Ongezonde levensstijlen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:47

yarrah schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar ik heb een plan voor mezelf, vanaf 1 januari ga ik 1 maand niets meer eten wat uit een pakje of een zakje komt. Geen heinz tomatenpuree meer, geen kant en klare salades van de AH, geen soep-uit-zak, maar zelf maken. Ik ben van plan alleen nog de basisproducten te kopen (melk, suiker, boter etc.) en de rest gewoon zelf te maken.

Ik hoop voor je dat je er tijd voor hebt :-).
Zonder gekheid, maar zelf tomatenpuree maken vraagt gewoon veel tijd.

Valt best mee, je hebt er een tomaten molen voor nodig en ik denk dat het best nog lastig is om die te vinden tussen alle sapcentrifuges en koffiemakers.

En oh ja, in de jaren '50 en '60 droegen de vrouwen korsetten :).

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:48

yarrah schreef:
Ga je nu ook brood zelf bakken?
Dat wil ik ook wel heel graag, maar de tijd..... die ontbreekt bij mij. Daarnaast moet je zelf gebakken brood ook meteen op eten, want de volgende dag is het haast niet meer te eten.

Of het in plakken/sneetjes snijden en zo invriezen :)* Dan blijft het toch 'vers' en het doet naar mijn mening niet onder voor smaak hoor.
Ook, als je eenmaal een beetje routine hebt in het vullen van een machine, het brood er uit halen en even later snijden en in de vriezer gooien valt het reuze mee met de tijd die je er aan kwijt bent. Maar het scheelt natuurlijk of je een grote broodeter bent of in huis hebt omdat het dan ook sneller op is.. En de keuze is reuze :+ want je kunt heel veel variëren in toevoegingen en basisproducten.
Kortom; dit is nog best te doen hoor.. en je hebt geen brood meer dat vol zit met vershouders en conserveringsmiddelen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:49

Citaat:
Light producten maken dik

Vetvervangers in chips maken eerder dik dan dat ze helpen bij het afvallen. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers van de Purdue University Indiana.

Het onderzoek, dat ook is gepubliceerd in Behavioral Neuroscience, is gebaseerd op ratten. Die kregen zowel chips met en zonder vetvervangers naast hun dieet. De ratten die chips met vetvervangers aten kwamen significant meer aan in gewicht.
Verward lichaam

Volgens de onderzoekers raakt het lichaam verward door de vetvervangers. De smaak van vet bereidt het lichaam voor op de verwerking van veel calorieën. Maar die komen niet en daardoor raakt het verzadigingsmechanisme uit balans.
Olestra

De vetvervanger die is gebruikt in het onderzoek is olestra. Dit is een synthetisch vet zonder calorieën. De ratten hebben 28 dagen chips gegeten.
Light twijfel

Alhoewel het onderzoek alleen is uitgevoerd bij ratten geloven de onderzoekers dat de bevindingen voldoende basis zijn om te twijfelen aan de effectiviteit van het gebruik van vetvervangers met als doel om af te vallen.
Zoetstoffen

Het gebruik van kunstmatige zoetstoffen heeft in een eerdere studie van deze onderzoekers tot hetzelfde effect geleid. Het lichaam dat zich voorbereidt op een verwerkingsproces van calorieën maar die niet krijgt te verwerken, zet de eter aan tot overeten.

Bron: Purdue University

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:50

Lovely schreef:
yarrah schreef:
Ik hoop voor je dat je er tijd voor hebt :-).
Zonder gekheid, maar zelf tomatenpuree maken vraagt gewoon veel tijd.

Valt best mee, je hebt er een tomaten molen voor nodig en ik denk dat het best nog lastig is om die te vinden tussen alle sapcentrifuges en koffiemakers.

En oh ja, in de jaren '50 en '60 droegen de vrouwen korsetten :).

Die droegen ze toen al lang niet meer...

En mijn plan was gewoon koken en dan de staafmixer erin zetten... Gepureerde tomaat, hoe moeilijk kan het zijn

Collie2008

Re: Ongezonde levensstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:00

lijkt me inderdaad een handige manier...Als je een lekker recept hebt gevonden ( met kruidenverhouding en ingredienten...PB me maar!)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:02

Tomaten puree is niet zo heel veel werk, het moet alleen lang pruttelen, maar daar hoef je niet contstant bij te zijn.

Zelf brood maken is ook niet zo heel erg, maar oma maakt al 4 jaar zelf haar eigenbrood. Ze doet het vaak 's avonds of 's ochtends.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:03

Broodbakmachine is daar ook prima voor...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:05

ooit zo'n ding gehad....niets voor mij

heb ook nog een tijd koolhydraatarmbrood gehaald bij de bakker.....dat was zo allejezus lekker dat ik het brood als een soort 'snack' ging zien en binnen no time dat hele brood op had :+

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:55

xlisamarie schreef:
Maar jongens kunnen dan simpelweg ook veel meer hebben dan de meeste meisjes.

Mensen die ik ken die dieeten hebben dan een nog bijzonderder eetpatroon namelijk lightproducten. Als ik ergens niet in geloof zijn het lightproducten :+ Weet niet wat jullie meningen hierover zijn?

Wat ik dus bij biologie hoorde, is gekeken naar energie doorgave het slimmer om allemaal vegetarisch te worden :+ Gezien de groene planten veel meer energie bevatten dan de dieren die deze op hebben gegeten en zelf ook al een deel verbruikt hebben. Best interessant :) maar natuurlijk zitten er in vlees ook veel andere belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten ;)

1. je hebt gelijk wbt jongens, al sluipen welvaartsziektes er langzaam in denk ik. Wat er van de buitenkant misschien niet te zien is, zal van de binnenkant wel anders zijn. Ook kan het dat ze over een aantal jaren pas de gevolgen zien.

2. Light producten.... jaaa.... daar zijn zoveel theorien over. bevat het geen suikers, dan weer meer smaakstoffen die niet goed voor je zijn. minder vet? meer suiker, minder kcal? meer van een ander stofje.. Ik maak er zelf absoluut geen gewoonte van. Eet/drink misschien 4x per week een light product. Over het algemeen kan je ook gewoon 'normale' producten eten, mits je weet wat je nodig hebt.

3. bij mij thuis hebben we altijd vegetarisch gegeten. 1x per week vis, rest van de dagen vleesvervangers. Nu dat ik wat ouder ben merk ik (stel ik ga uiteten- bij andere eten) dat er veel vlees wordt gegeten, zelf ben ik dit helemaal niet gewend. ik kan ook niet verlangen naar een stuk vlees. daarom eet ik zelf wat meer vis, af en toe kip en als het moet rund. varken skip ik want daar krijg ik nou eenmaal buikpijn van..
ben ook voorstander van minder vlees eten! het lijkt net alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.. maar ik vind het ook gewoon zo enorm oneerlijk tegen over de dieren!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:15

Marije__ schreef:
Zelf ben ik tegen (geschreven) dieten. Ofja tegen.. ik snap niet dat mensen zich daar aan wagen met de gedachten hiervan ook echt een gezondere leefstijl te krijgen.
Een gezondere leefstijl /afvallen krijg je pas door het veranderen van je leefstijl en bijvoorbeeld omgeving, en niet door het houden aan een dieet.

Bovendien worden er in dieten altijd wel verschillende voedingsstoffen geschrapt. denkt aan KHD arm dieet..
Ik kan jullie vertellen dat dit allemaal niet goed voor je is!
KHD heb je nodig voor je hersenen, bij een KHD vrij dieet zullen je spieren zich gaan afbreken.
Het zelfde geld bij een lager vet dieet. Je krijgt dan een tekort aan essentiële vetzuren.

Hier wil ik even op inhaken :)

Als je een dieet doet, dan schrap je inderdaad vaak iets, dus je krijgt hoe dan ook te maken met tekorten.
Een eiwitrijkdieet of een koolhydraatarm dieet is imo niet voor iedereen weggelegd. Eiwitrijk kan heel gevaarlijk zijn bij nieraandoeningen bijvoorbeeld.
Ik ben zelf KHD arm gaan DIËTEN (ik noem het diëten, omdat ik het absolúút geen levensstijl vind) om van mijn diabetes af te komen (wat ik had als bijwerking op de Prednison) en erg prettig om ook direct de Prednison kilo's kwijt te raken.
Dat je in een KHd arm dieet geen fruit en melk mag stuitte mij enorm tegen de borst en dat is ook de reden dat ik niet geloof in 'levensstijl'. Om af te vallen oke, maar daarna toch weer aan de schijf van vijf.
Er staat ook geschreven dat je niet langer dan 17 weken KHD arm 'mag' eten en ik merkte na die 17 weken inderdaad dat ik tekorten had (broze nagels, enorm haarverlies, afbrokkelende weerstand). Dus nu weer braaf aan de schijf van 5 (heb gewoon echt sinaasappels en melk nodig om de winter door te komen :D ), maar begin van het jaar nog even de laatste kilootjes met KHD arm (overigens at ik niet heel eiwitrijk, of nou ja... probeerde de pure eiwitten een beetje te omzijlen).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:32

Quellian, van southbeach mag je wel fruit en zuivel, maar het is dan ook niet zo kh arm als atkins.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:59

En met South Beach 'mag' je volgens mij ook niet zoveel vet, wat weer mogelijkheden schept voor mensen met een hoog cholestrolgehalte.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:04

Mij valt het ook op hoor, hoe (onbewust) ongezond mensen eten en leven. Nou heb ik het voordeel dat mijn moeder diëtiste is en dat zal mijn eetgewoonten ook zeker beïnvloeden. Ik probeer veel puur&gezond te eten. Koken uit pakjes doen wij thuis eigenlijk nooit. Pastasauzen etc. maken we allemaal zelf!

Ik ga geen dingen uit mijn voeding schrappen, volkorenpasta vind ik veel te lekker om te laten staan, zeker met een rode saus met veel groente en biologisch mager gehakt. Aardappelen, met name gekookt, doen me niet zoveel en ik eet dan liever heel veel groente en een klein stukje vlees.
Yoghurt vul ik aan met lijnzaad, zonnebloempitten en een lepel honing. Bij de tahoe gaat een schep gistvlokken. In de kast staan veel producten van de natuurvoedingswinkel, hartstikke lekker!

Neemt niet weg dat ik af en toe ook wel een pizza in de oven schuif hoor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:03

Vriendin van me, ontbijt met energiedrank (bah) en eet s' avonds gerust 2 pizza's. (okai ik ook, maar daarna zit ik echt tsjokvol voor de rest van het weekend xd) om vervolgens tot 2 uur s' nachts door te snoepen.

Hoe houd je dat vol?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 09:44

Waarschijnlijk zal ze dat nu nog wel volhouden maar op latere leeftijd krijgt ze daar echt wel last van!

Dat is ook wat al die pubers niet kunnen overzien, ik kon dat net zo goed niet en ging toen ik m'n eigen kleedgeld kreeg ook snoep kopen op m'n 13e omdat ik het thuis niet kreeg. Gelukkig op m'n 16e een stuk verstandiger geworden. Als je jong bent heb je gewoon veel minder snel last van al die troep maar dat gaat later nog wel parten spelen.

Ik ken ook een meisje die de hele dag door energydrink drinkt, ontzettend veel rookt, heel ongezond ritme heeft en heel veel uitgaat en drinkt. Nu kan ze er nog goed tegen maar ik ben benieuwd hoe het gaat als ze straks 40 is.

Ik ben nu trouwens aan de groene leem kuur om eens goed te reinigen :D

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:05

Eerst at ik een periode (bijna) niets (en toen moest ik naar een dietist om aan te komen),
toen at ik een periode alles behalve groenten en fruit :o (ik ging op mezelf wonen) (en nu moet ik naar een dietist om een gezonde levensstijl aan te leren).

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:08

Colway schreef:
heb ook nog een tijd koolhydraatarmbrood gehaald bij de bakker.....dat was zo allejezus lekker dat ik het brood als een soort 'snack' ging zien en binnen no time dat hele brood op had :+

Dat heb ik altijd met ontbijtkoek! Denk ik: dat is gezond! Maar vervolgens schuif je bijna de hele ontbijtkoek (onbewust) naar binnen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:39

Ontbijtkoek is alleen niet zo gezond :)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:31

F_Orumster schreef:
Ontbijtkoek is alleen niet zo gezond :)

Met mate is het best een goede aanvulling op je ontbijt.
Dan wel de volkoren of minder suiker variant. vooral voor mensen die weinig vezels binnen krijgen.. die volkoren is daar dan weer goed voor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:45

plakje ontbijtkoek is niet verkeerd toch? Eet er iedere dag wel 1tje denk ik, maar goed, ik eet vrijwel geen brood

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:55

Ik moet zeggen dat toen ik op mezelf woonde van me 17e tot 20e at ik ook slecht (magnetronmaaltijd/pizza enz.) en daarbij ging ik ook vaak stappen dus ook regelmatig drinken en ook nog eens ongeveer 1 pakje per dag roken. En ik moet zeggen dat ik in die 3 jaar, op een enkele keer na, nooit ziek ben geweest! En nu dat ik samenwoon een normaal dag/nacht ritme en eetpatroon heb, en amper rook ben ik vaker ziek/niet lekker in me vel....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:01

Wij zijn megaburgerlijk... Bruinbrood en eten eigenlijk altijd combi van vlees/vis aardappels/rijst en groente. Ik probeer ook vaak bijvoorbeeld met gehakt het vlees te halveren en aan te vullen met groente. Met bijvoorbeeld spaghetti en bruine bonen schotels enzo is het heel makkelijk om het te vervangen door paprika, courgette of aubergines ofzo. Ik vind het belangrijk om gezond te eten aangezien ik dan ook lekkerder in mijn vel zit.

We eten vaak maar één keer in de week iets van snack, patat of shoarma of pizza.... Maar als we al een keer gesnackt hebben koken we weer gewoon met dappies, groentes en vleessie... -O-

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:03

Ohhh ik snack denk ik 1 keer per maand :+ Maar goed, voorheen zat ik 2 keer per week bij de Mac (en toen was ik slanker :') )

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:40

ik snap niet dat mensen hun lichaam dat kunnen aandoen (ongezonde levensstijl, niet de post hierboven)
Als ik zie wat vooral de bruggers bij ons op school allemaal te eten halen, niet normaal!
Een vriend van mij zat 4 x per week bij de mac. soms wel 2 x op een dag (zit er naast op school).
Is nu door te stoppen met maccen en meer te bewegen in 6 maanden tijd 27.5 kg afgevallen!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:44