Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:38

Bij mij is het dus wel gelukt. Dan vraag ik me af: waarom bij de 1 wel en bij de ander niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:43

Ik kan mijzelf ook wel eerder op bed slepen, alle prikkels verminderen voordat ik op bed ga. Ik lag er gister om 22.00 in, sliep een uur later. Had ik alsnog 9 uur slaap te pakken.
Streng zijn werkt, tv een uur voordat je op bed gaat uit, geen internet etc meer en langzaam de lichten dimmen. Ik denk best dat je stukje voor beetje er telkens 5 minuten af kan halen s avonds als je dat wil.

Maar je kan van een avondmens geen ochtendmens maken haha :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:44

Ragdollcat schreef:
phormicola schreef:
Je bioritme kun je echt wel veranderen hoor, je kunt alles veranderen als je dat wilt. Maar met een 'zo ben ik nou eenmaal geboren' mentaliteit verander je idd bar weinig.

Pardon?? bij mij niet hoor, al jaren geprobeerd, t lukt niet punt uit. Ligt niet aan de mentaliteit.

Helemaal mee eens. Als je vreg opstaat en jezelf ertoe dwingt wil nog niet zeggen dat je een ochtend mens bent. Kijk dan maar eens in de vakantie. Je ritme is zo weer terug naar een avondmens. Als je ochtendmens zou zijn geworden, blijf je vroeg wakker worden uit jezelf.
Hier ook een groot fan van een wakeup light.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:45

phormicola schreef:
Bij mij is het dus wel gelukt. Dan vraag ik me af: waarom bij de 1 wel en bij de ander niet?

Omdat niet iedereen zoals jij is? }:0

De gouden tip hier van vroeg naar te gaan voor een goed ritme, dat werkt bij mij dus niet. Als ik om 10 uur het licht uit doe zit ik nog tot half 2 in het donker naar mijn plafond te staren..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:49

Een avondmens presteert ook later op de dag beter dan de ochtendmens. Mijn neef voert om 9 uur fluitend de moeilijkste opgaven uit en ik? Nou ja, toch liever wat later haha.
Wel grappig, mijn neef vind het moeilijk om op 31 december wakker te blijven, ik ga fluitend het nieuwe jaar in. Hij gapend :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:51

Kana, nee dat werkt ook niet. Langzaam afbouwen werkt beter. Als ik nu om 9 uur ga liggen blijf ik ook wakker. Ga ik 5 minuten eerder dan normaal kan ik wel slapen en dat zo doorvoeren tot ongeveer een uur eerder dan normaal. Meer ook niet haha :D
Neemt niet weg dat ik hoe dan ook een avondmens blijf. Ik begin pas echt moe te worden na 22.00.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:55

Toen ik thuis studeerde, zette ik altijd de wekker heel consequent om 8 uur, omdat ik wist dat als ik hem later of niet zou zetten het steeds erger zou worden (zie ik nu bij een vriend.. hij heeft geen werk, geen studie, en van zijn huisgenoot hoor ik dat hij soms pas om 5u 's middags zijn bed uit komt ofzo..). Ik had toen wel 2-3x per week een baantje heel vroeg 's ochtends, maar daarna ging ik altijd nog een paar uurtjes slapen (van 7-8 tot 10). Dat ging hartstikke goed :) Helaas lukt het me nu niet om dat te ontwikkelen..
Blijven liggen doe ik toch wel, ik word meestal heel traag wakker :P Heb een wekkerradio en droom dan meestal over dingen die gezegd worden, dan word ik ineens wakker _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:02

Kana schreef:
phormicola schreef:

Omdat niet iedereen zoals jij is? }:0

De gouden tip hier van vroeg naar te gaan voor een goed ritme, dat werkt bij mij dus niet. Als ik om 10 uur het licht uit doe zit ik nog tot half 2 in het donker naar mijn plafond te staren..

Ik probeer niemand af te branden hoor. Jammer dat er zo op m'n vraag wordt gereageerd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:05

@phormicola: omdat jij zegt dat wel kan, waar anderen al jaren mee bezig zijn en het ze maar niet lukt. Stukkie frustratie :j

Als ik naar mezelf kijk: natuurlijk kan ik mezelf aanleren om om 7 uur op te staan, doe ik ook al jaren. Maar het beste functioneer ik 's avonds en soms ook 's nachts. Dat is bijvoorbeeld ook een reden waarom ik op mijn werk aan het eind van de middag (wanneer ik eigenlijk naar huis moet) het meeste gedaan krijg. Dan functioneer ik simpelweg beter :)
Het verleggen van je bioritme is echt niet zo simpel en al helemaal geen kwestie van discipline oid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:07

Volgens mij kan het bij iedereen wel hoor, zolang je je ritme maar precies aanhoudt. Alleen duurt het bij de ene wat langer dan bij de ander. Het is in elk geval niet slecht voor je om een consequent ritme aan te houden

Oh en, het is algemeen bekend dat als je na ca. een half uur nog niet slaapt, je het beste even uit bed kan gaan en bijv. wat kan gaan lezen, want anders lukt het je toch niet en ga je jezelf alleen maar op lopen eten omdat je niet kan slapen :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:08

Ik ben ook jaren bezig geweest hoor. Al 6 jaar en eindelijk is het gelukt :D het kan idd eeuwen duren :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:10

Je moet gewoon 'in je hoofd' zeggen hoe laat je wakker wilt worden. Maakt niet uit welke tijd maar ik ben altijd 5 minuten voor mijn wekker wakker, werkt prima :j voor het slapen gaan even bedenken bij jezelf hoe laat je op moet en hoppa... zo werkt het bij mij iig :+ moet wel op een normale tijd naar bed gaan, na het uitgaan slaap ik liever toch wat uit :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:15

Wendy schreef:
Als ik naar mezelf kijk: natuurlijk kan ik mezelf aanleren om om 7 uur op te staan, doe ik ook al jaren. Maar het beste functioneer ik 's avonds en soms ook 's nachts. Dat is bijvoorbeeld ook een reden waarom ik op mijn werk aan het eind van de middag (wanneer ik eigenlijk naar huis moet) het meeste gedaan krijg. Dan functioneer ik simpelweg beter :)
Het verleggen van je bioritme is echt niet zo simpel en al helemaal geen kwestie van discipline oid.

Wat Wendy in dit topic zegt geldt ook voor mij.

Een ochtendmens word je niet als je een avondmens bent. Je kunt jezelf hooguit aanwennen om het ritme van een ochtendmens aan te nemen. Veel mensen 'moeten' dat vanwege hun werktijden. Dat is voor mij niet anders.

Maar als jij als avondmens jezelf het ritme van een ochtendmens 'aanleert' ben je daarmee nog geen ochtendmens geworden. Als je nog steeds vanaf de middag, in de avond en vaak ook 's nachts het meest productief bent en het beste functioneert, dan ben je IMO toch echt geen ochtendmens. Een ochtendmens is in de ochtend het meest productief, functioneert dan het beste, en dat zal mij never nooit gebeuren, hoe hard ik ook mijn best doe.

Maar goed, dat zal dan volgens sommigen wel een gebrek aan discipline zijn. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:29

Magrathea schreef:
Oh en, het is algemeen bekend dat als je na ca. een half uur nog niet slaapt, je het beste even uit bed kan gaan en bijv. wat kan gaan lezen, want anders lukt het je toch niet en ga je jezelf alleen maar op lopen eten omdat je niet kan slapen :+

Dat werkt bij mij dus niet :n
Als ik dat doe, slaap ik sowieso niet voor 3 uur 's nachts :n
Ik probeer me dan altijd te focussen op mijn ademhaling en mijn hoofd leeg te maken. Helaas lukt dat niet altijd, maar dat is voor mij echt de enige manier om uiteindelijk in slaap te kunnen vallen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:31

Maar het maakt niet zoveel uit wanneer ik productief ben, kan zowel 's ochtends, overdag als 's avonds zijn. Ik heb gewoon geen enkele moeite met (vroeg) opstaan, maar ik weet niet of ik dan wel echt een ochtendmens ben... :+

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:33

Dat kan :j Hier het levende bewijs :+
Afgelopen weken vroeg opgestaan. Druk bezig geweest zodat ik 's avonds vroeg in bed lag.
En moet je eerlijk bekennen dat het me super bevalt!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:47

Fiffill schreef:
Maar het maakt niet zoveel uit wanneer ik productief ben, kan zowel 's ochtends, overdag als 's avonds zijn. Ik heb gewoon geen enkele moeite met (vroeg) opstaan, maar ik weet niet of ik dan wel echt een ochtendmens ben... :+

Incidenteel kan ik écht wel productief zijn in de ochtend. Als ik een wedstrijd heb, op vakantie ga of eens een keertje een uurtje eerder op mijn werk moet zijn, dan kan ik écht wel voor dat keertje om 5 of 6 uur m'n nest uit en mezelf 'dwingen' om scherp te zijn.

Maar dat wil nog niet zeggen dat me dat net zo goed afgaat als het me 's middags of 's avonds afgaat. Het kost me veel meer energie en het is voor mij minder 'natuurlijk gedrag'. Ook al ga ik de avond ervoor 'vroeg' slapen (als dat al lukt).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:54

Dat snap ik, maar voor mij maakt het niks uit. Ochtend en overdag kan ik prima werken, 's avonds ook best alleen doe ik dat weinig omdat er dan geen licht meer is... maar ik heb niet echt voorkeur denk ik. Als het maar niet al te laat 's avonds/'s nachts, wat dat betreft ben ik denk ik toch meer van de ochtend en overdag.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:06

Karin, dat heb ik precies hetzelfde :j

Als mijn bioritme het voor het zeggen heeft dan begin ik in de loop van de middag productief te worden en dat gaat door tot laat in de avond.
Helaas heeft mijn werkgever het voor het zeggen en die verlangt van mij dat ik al in de ochtend productief ben.
Evenals mijn kinderen die hun bammetje gesmeerd krijgen, lunchpakketjes mee voor tussen de middag etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:17

Toevallig had ik het er een paar dagen geleden ergens anders op internet ook over. Ik quote mezelf:

Citaat:
Ik snapte vroeger al niet waarom ik per se tussen 8 en 4 op school moest zitten c.q. productief moest zijn. Alleen dat het makkelijker was voor de leraren :D. Heb mijn eindscriptie ook voornamelijk 's nachts geschreven, in een bloedhete zomer waarbij ik overdag toch niks kon doen.

Voor mezelf heb ik er een weg in gevonden: avond-/nachtmens op de momenten dat het kan en aanpassen (zonder mezelf voorbij te lopen) op de momenten dat het 'moet'. Ik heb geen zin in geforceerd aanpassen en mezelf een ritme aanmeten dat niet bij me past om van mezelf dat ochtendmens te maken dat ik toch nooit zal worden. Als ik in het algemeen maar voldoende slaap krijg en mijn dagelijkse dingen goed kan doen.

Mijn twee collega's beginnen om 8 uur, liefst nog eerder. Ze vinden dat prettig, zijn vroeg wakker en zijn 's avonds ook vroeg aan bed toe. Ze kunnen dan ook om half 5 naar huis en dat vinden ze ook fijn. Ik begin (net als mijn baas) op z'n vroegst om half 9, liefst om 9 uur. Voor mij is het geen probleem om tot half 6 (of langer) door te 'moeten', ik ben dan juist vaak heel productief. Bij ons is 'om 8 uur beginnen' dan ook gelukkig niet de norm, maar 10 uur is dan wel weer rijkelijk laat gezien het werk dat we doen. In het compromis '9 uur' kan ik me iig heel goed vinden. Voor mijn baas is het belangrijk dat we ons werk goed doen en dat hangt (gelukkig) niet af van zo vroeg mogelijk op je werk zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:28

Of een avondmens een ochtendmens kan worden (of andersom) is geen welles-nietes discussie. Net als met andere dingen gaat het hier ook over uitersten en alles daar tussen in. Sommige mensen zijn echt (bioritmetechisch zeg maar) uitgesproken ochtend- of avondmensen (vond het voorbeeld van oud & nieuw wat dat betreft zeer herkenbaar, ik herinner me uit m'n kindertijd dat tegen de tijd dat ik zin begon te krijgen in het feestje de halve familie al zat te knikkebollen). De meeste mensen zijn echter helemaal niet zo extreem, maar presteren 's morgens net iets beter dan 's middags, of andersom.
Ik denk zelf dat in de toekomst veel meer bekend zal zijn over slapen, de functie daarvan en persoonlijke slaapritmes. Van mezelf weet ik dat die 8 uur niet heilig zijn, ben meestal na 6,5 u slaap veel fitter zijn dan na 8 u, maar als ik uit kan slapen kan ik zo op meer dan 9 u uitkomen. Ik denk daarom dat mijn slaapcycli iets meer dan 3 u duren, en dat de wekker na 8 u slaap midden in mijn derde slaapcyclus uitkomt. Waardoor ik dus compleet versuft 'wakker' wordt. Iemand schreef dat je, als je moeite hebt met opstaan, niet aan slapen moet denken als de wekker gaat. Maar daar kan ik niets mee, ik heb namelijk nog helemaal geen controle over wat ik denk, ik ben hooguit lichamelijk wakker maar m'n geest is er nog lang niet, laat staan dat ik in staat ben om die geest te vragen het zwalkende lijf naar de douche te brengen. Ik geloof ook niet dat je je bioritme kunt regelen. Om een voorbeeld te geven: je menstruatiecyclus maakt ook deel uit van je bioritme. Ik weet dat extreem vermageren, stress, intensief contact met andere vrouwen etc. invloed hebben op die cyclus, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand met een natuurlijk ritme van 24 dagen door discipline naar een ritme van 30 dagen ging. Overigens lijkt het me wel wat hoor, als je je bioritme kunt veranderen, dan begin ik direct met nog maar 1 eisprong per jaar en die is dient dan alleen om te controleren of het allemaal nog werkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:30

Oh maar die menstruatie kan je toch aardig wat mee. Bijv. verplaatsen naar de volgende week als je er geen zin in hebt, en ik kon 'm ook een dag stopzetten als ik dat wilde en dan ging het de dag erna gewoon weer verder. Nu ik de pil slik gaat dat niet meer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:38

????????????
*klimt terug op stoel*
Bedoel je nu dat je zonder pil/medicatie maar op wilskracht c.q. discipline je menstruatie kon beïnvloeden? En zo ja, hoe doe je zoiets dan? Yoga of zoiets?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:42

Ik heb werkelijk waar geen idee. := Ik weet alleen dat ik altijd al de boel een week vooruit kon schuiven, bijv. met een schoolkamp en ik wilde écht niet ongesteld worden werd ik het de week erna. Maar ik ken meerdere mensen die dat ook hebben. :j

Die dag ertussen uit is voor mij echt een raadsel :') dan was ik ongesteld, en wist ik dat mijn vriendje de dag erna langskwam :Y) en vervolgens was het gestopt als ik wakker werd, dat duurde dan de hele dag + nacht en de ochtend erna ging het gewoon weer door. Bij de eerste keer dacht ik het zal wel, maar goed uiteindelijk bleek 't altijd gewoon te werken... maar nu slik ik dus de pil en zit ik wel aan een vast schema.

Dus eh... het gewoon willen, denk ik? :=

Edit: wel een beetje offtopic dit :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:43

Fiffill schreef:
Oh maar die menstruatie kan je toch aardig wat mee. Bijv. verplaatsen naar de volgende week als je er geen zin in hebt, en ik kon 'm ook een dag stopzetten als ik dat wilde en dan ging het de dag erna gewoon weer verder. Nu ik de pil slik gaat dat niet meer.

:oo :wow: