Emotioneel levendig dromen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Emotioneel levendig dromen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:19

Ik heb al je berichten gelezen, dus ik weet wat je wel en niet gezegd hebt. Toch moet je het eens proberen ;) En wat langer dan een week dan dus.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:20

Zou je niet denken dat ik dat na 26 jaar al eens geprobeerd heb :)?

Daarbuiten, het is niet te wijden aan slaaptekort. Daar geven al meerdere mensen aan in dit topic (die dezelfde problemen hebben!). Het gaat om de intensheid van je dromen, het zijn trouwens ook echte problemen (google is our friend). Ik zou willen dat het leven zo simpel in elkaar zou steken, dan zouden we met zijn allen nooit ergens last van hebben :)

Citaat:
Laat ons beginnen met het ontkrachten van de mythe dat iedereen 8 uren slaap nodig heeft om te kunnen spreken van een goede nachtrust. Niets is minder waar. Slaaponderzoek heeft uitgewezen dat de slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon en verandert tijdens de leeftijd. Ook het type bed en de slaapomgeving hebben een grote invloed op de slaapduur. De tijd dat men slaapt schommelt tussen vier en elf uren per nacht. Ongeveer 10% van de bevolking heeft genoeg aan een gemiddelde van 6,5 uur per nacht en zowat 15% heeft meer dan 9 uren nodig

Citaat:
Een volwassene heeft gemiddeld 7 tot 8 uur slaap nodig,maar jongeren moeten langer slapen om goed te kunnen functioneren:13- en 14-jarigen hebben nog 9 tot 10 uur slaap nodig. Pas rond je 18de kom je toe met 7 tot 8 uur per nacht.
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 01-12-11 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:22

Dát zet je er dan weer niet bij! :)*
Maar goed, als je het niet wilt proberen - suit yourself. Bij mij helpt het.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:24

Als ik wat niet wil proberen? Begint nu eng te worden, kennen wij elkaar?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:40

wat herkenbaar.

ik kan ook over de meest onmogelijke dingen dromen,verleden heden en toekomst, toekomst zodanig dat ik regelmatig in real life een dejavu heb.
ik wordt ook wel regelmatig zwetend wakker en volledig ontdaan,en moet idd mezelf weleens vetellen dat het maar een droom was. :o
grappig dat er dus meer mensen last van hebben (nou ja grappig) ben in ieder geval niet de enige.
ik heb het vaak als mijn vriend eruit gaat(om half 5) en ik daarna weer verder slaap,dat ik dan vreselijk kan dromen dat we ruzie hebben en dat hij weggaat om niet meer terug te komen ,dan wordt je zwetend wakker en dan ligt hij natuurlijk ook niet naast me.ja dat leverd nog wel eens wat tranen op :o en idd een poos een naar gevoel. voel me dan eigenlijk altijd erg stom,maar goed je doet er weinig aan...

heb vroeger weleens in mijn slaap een "wiskundeproefwerk"geleerd wat was ik toen verbaasd dat we geen proefwerk kregen de dag erna.
en toen ik heel klein was kwam mijn moeder kijken voor zei ging slapen,doet een lampje aan ik kom overeind klim mijn bed uit(hoogslaper) ze zegt wat ga je doen? ik: ik moet plassen zei: ja maar dat is je kleding kast. ik: O ja. en klim me bed weer in en slaap verder... :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:51

Vienna2007 schreef:
Citaat:
Laat ons beginnen met het ontkrachten van de mythe dat iedereen 8 uren slaap nodig heeft om te kunnen spreken van een goede nachtrust. Niets is minder waar. Slaaponderzoek heeft uitgewezen dat de slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon en verandert tijdens de leeftijd. Ook het type bed en de slaapomgeving hebben een grote invloed op de slaapduur. De tijd dat men slaapt schommelt tussen vier en elf uren per nacht. Ongeveer 10% van de bevolking heeft genoeg aan een gemiddelde van 6,5 uur per nacht en zowat 15% heeft meer dan 9 uren nodig

Ok, dan slaapt dus weet ik hoeveel % van de bevolking (including me :D) niet genoeg.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:02

Je bent niet de enige hoor! Heb ook altijd hele duidelijke dromen, kan ze altijd nog herinneren, ik kan met hele gesprekken met mensen voeren, en ik weet ook dat ik droom. Dus in mijn droom ben ik heel erg bewust van het feit dat ik slaap. :') Bijvoorbeeld, ik weet nog goed dat ik een keer droomde dat ik zei, toen ik een cadeau kreeg: "Nee, ik hoef het niet. Ik droom toch, geef maar aan iemand anders." :')

Ik knars ook, maar heb daar zo'n charmant bitje voor. :D
Eerst vond ik het vreselijk vervelend, zo'n on-ding in je mond, maar nu vind ik het juist fijner met dan zonder.

TS, weet je wat helpt? Een Amethist onder je kussen leggen. :) Klinkt misschien iets te zweverig, dat dacht ik ook, maar k heb het gewoon eens geprobeerd en het helpt. :) Van die steen krijg ik rustige dromen, en slaap ik heerlijk. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar neem van mij aan dat het helpt.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:04

muppetmayo schreef:
JessAndHope schreef:
Voor de mensen die knarsetanden; hebben jullie wel een gebitsbeschermer? Je kan je tanden aardig verknallen met dat knarsen

Die knars ik stuk :+
Ik knars wel heel heel heftig hoor, ik loop zeker 10 jaar voor met slijtage helaas... Krijg van t bitje ook heel pijnlijke kaken. Ik druk gewoon net zo hard totdat ik druk voel.. (en daarom gaan ze ook stuk)

Wat voor een heb je dan? Die van mij gingen ook altijd stuk, maar heb nu een hardere op maat laten maken. Even wennen, maar deze gaan veel langer mee.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:13

Zo erg heb ik het niet, maar praat wel in mijn slaap en kan hele hevige emoties hebben die de volgende dag blijven hangen. Vooral angst en boosheid maar ook geluk enz. Slaapwandelen heb een keer gedaan, maar niet erg veel.
Mijn vriend is ook een grote prater, soms begin ik wel eens een gesprek, echt grappig.
Maar dat van je broer herken ik ook, want de wekker ging af bij ons, ik vraag om de wekker af te zetten (stond aan zijn kant, zijn wekker) en hij gaat rechtop zitten en zegt dat hij niet weet hoe. Ik zeg het is jou wekker en steek boos het ligt aan en duw die knop in. Licht terug uit en me boos omdraaien. Hij helemaal van sorry schatje, sorry sorry en dan gewoon slapen. Volgende dag herinnerd hij zich helemaal niets. :')

Ik kan er wel om lachen, we doen niets verkeerd in onze slaap. Mijn moeder heeft dat veel erger (mijn broer doet het ook, maar dan vooral slaapwandelen) erg schreeuwen of soms partner vastpakken enz, lijkt me niet erg leuk :s

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:46

Heel herkenbaar! Ik heb ook hele intense dromen. Ik kan soms helemaal van streek wakker worden en dat gevoel blijft dan de rest van de dag hangen. Het is soms echter dan de realiteit als je begrijpt wat ik bedoel. Zo intens met zo'n enorm scala aan emoties dat je het gevoel hebt in een droom te verdrinken.

Irritant vind ik wel dat ik perioden heb dat ik elke nacht extreem intens droom en rond die droom niet kan slapen. Ik slaap dan zo 3 weken maar 3 á 4 uur per nacht en in die slaapuren heb ik een droom die zo intens is dat ik compleet uitgeput wakker wordt. Ik heb denk ik 1 of 2 keer per jaar zo'n periode. Hebben meer mensen daar last van?

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:09

Ik herken me hier ook wel in! Ik heb soms ook dromen met heel veel emoties en gevoel. Als er bv een dierbare dood gaat in mijn droom, of iets wat vermist is, wat veel pijn doet (eerste verzorgpony bv), dan 'voel' ik dat ik helemaal bezweet ben en echt moet huilen, zelfs als ik nog slaap voel ik dit. Als ik dan wakker wordt, is mijn hele kussen nat en mijn pyjama plakkerig van het zweet. Ken je het gevoel als iets zoveel pijn doet, dat je het gevoel hebt dat je dood gaat van het huilen en niet goed kan adem halen? Ook dit voel ik allemaal, soms is het zelfs beangstigend, omdat ik (bijna) geen adem krijg.. Dromen waarin ik weinig kan zien (dat je maar door een klein spleetje een klein beetje kan kijken) vind ik nog de ergste dromen, dan heb ik echt het idee dat dit echt is..

Andere emoties, zoals verliefd zijn of sex voel ik heel goed (en dat terwijl ik nog niet met een jongen naar bed ben geweest!) Enge films kan ik ook zo kijken, vind ik zelfs leuk! Maar als ik een enge droom heb, kan ik ook helemaal bezweet en bang raken. Maar ik heb dan wel 'het moet goed aflopen' waardoor ik blijf dromen totdat het een goede afloop heeft gehad. (ja, dit bedenk ik ín mijn droom) Het meest vervelende vind ik, als ik midden in een droom zit en de wekker haalt me er dan uit :\ Vanmorgen ook, ik was met een ontspanning van goede mensen die gevangen werden gehouden bezig en op het moment dat het écht spannend werd, ging de wekker....... Of als ik boos ben op iemand, voel ik de boosheid en agressie ook heel erg en gooi ik alle ergenissen bij die persoon af!

Over praten, schreeuwen etc. heb ik nog nooit iemand iets over horen zeggen. Een vriendin dacht wel ooit dat ik dood was, zo stil sliep ik. Dus wat dat betreft heb ik geen last van het praten in mijn droom. Ik ervaar alleen de emoties en gevoelens heel heftig.

Overigens slaap ik altijd minstens 8 uur op een nacht.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:18

Dat van een stoep afvallen in je slaap herken ik, dan slaap ik bijna ineens lijkt het of ik val en schrik dan wakker. Heel eng is dat
Ik schreeuw en praat ook in mn slaap, ga vaak rechtop zitten. Herrinner me nooit iets.
Je kunt me ook snachts wakker maken heel gesprek met me voeren, ik geef antwoord en slaap verder en herinner me niets. Ik heb ook wel is dat ik op de bank in slaapval en dan naar de prullenbak loop en erop ga zitten alsof het een wc is, mn ouders kunnen iig lachen. Weet niet wat je er aan kunt doen?

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:21

Echt herkenbaar!
Ik droom ook geregeld, maar dan inderdaad ook net als of het echt is..
Vaak ook hele nare dingen, afgelopen nacht nog :P

Maar ik gil ook vaak in me slaap en dan echt keihard :+
Ik weet dan totaal niet meer wat ik gedroomd heb of dat er iemand is wezen kijken }>
De eerste keer bij me vriend dachten ze ouders ook echt dat er iets was, nou ik wist er niks meer van :')

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:43

Yeah niet meer alleen haha
Ik slaap heeeeel druk, en praat en ga rechtopzitten enzo
En wordt erg moe wakker helaas..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:24

Het stoep verhaal gebeurd vaak als je je REM slaap in gaat... Dat heeft iedereen weleens gehad!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:51

Ik heb het een keer gehad...ik werd wakker en voelde nattigheid bij mijn ogen,bleek dat ik gehuild had in mijn slaap...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:17

Ik heb altijd als ik ergens anders heb geslapen (zakenreis, vakantie o.i.d.) en ik lig dan de nacht erna in mijn eigen bed, dat ik 's nachts half wakker wordt naast me voel en denk wat the f*uck ligt mijn broer/vriendin/moeder in mijn bed te doen en waarom ben ik naakt (in feite lig ik dan dus gewoon naast mijn vriend maar dan denk ik dat hij iemand anders is :D). Ook kan ik dan soms de weg naar het toilet niet meteen meer vinden.

Ach het is iig niet zo erg als een exvriendje wat 's nachts over mijn mobiel heen stond te piesen en zo weer in bed kwam liggen alsof er niets aand hand was >;) (alles in diepe slaap uiteraard :') ).

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:38

Ik heb wel eens gehoord dat ik in mijn slaap praat maar volgens mij doe ik dat niet meer!
wel heb ik last van dromen die zo echt zijn dat ik vaak moet huilen en me echt zoo verdrietig voel en als ik dan opsta dan ben ik de hele dag verdrietig omdat het voor mijn gevoel echt was, heel vervelend is dat!
en verder kan ik meestal ook niet echt slapen, ga rond 11uur naar bed en moet half8 opstaan maar ik slaap meestal maar 4/5uurtjes.

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:18

Toch wel 'fijn' dat er meer mensen zijn die zo intens dromen. Kunnen jullie s'morgens ook een knop om zetten? Ik moet daar echt mijn weg nog in vinden. Maar als ik het er over wil hebben dan blijkt dat niemand mij snapt. En vinden ze me maar raar.. En dan nemen ze me niet sirieus.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:20

die knop omzetten s'ochtends wil bij mij soms wel lukken, maar vaak voel ik me dan toch altijd wel een beetje down!
ik kan er gelukkig met mijn vriend over praten.

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:29

Ik moet daar echt nog m'n draai in vinden. Hoe heb jij dat gedaan? Gewoon tegen jezelf gezegd : joh t was maar een droom? Mijn vriend begrijpt me niet en lacht er alleen maar om..

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:41

mijn vriend begrijpt me gelukkig wel maar dat komt omdat hij dit zelf vroeger ook heeft gehad maar dan op een andere manier (hij zag altijd hele brute moorden in zijn droom, die ook heel echt voelde en hij werd dan ook altijd steenkoud als hij zelf vermoord werd in zijn droom, best wel eng maar hij is vroeger toen hij geboren werd 3minuten "dood" geweest misschien dat dat er iets mee te maken heeft gehad bij hem.)
ja soms denk ik kom op het was een droom en dan ga ik afleiding zoeken maar als ik dan bijvoorbeeld de hele dag alleen thuis ben dan kan ik de knop niet omdraaien, dan blijf ik er alleen maar aandenken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:51

Ik heb de laatste tijd problemen tijdens het echt in slaap vallen. Ik denk dat er dan dingen op mijn kamer zijn en dan voel ik ook echt dingen en ik zie ze dus ook. Is echt heel beangstigend. Ik doe dan razend snel mijn lampje aan en het duurt echt even voor ik weer rustig ben. Ik denk echt dat het echt is op dat moment.
Dit gebeurt als ik net slaap, ik denk een uurtje ofzo.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:06

Toen ik jong was {pubertijd} had ik er erg veel last van ,nu ik ouder word worden mijn nachten rustiger {hahaaha op alle fronten :D }

Ik zal ergens rond de zeventien zijn geweest toen ik op een nacht ben opgestaan {slapend} bij mijn ouders op de kamer ben geweest en daarna naar beneden de voordeur uit en bij de buren van drie huizen verder door de brievenbus heb staan schreeuwen met de vraag of mijn ouders soms bij hun waren,want ik was ze kwijt......godzijdank is de deur niet dichtgevallen en ben ik gewoon weer terug in mijn bed gekomen.Sóchtends vroegen mijn ouders wat ik bij hun kwam doen en later vroegen de buren wat er toch loos was vanacht omdat ze mij hadden horen schreeuwen door de brievenbus.....toen ze gingen kijken was ik al weer weg.....

Later toen ik getrouwd was moest mijn man me regelmatig wakker maken en meededelen dat ons bed echt niet vol met grote spinnen zat..... :o en ik hem dus ook niet hoefde probeerde dood te meppen :')
Arme man,die zal wat nachtrust zijn kwijtgeraakt met mij.....
Gelukkig slaap ik nu als doornroosje,diep en rustig!

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:09

ik heb een keer ZO eng gedroomd...

Ik liep over straat, er zat een man op de stoep met een petje op zijn hoofd (zo´n boeren petje zeg maar) . Ik dacht dat de man aan het huilen was, dus ga ik ernaartoe om te vragen wat er aan de hand is. Als ik op mijn hurken zit kijkt hij me aan en zegt: ´ zo! Nu heb ik jou ook te pakken!´ Hij staat op en begint achter me aan te rennen.. Ik ren voor mijn leven, maar heb een paar boeken onder mijn arm.. uiteraard valt er een boek op de grond, ik stop, wil het oppakken en de man haalt me in. Ik was echt heel bang.. plotseling was ik in het huis van mijn vader, stiefmoeder en 2 zusjes. Er is niemand thuis, maar vanaf de 1e verdieping hoor ik zacht gesnuif.. er huilt iemand!

Ik tref mijn jongste zusje aan op haar bed, met een deken om haar schouders geslagen.
´ Jill, wat is er? Waarom huil je?´
´ Er is niks, ga weg!´
´ ja maar je huilt.. waar is papa? Wat is er aan de hand?´
Ze geeft geen antwoord, ik ga naast haar zitten en sla mijn arm om haar schouders. Jill krimpt ineen en haar gezicht vertrekt van de pijn. Ik wil de deken wegtrekken maar Jill stribbelt tegen
´ Niet doen! Snap je het dan niet?! Ik moet dit doen! Anders gaan we allemaal dood!´ Ze barst in tranen uit en op dat moment kan ik de deken wegtrekken.. Wat ik zag staat op mijn netvlies gebrand. Uit haar huid zijn allemaal kleine ´hapjes´ genomen, repen huid zijn weggesneden. Het is een soort tekening van een meisje die in bad zit, twee staartjes aan de zijkant van haar hoofd en ze kijkt door het raam naar buiten. In het venster ligt een pistool.
´ Wie heeft dat gedaan..?´
´ Dat mag ik niet zeggen. Als hij weet dat ik het verteld heb maakt hij jullie allemaal dood! Dit is het offer wat ik moet maken om jullie te laten leven!´
´ Maar dit is niet goed jill! We moeten naar de politie! naar het ziekenhuis!´
´ ik zeg toch NEE?! ´ een tijdje is het stil.. ik weet ook niet wat ik moet doen. Met een zwak stemmetje zegt jill:
´ Het is de man met de hoed. Hij komt binnen door het raam als iedereen slaapt, ik mag niet huilen, ik mag geen geluid maken.. anders maakt hij jullie allemaal dood.´
Huilend hebben we samen op bed gezeten..

toen werd ik wakker. Het was echt de ergste droom die ik ooit gehad heb, en had ook veel moeite met slapen naderhand. Ik was zó bang dat ik het nog een keer zou dromen.. gelukkig is dat niet gebeurd.