgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.stamceldonor.nl%2Fdocumenten%2Fnieuwsbrief_2011.pdf&ei=Bs4ET-OTCpGs-ga609muAQ&usg=AFQjCNEJyKfMtwOJwVPdX_cHYxSv3jEy8w

In het artikel klinkt het nog wel simpel allemaal. Voor mensen die uitgebreider willen horen hoe het is gegaan die kunnen een pb sturen :) Echt top dat jullie dit doen! :D

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:56

Quellian schreef:
Ik heb toentertijd wel aangegeven dat ik bloed uit de navelstreng wilde doneren, maar het blijkt dat ze in NL nog niet zo ver zijn. Jammer, want daar zit een hoop in.

Inmiddels wel :D een grote stap vooruit inderdaad!

lesilla schreef:
Weet je wat ik graag zou doen! als ik een baby heb de navelstreng stamcellen doneren. Maar heb daar wel theoretisch over geleerd dat het momenteel alleen kinderen red vanwegen het grote aantal dat ze nodig hebben. Maar geen idee over de oogstprocedure. Iemand een idee? Zou het eens moeten opzoeken of vragen maar ben nog lang niet zwanger.

Ze zijn 'inmiddels' (lees: bijna 5 jaar geleden) zo ver dat in ieder geval ook jongvolwassenen ermee getransplanteerd kunnen worden! Ik was zelf 18 :j

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:07

Ik ben stamceldonor. Paar weken geleden bloed gegeven om te testen en als het goed is sta ik nu in het bestand.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:31

Yellowfish, over wanneer heb jij het? :)
Mijn zoontje wordt volgende maand 2. Tijdens mijn zwangerschap heb ik aangegeven dat ik dat wel wilde, maar ik werd aangekeken alsof ik gek was. De verloskundige zou het voor me uitzoeken (had er nog nooit van gehoord) en uiteindelijk vertelde ze mij dat ze in Nederland nog heel zo ver niet zijn. Dus ja... het hield op. Zonde, want een navelstreng wordt gewoon zo in de container gegooid.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:41

Quellian schreef:
Yellowfish, over wanneer heb jij het? :)
Mijn zoontje wordt volgende maand 2. Tijdens mijn zwangerschap heb ik aangegeven dat ik dat wel wilde, maar ik werd aangekeken alsof ik gek was. De verloskundige zou het voor me uitzoeken (had er nog nooit van gehoord) en uiteindelijk vertelde ze mij dat ze in Nederland nog heel zo ver niet zijn. Dus ja... het hield op. Zonde, want een navelstreng wordt gewoon zo in de container gegooid.

Vijf jaar geleden was het in ieder geval al mogelijk, maar toen slechts in 2 ziekenhuizen in Nederland omdat ze daar uitgerust waren met de juiste middelen :j Inmiddels zijn dit meer ziekenhuizen, maar nog lang niet allemaal helaas.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:55

Hè wat jammer zeg, wat zonde dat verloskundigen hier dan niet van op de hoogte zijn!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 18:08

En een update!

Heb de formulieren ongeveer een maand geleden teruggestuurd. Vandaag kreeg ik de bevestiging van Sanquin en het verzoek om zsm extra bloed af te staan voor mijn HLA-typering. Denk dat ik dat woensdag even ga doen, dan ben ik toch vrij. Wel spannend hoor! := Nou wordt het toch wel echt.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:48

Wat goed dat je je hebt ingeschreven als donor!

Ik heb afgelopen periode op school een poster moeten maken over stamceltransplantatie maken en dat heeft me toch ook wel aan het denken gezet om donor te worden. Ben er nog niet helemaal over uit, want het is toch best een behoorlijke ingreep...

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:50

Ik ben al voordat saquin deze oproepen gestuurd heeft zowel bloeddonor als stamceldonor.
De kans dat je uberhaupt opgeroepen wordt is zo klein.
Ook is het zo wanneer ik wel opgeroepen wordt weet ik dat ik iemands leven ga redden en dat alleen al is een hele mooie gedachte. Ze roepen je echt niet zomaar op. En de kans dat het gebeurt is nihil. Bovendien als er wat in de familie zou gebeuren zijn alle waardes en dna type al bepaald waardoor die persoon waarschijnlijk ook sneeler geholpen kan worden.

Ik heb er dus wel voor gekozen om stamceldonor te worden en hoop vele met mij. Samen kunnen we alles aan, en staan we sterk, Alleen is maar alleen.

Groetjes yvette

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:49

Ik zou ook wel stamceldonor willen worden. Staat er op de website van Sanquin meer info? Ik kan het namelijk niet vinden..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:29

Miriam91 schreef:
Ik zou ook wel stamceldonor willen worden. Staat er op de website van Sanquin meer info? Ik kan het namelijk niet vinden..

Je kunt het beste op de site van Europdonor kijken,

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:59

Of even telefonisch contact opnemen met Sanquin?