Baarmoederhalskanker prik.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:00

Anne. schreef:
Ik zou ook alles in twijfel trekken :j
Een baarmoederhalskankerprik valt hier ook moeilijk mee te vergelijken. DES was een pil die je dagelijks innam, een pil die invloed had op je hormonen, een pil die je innam tijdens een zwangerschap. Softenon was iets tegen ochtendziekte, ook een pil die je innam tijdens een zwangerschap. En beide pillen hadden invloed op het kind dat geboren werd.

Alle 'ingredienten' van de BMHK-prik zijn óóit wel eens gebruikt, er is onderzoek geweest en ik geloof niet dat een Nederlandse Regering besluit iedere jonge vrouw een prik te geven hiervoor terwijl ze nog niet zeker zijn of het negatieve gevolgen kan hebben. Of het werkt, alla. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Tja zolang er geen duidelijkheid is over het baat het niet dan schaadt het niet hoef ik hem niet...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:03

http://www.link2trials.nl/ ;) Een hoop 'gekken' hoor.

Er zijn 15.000 meisjes 3 jaar gevolgd en hebben nagenoeg géén nadelige effecten van de prik gehad. Wel zijn er geen vlekjes op de baarmoederhals ontstaan die evt uit zouden kunnen groeien tot kanker. Wat de latere gevolgen zijn; geen idee, maar dat gevaar heb je met ieder nieuw medicijn. Of niet?
Of het invloed heeft op 'de foetus' laat ik jullie over een paar jaar wel weten ;)

Dat mag je gelukkig helemaal zelf weten, Yvank ;)

Anne.

Re: Baarmoederhalskanker prik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:05

Blue_Eyes. Tegen de tijd dat jouw dochters de prik mogen, dan zijn ze een jaar of 14? Laat je ze er dan zelf een beslissing over nemen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:07

Dat zien we dan wel weer. Dat duurt gelukkig nog 5,5 jaar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:08

Wat ik mij dan wel afvraag hebben ze dan ook 15.000 meisje gevolgd die hem niet gehaald hebben om te kijken of er verschil in zit want enkel dan heb je een relevant onderzoek.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:37

Mijn moeder werkt bij de GGD, en die heeft toen ik de brief had gekregen even naar info gevraagd bij de artsen waarmee ze werkt. Die hebben haar verteld dat het veel te kort dag is voor hun te weten of het echt helpt of dat het nare bijwerkingen heeft. Als ik het me goed herinner (en schiet me niet neer als dit niet waar is) is deze prik maar iets van 2 jaar getest, terwijl dat bij andere prikken wel veel langer is.

Ik mocht de beslissing zelf maken, en ik heb het niet gedaan.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:40

passieAppel schreef:
Ik ben iig wel blij dat ik 'm niet heb gekregen. En dat 'niet geschoten is altijd mis' kan dus ook zijn dat je bijvoorbeeld over 10 jaar onvruchtbaar blijkt te zijn :\

Dat is ook de reden waarom ik hem niet heb genomen.
Je moet gewoon opletten met wie je naar bed gaat en niet zomaar klakkeloos dingen tegen vanalles en nog wat in gaan nemen

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:45

Zal ik je dan even uit je droom helpen, dat het echt geen enkele invloed heeft met wie je naar bed gaat.
Genoeg ziektes die je dan kunt oplopen, maar kanker krijg je niet na een leuk nachtje in bed. :n Dat krijg je of dat krijg je niet, geen enkele jongen die daar voor zorgt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:15

Ik moest hem halen van m'n moeder :+ Anders had ik het liever niet gedaan.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:09

Froukje1993 schreef:
Zal ik je dan even uit je droom helpen, dat het echt geen enkele invloed heeft met wie je naar bed gaat.
Genoeg ziektes die je dan kunt oplopen, maar kanker krijg je niet na een leuk nachtje in bed. :n Dat krijg je of dat krijg je niet, geen enkele jongen die daar voor zorgt.

Wel dus:
Citaat:
Bij baarmoederhalskanker speelt het humaan papillomavirus (HPV) een rol. Dit virus wordt door geslachtsgemeenschap overgebracht. HPV komt bij veel vrouwen voor: ongeveer 80 procent van de vrouwen krijgt ooit een HPV-infectie. Vaak wordt dit door het lichaam vanzelf weer opgeruimd. Baarmoederhalskanker blijkt vaker voor te komen bij vrouwen die roken dan bij vrouwen die niet roken. Roken beïnvloedt mogelijk het afweersysteem van het lichaam waardoor het humaan papillomavirus eventueel baarmoederhalskanker kan veroorzaken.

Bron: http://www.vrouwenarts.nl/pagina/left/gynaecologie/klachten/kwaadaardige_gezwellen/baarmoederhalskanker

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:16

Ik werd gedwongen door mijn ouders om hem te halen. Ben er doodziek van geweest.. Iedere keer als ik een prik kreeg lag ik daarna te kotsen op de bank. En ook niet even een dagje. Om daarna nog een paar maanden lang niks meer te hebben kunnen doen van vermoeidheid.. LEKKER! Ben ook heel bang dat er nog een keer gevolgen van gaan optreden. Had hem liever niet gehad! :(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:20

Oke dat wist ik niet.. Maar dan nog, dan zou je, als je echt besmetting wilt voorkomen met geen jongen het bed in duiken aangezien een condoom ook niet altijd 100 procent veilig is.

De prik halen is toch echt je eigen keus, ik heb dus maZear gekozen voor beter voorkomen dan genezen. En ik weet heus wel dat er nog tig soorten andere kankersoorten bestaan, maar dan valt er nu al 1 weg.
En mocht het niet zo goed te werken heb ik nu pech aangezien ik hem toch al gehad heb.

Daarom mijn vraag gister aan ts ook, wat is je doel van dit topic. Ze is er toch helemaal zeker van dat ze hem niet hoeft, en op bokt zit geen arts die zeker weet wat de gevolgen van de prik zullen zijn, omdat die, volgens sommigen hier, toch nog niet bestaat.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:25

Ik heb de prik al een paar jaar geleden gaan halen, en nooit een bijwerking gehad
Hier in belgië heb ik preciies nooit veel tegenstanders van de prik gehoord, zowat alle meisjes uit mijn klas zijn die toen gaan halen

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:32

Tegenwoordig kun je niet meer sex hebben zonder condoom, als je in een serieuze relatie zit kun je laten testen op SOA's en ook op HPV. Het is overigens goed behandelaar in tegenstelling wat men wel eens in de media roept.
Waarom dan van te voren een vaccinatie halen?

Gewoon safe sex en dan loop je geen enkel gevaar en goed laten testen! een vacccinatie kan wel degelijk gevaar opleveren in de toekomst (helaas is er nog te weinig info over bekend over de gevolgen).

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:38

Macs schreef:
Ja idd.. krijg je geen baarmoederhalskanker, krijg je het wel ergens anders... :\

Ja maar je hebt wel een soort kanker die je bijna niet kunt krijgen. dus Je kunt het positief en negatief bekijken.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:39

Issy schreef:
Tegenwoordig kun je niet meer sex hebben zonder condoom, als je in een serieuze relatie zit kun je laten testen op SOA's en ook op HPV. Het is overigens goed behandelaar in tegenstelling wat men wel eens in de media roept.
Waarom dan van te voren een vaccinatie halen?

Gewoon safe sex en dan loop je geen enkel gevaar en goed laten testen! een vacccinatie kan wel degelijk gevaar opleveren in de toekomst (helaas is er nog te weinig info over bekend over de gevolgen).

van de 400 vrouwen die het krijgen gaan er sowieso 200 dood

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:51

Als je met cijfers strooit moet je wel de juiste cijfers noemen.
En ik begrijp niet zo goed wat je wilt duidelijk maken door met cijfers rond te strooien. Safe sex is toch het beste om dit te voorkomen. En als je tijdig test op HPV dan kun je tijdig behandelen. Als je altijd aan safe sex gedaan hebt kun je geen HPV oplopen in ieder geval niet de varianten waar de grootste ophef over is. Laat wel duidelijk zijn dat het dragen van HPV virus niet direct hoeft te betekenen dat je daadwerkelijk baarmoederhalskanker krijgt.

Dus als je vroegtijdig test dan kun je tijdig behandelen waardoor je geen baarmoederhalskanker oploopt. Natuurlijk is het zo dat als je daadwerkelijk baarmoederhalskanker hebt, het helaas zo is dat je kansen tot herstel en overleven niet best zijn. Maar ik heb het dus voornamelijk over de periode voordat er baarmoederhalskanker gediagnosteerd wordt. Bij degene die baarmoederhalskanker oplopen is het zo dat er jaarlijks 600 tot 700 vrouwen zijn waarbij 200 overlijd. Uiteraard een te groot aantal, dus genoeg reden om mensen goed te informeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:59

Ik ben er al helaas te oud voor, maar anders had ik die prik graag gekregen :)
moeder natuur heeft mij toch al gezegend met een gammel lichaam en als ik daarmee de kans kon verkleinen op baarmoederhals kanker had ik het graag gewild. Maar goed, t kan niet meer.

Ik krijg sowieso al regelmatige prikken, dus wat dat betreft had mij het ook niet uitgemaakt.
Griepprik neem ik ook al vanaf kindsafaan braaf. Dus ik ben wel voorstander van vaccinaties.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:03

En om dat aantal in perspectief te zetten: een groot gedeelte daarvan zijn vrouwen die niet of te laat een uitstrijkje laten maken. Baarmoederhalskanker is een zeer goed behandelbare vorm van kanker, als je er op tijd bij bent.

Ik heb de prik ook niet gehaald, ik ben niet zo goedgelovig om te denken dat de regering alleen maar dingen toestaat die absoluut niet schadelijk kunnen zijn, zeker niet met de wijze waarop de farmaceutische industrie invloed heeft op de wetenschap en politiek, en ik vind de risico's te groot voor de risicovermindering die het zegt te garanderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:11

De regering kan nu toch ook nog helemaal niet weten of het schadelijk is- of niet?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:43

passieAppel schreef:
De regering kan nu toch ook nog helemaal niet weten of het schadelijk is- of niet?

Dat zouden ze toch moeten weten voordat ze oproepen tot vaccinatie, en roepen dat dit goed voor je is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:13

Issy schreef:
passieAppel schreef:

Dat zouden ze toch moeten weten voordat ze oproepen tot vaccinatie, en roepen dat dit goed voor je is.

En je daarna ook nog 2 prikken erachteraan geven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:13

Ik heb hem wel genomen. Als ik namelijk baarmoederhalskanker zou krijgen zou ik het mezelf nooit vergeven als ik de prikken niet had. Ik zei eerst ik neem ze niet, uiteindelijk wel gedaan, ook al ben ik echt panisch voor naalden. En ik leef nog steeds, nergens last van.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:19

Rebeccaa schreef:
Ik heb hem wel genomen. Als ik namelijk baarmoederhalskanker zou krijgen zou ik het mezelf nooit vergeven als ik de prikken niet had. Ik zei eerst ik neem ze niet, uiteindelijk wel gedaan, ook al ben ik echt panisch voor naalden. En ik leef nog steeds, nergens last van.. ;)

En wanneer heb je de prik gehad?

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:55

ik heb hem vorig jaar wel gehaald, vind het wel het proberen waard. Als het werkt maken die drie prikjes me niet uit.