Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:55

Ik ben niet werkloos, maar gelukkig gewoon vrij morgen!

Ik wens je heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel succes.
Ik duim voor je en denk aan je!

Je kan het!! *\o/* Je kan het!!! *\o/* Je kan het!!! *\o/* Je kan het!!! *\o/* Je kan het!!! *\o/*

:D :D :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:36

Heel veel succes meis!!

Ik moet sinds 2 oktober elke dag mezelf prikken, met anti-trombose-spul omdat ik in het gips zit (voor langere tijd) Dat vond ik ook héél eng toen ik daar net mee begon en nog kost het me moeite om de naald in mijn huid te steken (mag ik buik of bovenbeen) Het is dan misschien wel een andere spuit (al heeft die Arixtra ook een béhoorlijk dikke punt -O- ) maar het feit dat je jezelf moet prikken blijft hetzelfde...
Het is echt je gevoel opzij zetten en het gewoon doen, maar juist dát is zó moelijk!!!
Met een positieve ervaring zul je zien dat het de volgende keer al makkelijker is, en met meerdere positieve ervaringen wordt het nog makkelijker, maar je zult altijd een 'nee' gevoel blijven houden, want in jezelf prikken, dat hoort niet.

Kan je anders niet voorstellen/vragen of je samen kan prikken?? Dat je samen de spuit vasthoud maar dat diegene die je normaal prikt, je nog steeds prikt? Dan ben je passief aan het mee prikken, misschien maakt dat het wat minder spannend? T is zomaar een gedachte hoor, ik weet niet of het echt kan (ivm hygiene enzo)

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar verstand op 0 en prikken! Het zal je zoveel meer vrijheid geven!

Heel veel succes en ik zal voor je duimen!!!!!!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:36

Veel succes deze ochtend!!!
Ik mag vanavond mezelf weer prikken, maar heb gelukkig mijn man als back up.

Silly1972

Re: Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:05

Hey Patricia, trombose spuit is inderdaad een hele andere spuit, B12 moet echt in een spier gespoten worden, en het vloeistof is veel dikker en pijnlijker dan de trombose (helaas).

Heb gisteren met de HA afgesproken dat ik ook zelf ga leren prikken, ze hebben nu alles uitgelegd en heb hem voor het eerst in mijn been gekregen, viel me reuze mee, 28 nov ga ik voor het eerst ook echt zelf prikken. Ik heb het idee dat het me wel gaat lukken (hoop ik)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:26

Voor degenen bij wie het zelf niet lukt, je kan ook vragen of iemand in je omgeving het mag leren. Je vader of moeder of je partner bijvoorbeeld. Toen ik met een bovenarmbreuk zat heb ik de injecties laten zetten door mijn stiefvader en een vriendin (beide verpleegkundige, dus bekend met injecteren). Maar in plaats van het zelf leren, kan zo iemand het natuurlijk ook leren.

Antitrombose injecties zijn iets heel anders dan B12, dat is waar. Maar het tegennatuurlijke gevoel blijft wel hetzelfde: Jezelf pijn doen (wat je doet met een naald) is iets wat niet normaal is. Ik heb de mijne gisteren weer gehad, maar als ik die spuit dan eens goed bekijk, ben ik toch weer blij dat hij tegenwoordig gewoon weer in mijn bilspier gaat. Veel meer ruimte en soepelheid in de spieren en zelfs daar zal en nooit een fijne injectie worden.

TS, hoe is het gegaan gisteren?

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:34

Even nog iets anders. Kijk je uit met de vloeistof met je kleding e.d.
Ik heb een keer klein beetje B12 vloeistof gemorst ( ja dan kan ;) ) toen ik ging injecteren en ik kreeg het niet meer uit mijn uniform!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:49

oke? Dat is inderdaad goed om te weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:54

Lalidan schreef:
Voor degenen bij wie het zelf niet lukt, je kan ook vragen of iemand in je omgeving het mag leren. Je vader of moeder of je partner bijvoorbeeld. Toen ik met een bovenarmbreuk zat heb ik de injecties laten zetten door mijn stiefvader en een vriendin (beide verpleegkundige, dus bekend met injecteren). Maar in plaats van het zelf leren, kan zo iemand het natuurlijk ook leren.

Inderdaad. Ik durf ook écht mezelf niet te prikken (ook B12) maar mijn moeder durft het gelukkig wel :) Dus die heeft het geleerd van de assistente van de huisarts, en nu prikken we dus gewoon thuis.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:58

Nou ik hoop toch dat ik het wel zelf kan, ik woon alleen nl, mijn moeder is er niet meer en mijn vader tja dat zou nog kunnen, maar ja doe het dan toch liever zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:01

Als je het zelf kan is het zeker handiger :j Maar een familielid is ook al een stuk praktischer dan naar de HA, kan je ook een keer 's avonds prikken na een dag weg, of juist 's ochtends vroeg.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:15

ja dat absoluut, mijn beslisisng om het zelf te leren is ook omdat ik het al mis zie gaan met de komende feestdagen enzo, ikmoet me echt aan de 10 dagen houden anders gaat het niet goed, en je bent dan zo afhankelijk van hun openingstijden, moet er ook altijd goed aan denken dat ik de ampul bij me steek of de tijd voor de afspraak in de gaten houden, dat begint me een beetje op te breken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:30

*\o/* :D Het is me gelukt! :D *\o/*

Ben wel bijna van m'n stokkie gegaan, maargoed :')
Moest dus nog even blijfen tot het weer ging, maar ze zei dat ik m'n hoofd tussen m'n knieën moest doen en dan m'n hoofd weer omhoog krijgen terwijl zij naar beneden duwde en dan als zij stopte heel langzaam omhoog komen... na dat 2 keer gedaan te hebben ging het wel weer :))

Heel vaag... ben nog nooit flauwgevallen, ook niet bijna :') En ik was wel een beetje zenuwachtig, maar het verbaasde me nog dat ik niet zenuwachtiger was... en dan dit ^)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:39

Daphne__ schreef:
*\o/* :D Het is me gelukt! :D *\o/*

*\o/* +:)+ *\o/*

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:43

Goed zo! *\o/* Dat bij van je stokkie gaan, is niet zo leuk, maar wel begrijpelijk hoor gezien de spanning die je had. Blijf je nu nog een paar keer prikken onder begeleiding voordat je het zelf thuis gaat proberen?

Hoe dan ook, je weet nu in elk geval wat je moet doen als je (of iemand anders0 flauw dreigt te vallen en dat is ook wel handig :+ .

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:39

Gefeliciteerd!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:44

Gefeliciteerd :D Vind het echt super dat je het zelf doet :j Het geeft je weer een hoop vrijheid he!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:18

Goed zo! En hoe ging het nu dan, afgezien het bijna van je stokkie gaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:23

Heel goed zeg! Nu je over die drempel heen bent zal het hopelijk de volgende keer makkelijker gaan :)

Echt dapper hoor, ik doe het je niet na!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:43

Bedankt :D

Het was wel een beetje pijnlijk, maar dat kwam omdat ik de naald niet goed stil kon houden toen hij in m'n been zat. Ik hield hem wel met links vast en dan met rechts inspuiten, maar ik liet m'n linkerhand niet rusten op m'n been zegmaar, maar hield hem gewoon een stukje omhoog.. en daardoor ging die arm trillen en de naald dus ook :')
Maarja het is allemaal nog zo onwennig, moet nog echt even uitzoeken hoe het fijnst is.. zal de volgende keer wel een stuk beter gaan.

En het inspuiten was ook lastig.. Nouja ik vond het moeilijk om in één keer door te spuiten. Het leek soms alsof hij niet verder kon, als ik dan even wachtte dan kon hij weer verder. Maar mischien had ik zelf gewoon momentjes dat ik door de spanning niet hard genoeg drukte zegmaar.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:45

Knap hoor!
Ga je nog nog eens oefenen bij de dokter of mag je nu meteen thuis aan de gang?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:57

Ik ga Maandag nog één keer prikken met de assistent erbij :) Nadat ik vandaag zowat van m'n stokkie ging wil ik zoiezo nog 1 keer prikken met iemand erbij die het goed kan, ook omdat ik het eigenlijk wel fijn vind dat zij weet wat ik moet doen als ik op het punt sta flauw te vallen :P Dat weet ik nu zelf ook wel een beetje, maarja iemand erbij die het wat beter weet is wel fijner :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:11

Dapper!! en klasse, komt wel goed.. de eerste keer is altijd moeilijk maandag gaat het vast al een stuk soepeler.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:09

@Daphne, ik spuit de vloeistof vaak bewust niet in een keer in mijn been. Door het in een paar etappes te doen, kan de vloeistof tussentijds vast een beetje 'wegzakken' lijkt het haast en dan voelt het minder vervelend. Niks mis mee dus. Alleen inderdaad wel handig om de hand waarmee je de spuit vasthoudt op je been te laten rusten, maar dat komt ook vanzelf wel hoor.

Ik schud trouwens ook vaak eerst mijn beenspieren een beetje los, zoals je sporters ook wel ziet doen, om de spieren wat meer te ontspannen. Nu heb ik door de ms sowieso vaker last van verhoogde spierspanning, waardoor het spuiten niet altijd prettig is, dus dan is een beetje extra losmaken niet verkeerd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:31

Ik spuit ook heel langzaam en ondertussen zeg ik tegen mezelf: ontspannen! Dan voel ik er niks van.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:16

Daphne wat goed!!! *\o/* Ik zou als ik jou was nog een paar keer samen met de assisitente prikken zodat je wat zekerder word en meer vertrouwen hebt. Thuis moet je het alleen zonder hulp doen. En zorg ervoor dat als je thuis gaat prikken iemand de eerste keren erbij zit. Maar echt super goed van je!

Het prikken doe ik altijd zo:
Eerst doe ik een ampul in mijn bh om op te warmen.
Dan eet ik een banaan.
Dan was ik mijn handen en leg ik alles klaar.
Ondertussen is mijn ampul warm.
En maak ik de spuit klaar.
Dan ga ik mijn been masseren, idd om los te maken maar ook om op te warmen.
Dan ga ik spuiten.

Ook ik spuit de vloeistof er stukje voor stukje in omdat het anders vaak pijnlijk is.

Good luck next time! +:)+