Het leed dat groente eten heet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:40

Ik ben ook een ramp met groente eten (nu ik op mezelf woon eten we ook nagenoeg nooit groenten, of het moet iets van sla, mais, komkommer, tomaat (rauw) en wortel (rauw) etc. zijn). Ik vind het gewoon vreselijk smerig. Ik vind ook niks zo verschrikkelijk als fijn gesneden stukjes groente die door pastasaus of in soepen zitten, yugh! Dat is er bijna niet uit te vissen en je proeft het wel. Ik vind groente van kleins af aan al vreselijk vies, al probeer ik wel (kokhalzend) met de pot mee te eten bij anderen. Hoezeer ik mezelf ook vertel dat het idioot is dat je die dingen niet eet, zodra ik begin te eten dan begin ik al te kokhalzen.

Ik merk wel dat dit grotendeels aan de bereiding ligt. Groente van de gewone huis- tuin en keukenkok hoef ik echt niet, in een normaal restaurant ook niet, maar die ene keer per jaar dat we naar een sterrenrestaurant gaan dan eet ik het wel :') Wat groente betreft ben ik blijkbaar heel luxe aangelegd.

Charr_x

Re: Het leed dat groente eten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:47

1 idee is misschien veel appelmoes over je rode kool + verse rode kool (minder smaak en meer bite dan uit een pot)

Verder misschien stamppot maken: hutspot, boerenkool, andijviestampot, zuurkool schotel (met rozijntjes, gehakt en aardappelpuree in de oven, lekker zoet). Daar kan je dan jus overheen doen van je vlees, dan heb je ook minder groentensmaak.

*mmm ik hou van wintereten*
Bovenstaande dingen lustte is trouwens ook nooit, tot ik dacht weet je wat ik probeer het nog eens en warempel: ik vind het heerlijk!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:49

ik zou zeg begin klein, dus bijv. spinazie maar dan we met saus. Zonder saus vind ik echt vies en de saus die ik er tegenwoordig bij doe eet ik gewoon een bakje vol weg.
Spinazie eet ik bijv met boursin cuisine. spinazie verwarmen en dan paar lepels saus erdoor ( ligt aan de hoeveelheid spinazie) verwarmen en smullen maar. Paprika kleine stukjes snijden en dan gesnipperd uitje of uienringen bakken en dan paprika meebakken.
Nacho's chips uit de oven. Verschillende groentes klein snijden en dan even aanbakken met wat peper, zout en beetje knoflook daarna wat chips in bakje groente erover, weer chips groente erover en kaas. en dan even in de oven. Misschien lust je op deze manier wel wat van de groentes. succes ermee

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:51

Als je pastasaus wel lust kan je er altijd meer groente doorheen gooien en dan pureren als je het dan niet kan eten zit het echt tussen je oren want dat proef je echt niet.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:54

TS, ik kan me he-le-maal in jou vinden!
Bah ik krijg het ook écht niet door mn keel..
Aardappels zijn ook niet mn favoriet, maar eet ik ook omdat ik anders niks eet..
Dus ik zal het topic eens doorlezen!

Heb jij de gouden tip al gevonden? :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:55

Bij mij is het altijd: Hmm. - Pakt pot appelmoes - PLOP.. appelmoes met wat groente, i.p.v andersom. :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:56

Nee zeker niet met rode wijn en oregano gestoofd, hmmmm.

Ben blij dat ik niet voor jullie hoeven te koken, ik ben gek op goed bereidde groenten (alleen niet de hollandse keuken). Gekookte bloemkool, andijvie jaag je me wel mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:12

ik vind het wel apart dat alle moeilijke groente eters nog wel in enige mate rauwkost eten.
Dat mot ik dan weer niet. Alleen paprika, heb ik leren eten, en vind ik met kaas ofzo superlekker. Maar rauwe paprika, no thanks. En rucola (en ander slasoorten) lust ik ook wel, sinds een paar jaar. Maar ui, wortel, komkommer, (verse) tomaat, augurk, radijsjes, etc. Blugh

Ook best lastig, aangezien ik echt al misselijk word bij de aanblik er van (en daar is niets van overdreven). Dus als andere mensen het eten, moet ik altijd heel erg mijn best doen om me op iets anders te focussen. Het is bijna een soort fobie, eigenlijk := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:08

Nou mensen, ik heb vandaag wel 2 stukjes bloemkool gegeten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:51

Alle kleine beetjes helpen ... ik heb een tijd terug ergens gelezen of gehoord op tv .. dat het sowieso even doorzetten is om wat te leren eten. Je kan pas echt zeggen of je iets niet lust nadat je het met regelmaat iets van 10x hebt geprobeerd. En als je al zo lang weinig groenten eet is rustig met kleine beetjes opbouwen sowieso slim, je lichaam is het natuurlijk ook allemaal niet gewend.

Zelf eet ik best veel groente, maar al die NLse troep hoef ik niet (geen rode kool, geen spinazie, geen boerenkool, stampotten of zuurkool, geen aardappelen, geen broccoli of bloemkool). Ik doe eigenlijk altijd roerbakken met een lekker woksausje en vooral ook veel kruiden gebruiken om alles lekker te maken. Probeer ook te variëren in hoe je iets klaarmaakt, sommige dingen zijn gekookt erg lekker, andere rauw, geroerbakt of uit de oven met een vulling.

En zeg tegen jezelf als je het gaat eten dat het echt heel lekker is! Als je al aan iets begint met het idee dat het vast heel vies is, dan zal je het waarschijnlijk ook gewoon vies gaan vinden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 02:37

De volgende keer dat mijn ma me een zeikerd op eetgebied vindt laat ik haar dit topic lezen. _O-

Volgens mij is alles een kwestie van wennen en heeft het ook grotendeels te maken met de bereiding. :j

Lust je ook geen radijs, rettich, pompoen (pompoensoep! :~), olijven, artisjokken, asperges, lamsoor of bimi?

Lamsoor bijvoorbeeld is echt onwijs zout, dat smaakt echt niet naar groente. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:42

Wat jij nu noemt zijn voor mij dus grotendeels dingen die ik echt heb moeten leren eten. Maar wie weer dat de te dat dan idd wel lekker vindt. Dat is wel weer heel anders als bloemkool tenslotte!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:12

Zoooo herkenbaar!
Ik lust alleen komkommer, sla en sperzieboontjes. De rest hoef je niet voor mn neus neer te zetten, want ik weiger gewoon om het op te eten. Door de macaroni oid vind ik dan niet erg, mits het geen grote stukken zijn :')

Aardappels? No way, daar ga ik echt letterlijk van kokhalzen dus daar begin ik niet meer aan := Frietjes lust ik dan weer wel, maar alleen dunne mcdonalds frietjes. Die dikke hoef ik niet.
Spruitjes heb ik ooit geproefd, maar die vond ik ook ranzig. Alles wat er niet zo lekker uitziet, dat eet ik ook niet.
Sterker nog, ik durf het niet eens te proeven.

Ik ben daarentegen wel dol op fruit, vlees en vis. Daar lust ik eigenlijk alles van (behalve dan haring en paling). Fruit eet ik ook best veel per dag. Mij kun je echt blij maken met een lekker stuk vlees (biefstuk!) of vis (Met rijst of boontjes)
Groente krijg ik echt niet doorgeslikt, niet met saus en niet zonder saus. Neus dichtknijpen werkt ook niet, ogen dicht ook niet.
Pureren word ik alleen maar misselijk van :') Dus mijn ouders hebben het opgegeven en ik krijg gewoon een stuk komkommer, mais, rijst of .. niks erbij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:19

Konstantine schreef:
De volgende keer dat mijn ma me een zeikerd op eetgebied vindt laat ik haar dit topic lezen. _O-

Volgens mij is alles een kwestie van wennen en heeft het ook grotendeels te maken met de bereiding. :j

Lust je ook geen radijs, rettich, pompoen (pompoensoep! :~), olijven, artisjokken, asperges, lamsoor of bimi?

Lamsoor bijvoorbeeld is echt onwijs zout, dat smaakt echt niet naar groente. :+

Maar bimi vind ik persoonlijk niet veel anders als broccoli dus als je geen broccoli lust wordt bimi ook niks..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:49

Je lijkt mij wel!

Ik lust ook bijna geen groente en zeker geen fruit. Weet niet waarom, vroeger at ik alles. Maar ineens vind ik het allemaal niet meer lekker.
Hoop dat mijn man later ermee kan leven :D .

Ik eet zelf van groente: prei (in de soep), broccoli (alleen de bovenkant), wortelstampot of rauwe wortelen en groene bonen. Voor de rest vind ik ook alles vies.
Van fruit eet ik alleen appels.

Voor de rest eet ik heel veel vitaminepillen om mijn vitamines toch op peil te houden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:00

Laptopmuis schreef:
Voor de rest eet ik heel veel vitaminepillen om mijn vitamines toch op peil te houden.

Mag ik vragen welke vitaminepillen? Misschien ook iets voor mij :o

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:09

waarom verwerk je de groentes niet zo dat je ze nietmeer proeft
zo heb ik bijv een recept voor een witlofschotel
waarbij de witlofsmaak weg is, want die vind ik ook niet zo..
en een courgettetaart waarbij je die niet proeft!

of je maakt regelmatig kleine hoeveelheden groentesoep
echte goede getrokken van een mooi stukje vlees
dat is ook erg gezond en dan heb je ook niet echt sie typische groentesmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:40

Zoals al een aantal keer vermeld ;) dat doe ik wel, dan eet ik het gewoon.
Vitaminepillen begin ik niet aan, is niet zo geweldig goed i.m.o.
Gisteren netjes 2x van de groentesalade gepakt. Wel de tomaatjes eruit gevist, maar hé :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:00

Tomaten horen ook helemaal niet in een groentesalade. :')

Over salades gesproken: dat krijg ik dus écht niet weg. :n
Zo vies en zuur, brrrr. :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:10

meld me hier ook maar......ik ben ook echt geeeeeeeeeeeeeeeeeen groente eter...
wel worteltjes gekookt met wat suiker aardappeltjes opzich nog wel komkommer..
tomaat blegh...en vind spinazie nog wel te doen..

van de week poging gedaan om voor me man stampot te maken maar kreeg t er amper in paar hapjes met kokhals neigingen maar vond t vies en te zout

ik eet eigenlijk enkel de dingen die ik wel lekker vind ook hoop vis/vlees en eitjes ik ben een echte vis gek alles met vis is lekker :j
groentes probeer ik t eten maar dan of met berg suiker of met mayo en ketchup...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:16

Konstantine schreef:
Tomaten horen ook helemaal niet in een groentesalade. :')

Over salades gesproken: dat krijg ik dus écht niet weg. :n
Zo vies en zuur, brrrr. :=

Het was sla, ei, tomaat.... je weet wel :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:23

sla en uitjes enz :p krijg je wel super knapperig en eigenlijk nog best lekker in de frituur pan :') dan is t te doen...ook heb ik keer blaadjes witlof met suiker in de frituur gegooit toen was t best eetbaar...

en voor mij mag groente absoluut niet te klein zijn want dan kan ik t er niet meer tussen uit peuteren moeten gewone stukjes zijn dan is t te doen juist als t klein is vind ik t smerig :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:32

Oh, ja, gewone salade, dat lust ik wel. :j
Maar van die bakken van Johma of zo, baaaah... :r

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:45

Ghostattack schreef:
Laptopmuis schreef:

Mag ik vragen welke vitaminepillen? Misschien ook iets voor mij :o

Gewoon van die tabletten van 'Centrum'. Staat op van 'A tot Zink'.
Heb ook van die Vitamine C van Dagravit. Die slik ik af en toe als ik eraan denk.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:02

Ik denk dat je inderdaad gewoon moet gaan 'koken'.. Manieren vinden zodat je het de helft van de tijd lekker vindt.. En de andere helft van de tijd gewoon verstandig en volwassen zijn en dan gewoon eten :+ Ik vind veel ook niet lekker, maar uiteindelijk snap ik zelf ook wel dat ik beter groente kan eten ipv het laten staan. Dat is dan maar even 5 minuten jammer..

Edit; als je, je echt gaat verdiepen in het koken, ga je ook vanzelf meer lekker vinden. Sinds ruim 5 jaar kook ik altijd, en ik kan steeds meer smaken hebben en anders weet ik wel hoe ik ze lekker moet maken :D
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 27-12-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt